Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

EL - Fulldemper

EL - Fulldemper #2663860 14/05/2021 12:16
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Hei,

Pga revmatisme og mye betennelser og ryggtrøbbel har jeg, etter anbefaling her på forumet for en god stund siden, begynt å tenke på fulldemper.
Jeg er nok ikke en stikjører, men en kombinasjon av lysløyper, traktorveger, grusveger og på sikt litt pendling til jobb på asfalt.
Mange vil nok si at en hardtail er mer det rette for meg, men pga komfort for en dårlig kropp tenkte jeg og undersøke litt nærmere en fulldemper.

Jeg tenker en pris rundt 40-60k om det er mulig å få noe brukbart for denne summen.....

Haibike er vel et trygt og godt valg både med tanke på kvalitet og annenhåndsverdi, men har dere andre annerkjente navn og modeller så er jeg takknemlig for tips!

Jeg tenker å kjøpe sykkelen lokalt eller i hvertfall i Norge med tanke på eventuelle reklamasjoner. Jeg er forberedt på og ikke få sykkelen på en god stund ettersom det er litt coronatørke, men greit å kunne bestemme seg og eventuelt sette seg på venteliste.

Vil det være store forskjeller avhengig av om det er Yamaha, Bosch, Shimano etc for en glad amatør?

Ser Melhus sport selger Raymon til en "hyggelig" pris, denne virker noe billigere enn feks Haibike, men mulig den er dårligere utstyrt....
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=192511272

Har dere noen tanker om den sykkelen? eventuelt andre sykler dere anbefaler?

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2663892 14/05/2021 18:42
befe Offline
Veteran
Veteran
Raymon hadde jeg ikke vært redd for. Det er visst eks-Haibike folk som er med her.
Yamaha har jeg selv og er kjempefornøyd. Men jeg har PW-X2.
PW-ST er forløper til denne og er ikke så sterk eller smidig. Jeg ville lagt mere penger på disken for en nyere Raymon med X2.

Jorden er absolutt ikke flat !
Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2663920 15/05/2021 08:10
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Takk for for godt råd!
Hvilken type sykkel har du?

Det er veldig forrvirrende med alle motoralternativer for en stakkar:-)

Er det noen som har kunnskap til en kortfattet oppsummering av typene? Ser en type motor gir best kraft ved høy tråkkfrekvens, mens en annen type kanskje gjør det motsatt osv....

Ser de litt dyrere Haibikene gjerne har en Bosch generasjon 4, så antar dette er en god motor...?

Sykkelen vil nok i hovedsak bli brukt som et fremkomstmiddel på asfalt-grusvei-traktorvei-lysløype etc.... bør jeg kikke etter en bestemt motor med en bestemt egenskap?

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2663921 15/05/2021 08:15
K
Kamao Offline
Ringrev
Ringrev
K
Karakteristikkene er forskjellig fra motor til motor. Er mange videoer på Youtube som sammenligner motorene opp mot hverandre. Selv gikk jeg for en sykkel med Bosch da den har litt andre egenskaper enn f.eks Shimano.

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2663922 15/05/2021 08:24
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Det viktigste med valg av motor er at du uavhengig av merke ikke latt deg lure til noe annet enn siste generasjon... Det er det forskjellen er størst ex Shimano ep8 Bosch cx4 osv

Re: EL - Fulldemper [Re: JoachimV] #2663954 15/05/2021 16:58
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Støtter den! Kjøper du sykkel med nyeste bosch, Shimano eller Brose så gjør du ikke noe feil. Ikke så mye på detaljene om de ulike motorene, de fungerer fint alle sammen.

Handle lokalt er en fin fordel.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2663962 15/05/2021 19:10
befe Offline
Veteran
Veteran

Siklet litt på Haibike All-Mtn 6 eller 7, men endte opp på Giant Trance X E+.
I fjor var det Bosch Gen4 som gjorde jobben.
Kjøpe lokalt er stor fordel.

Jorden er absolutt ikke flat !
Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2663997 16/05/2021 10:09
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Takk for mange gode råd!

Vil dere anbefale 27,5 eller 29 tommer hjul til mitt bruk?

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2664009 16/05/2021 11:29
K
Kamao Offline
Ringrev
Ringrev
K
29”

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2664059 16/05/2021 15:33
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Hvorfor tenker du at 29 er best for mitt bruk? Ruller lettere etc...?

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2664063 16/05/2021 16:07
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det er bare bedre, ihvertfall for deg som sliter med kroppen. Det sluker unna nye bedre enn sirkushjul

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2664356 18/05/2021 22:35
Nordfra Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
Jeg sliter også litt med skadet rygg og muskulatur, såpass mye at vanlig sykkel ble for plagsomt å bruke.

Med elsykkel har jeg fått sykkelgleden tilbake, det er en fantastisk oppfinnelse for oss som sliter litt fysisk.
Jeg kjøpte min elsykkel i fjor vår, og har ikke så syklet så mye på flere år!

Mitt første råd er å prøve aktuelle sykler for å se de passer deg og føles riktig for deg. Jeg prøvde opptil flere før jeg kjøpte min, og den siste jeg prøvde kjente jeg med en gang jeg satt meg på den at her er sykkelen for meg! Alt stemte, ergonomi, sittestilling og i det hele tatt.

Det var en Haibike sDuro Trekking 4. Jeg kjøpte den på stedet.

Typiske terrengsykler har gjerne noe mer aggresiv geometri, mens trekkingsykler har en litt mer avslappet sittestilling. Jeg ville ha det siste.
Jeg bruker den til det samme du har tenkt, noe på asfalt, men også en hel del på grus- og skogsveier, lysløyper og gode stier. Ikke noe ekstreme nedkjøringer eller hopping over stein og grøfter.
Sykkelen er helt perfekt til slikt bruk. Den er blitt karakterisert som en tursykkel med stort innhold av mtb-gener, og det stemmer bra., Den er svært velbygd og dønn solid.

Min har Yamaha-PW-ST motor, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Den er stillegående (viktig for meg) og har nok kraft til de bratteste bakkene jeg prøver meg på. Og Yamahamotorene er berømt for pålitelighet. Jeg ville ikke valgt annet enn Yamaha eller Bosch motor.

Min Haibike har ganske brede dekk, 62-584 - det er en fordel da de gir litt demping. Og 27,5 hjul er helt perfekt, det gjør sykkelen smidig og "snappy" . Jeg ville ikke hatt større hjul til den bruken jeg har.

Dempegaffel foran er veldig kjekt, selv den enkle varianten som er på min hjelper godt. Fulldemping mener jeg du ikke trenger til ditt bruk slik du beskriver det.

Med ditt budsjett kan du koste på deg en sykkel med enda bedre komponenter og bedre fremgaffel enn min har

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2664372 19/05/2021 06:47
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
29" ruller lettere over alle typer hindringer, og vil også være mer attraktivt for deg med tanke på annenhåndsmarkedet den dagen du skal bytte.

Løvsteika
Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2664616 20/05/2021 10:03
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Takk for mange fine innlegg og deling av erfaringer!

Nei, kanskje det burde holde med en hardtail 29, med litt lite luft i hjulene.....
Hva tenker dere som har prøvd både hardtail og fulldemper, er det stor forskjell på komforten?

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2664623 20/05/2021 10:24
Nordfra Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
Sitat: raklehana

Nei, kanskje det burde holde med en hardtail 29, med litt lite luft i hjulene.....
Hva tenker dere som har prøvd både hardtail og fulldemper, er det stor forskjell på komforten?

Jeg brukte fulldemper en periode før jeg kjøpte elsykkel, og må si at på veier, både asfalt og grus, hadde den ikke særlig effekt. Nærmest tvert i mot, på tursykling fikk jeg opplevelsen av at den sugde krefter av meg uten å gi noe tilbake.
Jeg skjønner at stisyklere som hopper og spretter vil ha fulldemper, så alt til sitt bruk. På elsykkelen min har jeg en setepinne med demping. Det gir ikke nærheten samme effekt som en bakdemper, men den hjelper helt klart litt mot slag i ryggen på tursykling på ujevnt underlag.

Når det gjelder 27,5 eller 29" hjul, synes jeg denne artikkelen forklarer forskjellene godt:
https://www.switchbacktravel.com/27-5-vs-29-mountain-bikes

Re: EL - Fulldemper [Re: Nordfra] #2664876 21/05/2021 12:44
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Sitat: Nordfra

Jeg brukte fulldemper en periode før jeg kjøpte elsykkel, og må si at på veier, både asfalt og grus, hadde den ikke særlig effekt. Nærmest tvert i mot, på tursykling fikk jeg opplevelsen av at den sugde krefter av meg uten å gi noe tilbake.
Jeg skjønner at stisyklere som hopper og spretter vil ha fulldemper, så alt til sitt bruk. På elsykkelen min har jeg en setepinne med demping. Det gir ikke nærheten samme effekt som en bakdemper, men den hjelper helt klart litt mot slag i ryggen på tursykling på ujevnt underlag.

Når det gjelder 27,5 eller 29" hjul, synes jeg denne artikkelen forklarer forskjellene godt:
https://www.switchbacktravel.com/27-5-vs-29-mountain-bikes

Hvilken setepinne har du byttet til?

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2671111 02/07/2021 10:52
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Hei igjen,

Det har ikke blitt noe kjøp enda, da det er litt tørke lokalt, så jeg har utvidet søket.

Dukka plutselig over en Scott-strike-eride-930. Hvordan synes dere denne er spekka? og er det siste generasjon motor?

https://sykkelfabrikk.no/produkt/scott-strike-eride-930-black/

Denne har de kun i str. M.

Jeg er ca 182 og normal i kroppen. Ut ifra dette ligger jeg jeg litt nærmere Large enn Medium. Jeg har i en kort periode hatt en Haibike Hardseven 7.0 i large og denne måtte setepinnen helt i bunn for at jeg var fornøyd med tråkket.

Hva tenker dere om hvilken str jeg burde velge? Vil Medium være like bra som Large, når jeg tross alt ligger litt i midtsjiktet....?
Kan legge til at jeg trives med noe oppreist sittestilling, så det kan være at jeg uansett setter på et annet stem om det har betydning for valget av str.

Er det noen som finner et riktig str kart over denne sykkelen?

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2671161 02/07/2021 15:39
chalshus Offline
More than words
More than words
Ja, Scott har Generasjon 4 motor med 85Nm. Jeg syklet endel på forrige generasjon i vinter. Den var helt OK, men hadde eldre geometri enn denne.
Det twinlock låsesystemer Scott kommer med er bare tull på en elektrisk fulldemper, imho. Bør skrus av.

Vi får denne Mondraker Dusk sykkelen i Large på lager til uka.

https://bikeshop.no/mondraker/01021298/mondraker-dusk-r-29-elsykkel-str-l

Mvh
Christian på Bikeshop

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2671171 02/07/2021 17:14
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Hei Christian og takk for svar!

Ser dere har samme sykkel? til enda billigere penge.....:-)
https://bikeshop.no/scott/280733007/scott-strike-eride-930-29-elsykkel-black-str-m

Om dette er samme sykkel er det vel den beste motoren med 85 Nm på denne også?

Dere har den også kun i str medium, men det er ikke sikkert størrelsen er så dum. Snakka med en i en sportsbutikk og han anbefalte og gå ned i str om en ligger i "overlappen".... Hva tror du om det? jeg er 182 og liker litt oppreist sittestilling.
Da blir det i såfall bestilling fra dere:-)

Ser det ofte anbefales og ikke kjøpe feks Haibike fra Bikester.no, men dere har en jo fysisk butikk på østlandet jeg kan henvende meg til, ved en eventuell reklamasjon på batteri, motor etc....?

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2671185 02/07/2021 19:12
chalshus Offline
More than words
More than words
Alle Bosch Gen 4 (stort drev) gir 85Nm med extended boost om du ønsker det. Gen 4 kom først med 75Nm, men kom med en softwareoppgradering på sensommeren i fjor som gav høyere dreimoment og naturligvis bruker litt mer strøm.

En kollega er 178 og han trives best på en Medium Mondraker. Jeg bruker XL Mondraker, men er 190 høy. Jeg ville valgt en Large i alle merker om jeg hadde vært 182 høy.
Her er størrelsesguiden til Scott. Du bør velge Large.
Det er sikkert noen som sier at du bør gå ned i størrelse for å få en mer leken sykkel. Gjør deg selv en tjeneste, ikke gjør det. Kjøp en sykkel som passer.

[Linket bilde]

Vedlegg
Skjermbilde 2021-07-02 kl. 21.10.28.png (46.8 KB, 1164 nedlastinger)
Redigert av chalshus; 02/07/2021 19:15.

Re: EL - Fulldemper [Re: chalshus] #2671204 02/07/2021 23:04
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: chalshus

Det er sikkert noen som sier at du bør gå ned i størrelse for å få en mer leken sykkel. Gjør deg selv en tjeneste, ikke gjør det. Kjøp en sykkel som passer.
]

Words..

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2671211 03/07/2021 07:55
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Takk for gode råd.
Ja, dette er sikkert riktig, ble bare litt revet med når det var så god pris på den scotten hos bikeshop, men det er selvsagt idiotisk og ikke kjøpe riktig str.

