Egentlig effekt i elsykkemotorer?
|
Egentlig effekt i elsykkemotorer?
#2662378
05/05/2021 10:56
|
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133 |
Jeg har bare testet to elsykler, en med noe Bafang greier (400?) og en Bosch CX Performance Line. Ingen av de er trimmet og stopper pent og pyntelig opp assistansen på 25 km/t.
Men, aldri i verden om den Bosch motoren bare har 250W. Jeg har syklet mange år med wattmålerutstyr ute og på rulle med wattmåler inne. Jeg har ganske god følelse på hva 250W kjennes ut som i fartsøkning og i bakker. Om jeg setter Bosch sykkelen i eMTB eller Turbo modus og sykler noen skikkelige kneiker, så nekter jeg å tro det er bare 250W som kommer ut der. Det kjennes mer som jeg gir inn 200W og den motoren bidrar med 500W til. Hvertfall over kortere strekk.
Jeg klarer ikke finne noe informasjon om faktisk effekt i motorene og hva regelverk egentlig sier. Hvor kommer dette 250W tallet for, og hvorfor har en utrimma og hyllevaresykkel med kjent og kjær motor åpenbart mer effekt enn 250W i seg?
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: Tagelli]
#2662379
05/05/2021 11:02
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Det er nominell watt som er 250 W, men de gir mer i korte periode. Husker jeg ikke feil mener jeg Specialized feks er rett i underkant av 600
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: Tagelli]
#2662385
05/05/2021 11:13
|
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 396
oracle
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 396 |
Kravet er 250W nominell effekt. De 250 lovlige nominelle wattene er den mekaniske effekten som motoren skal kunne gi kontinuerlig i en time uten at temperaturen stiger mer enn to grader over jevn driftstemperatur. Her er f.eks. Shimanos nye motor. Shimano's EP8, short for DU-EP800, features a higher maximum torque of 85Nm compared to the older E8000's 70Nm, topping it by an extra 21%. Maximum power output sits at 500W, although the continuous power output is set at 250W like most motors. The maximum rider support was raised to 400%, compared to the E8000's 300%.
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: olechr]
#2662392
05/05/2021 11:33
|
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133 |
Det er nominell watt som er 250 W, men de gir mer i korte periode. Husker jeg ikke feil mener jeg Specialized feks er rett i underkant av 600 Ahh, det gir mer mening å betale mer for den motoren enn en langt billigere Bafang-løsning da? For den kjennes mer ut som den er 250W maks.
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: Tagelli]
#2662417
05/05/2021 12:44
|
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 126
hje
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Feb 2010
Innlegg: 126 |
Jeg har bare testet to elsykler, en med noe Bafang greier (400?) og en Bosch CX Performance Line. Ingen av de er trimmet og stopper pent og pyntelig opp assistansen på 25 km/t.
Men, aldri i verden om den Bosch motoren bare har 250W. Jeg har syklet mange år med wattmålerutstyr ute og på rulle med wattmåler inne. Jeg har ganske god følelse på hva 250W kjennes ut som i fartsøkning og i bakker. Om jeg setter Bosch sykkelen i eMTB eller Turbo modus og sykler noen skikkelige kneiker, så nekter jeg å tro det er bare 250W som kommer ut der. Det kjennes mer som jeg gir inn 200W og den motoren bidrar med 500W til. Hvertfall over kortere strekk.
Jeg klarer ikke finne noe informasjon om faktisk effekt i motorene og hva regelverk egentlig sier. Hvor kommer dette 250W tallet for, og hvorfor har en utrimma og hyllevaresykkel med kjent og kjær motor åpenbart mer effekt enn 250W i seg? Levo gir 565Watt og 90nm Levo SL gir 240Watt og 35nm
Specialized
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: Tagelli]
#2662471
05/05/2021 19:26
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Korreksjon: Levo SL gir 308W maks :-)
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: oracle]
#2662474
05/05/2021 19:47
|
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Flamini
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500 |
Kravet er 250W nominell effekt. De 250 lovlige nominelle wattene er den mekaniske effekten som motoren skal kunne gi kontinuerlig i en time uten at temperaturen stiger mer enn to grader over jevn driftstemperatur. Her er f.eks. Shimanos nye motor. Shimano's EP8, short for DU-EP800, features a higher maximum torque of 85Nm compared to the older E8000's 70Nm, topping it by an extra 21%. Maximum power output sits at 500W, although the continuous power output is set at 250W like most motors. The maximum rider support was raised to 400%, compared to the E8000's 300%. så hvis man setter på store kjøleribber og en solid vifte så kan motoren yte mer enn nevnte 565watt ? det forklarer hvorfor en del ebike syklister gruser enkelte KOMer i skauen og hvorfor det er en del oppkjørte myrer, med litt futt i beina blir det kjapt 1000watt rett gjennom myra på med smale dekk
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: Flamini]
#2662478
05/05/2021 20:06
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Kravet er 250W nominell effekt. De 250 lovlige nominelle wattene er den mekaniske effekten som motoren skal kunne gi kontinuerlig i en time uten at temperaturen stiger mer enn to grader over jevn driftstemperatur. Her er f.eks. Shimanos nye motor. Shimano's EP8, short for DU-EP800, features a higher maximum torque of 85Nm compared to the older E8000's 70Nm, topping it by an extra 21%. Maximum power output sits at 500W, although the continuous power output is set at 250W like most motors. The maximum rider support was raised to 400%, compared to the E8000's 300%. så hvis man setter på store kjøleribber og en solid vifte så kan motoren yte mer enn nevnte 565watt ? det forklarer hvorfor en del ebike syklister gruser enkelte KOMer i skauen og hvorfor det er en del oppkjørte myrer, med litt futt i beina blir det kjapt 1000watt rett gjennom myra på med smale dekk LItt usikker på hva du mener. Uansett hvor mye kjøling du setter på så gir den ikke mer en maks 565 og dette er bare over en kort periode. Det merker man når man sykler også. Når man begynner å gass så kommer man fort opp i fart før det stabiliserer seg.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: olechr]
#2662551
06/05/2021 08:52
|
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133 |
Når man begynner å gass så kommer man fort opp i fart før det stabiliserer seg. Jeg har en liten følelse av at så lenge det ikke er veldig langt, men f.eks en bakke på 100 meter f.eks, så bidrar motoren med mer enn 250W. Lurer jammen på om jeg ikke må prøve å montere wattpedaler på elsykkelen og så sette hele ekvipasjen på en wattrulle. Rulla er av litt gammelt slag, så ikke veldig nøyaktig. Men skal tåle 1000W over en periode, men jeg mistenker at motstanden ikke er god nok til å tåle 1000W på lav hastighet samtidig som nøyaktigheten ikke går helt til skogen.
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: Tagelli]
#2662563
06/05/2021 09:12
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Når man begynner å gass så kommer man fort opp i fart før det stabiliserer seg. Jeg har en liten følelse av at så lenge det ikke er veldig langt, men f.eks en bakke på 100 meter f.eks, så bidrar motoren med mer enn 250W. Lurer jammen på om jeg ikke må prøve å montere wattpedaler på elsykkelen og så sette hele ekvipasjen på en wattrulle. Rulla er av litt gammelt slag, så ikke veldig nøyaktig. Men skal tåle 1000W over en periode, men jeg mistenker at motstanden ikke er god nok til å tåle 1000W på lav hastighet samtidig som nøyaktigheten ikke går helt til skogen. Har faktisk tenkt å gjøre det samme selv, men har ikke fått gjort det enda.. Har nøyaktig rulle og pedaler som er +/- 1% så da hadde man fått sjekket det.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: olechr]
#2662575
06/05/2021 09:27
|
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133 |
Har faktisk tenkt å gjøre det samme selv, men har ikke fått gjort det enda.. Har nøyaktig rulle og pedaler som er +/- 1% så da hadde man fått sjekket det. Da hadde man også fått sjekket opp Bosch sin påstand at det er minimalt med motstand når motoren ikke er på. For det føles skikkelig tungt på flatmark, hvor vekten ikke har særlig å si.
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: Tagelli]
#2662589
06/05/2021 09:51
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Har faktisk tenkt å gjøre det samme selv, men har ikke fått gjort det enda.. Har nøyaktig rulle og pedaler som er +/- 1% så da hadde man fått sjekket det. Da hadde man også fått sjekket opp Bosch sin påstand at det er minimalt med motstand når motoren ikke er på. For det føles skikkelig tungt på flatmark, hvor vekten ikke har særlig å si. Alle motorene har mer enn de vil si er hvertfall min erfaring. Den nye Bosch er bedre enn gammel Bosch og gammel Shimano. Eneste jeg har hatt/prøvd som gir lite er Specialized sin.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: Tagelli]
#2662696
06/05/2021 20:03
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 30
Gyrodactilus
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 30 |
Nominelt 250 watt blir tolket av motorprodusentene som effekten motoren kan yte til "evig tid" uten å bli overopphetet. Fulladet til tomt er ganske langt unna evig tid med dagen batterikapasitet.
En tommelfingerregel jeg har hørt er ca 10 watt pr oppgitt nm, dette stemmer ganske bra på min sykkel med motor på 70 nm og 500wh batteri. Finner jeg en sammenhengende lang nok motbakke så greier jeg å tappe batteriet på 40-50 minutter.
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: Tagelli]
#2662734
07/05/2021 07:21
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Er det noen med detaljert kunnskap om EN15194 (som omhandler EUs krav til elsykler) som kan kan forklare hvordan nominell effekt er definert, måles, og ikke minst begrenses av motoren? Finnes det en standard testmetode? Finnes det en definert makstemperatur på motoren?
Jeg er elektronikkingeniør og forstår det grunnleggende ganske bra (ikke overstige en maks temperatur over en gitt tid). Er det slik at om man har nok kjøling (f.eks via ramma) så er det mulig å holde mye høyere effekt lenge, eller fungerer kontrolleren på en annen måte?
Finner bare EN15194-standarden bak betalingsmur, og jeg er ikke sikker på at jeg ville få alle svarene bare fra å lese den heller....
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: simenf]
#2663782
13/05/2021 20:10
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 29
popitpropit
Fersking
|
Fersking
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 29 |
Heinzmann Cargopower fyller visst olje i sine hub-motorer for å kunne ha mye effekt (1800W tror jeg, på det meste), selv om selve motoren kun er 250W nominell. Det er en giret hubmotor.
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: Tagelli]
#2666680
03/06/2021 13:06
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626 |
Jeg har en Bafang BBS02 "spesial" fra Fjuk og den tygger unna 900W på toppen
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: simenf]
#2666705
03/06/2021 18:18
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876
ventle
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 3,876 |
Er det noen med detaljert kunnskap om EN15194 (som omhandler EUs krav til elsykler) som kan kan forklare hvordan nominell effekt er definert, måles, og ikke minst begrenses av motoren? Finnes det en standard testmetode? Finnes det en definert makstemperatur på motoren? Har ikke tilgang på standarden selv, men jeg tror jeg fant sånn nogenlunde ut av kravene den spesifiserer gjennom grundig/kreativ googling for et par år siden. Gjengir det jeg fant ut den gangen: DESCRIPTION
This European Standard is intended to cover electrically power assisted bicycles of a type which have a maximum continuous rated power of 0,25 kW, of which the output is progressively reduced and finally cut off as the EPAC reaches a speed of 25 km/h, or sooner, if the cyclist stops pedalling. 3 Terms and definitions
3.20 continuous rated power output power specified by manufacturer, at which the motor reaches its thermal equilibrium at given ambient conditions
3.21 thermal equilibrium temperatures of motor parts which do not vary more than 2K per h I et utkast til standarden fra 2005 står også dette 4.2.7 Maximum power measurement The maximum continuous rated power shall be measured according to EN 60034-1 standard, clause 3.2.1 Duty type S1. EN 60034-1 er også en standard bak betalingsmur, men Duty type S1 er definert som S1 Continuous duty The motor works at a constant load for enough time to reach temperature equilibrium. Oppsummert: Motoren kan yte så stor effekt den bare vil, så lenge den ikke er i termisk likevekt, som er definert som at temperaturen endres (stiger) med mindre enn 2 Kelvin per time. Ved termisk likevekt kan den ikke yte mer enn 250 watt.
mvh Helge
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: Tagelli]
#2666720
03/06/2021 21:05
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Så den motoren som tåler høyest temperatur er best? 😁
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: simenf]
#2666805
04/06/2021 09:51
|
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Flamini
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500 |
Så den motoren som tåler høyest temperatur er best? 😁 isåfall kan fabrikanten montere en overdimesjonert oljekjøler med vifte, i ytterste konsekvens vil motoren da bli kaldere ved maxbelastning enn ved lav belastning. slik jeg da forstår innleggene over kan man kjøre med 1000watt til batteriet kneler
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: Tagelli]
#2666807
04/06/2021 09:58
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,179
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,179 |
Hvis du setter på en kjøler så er den jo fort i termisk likevekt igjen, og yter dermed over 250 w nom.
Redigert av Håvard.; 04/06/2021 10:11.
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: Tagelli]
#2666821
04/06/2021 10:36
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118 |
Jeg tolker dette som at en motor som lettere blir overopphetet får lov å yte mer. Med en god oljekjøler så vil man aldri få lov til å yte mer enn 250w, men dersom den er på grensen til å smelte ned og det stadig blir verre så kan den yte millioner av watt lovlig?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: Håvard.]
#2666835
04/06/2021 11:40
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469 |
Vet noen bakgrunnen for regelverket? Hvorfor ikke bare si maks 250w, istedenfor nominelt 250w ved termisk likevekt?
Eventuelt maks på høyere enn 250w, hvis 250w er for lite.
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: vids]
#2667057
06/06/2021 20:49
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Jeg tolker dette som at en motor som lettere blir overopphetet får lov å yte mer. Med en god oljekjøler så vil man aldri få lov til å yte mer enn 250w, men dersom den er på grensen til å smelte ned og det stadig blir verre så kan den yte millioner av watt lovlig?
Helt til du når 25 km/t. Hold deg godt fast. LarsB
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: Tagelli]
#2667067
06/06/2021 21:47
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
Motorene har oppgitt maks dreiemoment de kan gi ut. Antar 75 maks moment og effekt er ved omtrent 75 tråkk pr minutt.
Effekt blir da(formler klippet fra nettet):
P = T π nrpm / 30 where
P = power (W)
T = torque or moment (Nm)
π = 3.14...
nrpm = rotations per minute (rpm, 1/min)
Motor med 75 nm maks og 75 tråkk i minuttet gir følgende effekt ut:
75nm x 3.14 x 75 1/min /30 =589W
Ved å endre moment ved forskjellige motorer og turtall de klarer det ved, kan man bruke formelen til å gjette seg til hva maks effekt er.
Tråkker du selv 200 W ved 75 tråkk pr minutt, er ofte maks hjelp 300% og det stemmer bra med ca 600 watt. Du får da 800W maks på ekvipasjen.
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: Tagelli]
#2667072
07/06/2021 04:12
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260 |
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: vids]
#2667557
09/06/2021 08:33
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Jeg tolker dette som at en motor som lettere blir overopphetet får lov å yte mer. Med en god oljekjøler så vil man aldri få lov til å yte mer enn 250w, men dersom den er på grensen til å smelte ned og det stadig blir verre så kan den yte millioner av watt lovlig?
Det må være omvendt. For at dette skal gi mening må det være en definert temperatur som motoren kan klare å holde i lang tid. Når man når denne temperaturen (+/- to grader) vil motoren begrense seg til 250W effekt. Sånn til referanse har jeg registrert temperaturer opp til 45C i min Mahle-motor.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Egentlig effekt i elsykkemotorer?
[Re: Tagelli]
#2667713
10/06/2021 06:40
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Korreksjon: ny toppnotering i går: 56C. Merket ikke at den begrenset noe, men nå er dette en motor som ikke har så høy toppeffekt (310W).
Jeg leser på forskjellige forum at motortemperaturer på 90C er ganske vanlig å nå, spesielt for større elsykkelmotorer enn 250W, og at magneter begynner å ta skade ved rundt 130C. Jeg tipper at grenseverdien for når den termiske begresningen på vanlige elsykkelmotorer ligger et sted mellom 70-80C. Li-Ion-batterier, derimot, tåler ikke mye over 43C før de tar skade.
Det må da være noen med full power Specialized-sykkel og Blevo-app som kan si mer om dette? Den appen henter jo temperaturen både i motor og batteri.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
|
|