|
Flats -> clips: anbefalinger?
|
Flats -> clips: anbefalinger?
06/05/2021 16:38
|
Østerhus
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har syklet med flate pedaler i noen år nå. Har vel aldri klart å mestre Ryan Leach sin trial sykling, manuals og slikt som jeg håpte. Men noe har jeg nok ubevisst lært. Pluss yoga da. Fremdeles stiv som en pinne... Ja, og wheelies går en dag innimellom ok.
Uansett: det som irriterer meg aller mest er å slå pedalene nedi så ofte. Det hender jeg sparker av oppover også. Aldri skjedd nedover heldigvis. De aller fleste jeg sykler med har clips.
Fant noen eldgamle Shimano pedaler idag og har noen velbrukte Mavic cross-et-eller-annet sko. Forsøkte nettopp en tur. Gikk ganske så greit. Ingen velt. Skrudde pedalene ganske slakke og fikk klikket ut ok. Skoene er såpass myke at de er fine å gå med når det må til. Spant også litt med pedalene i en uvant stilling, så tenker det er noe i det med tråkket som alle snakker om.
MEN: skulle gjerne hatt cleatsene (unnskyld engelsken) lengre bak på skoen. Merkelig stilling på foten i forhold til akselen enn med flate pedaler.
Noen som har gode anbefalinger til sko hvis jeg finner ut at dette skal jeg jammen fortsette med? Og hva med pedaler, fordeler med noe plattform? TROR jeg foretrekker Shimano (justering av fjær for feighet/psyken).
Samt andre syn på saken. Helst av den tekniske sorten. Eller muligens egne erfaringer med å bytte fra det ene til det andre.
Tynn i håret, men tjukk i hodet!
|
|
|
Re: Flats -> clips: anbefalinger?
[Re: Østerhus]
06/05/2021 16:55
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Jeg synes ikke plattform er bedre på klikkpedaler før plattformen blir stor. Jeg har nukeproof sin klikkpedal med stor plattform. Den er jeg veldig fornøyd med. Pedalen bruker nukeproof sin klosseløsning, men kan også bruke shimanoklosser.
|
|
|
06/05/2021 17:23
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Five ten kestrel med crank Brother mallet e er en klassiker som gir deg følelsen av flats, men lar deg henge på!
|
|
|
[Re: Paulus]
06/05/2021 17:41
|
Østerhus
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hmmm. Med stor plattform er jeg redd pedal "strikes" er tilbake, men mulig jeg tar feil. Var digg å ikke så nedi i det hele tatt før i dag!
|
|
|
[Re: Stupfull]
06/05/2021 17:43
|
Østerhus
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Godt tips! Hvordan liker du CB og utløser mekanismen? Og er de avhengige av en ikke for dyp "brønn" til cleatsene på skoene?
|
|
|
06/05/2021 18:14
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Det har jeg aldri tenkt over, men CB har flere cleats, med forskjellig float og vinkel for utløsning.
Jeg opplever det som lett å løse ut, men at hvor mye skruer man kjører i pedalene betyr mer. Ihvertfall mot sko med mye grep. Må liksom ta av litt trykk for å vri ut.
Sliter du med mye slag er det kanskje kranklengden noe å se på. Moderne sykler har ganske lavt krankhus, og det har blitt litt trendy og riktig for mange å gå fra 175mm armer til 170mm
|
|
|
[Re: Stupfull]
06/05/2021 18:45
|
Østerhus
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for oppdatering. Har tenkt på kortere krankarmer, men min Pole Evolink har relativt høyt krankhus. Skal se litt mer på CB.
|
|
|
06/05/2021 21:57
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Hmmm. Med stor plattform er jeg redd pedal "strikes" er tilbake, men mulig jeg tar feil. Var digg å ikke så nedi i det hele tatt før i dag! Tja. Opplever det ikke som et problem på evolinken. Har noen shimanopedaler uten plattform på ripleyen, og de knaller neddi konstant.
|
|
|
[Re: Paulus]
07/05/2021 08:25
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hmmm. Med stor plattform er jeg redd pedal "strikes" er tilbake, men mulig jeg tar feil. Var digg å ikke så nedi i det hele tatt før i dag! Tja. Opplever det ikke som et problem på evolinken. Har noen shimanopedaler uten plattform på ripleyen, og de knaller neddi konstant. Evolink har veldig høy krank, da.
|
|
|
[Re: baronKanon]
07/05/2021 13:42
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Hmmm. Med stor plattform er jeg redd pedal "strikes" er tilbake, men mulig jeg tar feil. Var digg å ikke så nedi i det hele tatt før i dag! Tja. Opplever det ikke som et problem på evolinken. Har noen shimanopedaler uten plattform på ripleyen, og de knaller neddi konstant. Evolink har veldig høy krank, da. Jo, men var det ikke en evolink ts hadde?
|
|
|
07/05/2021 14:16
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Noen som har gode anbefalinger til sko hvis jeg finner ut at dette skal jeg jammen fortsette med? Og hva med pedaler, fordeler med noe plattform? TROR jeg foretrekker Shimano (justering av fjær for feighet/psyken). Shimano gjør det alltid bra i tester, de har veldig god holdbarhet og funker upåklagelig (med untak av vinteren). Jeg har samme erfaring som Paulus, plattform bidrar i grunnen lite. Hvis du har sko med stiv mellomsåle der pedalklossen festes så er det ikke nødvendig med plattform, hvis du går for sko med relativt myk mellomsåle så er det bedre med plattform. Det finnes sko med stiv mellomsåle og myk yttersåle, og det finnes sko der mellomsålen er stiv undertåballen men myk lengre bak så det fortsatt er gode å gå i (bl.a. noen Shimanosko for stibruk). Det er foten som må bestemme sko, jeg har f.eks. en stortå som går opp foran og da opplever jeg at mange merker passer meg dårlig. Northwave sine stimodeller passer foten min bra, mellomsålen er litt for myk etter min smak (selv med Shimano Trail-pedaler med litt plattform) men jeg bruker de likevel.
|
|
|
|
|