Bikepacking med utgangspunkt i Oslo
|
Bikepacking med utgangspunkt i Oslo
12/05/2021 10:15
|
arekey
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Fikk valp i hus i februar, så det har vært få muligheter for ordentlig lange turer i år. Nå skylder samboer meg en "frihelg", så tenkte å dra på en én til to netters bikepacking-tur i pinsehelgen.
Kan jo alltids bruke Strava/Komoot til å planlegge, men kjekkere med førstehåndserfaringer. Derfor spør jeg om noen av dere har tips og anbefalinger til turer med start og/eller retur i Oslo? Fint med en god blanding av grus og asfalt, gjerne litt åser, kanskje til og med fjell? Har som sagt ikke syklet så lange turer i år, så greit med dagsetapper på >100 km. Rundtur er fint, men er ikke fremmed for å ta tog/buss for å komme til startpunktet heller.
|
|
|
Re: Bikepacking med utgangspunkt i Oslo
[Re: arekey]
12/05/2021 12:43
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Tror pinsehelgen kanskje er akkurat litt for tidlig for noen av de flotteste turene på fjellet, men det går an å researche, eksempelvis:
a) mjølkevegen: tog oslo-vinstra, overnatte, vinstra-beitostølen , overnatte, beitostølen-gol, kveldstoget hjem
b) tour de dovre++: tog oslo-dombås, overnatte, tour de dovre, overnatte, slådalsvegen til otta, ettermiddagstog hjem. evt legge inn klatringen blåhø hvis sent tog. flere tilkoplingsmuligheter f.eks. seterveien fra røros i forkant.
|
|
|
12/05/2021 13:52
|
arekey
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Sykla Mjølkevegen (+ Gol – Oslo) med touringsykkelen i fjor, veldig fin tur som sikkert hadde vært enda bedre med et lettere bikepacking-oppsett. Tour de Dovre står på lista over fremtidige turer, men som du er inne på EspenS, det er nok litt i tidligste laget for lange dager på høyfjellet. Litt mye med tog begge veier også. Uansett, takk for gode tips!
Mye bra ruter du har kokt i hop der nede i Follo, Emil! Har disse stadig på "to do"-listen til jeg har fått inn årets første 100 km-er (for meg en "magisk" grense for utholdenheten, både mentalt og fysisk), men de kan jo være aktuelle som et ledd i en bikepacking-tur, kanskje kombinert med en fjordkryssing til rette siden?
Gjøvik – Oslo virker som en veldig kul tur, men lurer litt på å spare den til jeg får med meg en kompis eller to.
Å krysse gjennom Finnemarka er interessant. Ser også at det går en grusvei litt vest for Skotselv over til Lampeland. Da kan man jo få til en fin blandeveisrunde Oslo – Vestmarka – Finnemarka – Lampeland – Kongsberg – Hvittingfoss/Hof/Sande eller Vestfossen/Konnerud – Drammen – Kjekstadmarka – Oslo. Bør være overkommelig på et par dager.
|
|
|
12/05/2021 14:03
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Til inspirasjon, vi er en gjeng som i fjor hadde en kongehelg og kopierer den samme i juni i år.
Dag 1: Nesodden/Drøbak til Oslo, Vestmarka, Finnemarka, fra Åmot til Noresund, vestsiden av Krøderen til Stavn og Østlandets seigeste grusbakke til Haglebu. Dag 2: Haglebu - Synnfjell, berg og dal etappe Dag 3: Synnfjell - Oslo med grus de siste 10 milene og finalen igjennom Nordmarka...
Ble kongebra i fjor, ca 57 mil og 8.000 høydemetre på tre dager
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
12/05/2021 14:08
|
olelovold
Entusiast
|
Entusiast
For en todagers tur fra Oslo ville jeg tenkt litt i de baner du er inne på i siste avsnitt arekey. Denne ruta har jeg i kalenderen, har syklet mesteparten av ruta før med unntak av fjellovergangen mellom Veggli og Austbygde, som er på grus om jeg ikke tar feil. Vestover fra Oslo gjennom Vestmarka, Finnemarka og over til Lampeland er en finfin tur med mye bra grus og høydemeter. Fra Austbygde og videre er det jo asfalt, men man kan alltids ta opp tilbake til Lampeland i fra Kongsberg og sykle samme vei tilbake om man er tørst på enda mer grus.
|
|
|
12/05/2021 14:19
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Ble nysgjerrig på den ruta Olelovold, hvordan er grusen på de strekkene ift dekkvalg - holder det med touringoppsett f eks conti gp 5000 32 tl eller bør man sko seg med noe mer?
|
|
|
12/05/2021 14:52
|
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
Vegglifjell er vel ca 8-10km med grus ja. GP5000 32mm er prima. Jeg har syklet der med landevei flere ganger, 25mm og 28mm, lavprofil og 55mm karbonhjul. Begge deler null stress. Ene gangen var veien så strøken at det var som å sykle på asfalt (dette var seint på ettersommeren) Veldig fint over der! Merk at veien ikke har åpnet ennå, se her for en oppdatering som er rykende fersk ser jeg: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=152686373532172&set=p.152686373532172&type=3Har sikkert en 3-4 turer på Strava med bilder av grusen, send PM så kan jeg sende link. Er også mulig å få 8-10km med grus i bunn av Jondalen og over Blefjell/Blestølen og komme igjen i Numedal ca ved Flesberg.
