Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lyktetråden

Lyktetråden #2663492 11/05/2021 16:21
Bendik.S Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Ikke umulig at dette er ett spørsmål som har blitt tatt opp før, og jeg vet at redaksjonen har skrevet tester av diverse sykkellykter, men jeg savner noe for landeveissykling og da typisk for trendy aero-styrer med vingeprofil. Det er typisk at disse testene tar for seg store klumpete terrenglykter med eksternt batteri og lysstyrke som blender ett vogntog.

Jeg savner noe for litt nettere og penere innfestning, gjerne med ett internt og oppladbart batteri uten for mye dill med innfestning.

Hva bruker du, og hvor fornøyd er du?
Hvordan festes denne? (Under GPS eller rundt styret)
Lysstyrke og levetid?
Bruker du den for å se veien eller kun bli sett?

Bak bruker jeg Knog Lil Cobber, som føyer seg pent rundt en oval setepinne. Veier 22 gram og avgir 30 lumen på max/50 lumen i blinkemodus. Utmerket til å bli sett og liten nok til at den kan sitte på hele tiden.

Re: Lyktetråden [Re: Bendik.S] #2663496 11/05/2021 18:00
L
LAE Offline
Fersking
Fersking
L
Har en Moon Shield X Auto som baklykt. Festet på setepinnen. Veldig godt fornøyd med den.

Er på utkikk etter en front lykt men ikke funnet den rette enda. Vil gjerne ha en som kan monteres på ifm wahoo festet eller noe.

Re: Lyktetråden [Re: Bendik.S] #2663498 11/05/2021 18:42
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Er fan av Lupine Rotlicht. Kraftig, robust og full av fiffige funksjoner.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Lyktetråden [Re: LAE] #2663513 12/05/2021 05:49
Bendik.S Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: LAE
Har en Moon Shield X Auto som baklykt. Festet på setepinnen. Veldig godt fornøyd med den.

Er på utkikk etter en front lykt men ikke funnet den rette enda. Vil gjerne ha en som kan monteres på ifm wahoo festet eller noe.
Vi er i samme båt, skulle gjerne hatt noe i samsvar med Garmin der i front. Så hvis noen har noe helt rått de ønsker å dele med almenningen så er jo det gøy!

Re: Lyktetråden [Re: Bendik.S] #2663519 12/05/2021 05:59
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Er egentlig fornøyd med Lezyne sine løsninger når man ikke orker å bruke mer enn under tusenlappen på lykter. Skjønner at man må ha noe heftigere, gjerne Lupine ellerno når man skal ut på Markagram osv.

Har Lupine 1600XL som festes i GoPro-feste under Wahooen om vintern, og en 600XL som brukes på sommerhalvåret når det er kun er i begynnelsen eller slutter man trenger lys.

Re: Lyktetråden [Re: Bendik.S] #2663526 12/05/2021 06:26
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Vingleik, har syklet det rittet som ikke skal omtales to ganger. Kompisen og jeg hadde den forrige toppmodellen til Magicshine. Hans lykt holdt igjennom hele natta på samme batteri mens jeg manglet halvannen time. Riktignok var vi flinke til å skru ned lysstyrken når det var mulig, jeg hadde nok sterkere lys siden jeg stort sett lå først. Ganske bra på mørke veier med temperaturer ned mot null. Egentlig veldig smart løsning at lykta sitter i Garminfeste, selv om jeg på terreng har brukket festet i lykta under en fin salto. Batteriet festes på rammen eller som jeg pleier i en lite toptube-bag og da ser det ikke så galt ut (stilpolitiet er sjelden ute natterstid i oktober).

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Lyktetråden [Re: Bendik.S] #2663529 12/05/2021 06:36
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Nå sykler man jo stort sett med styreveske i Marka uansett, der kan man vel ha en batteripakke liggende? LItt gira på en Lupine kontra Magicshine når man uansett skal opp i den prisklassen.

Re: Lyktetråden [Re: Bendik.S] #2663537 12/05/2021 07:13
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Det er jo litt prisforskjell. En kompis har denne med 3.500 Lumen (eller hva det faktisk er aner jeg ikke). Koster en tusenlapp. Han synes den lyser litt svakt i novembermørke raskt nedover på knotete sti men den lyser mer enn godt nok til landevei/grus.

https://www.xxl.no/magicshine-ms-monteer-3500-lumen-usb-ladbar-frontlykt-svart/p/1176771_1_style

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Lyktetråden [Re: Bendik.S] #2663543 12/05/2021 07:32
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Gruppeløs :p
Bruker lys for å bli sett. Har Bontrager Ion 200 RT foran på styret, hvor modus (blink el. intensitet) styres av lyssensoren til Garmin. Og en Garmin Varia Radar RTL516 på setenpinnen bak, som gir meg øyne i nakken

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Lyktetråden [Re: EmilZipp] #2663564 12/05/2021 08:31
Bendik.S Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: EmilZipp
Det er jo litt prisforskjell. En kompis har denne med 3.500 Lumen (eller hva det faktisk er aner jeg ikke). Koster en tusenlapp. Han synes den lyser litt svakt i novembermørke raskt nedover på knotete sti men den lyser mer enn godt nok til landevei/grus.

https://www.xxl.no/magicshine-ms-monteer-3500-lumen-usb-ladbar-frontlykt-svart/p/1176771_1_style
Det nevnes at denne festes under Garmin-festet, i ett Garmin-feste. Er det mulig å sette et Garmin-feste på hodet under vanlige Garmin-fester? Det festet jeg har er skrudd ned i en plate uten noe mer på undersiden. Finner svært lite info om dette på nett.

Re: Lyktetråden [Re: Bendik.S] #2663565 12/05/2021 08:34
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Bendik.S

Vi er i samme båt, skulle gjerne hatt noe i samsvar med Garmin der i front. Så hvis noen har noe helt rått de ønsker å dele med almenningen så er jo det gøy!

Kan tipse om Fabric LUMARAY V2. Dette er "bli sett", ikke se. Computer monteres på toppen av lyset. På Elemnt Bolt må jeg bruke ekstra "quarter turn mount" mellom lyset og computer så den bygger litt mer i høyden enn jeg tror den gjør med andre computere. Men fortsatt ryddigere enn å feste lys for seg selv på styret i min bok. Lyset finner du hos Sykkelkomponenter.

Lyset bør festes i Garmin-holder (evt. annen holder med Garmin-insert) for å unngå en ekstra adapter i bunn.

Redigert av BZE; 12/05/2021 08:41.
Re: Lyktetråden [Re: Bendik.S] #2663590 12/05/2021 09:56
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Se: Bomtrager Ion 800 RT, montert på undersiden av garmin-festet.

Bli sett: Fabric Lumaray V2, montert mellom computer og garmin-feste. Safety Bike Light Rear Rechargeable fra Teknikmagasinet på aero-setepinnen.

Synes dette funker ypperlig, eneste ønske måtte være å ha fjernkontroll til baklykten (har en Ion Flare RT som jeg kanskje tror kan styres fra Garmin-computer? Beste hadde vært å kunne styre med di2-knappene på toppen av hendlene).

Create the problem and sell the solution
Re: Lyktetråden [Re: BZE] #2663614 12/05/2021 11:26
Bendik.S Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: BZE

Kan tipse om Fabric LUMARAY V2. Dette er "bli sett", ikke se. Computer monteres på toppen av lyset. På Elemnt Bolt må jeg bruke ekstra "quarter turn mount" mellom lyset og computer så den bygger litt mer i høyden enn jeg tror den gjør med andre computere. Men fortsatt ryddigere enn å feste lys for seg selv på styret i min bok. Lyset finner du hos Sykkelkomponenter.

Lyset bør festes i Garmin-holder (evt. annen holder med Garmin-insert) for å unngå en ekstra adapter i bunn.
Den var meget pen! Jeg ser for meg at om man skal ha ett "se" lys kan det like godt sitte på hjelmen, mens ett "bli sett" lys gjør seg under computeren.

Re: Lyktetråden [Re: Bendik.S] #2663615 12/05/2021 11:29
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M

Det nevnes at denne festes under Garmin-festet, i ett Garmin-feste. Er det mulig å sette et Garmin-feste på hodet under vanlige Garmin-fester? Det festet jeg har er skrudd ned i en plate uten noe mer på undersiden. Finner svært lite info om dette på nett.

Har selv en Monteer 6500, bruker dette festet, som har Wahoo/Garminfest oppe, og under har den GoPro tilkobling med tilsvarende feste som oppe til lykten.

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Lyktetråden [Re: Magnoos] #2663897 14/05/2021 19:58
Bendik.S Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Magnoos

Har selv en Monteer 6500, bruker dette festet, som har Wahoo/Garminfest oppe, og under har den GoPro tilkobling med tilsvarende feste som oppe til lykten.

Passer fint for de som ikke har aero-styre. Jeg skal jobbe litt for å få det til å passe! Her går det i skruer under styret ICON_SMILE sikkert fler som har det problemet.

Re: Lyktetråden [Re: Bendik.S] #2664244 18/05/2021 00:11
D
DagT Offline
Fersking
Fersking
D
Har et sett med Cateye X3 rapid som jeg har hatt hatt i flere år. Kan festes på frontrøret eller gaffelen, og baklykten kommer med et gummi-adapter for aero-sadelpinner. 200lumen foran, 150 bak og er også godt synlig fra sidene.
Strikkene den kom med røk dog, men det skjedde først etter et par år og de kan sikkert erstattes.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå