Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nakke/skulder plage..hjelp!

Nakke/skulder plage..hjelp! #2663951 15/05/2021 16:29
ryggemoss Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Får noe inne granskauen vondt nederst i nakken eller midten av skulderbladene etter typ 11-12km sykling. Låser seg på en måte og gjør vondt å se bak over eller gjøre brå bevegelser. Hjelper å reise seg fra styret og strekke på skuldrene. Begynte med sykling for 1 år siden og har ikke opplevd lignende før i år. Ny sykkel forresten. Jeg hadde 2 sykler i fjor en trek Emonda alr 4 str56 og senere white rr pro i størrelse 56. Den jeg har nå er en Giant TCR advanced 2 str M/L. Jeg har kortet stem i går fra 110 til 100mm for det hadde forrige sykkel, men etter to turer med samme smerte hjalp visst ikke det. Jeg har droppa styret 6mm cirka / 2 spacere på toppen av stem og stem opp ned. Alltid gjort det slik. Kanskje reversere? Setehøyde mener jeg er mer lavt enn for høyt. Jeg er 184cm forresten.
27 år. Har løpt i noen år og ikke helt fersk sportslig.

Det har ikke blitt noe koselig på turene når jeg får så ubehag.

Råd og hjelp settes stor pris på!

Redigert av ryggemoss; 15/05/2021 16:34.
Re: Nakke/skulder plage..hjelp! [Re: ryggemoss] #2663960 15/05/2021 18:01
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
Vanskelig å si så mye om sittestilling uten å se deg på sykkelen, men i utgangspunktet ville jeg heller hevet enn senket styret.

Uansett ville jeg først og fremst satset på styrketrening. Jeg er veldig tilhenger av styrketrening for hele kroppen, men for å treffe spesifikt området du beskriver, ville jeg brukt en treningsstrikk og kjørt øvelser som face pulls eller pull aparts. Denne varianten av face pulls hvor man i tillegg løfter hendene over hodet, treffer enda mer i området du beskriver.

Redigert av Neko; 15/05/2021 18:01.
Re: Nakke/skulder plage..hjelp! [Re: Neko] #2663961 15/05/2021 18:38
ryggemoss Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: Neko
Vanskelig å si så mye om sittestilling uten å se deg på sykkelen, men i utgangspunktet ville jeg heller hevet enn senket styret.

Uansett ville jeg først og fremst satset på styrketrening. Jeg er veldig tilhenger av styrketrening for hele kroppen, men for å treffe spesifikt området du beskriver, ville jeg brukt en treningsstrikk og kjørt øvelser som face pulls eller pull aparts. Denne varianten av face pulls hvor man i tillegg løfter hendene over hodet, treffer enda mer i området du beskriver.

Takk. Melder meg inn på gymmet igjen. Den pull aparts treffer veldig ja!. Får også spørre de i sykkelklubben om råd.

Re: Nakke/skulder plage..hjelp! [Re: ryggemoss] #2663968 15/05/2021 20:23
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Dropping av stem og slikt er vel ikke interessant om man ikke også tar høyden på styrerøret med i betraktningen?

Redigert av Appelsin; 15/05/2021 20:23.
Re: Nakke/skulder plage..hjelp! [Re: ryggemoss] #2663977 16/05/2021 06:03
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi vet ikke hvordan du sitter på sykkelen, dog får jeg inntrykk av at du ikke har gått spesielt nøye til verks ved overgangen fra en rammegeometri til en annen.
Sykkeltilpasning er hva du trenger.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Nakke/skulder plage..hjelp! [Re: ryggemoss] #2663986 16/05/2021 08:42
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gode råd om både styrketrening og sykkeltilpasning!

Som Valentino sier, synes tilpasningen din en smule tilfeldig. Profesjonell tilpasning/bikefit er gjerne best, men du finne mange gode guider på nettet. Dette er en elementær innføring, med alle forbehold om at det finnes forskjellige skoler: How To Perform A Basic Bike Fit.

Om du er interessert i geometri, kan du ved å sammenlikne rammehøyde (stack) og rammelengde (reach) på dine tidligere og nåværende sykkel, kunne få en indikasjon på hvordan du kan gjøre tilpasninger for å få en liknende sittestilling.

Vil føye til:

Har du endret noe annet enn sykkel? Som fysisk arbeids- eller studiested under pandemien?

Jeg fikk tiltagende ryggplager i vinter som endte med et anfall av lumbago etter en sykkeltur i kulda. Deretter måtte jeg ofre syklingen et par uker.

Løsningen var ikke å endre oppsett på sykkelen, men å endre sittestilling på hjemmekontoret. Altså på kjøkkenet ICON_SMILE

Jeg innbiller meg at vi syklister ikke bare bør tenke sykkeloppsett i millimeter, men hvordan vi bruker kroppen når vi ikke sykler - hvordan vi sitter hjemme og på arbeid, og ikke minst hvordan vi holder kjerne- og nakkemuskulaturen både sterk og myk.

Og for sikkerhets skyld:

Du har ikke endret hjelm, sykkellue/caps eller briller? Tenk i så fall over om det påvirker hvordan du holder hodet for sikt på flaten og i nedstigninger.

Gratulerer forresten med TCR! Det er en deilig sykkel, som på toppen av alle andre gode egenskaper, enkelt lar seg tilpasse til forskjellige kroppsmål. Som du gjerne vet, var det en av hovedgrunnene til at den epokegjørende kompaktrammen så dagens lys.

Re: Nakke/skulder plage..hjelp! [Re: ryggemoss] #2663994 16/05/2021 09:43
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
+1 på bikefit og styrketrening, men det kan også være et element for noen av oss at det har blitt et år med mer statiske sittestillinger på hjemmekontor. Selv gikk jeg til fysio i år for andre muskulære plager i skulder, og har gått til innkjøp av en slik gymrulle for å løse opp litt etter trening.

Create the problem and sell the solution
Re: Nakke/skulder plage..hjelp! [Re: Neko] #2663999 16/05/2021 10:25
hinault Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg ville vært veldig forsiktig før jeg hadde satset på spesifikk opptrening av problemområdet: i min verden peker det ofte mot at en spesifikk muskel overbelastes fordi den er sterkere enn resten og tar over hele arbeidsbyrden til de andre musklene som er for svake til å stabilisere.

Re: Nakke/skulder plage..hjelp! [Re: Sepeda] #2664040 16/05/2021 13:46
ryggemoss Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Syklet med klubben i dag og spurte. Spurte en med erfaring og han sa jeg satt faktisk veldig bra.

Jeg har gått fra mtb pedaler til shimano landevei pedaler. Gule cleats, satt de helt bak og helt til venstre for å få skoa lengst mulig krankarm da jeg subbet inntil innimellom. Kan det ha utløst noe? Tror selv ikke det. Sko er Nortwave extreme gt 2 brukte før nw Rebel 2 mtb

Skiftet til nye solbriller. Fra mindre til de litt større (innsektøyne)

Litt off topoic: Tenkt på ny sykkel, ikke pga vondter men fordi jeg vil ha Di2. Ikke mye å velge mellom ennå. Får ikke opp geometrien på denne https://www.xxl.no/white-rc-interce...eissykkel-unisex-svart/p/1179914_1_style

Redigert av ryggemoss; 16/05/2021 13:53.
Re: Nakke/skulder plage..hjelp! [Re: ryggemoss] #2664060 16/05/2021 15:42
Tex Offline
Besatt
Besatt
Er det noe med hjelmen som ikke passer, slik at du løfter for mye på hodet?

Re: Nakke/skulder plage..hjelp! [Re: ryggemoss] #2664061 16/05/2021 15:44
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Min erfaring med nakkesmerter er at det som oftest kommer av for lang reach eller for lav stack eller sete som er vinklet for langt nedover slik at du sklir mot styre. Forsøk et kortere stem eller flere spacere under styrestem-et. Det kan godt være at 1cm kortere stem var det som skulle til. Om du ikke har tøyd og jobbet bort stivheten fra forrige tur så vil dette komme tilbake igjen meget fort på neste tur selv om sittestillingen nå er bra.

Neste tips er å tøye nakke og skuldre, etter tur, før du legger deg og når du står opp, eller i hvert fall én gang om dagen.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Nakke/skulder plage..hjelp! [Re: magnusc] #2664068 16/05/2021 16:42
ryggemoss Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Gikk fra 110mm til 100mm uten å merke noe på fredag. Setet er også i vater. Men jeg kan peke stem oppover istedenfor nedover.

Re: Nakke/skulder plage..hjelp! [Re: hinault] #2664074 16/05/2021 17:59
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
Sitat: hinault

Jeg ville vært veldig forsiktig før jeg hadde satset på spesifikk opptrening av problemområdet: i min verden peker det ofte mot at en spesifikk muskel overbelastes fordi den er sterkere enn resten og tar over hele arbeidsbyrden til de andre musklene som er for svake til å stabilisere.

For å presisere: øvelsene jeg linker til er ikke bare for å trene nedre trapesius og rhomboideus, men de treffer godt der også, i tillegg til rotator cuff, nakke mm. Både for å trene disse musklene til å både bli sterkere, men også for å få de til å fungere bedre sammen. Dette mener jeg i de aller fleste tilfeller bare er positivt, spesielt for oss som sitter mye krumrygget og framoverbøy på en sykkel. Og så må man selvsagt ta visse forbehold, og kanskje vurdere å snakke med en profesjonell som kjenner til ens historikk med sykdom og plager ICON_SMILE

Re: Nakke/skulder plage..hjelp! [Re: ryggemoss] #2664260 18/05/2021 06:56
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Kanskje et sidespor men om det låser seg helt kan det hende du skal ta en tur til en Naprapat. Jeg har ikke skøytet på langrenn før og debuterte med 5 mil i kupert terreng to dager på rad i vinter. Det viste seg å være en ørlite dårlig idè. Men et besøk hos Naprapat og jeg var helt som ny, helt uvirkelig følelse. Har du en av de "gamle syklene" fortsatt tar du en runde og ser om samme ubehag oppstår.

Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro

Moderator  support, Valentino