|
|
|
12/05/2021 15:05
|
olelovold
Entusiast
|
Entusiast
Espen, jeg tror den ruta går fint på 32mm, er et par år siden jeg sykla den sist. Mener å huske at det bare var et par korte parti som var litt grovere. Bra med oppdatert føremelding fra Vegglifjell Skoje! Da er det sikkert et par uker til før det går an å sykle over der. Og godt forslag om å ta over Blefjell! La til det som en variant på ruta jeg posta over: link
|
|
|
12/05/2021 19:53
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
Å krysse gjennom Finnemarka er interessant. Ser også at det går en grusvei litt vest for Skotselv over til Lampeland. Da kan man jo få til en fin blandeveisrunde Oslo – Vestmarka – Finnemarka – Lampeland – Kongsberg – Hvittingfoss/Hof/Sande eller Vestfossen/Konnerud – Drammen – Kjekstadmarka – Oslo. Bør være overkommelig på et par dager.
Linker til noen grusveier jeg bruker i dette området, dvs rundt Drammen og Finnemarka. Hele eller deler av disse rutene kan kanskje pass inn i en lengre overnattingsrunde som du beskriver over. Vestfossen Hagatjern, 12 km. Sirikjerkeveien. Bratt opp fra Vestfossen, men fint grusvei. https://connect.garmin.com/modern/course/14168276Grusalternativer på begge sider av Drammenselva mellom Mjøndalen og Drammen. 20-30 meter trillesti mellom Stenseth og over til Kanonveien. Ellers fin grus. https://www.strava.com/routes/2822122596355079940 Om en sykler Glitreveien fra Lier-siden over til Stenseth/Årbogen kan denne ekstra sløyfen gi både litt ekstra høydemeter, fin natur og noen meter trillesti langs Nerdammen. Fra Nerdammen er det bare å ta grusveien rett ned og ev. grusveien til Aron vist i linken over (ev. kan ruten selvsagt snus). https://connect.garmin.com/modern/course/29483995Drammen, Konnerud, Andorsrud over skogen til Sande. Denne gir en fin grusvei inn i marka fra Drammen over til Konnerud, eller en kan hekte seg innpå etter å ha syklet Sirikjerkeveien. Grus fra km 2 til km 30 med et kortere strekk med asfalt gjennom Konnerud til Andorsrud. Fra Sande og tilbake er det asfalt. https://connect.garmin.com/modern/course/58729672Samme løype men bare med grus fra Andorsrud til Sande. https://connect.garmin.com/modern/course/32525089Grus mellom Hagatjern og Andorsrud, man kombineres med løypene i linken over. Ca 200-300 meter trillesti/myr men ikke veldig utfordrende. https://connect.garmin.com/modern/course/36309672For litt spesielt interessert kan denne turen gjennom Røysjø marka være et alternativ. Veldig fint terreng og natur. Fin grusvei, men med noen hundre meter trillesti rundt km 9. Ulempen er at det blir en del asfalt enten tilbake til Drammen eller om en vil til Oslo til Svelvik og ferga over til Hurum. https://connect.garmin.com/modern/course/27464681
Redigert av altitude; 12/05/2021 20:04.
|
|
|
[Re: EspenS]
12/05/2021 21:22
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Ble nysgjerrig på den ruta Olelovold, hvordan er grusen på de strekkene ift dekkvalg - holder det med touringoppsett f eks conti gp 5000 32 tl eller bør man sko seg med noe mer? Jeg sykla ganske nøyaktig samme ruta på GP5000 32mm i fjor til Veggli. Null stress, og fantastisk fin tur. Send PM hvis du vil ha detaljert rute.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
21/05/2021 09:21
|
arekey
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for gode tips folkens! Værutsiktene er dessverre ikke så gode, men har lagt opp en rute som jeg tenker bør være en myk intro til langhelgs solo-bikepacking (med gode muligheter for å gi seg, hvis været blir for ille): https://www.strava.com/routes/2830745227922751010Tar med hengekøye og tarp, og satser på en overnatting ved "Vatnebrynvatnet friluftsområde" før Lampeland (se avstikker på ruta). Dag to er jeg litt mer usikker. Har lagt inn en sving for å treffe familie i Hof, og avhenging av tempo og form tenker jeg på å få til en overnatting i marka mellom Hof/Sande og Konnerud (hva heter det egentlig der?), eller Kjekstadmarka. Er en fordel om siste etappe blir relativt kort, må rekke hjem til valpen innen samboer drar på kveldsvakt.
|
|
|
21/05/2021 12:33
|
robermon
Fersking
|
Fersking
Kul tur. Har ikke syklet veien over Holtefjell (Nyseterveien mellom Bingen og Lampeland), men ser på strava folk som har syklet der i det siste. En alternativ rute er veien hakket lenger nord (Bingen - Lyngdal via Letmolievannet). Her er det grus i midten av strekket, men supert på landevei 28/30 mm. Området rundt Letmolievannet er fint og kan være en fin mulighet for overnatting. Velger ofte denne ruten når jeg sykler Lier - Blefjell/Vegglifjell. Legger nok til noen km, men tror du sparer noen høydemeter.
|
|
|
|
|