Den korte perioden jeg hadde en Haibike fullseven i large følte jeg at jeg måtte lene meg veldig fremover for å «nå frem» til styret, og tenkte kanskje dette kunne bli bedre i størrelse mindre, at jeg satt litt mer oppreist.

Jeg er åpenbart ikke noen geometri ekspert, men hva egenskapende og konsekvensene av å ha en litt for liten sykkel, og motsatt med en sykkel litt stor sykkel?

Han jeg snakket med i går, sa nettopp det dere sier, at en får en litt mer leken sykkel, og akkurat det spiller ikke noen rolle for meg, jeg vil ha en komfortabel sykkel, da jeg nok ikke kommer til å bruke sykkelen så mye til det den er lagd for, bruken blir nok heller grus og asfalt ICON_LAUGH

Redigert av raklehana; 03/07/2021 07:59.
Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2671213 03/07/2021 08:15
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Takk for gode råd.
Ja, dette er sikkert riktig, ble bare litt revet med når det var så god pris på den scotten hos bikeshop, men det er selvsagt idiotisk og ikke kjøpe riktig str.

Den korte perioden jeg hadde en Haibike fullseven i large følte jeg at jeg måtte lene meg veldig fremover for å «nå frem» til styret, og tenkte kanskje dette kunne bli bedre i størrelse mindre, at jeg satt litt mer oppreist.

Jeg er åpenbart ikke noen geometri ekspert, men hva egenskapende og konsekvensene av å ha en litt for liten sykkel, og motsatt med en sykkel litt stor sykkel?

Han jeg snakket med i går, sa nettopp det dere sier, at en får en litt mer leken sykkel, og akkurat det spiller ikke noen rolle for meg, jeg vil ha en komfortabel sykkel, da jeg nok ikke kommer til å bruke sykkelen så mye til det den er lagd for, bruken blir nok heller grus og asfalt ICON_LAUGH

Men da burde du kanskje se på en sykkel beregnet til grus og asfalt? Disse syklene er ikke laget for en oppreist "touring" sittestilling. Du skal være i en "attack" angrepsposisjon til å ta i mot kampesteiner... En kort sykkel vil være ubehagelig da det noen old schoolere mener er lekent er et dårlig balensepunkt i lengderetning , kjekt om du skal kjøre trial på bakhjulet.... En riktig størrelse vil ha plass for deg til å bevege deg i ramma for å balansere ettersom terrenget forander seg. En kort sykkel vil du sjeldent være i balanse men enten over styret eller ubehagelig langt bakpå... Selv med motor er disse syklene også grusomt tunge og trege på grus/asfalt...

Redigert av JoachimV; 03/07/2021 08:18.

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2671218 03/07/2021 09:01
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Takk for forklaring!
Ja, jeg ser muligens etter feil sykkel. Jeg er en enkel mann og tenkte at en fulldemper vil sikkert være max komfortabel for en dårlig skrått, men som du sier er det lurt å heller se mot noe mer grus og asfalt orientert.
Det finnes kanskje slike sykkler som fulldemper også?

Er det samme regel som gjelder for den type sykkel også, altså Large for en på rundt 182cm?

Redigert av raklehana; 03/07/2021 09:02.
Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2671220 03/07/2021 09:27
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Ja det finnes absolutt som fulldempere bare med mindre vandring på demperne og retter vinker, eks ikke slakk styrerørvinkel.
Jeg er ikke så bevandret i den type sykler men et veldig godt eksempel er Trek som har to eMTB'er. Rail som er det du har sett på mens Powerfly er det du burde se på. Powerfly finnes også halvdempet og fulldempet. se litt der så skjønner du tegninga, du får ogås mer for penga da grovt utstyr er kostbart. vinn-vinn spør du meg.

PS Du vil nok også få mer rekkevidde med riktig sykkel.

Redigert av JoachimV; 03/07/2021 09:38.

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2671223 03/07/2021 09:37
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Er det samme regel som gjelder for den type sykkel også, altså Large for en på rundt 182cm?

Sikkert greit å ta en titt innom de forskjellige produsentens anbefalinger for aktuell modell men generelt så er 182cm som nevnt midt i Large og du skal ha gode grunner for å gå utenom.
Husk også at selv små justeringer på riktig størrelse kan være utslagsgivende.

Re: EL - Fulldemper [Re: raklehana] #2671224 03/07/2021 09:48
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Supert, hjertelig takk for hjelpen!

Kommet sikkert tilbake med flere dumme spørsmål:-)

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå