Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hardtailsykling på Nesbyen?

Hardtailsykling på Nesbyen? #2664212 17/05/2021 19:35
Sykkelbob Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hepp. Leser en del om morsomme stier *nedover* på Nesbyen. Jeg sykler på hardtail og med vanlig hjelm - ikke fulldemper med 500mm vandring og MC-hjelm.... Trenger litt veiledning og tips til hvor jeg kan ha det artig og få en ok treningsøkt.

Har ikke noe problemer med å sykle både oppover og nedover og er helt middels på sti. Skillsmessig er jeg vel midt i mellom rundbane og birken.. Men synes det er gøy på sti og flytsti. ICON_SMILE

Er de omtalte løypene noe å gidde for en avdanket terrengsyklist som meg - eller er det andre steder på Nesbyen jeg vil få en bedre opplevelse ???
Skal oppover nå neste helg (slutten av mai)

Re: Hardtailsykling på Nesbyen? [Re: Sykkelbob] #2664213 17/05/2021 19:42
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Kom akkurat derfra med en kompis på en Salsa HT med dårlige bremser og 100mm møkkagaffel. Han hadde det veldig gøy, men var en solid porsjon dødsforakt/frykt i den miksen.

Men han holdt tidvis farta til oss på fulldempere.

Den ravinde er perfekt for hardtail, deler/mye av enduro også. De svarte har mye veldig bratte partier som han slet mye med (160/140 rotorer og dårlige bremser). En god/bedre hardtail vil takle det helt fint.

Her er 2min hvor jeg følger han på Den Ravinde
https://youtu.be/xO7SZJLoJxI

Redigert av Ndreas; 17/05/2021 19:43.
Re: Hardtailsykling på Nesbyen? [Re: Sykkelbob] #2664214 17/05/2021 19:53
Sykkelbob Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
ICON_LAUGH
Det der så jo stas ut! Men han var vel litt over middels sprek på HT han du chaset der....
Er det grusvei opp igjen eller stier man kan sykle opp også?

Re: Hardtailsykling på Nesbyen? [Re: Sykkelbob] #2664220 17/05/2021 20:11
Sykkelbob Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hva med den litt lange "Enduroløypa" ?

Re: Hardtailsykling på Nesbyen? [Re: Sykkelbob] #2664229 17/05/2021 20:58
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kjørte Påskestien og Den Ravinde (flere ganger på siste) på HT i fjor - men jeg har en HT med veldig gode bremser og en god gaffel som tar unna mye deng. Men Den Ravinde er såpass godt bygget at det er helt uproblematisk å komme ned, det er bare et spørsmål om hvor raskt.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hardtailsykling på Nesbyen? [Re: Sykkelbob] #2664264 18/05/2021 07:13
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sykler opp asfaltvei eller leier shuttle fra trailhead nesbyen (vi var kjempefornøyd med det).
Tar ca en halvtime å sykle veien opp fra der Den Ravinde slutter, og der gidder man kanskje 3-4 turer før låra gir seg.
Med shuttle kan man sykle helt ned (kanskje dobbelt så langt?) og opp igjen mange ganger fra 10-16.

Enduroløypa er veldig fin, og burde være helt fin på HT, men det er endel bortover i starten, så hvis du er sur i låra er ikke den delen av den så gøy. Men er veldig lett å mixe/matche på sånt.

Re: Hardtailsykling på Nesbyen? [Re: Sykkelbob] #2664274 18/05/2021 07:53
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Det er jo stor forskjell på hardtails da, om du har en Rocky Mountain Growler så er det vel ikke noe problem på hvilken som helst av løypene. Er det en birken-racer med bratt styrevinkel, lang stem og 26" hjul, så ville i alle fall jeg synes det var litt skummelt. Den Ravinde kommer man jo alltids ned da.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Hardtailsykling på Nesbyen? [Re: Sykkelbob] #2664282 18/05/2021 08:33
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Har hytte på vestsida av Nesbyen og sykla den Ravinde sist i helga.
Sykler Ibis Ripley AF med 130/120mm vandring og er vel mer stisyklist enn enduro/utfor syklist.

Har to jenter på 13 og 16 som sykler den Ravinde på ht uten problemer.
Begge har XC hardtailer med 100mm vandring og 180/160mm skiver og sykler aktivt rundbane til vanlig.

Det var flere familier som sykla den Ravinde i helga med alt fra 24" hjul og v-bremser og opp, så alt er mulig.
Det virker som at mange er "overbiked" iallefall i den Ravinde med enduro/utforsykler og fullt "hockey utstyr"

Eldste jentungen kjørte intervaller opp asfalten og ned den Ravinde i helga og fikk kjørt øktene sine.
Ergo treningsøkt er ingen problemer, men du bør like høydemeter for det går enten opp eller ned.

Det viktigste er vel bremser og skills, fulldemper eller ikke er ikke styrende.
Det finnes stier for alt i Nesbyen litt etter hvor du leter.

På østsida (der den Ravinde er) så er det mye bratt og endel steinete, men liker du grus så kan du sykle opp til Trytitjern og videre innover enten til Bagn eller ta av til venstre og komme tilbake ved Svenkerud dvs. der jernbanen krysser RV7 før Gol.

På vestsida så kan du sykle løypa til Nesfjellet rundt bla. det blir litt som Birken.
Nesfjellet rundt
Teknisk enkelt, men allikevel passelig morsomt med doserte svinger ned igjen mot golfen.
Den starter og stopper ved Golfbanen/skiheisen.

Bøgahaugen Tverrlia er ei ny løype som tar av fra Nesfjellet rundt traseen på Bøgaset og er enkel teknisk, svinger og stigning ala Gullia i Trysil.
Bøgahaugen - Tverrlia
Morsom, fin trening og ender opp lenger oppe i hyttefeltet.
Denne kan du videre hekle sammen med ei løypa som krysser toppen av skiheisen.
Syninglia - Tverrlia

Alle finnes relativt enkelt på trailguide.net og kan sykles på hardtail uten problemer.

Om du liker høyfjellssykling så kan jeg anbefale The Classic på trailguide som går fra Golfen eller Nystølkroken over Trommenatten og ned igjen.
The Classic

Fantastisk fint og passelig krevende og gjennomførbart på hardtail, men foreløpig for mye snø.

Påskestien og endel enduroløyper går og på vestsida, så det er mange muligheter.

Fun fact:
I løypa som krysser heisen så møtte jeg for 2 år siden ei dame med damesykkel og barnesete med barn + en kid på 4-5år på 20"
Hun hadde i tillegg født for 3mnd siden ;o) (møtte mannen med barnevogna på andre siden)
Tror det ble litt i overkant for henne, men hun skal ha for ståpåviljen.

Vel verdt en tur

AG

Redigert av Gullars; 18/05/2021 09:10. Rediger grunn: Lagt til linker

40+ and still climbing......
Re: Hardtailsykling på Nesbyen? [Re: Sykkelbob] #2664325 18/05/2021 13:57
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Påske-ekstra, øverste del/tillegg til påskestien var for nedsnødd i helga, var sikkert gode 40cm i enkelte seksjoner. Påskestien var veldig fin, men våt. Når det tørker litt på så vil nok den være helt super. (er/blir filmer fra dette og resten av østsida på samme youtube-kanal jeg linka i min første post).

Redigert av Ndreas; 18/05/2021 14:03.
Re: Hardtailsykling på Nesbyen? [Re: Sykkelbob] #2664511 19/05/2021 19:41
chalshus Offline
More than words
More than words
Syklet to helger i Nesbyen i 2019 og syklet opp på østsiden, Påskestien og den øvre delen, SS4 (?), Beia (som jeg synes ikke var verdt 1000 høydemeter sykling, men nedeste del var megarå). Fungerte alt i alt bra med Surly Krampus med 120mm Pike og gode bremser (Zee).

Redigert av chalshus; 19/05/2021 19:42.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå