Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

NY serie fra Canyon: Grizl

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2675855 15/08/2021 08:03
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
En av tingene jeg liker med Grizl-en er at den har mange festepunkter for bagasje, bla. tre på gaffelen. Det gjør bikepakking enklere, men sikkert ikke relevant for alle.

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2696052 20/01/2022 14:03
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Kopierer inn fra Kjærlighetssorg-tråden her:

Sitat: HAnders
Sitat: sykkeloyvind
Du sier ikke noe om størrelsen din, men 1,45 i Stack/reach-forhold er ikke spesielt oppreist. Standard-raceren, Cannondale Supersix EVO har f.eks 1,47 i størrelse 56. Specialized Aethos har 1,43.
Mange blandeveissykler ligger rett rundt 1,50

Størrelsen min varierer. Jeg er 180 høy, men tror jeg er utstyrt med litt korte bein (ca 80 cm skrittlengde). Som regel ligger jeg og vaker mellom klassisk M og L, og faller da ned på M (typ 54, 55 i Bianchi-størrelse) fordi den oppleves som noe kvikkere og morsommere.

Grusraceren (en Canyon Grizl) gikk jeg faktisk ned på S ihht Canyons egne anbefalinger, og den kjennes veldig fin og morsom ut også den. Regnet ut stack/reach på den i går, og den ga meg faktisk et forholdstall på 1,4. Det betyr vel i prinsippet at den på papiret er mer aggressiv enn Bianchien jeg hadde, og det sier meg egentlig at jeg ikke forstår så fryktelig mye av hvordan dette fungerer i praksis. Mulig Canyon måler på en litt annen måte. Ut ifra hva jeg har lest, burde jo en grusracer ha et forholdstall på rundt 1,50+.

Sitat: Sepeda
Sitat: HAnders
Grusraceren (en Canyon Grizl) gikk jeg faktisk ned på S ihht Canyons egne anbefalinger, og den kjennes veldig fin og morsom ut også den. Regnet ut stack/reach på den i går, og den ga meg faktisk et forholdstall på 1,4. (...) Ut ifra hva jeg har lest, burde jo en grusracer ha et forholdstall på rundt 1,50+.

Grunnen til at du får så lavt forholdstall, er at Grizl er designet med lengre overrør og kortere styrefremspring/stem. Et grep arvet fra terrengsykler. Den reelle sittestillingen med standard stem er nærmere komfort/langtursraceren Endurace og nærmere standard for mer klassiske grusracere, som du nevner.

Om man vil nerde om det, gjorde jeg et forsøk her.

Ingen bør velge størrelse basert på dette innlegget, men deler noen observasjoner:

Jeg virker å ha samme høyde men en smule lenger ben enn HAnders, og gikk for M. Valgte da å stole blindt på Canyon-kalkulatoren og egen magefølelse. Min tiltenkte bruk for Grizl er vinter/dårlig vær/rolige utflukter, så ønsket den litt mindre aggressiv enn stallmakkeren Exploro (Medium, 100mm stem) - men på ingen måte dvask. Med litt høyere stack kan jeg slamme stem og samtidig sitte noe mer oppreist enn på racerne. For å gjøre forvirringen komplett gikk jeg for 90mm stem istedet for 80 og 76mm reach på styret istedet for 70, uten å ha testet standardoppsettet. Om/hvordan dette påvirker sykkelens oppførsel aner jeg ikke, fulgte altså bare magefølelsen for å forsvare kulere komponenter.

Basert på én kort testtur på harde piggdekk i går virker jeg å ha truffet godt. Den var overraskende livlig med tanke på lengde på kjedestag, men samtidig passe stabil for min smak.

Exploro i M har 1,44 i stack/reach forhold. M i Grizl gir også 1,44, og 1,45 om man regner på +tall (med standard komponenter). Altså ikke store forskjellen.

Redigert av BZE; 20/01/2022 16:45.
Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2724683 23/11/2022 16:47
P
PetterSJ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Noen som vet om man kan bruke 650b hjul på Grizl str M?

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: PetterSJ] #2724684 23/11/2022 17:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: PetterSJ
Noen som vet om man kan bruke 650b hjul på Grizl str M?

Strengt tatt, ja, det er mulig, men hvorfor vil du gjøre det? ICON_SMILE

Om du tenker på dekklaring, er den allerede massive 50 mm på 700c. Kanskje kan du tyne inn noe enda litt bredere med 650b i en M, men neppe mye. Vet ikke, men du får neppe plass til f.eks. piggdekk i 27,5 x 2,25, om det er i de baner du tenker.

Hovedargumentet mot å sette 650b-hjul på en Grizl i størrelse M er dog at rammesettet hos Grizl er designet enten for 650b opptil 50 mm (i de minste størrelsene) eller for 700c opptil 50 mm (i øvrige størrelser). Altså optimalisert for én hjulstørrelse, ikke to. Det gir utslag bl.a. i forskjellig styrerørsvinkel, krankdropp og kjedestagslengde.

Om du setter 650b på en Grizl beregnet for 700c, vil du både endre styreegenskapene og øke faren for at pedalen slår i bakken.

Fin sykkel, da yes

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: wasabi] #2724700 24/11/2022 12:15
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Som vi har vært inne på i denne og andre tråder før, synes Canyon sitt skille mellom Grail som den raske rittsykkelen og Grizl som den gove eventyreren, å være mer et pedagisk markedsføringsgrep og spørsmål om komponentvalg, enn en avspeiling av egenskapene i rammesettene.

[Linket bilde]

Velonews: Revealed: Mathieu Van der Poel’s Canyon Grizl for the UCI Gravel World Championships

Så var det da også en Grizl, ikke en Grail, som ble forberedt som rittsykkel for Mathieu Van der Poel i UCI Gravel World, med Dura-Ace både her og der, før han gikk hen (trådte til) og vant gravelverdensmestertittelen på en... Ultimate ICON_SMILE

Men, nei, vent, Grail kan jo ikke UCI-godkjennes!

Ikke at det er et hinder for å delta i UCI-grusritt etter dagens regelverk, men hele industrien forbereder seg på at UCI vil stramme inn straks de slutter å late som om de er interessert i å ta vare på The Spirit of Gravel.

Mitt stalltips er kort sagt at det bare er et spørsmål om tid før Canyon kommer med en fullblods UCI-lovlig grusracer for å ta opp konkurransen med f.eks. BMC Kaius, Cervélo Áspero og Cannondale Supersix SE idea

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: Sepeda] #2724703 24/11/2022 12:46
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Så var det da også en Grizl, ikke en Grail, som ble forberedt som rittsykkel for Mathieu Van der Poel i UCI Gravel World, med Dura-Ace både her og der, før han gikk hen (trådte til) og vant gravelverdensmestertittelen på en... Ultimate ICON_SMILE
Kremt! Det var en Ultimate øverst på pallen, men det var vel Gianni Vermeersch som eide denne...

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: yolo] #2724704 24/11/2022 12:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: yolo
Kremt! Det var en Ultimate øverst på pallen, men det var vel Gianni Vermeersch som eide denne...

ICON_LAUGH

Selvfølgelig!

Slik går det når man bare ser på utstyret, ikke rytteren.

Jeg legger meg flat på grusen.

(Både Mathieu og Gianni på Ultimate, altså, men bare en av dem vant (!) Uansett - kommer noe nytt fra Canyon. Tror jeg.)

Re: NY serie fra Canyon: Grizl [Re: Sepeda] #2734240 23/05/2023 19:42
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Mitt stalltips er kort sagt at det bare er et spørsmål om tid før Canyon kommer med en fullblods UCI-lovlig grusracer for å ta opp konkurransen med f.eks. BMC Kaius, Cervélo Áspero og Cannondale Supersix SE idea

[Linket bilde]

Offroad.cc: Spotted: Is this the new Canyon Grail?

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå