Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pedal/arm/krank har begynt å knirke

Pedal/arm/krank har begynt å knirke #2664056 16/05/2021 15:30
S
sitron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei.

Etter en sykkeltur på ganske humpete skogsvei, har det begynt å knirke i sykkelen. Det jeg opplever er at når jeg sykler på et medium tungt gir i slak oppovebakke, kommer det en knirkelyd når jeg trykker ned venstre pedal.

I og med at knirkelyden kun kommer når jeg trykker ned venstre pedal, virker det som om problemet er isolert til dèt området av sykkelen. Dessuten, samtidig som knirkelyden kommer, merker jeg en svak vibrasjon i pedalen, så det virker som om det ett eller annet sted på eller ved venstre pedal er noe løst.

Se gjerne bilder her: https://www.dropbox.com/sh/pvfhw765namps26/AACjt3QpMJxOAOYkp-pqnXkDa?dl=0

Har gått over og sjekket at skruen på https://www.dropbox.com/s/0gmkfo4dp8jl3ea/2021-05-16%2017.11.21.jpg?dl=0 sitter godt, samt sjekket av den greia markert med rødt på https://www.dropbox.com/s/ltrfltqho9iittl/Inked2021-05-16%2017.12.00_LI.1.jpg?dl=0 sitter godt.

Ut over det vet jeg ikke hvordan jeg skal gå frem for å finne ut hva som eventuelt sitter løst. Bør jeg skru av skruen på https://www.dropbox.com/s/0gmkfo4dp8jl3ea/2021-05-16%2017.11.21.jpg?dl=0, og se om jeg får løst hele pedal-armen (eller hva det heter), for å ta en titt inni? Eller bør jeg prøver å skru av selve pedalen (https://www.dropbox.com/s/0gmkfo4dp8jl3ea/2021-05-16%2017.11.21.jpg?dl=0)? Jeg er usikker på om jeg da risikerer å ikke få skrudd en ordentlig på igjen etterpå.

Tips og råd mottas med takk!

Jeg håper forresten dette er rette forum for slike spørsmål.

Re: Pedal/arm/krank har begynt å knirke [Re: sitron] #2664072 16/05/2021 17:18
F
fikse Offline
Avhengig
Avhengig
F
Sitat: sitron
Bør jeg skru av skruen på https://www.dropbox.com/s/0gmkfo4dp8jl3ea/2021-05-16%2017.11.21.jpg?dl=0, og se om jeg får løst hele pedal-armen (eller hva det heter), for å ta en titt inni?

Ser ut som det kan være en idé å demontere kranken og rengjøre litt ja. Merk at det er to skruer, én fra hver side.

https://www.parktool.com/blog/repai...stallation-two-piece-compression-slotted

Re: Pedal/arm/krank har begynt å knirke [Re: sitron] #2664126 16/05/2021 21:22
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Lettere udefinerbart knirk er en klassiker. Smart da å gjøre en ting om gangen, men ikke bli overrasket om knirken sitter et helt annet sted enn der du trodde den var. Med mindre det er rammebrudd, brudd i materialer eller i lager så sitter knirken som oftest i kontaktpunktene mellom delene på sykkelen.
Start der du tror det er og arbeid deg ut derfra.

Steder jeg har funnet knirk:

-I pedalen
-I kontaktpunkt pedal/krankarm
-I kontaktpunkt krankarm/lager
-I kranklager
-I kontaktpunkt kranklager/ramme
-Kontaktpunkt nav/aksel/ramme
-I kontaktpunkt sete/setepinne
-I kontaktpunkt seterails/sete
-I kontaktpunkt seteklemme/ramme
-I kontaktpunkt ramme/setepinne
-Litt dårlig festet bremsekaliper
-Mellom ramme og girøre
-I styrelager
-Mellom styrelager og ramme
-I kontaktpunkt styrerør/stem
-I kontaktpunkt stem/styre
-I kontaktpunkt kabler/ramme
-I svingpunktene i demper/bakhjulsopphenget på fulldempa sykler

Det er andre steder det kan oppstå, dette er min liste. Men dette er noe å starte med hvis ikke du finner det på de mest åpenbare stedene.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Pedal/arm/krank har begynt å knirke [Re: OveR] #2664145 17/05/2021 06:23
S
sitron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: fikse

Ser ut som det kan være en idé å demontere kranken og rengjøre litt ja. Merk at det er to skruer, én fra hver side.

https://www.parktool.com/blog/repai...stallation-two-piece-compression-slotted

Takk! Jeg har ikke noe smørefett liggende. Er det viktig å smøre på dette når jeg re-monterer kranken, eller kan jeg re-montere nå og heller smøre opp en gang siden?

