Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tubolight og ventilspørsmål

Tubolight og ventilspørsmål #2663228 10/05/2021 16:02
R
Red Devils Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
R
Ser nå at tubolight anbefaler ventil med hull på siden. Det har jeg ikke akkurat nå, funker det greit med «vanlig» tubeless ventil?

Re: Turbolight og ventilspørsmål [Re: Red Devils] #2663249 10/05/2021 18:42
L
LarsAG Offline
Entusiast
Entusiast
L
Det fungerer helt greit men tetter seg lettere. Pølsa legger seg mot ventilen og slipper ikke ut luft. Da må man ta ut kjernen og stake opp hullet.
Har kjørt med det ett halvt år, men har riktige ventiler i handlekurven på Bikeshop. Finnes andre varianter enn Tubo sin på markedet

Re: Turbolight og ventilspørsmål [Re: Red Devils] #2663292 10/05/2021 22:36
R
Red Devils Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
R
Takk for svar! Hvilke har du tenkt å kjøpe? Det er vel stort sett de som lager inserts som har sånne ventiler?

Re: Turbolight og ventilspørsmål [Re: Red Devils] #2663446 11/05/2021 12:36
L
LarsAG Offline
Entusiast
Entusiast
L
Letter å få tak i cush core sine virker det som. Tubolight sine er konstruert (firkantet) for å hindre pølsa i å rotere, men det har jeg ikke tro på at den klarer uansett

Re: Turbolight og ventilspørsmål [Re: Red Devils] #2663447 11/05/2021 12:40
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Mine Tubolight er runde. Tubolight har derimot et snitt i pølsa for å hindre rotasjon. Når jeg byttet bakdekk nå (litt over 1000km) så satt pølsa fortsatt på riktig plass. Når man fyller luft og sykler en tur, så vil pølsa trekke seg inn mot senter, slik at den "låser" dekket og vil heller ikke rotere.

Re: Turbolight og ventilspørsmål [Re: Red Devils] #2663450 11/05/2021 12:43
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Det kan fort bli krøll med riktige ventiler også, det er til en viss grad snakk om tid, men du slipper iallefall at pølsa selv tetter ventilen.

AG

40+ and still climbing......
Re: Turbolight og ventilspørsmål [Re: Red Devils] #2663475 11/05/2021 14:23
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Flere typer ventiler som fungerer, men de bør ha åpninger på sidene og ikke rett opp, om ikke kan pølsa fort tette for hullet i ventilen.
Rimpact, Tubolight, Peaty's x Chris King, Cush Core og sikkert flere har åpneinger på sidene og vil funke med Tubolight.

Nyeste Tubolight EVO SL og HD har en annen design enn de første innleggene, de er ikke lenger helt runde med hakket for ventilen.
Nå er det en langsgående kanal i hele innlegget mot felgen, der tror jeg andre vetiler kan fungere like bra som de med åpninger på sidene.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Turbolight og ventilspørsmål [Re: Ripen] #2663534 12/05/2021 06:59
R
Red Devils Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
R
Takk for svar ripen. Jeg har det nyeste med spor og skjønte ikke helt hvor man måtte ha ventil på siden. Men skjønner hvis det var runde uten spor før.

Re: Turbolight og ventilspørsmål [Re: Ripen] #2663629 12/05/2021 12:41
L
LarsAG Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Ripen
Flere typer ventiler som fungerer, men de bør ha åpninger på sidene og ikke rett opp, om ikke kan pølsa fort tette for hullet i ventilen.
Rimpact, Tubolight, Peaty's x Chris King, Cush Core og sikkert flere har åpneinger på sidene og vil funke med Tubolight.

Nyeste Tubolight EVO SL og HD har en annen design enn de første innleggene, de er ikke lenger helt runde med hakket for ventilen.
Nå er det en langsgående kanal i hele innlegget mot felgen, der tror jeg andre vetiler kan fungere like bra som de med åpninger på sidene.

Det var nytt for meg. Bestilte ny versjon umiddelbart.
Trenger man da ventil med hull på sidene? Vanskelig å stake opp fra utsiden...

Re: Turbolight og ventilspørsmål [Re: LarsAG] #2663656 12/05/2021 14:06
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: LarsAG
Sitat: Ripen

Det var nytt for meg. Bestilte ny versjon umiddelbart.
Trenger man da ventil med hull på sidene? Vanskelig å stake opp fra utsiden...

Jeg skjønner ikke hva du mener med stake opp fra utsiden...

Men uansett, jeg har satt opp et par hjul med den nye versjonen av SL og for meg så det ut som en vanlig ventil for slangeløst vil fungere fint, altså av typen uten åpninger på sidene.
Kanskje den tilogmed fungerer bedre.

Jeg synes den nye versjonen er mye bedre enn den forrige, jeg satte opp SL på en i28 felg med 2,35" dekk med bare hendene.
Følgelig er den mye enklere å hanskes med ute i felten om man skulle være uheldig å rive opp dekket så man ikke får plugga og må inn med slange.
Den gamle versjonen i L som jeg har i hjul med i35 felg og 2,6" dekk er jeg ikke like gira på å styre med ute i skogen.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Turbolight og ventilspørsmål [Re: Ripen] #2663780 13/05/2021 20:01
F
FormannMjao Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Jeg har Tubolight HD og vanlig ventil. Det går greit, men det er ikke så enkelt å slippe luft ut av dekket, og det går derfor ikke å bruke annen trykkmåler enn den som er på pumpa. Kommer nok til å bytte til andre ventiler, men passe på at åpningene ikke står på tvers av kanalen i midten. Jeg må innrømme at jeg tviler på at det vil gjøre noen stor forskjell, men det skal bli interessant å se. Synes også det er veldig enkle innlegg å montere, selv for meg som aldri har montert dekkinnlegg før. Lav vekt og grei pris trekker også opp.

Redigert av FormannMjao; 13/05/2021 20:06.
Re: Turbolight og ventilspørsmål [Re: Red Devils] #2714230 22/07/2022 07:09
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Drar opp en halvgammel tråd, og drar den litt til siden ICON_SMILE

Hadde Tubolight (gammel type) i bakhjulet. Fikk en punktering og måtte sykle et stykke hjem med veldig lite luft. Hjemme plugget jeg dekket, fyllet mere guffe og pumpet luft. Neste tur fikk jeg en ny punktering, ja det er veldig steinete her jeg er for tiden. Men merket at guffa ikke tettet. Satt i en ny plugg, pumpet og syklet hjem med konstant lekkasje.
Hjemme tok jeg ut Tubolighten, og den har sprekt i lengderetning sannsynligvis pga forrige sykkeltur. Men største problemet er at den har sugd all guffa. Det er derfor dekket ikke tettet. Noen som har opplevd lignende? Syns jo det er litt merkelig at innlegget skal suge til seg guffa.

Guffa var muck-off ICON_SMILE

Re: Turbolight og ventilspørsmål [Re: Red Devils] #2714237 22/07/2022 08:24
L
LarsAG Offline
Entusiast
Entusiast
L
Har kjørt med ny og gammel variant )og litt for lite lufttrykk?)
Tuboligth sprekker og går i biter, guffa fester seg til de ru flatene. Mariposa guffe er i tykkeste laget, men tetter godt
Har gitt opp Tuboligth, skal teste Rimpact ved neste anledning

Re: Turbolight og ventilspørsmål [Re: Red Devils] #2714303 22/07/2022 22:00
OHD Offline
Medlem
Medlem
Har god erfaring med dekkinnlegg fra PTN. De leverer flere typer avhengig av bruk som gir god kjørefølelse og sikrer godt mot gjennomslag. Dekkinnleggene selges som sett der det følger med to ventiler av typen som slipper inn luft på sidene.

Instragram - #happywheel_bikes
Re: Turbolight og ventilspørsmål [Re: OHD] #2714311 23/07/2022 07:01
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: OHD
Har god erfaring med dekkinnlegg fra PTN. De leverer flere typer avhengig av bruk som gir god kjørefølelse og sikrer godt mot gjennomslag. Dekkinnleggene selges som sett der det følger med to ventiler av typen som slipper inn luft på sidene.

Samme her. Har prøvd mye forskjellig, men er over på PTN igjen nå. Tubolight i SL og HD versjon synes jeg har fungert dårligere enn første generasjon Tubolight. Vanskelig med luft, fått flere gjennomslag og den deler seg opp i små deler ganske fort.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.

Moderator  support