Først og fremst, bruk et vanlig enkeltbunnet filter når du kverner egen kvalitetskaffe, disse dobbeltbunn-filtrene er en nødløsning når du ikke har skikkelig espressomalt kaffe tilgjengelig. Viktig å skille mellom dobbeltbunn og størrelsen på filteret (enkelt/dobbelt-espresso). Jeg benytter dobbelt-espresso størrelsen i 99 % av tilfellene, å brygge en enkelt espresso er kun for sære italienere (og ikke minst vanskeligere).
Hvis resultatet varierer veldig fra gang til gang så tenker jeg at du kanskje må jobbe med teknikken først.
- Vei kaffen etter at du har kvernet den. Normalt sett 18-20 gram for en dobbel espresso, ikke ta så mye i filteret at det subber i gruppehodet i hvert fall. Bruk like mye kaffe hver gang under innkjøringen, så har du eliminert én variabel.
- Vær nøye når du distribuerer kaffen i filterholderen. Dette er en egen vitenskap i seg selv, og kan ha forbausende mye innvirkning på resultatet. Vil anbefale å prøve
WDT-teknikken i første omgang, det finnes også diverse verktøy som du roterer over filteret for å fordele kaffen jevnt før tamping.
- Tamping er selvfølgelig en egen vitenskap. Ikke fokuser for mye på kraft, det viktigste er at du tamper vinkelrett. Her finnes det også diverse remedier å benytte om man ønsker dette, men sjekk i hvert fall på øyemål om ferdigtampede kaffe-overflaten er parallell med kanten av filteret.
- Hvis du ønsker å gå analytisk til verks vil jeg anbefale et såkalt bottomless portafilter slik at du kan observere hvordan kaffen kommer ut av filteret under brygging. Hvis teknikken ikke er god vil det typisk komme små "vulkaner" ut av filteret under brygging (channeling, dette forårsakes typisk av dårlig distribusjon). Om kaffen kommer ujevnt fra de ulike delene av filteret kan årsaken være skjev tamping.
- For å sikte deg inn på kveringsgrad, tampetrykk, mengde kaffe i filteret, osv, kan du sikte på å få ut dobbel mengde espresso (ca 40g) fra mengden malt kaffe du putter inn, over 25 - 30 sekunder (uten pre-infusjon). Husker ikke om din Breville/Sage har pre-infusjon, denne tiden må du i så fall legge til. Jeg pre-infuserer i 10 sek med min Sage Dual Boiler, total tid normalt sett 35-40 sekunder. Anbefaler å bruke vekt for å veie kaffen under brygging, vekt bør du uansett ha for veiing under forberedelsene. Det finnes mange rimelige og gode vekter på Aliexpress til under hundrelappen.
- Hvis espressoen kommer for raskt eller for tregt ut under brygging må du endre en av variablene, normalt sett starter du med å endre kverningsgrad. Kan anbefale
James Hoffmann og
Seattle Coffee Gear på youtube for tips til fin-tuning av teknikk og utstyr. Lykke til!