|
Diabetes 1
|
Diabetes 1
15/05/2021 20:06
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Fra mitt ståsted som ikke faglært så er diabetes en sykdom som man kan leve utmerket godt med, under forutsetning av at man tar nødvendige forhåndsregler. Hvis man ikke gjør det risikerer man bla å miste synet, en fot eller bare forkorte livet.
Er det noen her som sitter med detaljert kunnskap om sykdommen utover det en halvgammelsyklist kan google seg frem til ? Jeg tenker da på mulige akutte og alvorlige skader, samt skader som man kan pådra seg i løpet av en ti års tid.
Hvis det er noen leger med diabetes som spesialfelt her, så send gjerne en personlig melding. En uformell samtale med en fagmann hadde vært veldig kjekt.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Diabetes 1
[Re: Flamini]
16/05/2021 11:56
|
Iselilja
|
Ikke svaret du er ute etter, men jeg har en liten erfaring som jeg deler. Pappa har diabetes 1. Jeg har ikke særlig kunnskap, men en ting jeg vet han sliter med er sår som ikke gror. Gjenganger. Det ødela sommerferien for et par år siden. Skulle ta med hele familien utenlands, men han hadde en operasjon 4 mnd før ferien. Såret grodde ikke, måtte til slutt legges inn på sykehuset og vi dro på ferie uten han. Kjedelig.
|
|
|
18/05/2021 05:54
|
gare
More than words
|
More than words
Akutte problemer er jo knyttet opp mot for lavt blodsukker i hovedsak(tatt etter husken), men veldig for høyt blodsukker skaper jo også akutte problemer. Da har man enten en diabetes som er svært, svært vanskelig å regulere, eller man passer ikke på seg selv i det hele tatt(eller begge deler). Hovedproblemene på langtidsskader mener jeg å huske er relatert til for høyt blodsukker over tid, i tillegg til de som allerede er listet opp er nyreskader et problem. Det er avleiringer i blodårene som skaper mye av problemene her, røyking er jo alltid en dårlig ide, det er en ennå dårligere ide sammen med diabetes. Dette fra en sykepleier som IKKE har hatt diabetes som spesialfelt.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
18/05/2021 07:26
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Fra mitt ståsted som ikke faglært så er diabetes en sykdom som man kan leve utmerket godt med, under forutsetning av at man tar nødvendige forhåndsregler. Hvis man ikke gjør det risikerer man bla å miste synet, en fot eller bare forkorte livet.
Er det noen her som sitter med detaljert kunnskap om sykdommen utover det en halvgammelsyklist kan google seg frem til ? Jeg tenker da på mulige akutte og alvorlige skader, samt skader som man kan pådra seg i løpet av en ti års tid.
Hvis det er noen leger med diabetes som spesialfelt her, så send gjerne en personlig melding. En uformell samtale med en fagmann hadde vært veldig kjekt. Ett godt utgangspunkt for sykdom, oppsøk lege. Og fastlegen kan henvise deg til spesialist. Interettforum er ikke en god kilde for spm. om sykdom.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
18/05/2021 11:00
|
Brodern
Medlem
|
Medlem
Ved lavt blodsukker vil man kunne oppleve kaldsvette, skjelving, snøvling, dårlig humør, tap av stedsans (forskjellig fra person til person). Ved enda lavere blodsukker, kan man kunne svime av, havne i koma og også omkomme. Ta kontakt med lege, eventuelt diabetesforbundet. https://www.diabetes.no/felles/komplikasjoner/
|
|
|
[Re: Brodern]
21/05/2021 06:08
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ved lavt blodsukker vil man kunne oppleve kaldsvette, skjelving, snøvling, dårlig humør, tap av stedsans (forskjellig fra person til person). Ved enda lavere blodsukker, kan man kunne svime av, havne i koma og også omkomme. Ta kontakt med lege, eventuelt diabetesforbundet. https://www.diabetes.no/felles/komplikasjoner/Takk der fikk jeg bekreftende svar
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
21/05/2021 06:19
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Jeg har en kompis med Diabetes 1. Utenom at han må ha en viss kontroll på blodsukker, så blir han lite hemmet i hverdagen. Vi har hatt mange 12 timer ++ lange turer uten problem. Ellers er han helt som vanlig. Mye mulig det kan komme noe problemer når han blir eldre (er i midten av 30 årene nå). Så vidt jeg har skjønt på han, så kan ustablilt blodsukker (dvs. at man er dårlig på kontroll og inntak av sukker) gi litt problemer, uten at jeg kan huske hva. Nå får man jo også måleinstrumenter man kan koble opp til apper og ha full kontroll.
|
|
|
|
|