Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Elsykkel som treningsverktøy

Elsykkel som treningsverktøy #2663113 10/05/2021 08:15
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Til dere som bruker elsykkel i treningen, hvordan bruker dere den?

Brukes det f.eks. for å få flere timer og kilometer på sti med lav belastning? Til restitiusjon?
Erstatter det landeveissykkelen eller noe annet? Eller er det bare enda ett nytt treningsverktøy?

Og ikke minst: hva slags effekt har det hatt?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Elsykkel som treningsverktøy [Re: simenf] #2663197 10/05/2021 13:28
olechr Offline
More than words
More than words
Har brukt den på flere måter.

Våren 2019 brukt jeg den for å komme meg i gang igjen. Etter null trening igjennom vinteren var kroppen tjukk og lysten lav. Da ble den brukt for å få formen opp på et viss nivå igjen.

Nå som jeg er i så bra form jeg tror jeg klarer å bli med den tiden jeg har til rådighet blir den brukt til rolige turer. Da mye av treningen min er sent på kvelden er hovedvekten av treningen min på zwift (ca 4/5 deler har vært inne i vinter). Det gjør jo sitt til at teknikken blir sånn passe. Med elsykkelen kan jeg da ta de rolige turene på sti, men med rittfart. Så pulsen er lav men teknisk, sporvalg og blikk blir trent som om jeg skulle ga gønna rundt. Da brukes elsykkelen på eMtb hele turen.

Jeg har også brukt elsykkelen til noe intervalltrening tidligere. Da synes jeg at jeg får pulsen bra opp, men beina blir ikke like sure. Lettere da å kjøre jevne intervaller på sti.

Hadde jeg hatt elsykkel da jeg satset hadde garantert en del av landeveisturene med visping blitt byttet ut med elsykkel på sti.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Elsykkel som treningsverktøy [Re: simenf] #2663422 11/05/2021 11:27
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Interessant.

Selv merker jeg, som ikke trener aktivt (alt er "tur"), at jeg har fått en raskere formstigning nå på våren med elsykkel enn med vanlig sykkel i forhold til tidligere år, samtidig som jeg har mer overskudd. Jeg har tydelig mindre belastning, men det kjennes som om jeg får bedre resultat. Det kjennes i alle fall bra. Nå som formen er der kommer jeg til å bruke vanlig sykkel mer, men vil fortsette med elsykkel omtrent annenhver tur.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Elsykkel som treningsverktøy [Re: simenf] #2663845 14/05/2021 10:54
C
Calamity Offline
Fersking
Fersking
C
Jeg er kanskje ikke helt innenfor gruppen du etterspør, da jeg prioriterer andre treningsformer som gjør at jeg "alltid" er utslitt i beina. Før jeg fikk emtb sykler jeg for omveksling + moro + det er skånsomt for kne sammenlignet med annet, men då må jeg legge opp slik at sykling ikke kolliderte med annen aktivitet. Ikke for at jeg trener på spesielt høy nivå, men er viktigere for meg att være "eksplosiv" enn at ha høy utholdenhet så alt over 1h på vanlig sykkel blir bare kosetur i lavt tempo.

Nå er Coronasituasjonen ganske annerledes, mtp nedstengning av aktiviteter, men med emtb sykler jeg stort sett når jeg vill, bare at jeg varierer intensiteten. Har jeg lyst att sykle dagen før/etter knebøy eller kamp pleier jeg feks ikke ta langturen men sykler noen "laps" opp grusvei med høy assistanse og ned en morsom nedkjøring. Tror at mine tekniske ferdigheter nedfor har utviklet mye fortere enn de ville gjort ellers.

Pleier ikke sykle dedikerte intervaller på sti da terrenget jeg sykler i ofte er altfor kupert og teknisk for at kjøre på hardt i flere minutter med mine ferdigheter, men det blir ofte "spontan" intervalltrening feks der alle oppoverbakker sykles i off eller eco under en tur og resten av tiden blir lav puls i tour eller emtb.

tldr: klarer at sykle oftere og oftere høy puls mens jeg opprettholder lik aktivitet som tidligere i andre idretter.

Redigert av Calamity; 14/05/2021 10:58.

Moderator  support