Pga revmatisme og mye betennelser og ryggtrøbbel har jeg, etter anbefaling her på forumet for en god stund siden, begynt å tenke på fulldemper. Jeg er nok ikke en stikjører, men en kombinasjon av lysløyper, traktorveger, grusveger og på sikt litt pendling til jobb på asfalt. Mange vil nok si at en hardtail er mer det rette for meg, men pga komfort for en dårlig kropp tenkte jeg og undersøke litt nærmere en fulldemper.
Jeg tenker en pris rundt 40-60k om det er mulig å få noe brukbart for denne summen.....
Haibike er vel et trygt og godt valg både med tanke på kvalitet og annenhåndsverdi, men har dere andre annerkjente navn og modeller så er jeg takknemlig for tips!
Jeg tenker å kjøpe sykkelen lokalt eller i hvertfall i Norge med tanke på eventuelle reklamasjoner. Jeg er forberedt på og ikke få sykkelen på en god stund ettersom det er litt coronatørke, men greit å kunne bestemme seg og eventuelt sette seg på venteliste.
Vil det være store forskjeller avhengig av om det er Yamaha, Bosch, Shimano etc for en glad amatør?
Raymon hadde jeg ikke vært redd for. Det er visst eks-Haibike folk som er med her. Yamaha har jeg selv og er kjempefornøyd. Men jeg har PW-X2. PW-ST er forløper til denne og er ikke så sterk eller smidig. Jeg ville lagt mere penger på disken for en nyere Raymon med X2.
Takk for for godt råd! Hvilken type sykkel har du?
Det er veldig forrvirrende med alle motoralternativer for en stakkar:-)
Er det noen som har kunnskap til en kortfattet oppsummering av typene? Ser en type motor gir best kraft ved høy tråkkfrekvens, mens en annen type kanskje gjør det motsatt osv....
Ser de litt dyrere Haibikene gjerne har en Bosch generasjon 4, så antar dette er en god motor...?
Sykkelen vil nok i hovedsak bli brukt som et fremkomstmiddel på asfalt-grusvei-traktorvei-lysløype etc.... bør jeg kikke etter en bestemt motor med en bestemt egenskap?
Karakteristikkene er forskjellig fra motor til motor. Er mange videoer på Youtube som sammenligner motorene opp mot hverandre. Selv gikk jeg for en sykkel med Bosch da den har litt andre egenskaper enn f.eks Shimano.
Det viktigste med valg av motor er at du uavhengig av merke ikke latt deg lure til noe annet enn siste generasjon... Det er det forskjellen er størst ex Shimano ep8 Bosch cx4 osv
Støtter den! Kjøper du sykkel med nyeste bosch, Shimano eller Brose så gjør du ikke noe feil. Ikke så mye på detaljene om de ulike motorene, de fungerer fint alle sammen.
Handle lokalt er en fin fordel.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Siklet litt på Haibike All-Mtn 6 eller 7, men endte opp på Giant Trance X E+. I fjor var det Bosch Gen4 som gjorde jobben. Kjøpe lokalt er stor fordel.
Jeg sliter også litt med skadet rygg og muskulatur, såpass mye at vanlig sykkel ble for plagsomt å bruke.
Med elsykkel har jeg fått sykkelgleden tilbake, det er en fantastisk oppfinnelse for oss som sliter litt fysisk. Jeg kjøpte min elsykkel i fjor vår, og har ikke så syklet så mye på flere år!
Mitt første råd er å prøve aktuelle sykler for å se de passer deg og føles riktig for deg. Jeg prøvde opptil flere før jeg kjøpte min, og den siste jeg prøvde kjente jeg med en gang jeg satt meg på den at her er sykkelen for meg! Alt stemte, ergonomi, sittestilling og i det hele tatt.
Det var en Haibike sDuro Trekking 4. Jeg kjøpte den på stedet.
Typiske terrengsykler har gjerne noe mer aggresiv geometri, mens trekkingsykler har en litt mer avslappet sittestilling. Jeg ville ha det siste. Jeg bruker den til det samme du har tenkt, noe på asfalt, men også en hel del på grus- og skogsveier, lysløyper og gode stier. Ikke noe ekstreme nedkjøringer eller hopping over stein og grøfter. Sykkelen er helt perfekt til slikt bruk. Den er blitt karakterisert som en tursykkel med stort innhold av mtb-gener, og det stemmer bra., Den er svært velbygd og dønn solid.
Min har Yamaha-PW-ST motor, og jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Den er stillegående (viktig for meg) og har nok kraft til de bratteste bakkene jeg prøver meg på. Og Yamahamotorene er berømt for pålitelighet. Jeg ville ikke valgt annet enn Yamaha eller Bosch motor.
Min Haibike har ganske brede dekk, 62-584 - det er en fordel da de gir litt demping. Og 27,5 hjul er helt perfekt, det gjør sykkelen smidig og "snappy" . Jeg ville ikke hatt større hjul til den bruken jeg har.
Dempegaffel foran er veldig kjekt, selv den enkle varianten som er på min hjelper godt. Fulldemping mener jeg du ikke trenger til ditt bruk slik du beskriver det.
Med ditt budsjett kan du koste på deg en sykkel med enda bedre komponenter og bedre fremgaffel enn min har
Takk for mange fine innlegg og deling av erfaringer!
Nei, kanskje det burde holde med en hardtail 29, med litt lite luft i hjulene..... Hva tenker dere som har prøvd både hardtail og fulldemper, er det stor forskjell på komforten?
Takk for mange fine innlegg og deling av erfaringer!
Nei, kanskje det burde holde med en hardtail 29, med litt lite luft i hjulene..... Hva tenker dere som har prøvd både hardtail og fulldemper, er det stor forskjell på komforten?
Jeg brukte fulldemper en periode før jeg kjøpte elsykkel, og må si at på veier, både asfalt og grus, hadde den ikke særlig effekt. Nærmest tvert i mot, på tursykling fikk jeg opplevelsen av at den sugde krefter av meg uten å gi noe tilbake. Jeg skjønner at stisyklere som hopper og spretter vil ha fulldemper, så alt til sitt bruk. På elsykkelen min har jeg en setepinne med demping. Det gir ikke nærheten samme effekt som en bakdemper, men den hjelper helt klart litt mot slag i ryggen på tursykling på ujevnt underlag.
Takk for mange fine innlegg og deling av erfaringer!
Nei, kanskje det burde holde med en hardtail 29, med litt lite luft i hjulene..... Hva tenker dere som har prøvd både hardtail og fulldemper, er det stor forskjell på komforten?
Jeg brukte fulldemper en periode før jeg kjøpte elsykkel, og må si at på veier, både asfalt og grus, hadde den ikke særlig effekt. Nærmest tvert i mot, på tursykling fikk jeg opplevelsen av at den sugde krefter av meg uten å gi noe tilbake. Jeg skjønner at stisyklere som hopper og spretter vil ha fulldemper, så alt til sitt bruk. På elsykkelen min har jeg en setepinne med demping. Det gir ikke nærheten samme effekt som en bakdemper, men den hjelper helt klart litt mot slag i ryggen på tursykling på ujevnt underlag.
Jeg er ca 182 og normal i kroppen. Ut ifra dette ligger jeg jeg litt nærmere Large enn Medium. Jeg har i en kort periode hatt en Haibike Hardseven 7.0 i large og denne måtte setepinnen helt i bunn for at jeg var fornøyd med tråkket.
Hva tenker dere om hvilken str jeg burde velge? Vil Medium være like bra som Large, når jeg tross alt ligger litt i midtsjiktet....? Kan legge til at jeg trives med noe oppreist sittestilling, så det kan være at jeg uansett setter på et annet stem om det har betydning for valget av str.
Er det noen som finner et riktig str kart over denne sykkelen?
Ja, Scott har Generasjon 4 motor med 85Nm. Jeg syklet endel på forrige generasjon i vinter. Den var helt OK, men hadde eldre geometri enn denne. Det twinlock låsesystemer Scott kommer med er bare tull på en elektrisk fulldemper, imho. Bør skrus av.
Vi får denne Mondraker Dusk sykkelen i Large på lager til uka.
Om dette er samme sykkel er det vel den beste motoren med 85 Nm på denne også?
Dere har den også kun i str medium, men det er ikke sikkert størrelsen er så dum. Snakka med en i en sportsbutikk og han anbefalte og gå ned i str om en ligger i "overlappen".... Hva tror du om det? jeg er 182 og liker litt oppreist sittestilling. Da blir det i såfall bestilling fra dere:-)
Ser det ofte anbefales og ikke kjøpe feks Haibike fra Bikester.no, men dere har en jo fysisk butikk på østlandet jeg kan henvende meg til, ved en eventuell reklamasjon på batteri, motor etc....?
Alle Bosch Gen 4 (stort drev) gir 85Nm med extended boost om du ønsker det. Gen 4 kom først med 75Nm, men kom med en softwareoppgradering på sensommeren i fjor som gav høyere dreimoment og naturligvis bruker litt mer strøm.
En kollega er 178 og han trives best på en Medium Mondraker. Jeg bruker XL Mondraker, men er 190 høy. Jeg ville valgt en Large i alle merker om jeg hadde vært 182 høy. Her er størrelsesguiden til Scott. Du bør velge Large. Det er sikkert noen som sier at du bør gå ned i størrelse for å få en mer leken sykkel. Gjør deg selv en tjeneste, ikke gjør det. Kjøp en sykkel som passer.
Redigert av chalshus; 02/07/202119:15.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
Det er sikkert noen som sier at du bør gå ned i størrelse for å få en mer leken sykkel. Gjør deg selv en tjeneste, ikke gjør det. Kjøp en sykkel som passer. ]
Takk for gode råd. Ja, dette er sikkert riktig, ble bare litt revet med når det var så god pris på den scotten hos bikeshop, men det er selvsagt idiotisk og ikke kjøpe riktig str.
Den korte perioden jeg hadde en Haibike fullseven i large følte jeg at jeg måtte lene meg veldig fremover for å «nå frem» til styret, og tenkte kanskje dette kunne bli bedre i størrelse mindre, at jeg satt litt mer oppreist.
Jeg er åpenbart ikke noen geometri ekspert, men hva egenskapende og konsekvensene av å ha en litt for liten sykkel, og motsatt med en sykkel litt stor sykkel?
Han jeg snakket med i går, sa nettopp det dere sier, at en får en litt mer leken sykkel, og akkurat det spiller ikke noen rolle for meg, jeg vil ha en komfortabel sykkel, da jeg nok ikke kommer til å bruke sykkelen så mye til det den er lagd for, bruken blir nok heller grus og asfalt
Takk for gode råd. Ja, dette er sikkert riktig, ble bare litt revet med når det var så god pris på den scotten hos bikeshop, men det er selvsagt idiotisk og ikke kjøpe riktig str.
Den korte perioden jeg hadde en Haibike fullseven i large følte jeg at jeg måtte lene meg veldig fremover for å «nå frem» til styret, og tenkte kanskje dette kunne bli bedre i størrelse mindre, at jeg satt litt mer oppreist.
Jeg er åpenbart ikke noen geometri ekspert, men hva egenskapende og konsekvensene av å ha en litt for liten sykkel, og motsatt med en sykkel litt stor sykkel?
Han jeg snakket med i går, sa nettopp det dere sier, at en får en litt mer leken sykkel, og akkurat det spiller ikke noen rolle for meg, jeg vil ha en komfortabel sykkel, da jeg nok ikke kommer til å bruke sykkelen så mye til det den er lagd for, bruken blir nok heller grus og asfalt
Men da burde du kanskje se på en sykkel beregnet til grus og asfalt? Disse syklene er ikke laget for en oppreist "touring" sittestilling. Du skal være i en "attack" angrepsposisjon til å ta i mot kampesteiner... En kort sykkel vil være ubehagelig da det noen old schoolere mener er lekent er et dårlig balensepunkt i lengderetning , kjekt om du skal kjøre trial på bakhjulet.... En riktig størrelse vil ha plass for deg til å bevege deg i ramma for å balansere ettersom terrenget forander seg. En kort sykkel vil du sjeldent være i balanse men enten over styret eller ubehagelig langt bakpå... Selv med motor er disse syklene også grusomt tunge og trege på grus/asfalt...
Takk for forklaring! Ja, jeg ser muligens etter feil sykkel. Jeg er en enkel mann og tenkte at en fulldemper vil sikkert være max komfortabel for en dårlig skrått, men som du sier er det lurt å heller se mot noe mer grus og asfalt orientert. Det finnes kanskje slike sykkler som fulldemper også?
Er det samme regel som gjelder for den type sykkel også, altså Large for en på rundt 182cm?
Ja det finnes absolutt som fulldempere bare med mindre vandring på demperne og retter vinker, eks ikke slakk styrerørvinkel. Jeg er ikke så bevandret i den type sykler men et veldig godt eksempel er Trek som har to eMTB'er. Rail som er det du har sett på mens Powerfly er det du burde se på. Powerfly finnes også halvdempet og fulldempet. se litt der så skjønner du tegninga, du får ogås mer for penga da grovt utstyr er kostbart. vinn-vinn spør du meg.
PS Du vil nok også få mer rekkevidde med riktig sykkel.
Er det samme regel som gjelder for den type sykkel også, altså Large for en på rundt 182cm?
Sikkert greit å ta en titt innom de forskjellige produsentens anbefalinger for aktuell modell men generelt så er 182cm som nevnt midt i Large og du skal ha gode grunner for å gå utenom. Husk også at selv små justeringer på riktig størrelse kan være utslagsgivende.