Sitat: OveR
Lettere udefinerbart knirk er en klassiker. Smart da å gjøre en ting om gangen, men ikke bli overrasket om knirken sitter et helt annet sted enn der du trodde den var. Med mindre det er rammebrudd, brudd i materialer eller i lager så sitter knirken som oftest i kontaktpunktene mellom delene på sykkelen.
Start der du tror det er og arbeid deg ut derfra.

Steder jeg har funnet knirk:

-I pedalen
-I kontaktpunkt pedal/krankarm
-I kontaktpunkt krankarm/lager
-I kranklager
-I kontaktpunkt kranklager/ramme
-Kontaktpunkt nav/aksel/ramme
-I kontaktpunkt sete/setepinne
-I kontaktpunkt seterails/sete
-I kontaktpunkt seteklemme/ramme
-I kontaktpunkt ramme/setepinne
-Litt dårlig festet bremsekaliper
-Mellom ramme og girøre
-I styrelager
-Mellom styrelager og ramme
-I kontaktpunkt styrerør/stem
-I kontaktpunkt stem/styre
-I kontaktpunkt kabler/ramme
-I svingpunktene i demper/bakhjulsopphenget på fulldempa sykler

Det er andre steder det kan oppstå, dette er min liste. Men dette er noe å starte med hvis ikke du finner det på de mest åpenbare stedene.

Supert, takk for gode tips til steder å undersøke knirk! Tror jeg starter med pedalen, og deretter kontaktpunkter o.l. ifm krank.

Re: Pedal/arm/krank har begynt å knirke [Re: sitron] #2664146 17/05/2021 06:29
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Fettet er delvis med på å forhindre knirk. Mer viktig hindrer det vanninntrengning og muliggjør å demontere senere. Jeg ville ikke begynt feilsøkingen før du har fett tilgjengelig. Finnes vel på enhver bensinstasjon

Re: Pedal/arm/krank har begynt å knirke [Re: sls] #2664152 17/05/2021 07:14
S
sitron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: sls
Fettet er delvis med på å forhindre knirk. Mer viktig hindrer det vanninntrengning og muliggjør å demontere senere. Jeg ville ikke begynt feilsøkingen før du har fett tilgjengelig. Finnes vel på enhver bensinstasjon

Skjønner. Takk, da skal jeg få gått til anskaffelse av dette.

Re: Pedal/arm/krank har begynt å knirke [Re: sitron] #2664189 17/05/2021 15:27
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Kan få knirk hvis gir øret, eller giret er løst.
Har også hatt knirk i kassett hvis det ikke er skrudd til skikkelig.
Med XTR 9000 kassett har jeg også opplevd knirk uten at noe har vært feil.

Re: Pedal/arm/krank har begynt å knirke [Re: sitron] #2664246 18/05/2021 04:55
S
sitron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takk for tips.

Er det best å unngå å bruke sykkelen, inntil knirkingen er fikset? At det knirker betyr vel at noe er løst, så det er kanskje dumt å belaste komponenter som er løse, for da risikere man å gjør det verre?

Re: Pedal/arm/krank har begynt å knirke [Re: sitron] #2664288 18/05/2021 08:50
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Jeg ville ikke vært redd for å bruke sykkelen pga litt knirk, men det er alltid irriterende. Som regel ikke noe som er løst, men at det har kommet noe vann eller støv innimellom noe. Jeg har to ganger hatt knirk kun ved tråkking på ene pedalen, og begge ganger har det vært selve pedalen som har knirket. Har hatt rep.sett liggende (Crankbrothers), så har byttet lager og pakninger og smurt opp.

Re: Pedal/arm/krank har begynt å knirke [Re: sitron] #2664478 19/05/2021 17:11
S
sitron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg skrudde løs pedalen i kranken i dag for å inspisere, og det så rent, pent og oljete ut. Men jeg fikk ikke til å rense skruehullene for skruene som fester kranken, se det merket rødt på bildet her: https://www.dropbox.com/s/eulj6em6f5opo7f/skruer.jpg?dl=0
Prøvde å ta en fille, pirke den med en tynn unbrakonøkkel så langt ned i skruehullet jeg fikk til, men fikk ikke rengjort skikkelig. Da jeg skrudde inn de to skruene etterpå for å feste kranken, hørte jeg det knase i sand.
Hvordan går jeg frem for å rense noe som er såpass trangt? Må man inn med en mini feiekost av noe slag?

Re: Pedal/arm/krank har begynt å knirke [Re: sitron] #2664479 19/05/2021 17:17
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Trykkluft?

Re: Pedal/arm/krank har begynt å knirke [Re: Ndreas] #2664485 19/05/2021 17:39
S
sitron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: Ndreas
Trykkluft?

God forslag. Har dessverre ikke tilgang til noe sånt. Finnes det noe som billigere men allikevel duger hadde det vært bra, så slapp jeg å gå til innkjøp av kompressor kun for dette formålet.

Re: Pedal/arm/krank har begynt å knirke [Re: sitron] #2664529 19/05/2021 23:26
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Q-tips? Jeg har noen ekstra tynne beregnet for barn som har "hardere" bomullstupp. Evnt en spile og dytte igjennom en skolisse?
Å.

Re: Pedal/arm/krank har begynt å knirke [Re: aanund] #2664533 20/05/2021 05:06
S
sitron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: aanund
Q-tips? Jeg har noen ekstra tynne beregnet for barn som har "hardere" bomullstupp. Evnt en spile og dytte igjennom en skolisse?
Å.

Ja, det var et godt forslag å bruke Q-tips! Vet ikke hva spile er, så send meg gjerne (link til) info om hva det er og hvordan en slik løsninge ville fungert. Hvis ikke prøver jeg bare med Q-tips.

Re: Pedal/arm/krank har begynt å knirke [Re: sitron] #2664560 20/05/2021 07:15
vids Offline
Ivrig
Ivrig
spile er gjerne en eike (fra hjul)

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Pedal/arm/krank har begynt å knirke [Re: sitron] #2664561 20/05/2021 07:17
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Du har spiler i hjulet på sykkelen, normalt 28 eller 32 stk pr hjul. Noen ganger har folk ekstra spiler liggende, og de er tynnere en unbrakonøkler. Et lite skrujern kan og gjøre susen. Skolisse med lang tupp kan kanskje dyttes igjennom hullet uten hjelpemiddel?
Takk vids, du var raskere
Å.

Re: Pedal/arm/krank har begynt å knirke [Re: sitron] #2664608 20/05/2021 09:50
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: sitron
Trykkluft?

God forslag. Har dessverre ikke tilgang til noe sånt. Finnes det noe som billigere men allikevel duger hadde det vært bra, så slapp jeg å gå til innkjøp av kompressor kun for dette formålet.

Tenkte på en flaske trykkluft som man feks bruker til pc-rens. Bruker å koste et par hundre

Re: Pedal/arm/krank har begynt å knirke [Re: Ndreas] #2664985 22/05/2021 10:27
S
sitron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: vids
spile er gjerne en eike (fra hjul)

Sitat: aanund
Du har spiler i hjulet på sykkelen, normalt 28 eller 32 stk pr hjul. Noen ganger har folk ekstra spiler liggende, og de er tynnere en unbrakonøkler. Et lite skrujern kan og gjøre susen. Skolisse med lang tupp kan kanskje dyttes igjennom hullet uten hjelpemiddel?
Takk vids, du var raskere
Å.

Takk for gode tips. Ser om et av disse forslagene gjør susen.

Tenkte på en flaske trykkluft som man feks bruker til pc-rens. Bruker å koste et par hundre

Ah, skjønner. Har ikke vært borti det før, men det var et god forslag. Noterer meg det som en mulighet dersom ikke q-tips,skrujern eller spiler løser saken.

Moderator  support