Gode råd om både styrketrening og sykkeltilpasning!
Som Valentino sier, synes tilpasningen din en smule tilfeldig. Profesjonell tilpasning/bikefit er gjerne best, men du finne mange gode guider på nettet. Dette er en elementær innføring, med alle forbehold om at det finnes forskjellige skoler:
How To Perform A Basic Bike Fit.
Om du er interessert i geometri, kan du ved å sammenlikne
rammehøyde (stack) og rammelengde (reach) på dine tidligere og nåværende sykkel, kunne få en indikasjon på hvordan du kan gjøre tilpasninger for å få en liknende sittestilling.
Vil føye til:
Har du endret noe annet enn sykkel? Som fysisk arbeids- eller studiested under pandemien?
Jeg fikk tiltagende ryggplager i vinter som endte med et anfall av lumbago etter en sykkeltur i kulda. Deretter måtte jeg ofre syklingen et par uker.
Løsningen var ikke å endre oppsett på sykkelen, men å endre sittestilling på hjemmekontoret. Altså på kjøkkenet

Jeg innbiller meg at vi syklister ikke bare bør tenke sykkeloppsett i millimeter, men hvordan vi bruker kroppen når vi ikke sykler - hvordan vi sitter hjemme og på arbeid, og ikke minst hvordan vi holder kjerne- og nakkemuskulaturen både sterk og myk.
Og for sikkerhets skyld:
Du har ikke endret hjelm, sykkellue/caps eller briller? Tenk i så fall over om det påvirker hvordan du holder hodet for sikt på flaten og i nedstigninger.
Gratulerer forresten med TCR! Det er en deilig sykkel, som på toppen av alle andre gode egenskaper, enkelt lar seg tilpasse til forskjellige kroppsmål. Som du gjerne vet, var det en av hovedgrunnene til at
den epokegjørende kompaktrammen så dagens lys.