Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vektbelastning karbonsykkeø

Vektbelastning karbonsykkeø #2662239 04/05/2021 19:55
H
Hayabuza Online OP
Fersking
OP Online
Fersking
H
Hei!

Har akkurat kjøpt meg en landeveissykkel for å komme meg i form og i tillegg til vanlig sykling langs veien har jeg lyst til å sykle hjemme på Zwift.

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg om sykkelen min vil tåle belastningen ved å sykle på rulle?

Sykkelen er en Diamant Pinnacle R2 med karbonramme og jeg veier 145kg.

Bør jeg vente med rulle til landeveissyklingen har gitt "resultater" eller er det ikke noe å bekymre seg for? 😅

Re: Vektbelastning karbonsykkeø [Re: Hayabuza] #2662241 04/05/2021 20:05
H
HansC Offline
Medlem
Medlem
H
Jeg vet ikke om det er noen grunn til at rulle skulle være mer belastende enn vanlig landevei? Tror nok ramma tåler vekten, men sjekk hva hjulene er konstruert for. Kanskje bør du bytte til sterkere hjul.

Re: Vektbelastning karbonsykkeø [Re: Hayabuza] #2662246 04/05/2021 20:19
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Det potensielle problemet med rulle er at sykkelen typisk er låst fast sideveis, mens på veien så "vaier" sykkelen fra side til side uhindret.

Så på rulla vil all sideveis energi måtte absorberes av ramma, og det er en retning en sykkel ikke nødvendigvis er laget for å være spesielt sterk (selv om produsentene sikkert i større grad har begynt å ta høyde for dette etter Zwift osv ble veldig populært). Poenget mitt er at det kan være god grunn til å være mer bekymret for å sykle på rulla enn ute mtp. vekt. Men..

Det finnes produkter som gjør at rulla og sykkelen kan tillates litt sideveis bevegelse. Kalles vel typisk ting som "trainer rocker" eller lignende. Ellers handler det mye om teknikk, og derfor er det veldig vanskelig å si at fordi du er tung, vil det være ett større problem. Det vil "potensielt" være ett større problem, fordi en som er stor og tung dytter mye mer energi gjennom den ramma enn en som er lettere. Men, det blir en enorm forskjell på om man sitter i setet og tråkker, og klarer å opprettholde relativt god "tråkkestil", eller om man sprinter stående og kaster vekta si fra side til side. Vil anbefale å styre unna det siste ihvertfall.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Vektbelastning karbonsykkeø [Re: Hayabuza] #2662251 04/05/2021 20:32
H
Hayabuza Online OP
Fersking
OP Online
Fersking
H
Takk for svar 😊 var redd for at på rulla så vil ikke eikene ta unna for en del av vekta da de rullene jeg har sett på tar man av hjulet.

Noe sideveis og "hard" sykling blir det nok ikke på rulla 😅

Re: Vektbelastning karbonsykkeø [Re: Hayabuza] #2662253 04/05/2021 20:37
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hayabuza
Takk for svar 😊 var redd for at på rulla så vil ikke eikene ta unna for en del av vekta da de rullene jeg har sett på tar man av hjulet.

Noe sideveis og "hard" sykling blir det nok ikke på rulla 😅

Åja slik ja. Tror ikke du skal være bekymret for om selve rulla tåler vekta (men sjekk det gjerne opp med produsenten). Den rulla jeg har er ihvertfall såpass solid bygget, at jeg tror ikke den skulle hatt problem med kiloene dine. Ville bare passet på det med sideveis bevegelse. Prøv å minimer sideveis "svai" mens du sykler, og sjekk gjerne akslingen sykkelen festes med jevnlig. På min rulle hadde akslingen som festet sykkelen i rulla gradvis begynt å skru seg ut gjennom vinteren. Førte ikke til noe krise, jeg bare oppdaget at den var løs når jeg pakket bort rulla etter vinteren, men i verste fall kunne det jo gått galt om jeg hadde fortsatt å sykle noen turer til.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Vektbelastning karbonsykkeø [Re: Hayabuza] #2662357 05/05/2021 10:13
H
Hincapie Offline
Avhengig
Avhengig
H
Som det ble påpekt, sjekk hva hjulene tåler. Er det American Classic hjul på denne?
Vet enkelte modeller av disse har en oppgitt weight limit på rundt 107kg. Ikke at det trenger å bety allverden, men greit å være obs på.

Re: Vektbelastning karbonsykkeø [Re: Hayabuza] #2663801 14/05/2021 06:22
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
med 145kg matchvekt så ville nok jeg ha kjøpt en solid CX/cyclocross sykkel i steden og fått tak i noen reale hjul beregnet på offroad sykling. regner med at du er sterk i beina så litt solide saker blir aldri feil

når du ser på hvor små og utmagrede mange konkuransesyklister er så gir det en pekepinne på hvem syklistene er dimensjonert for, uten å ha dokumentasjonen foran meg så mener jeg å ha sett anbefalt maksvekt ned mot 75kg for sykler og hjulsett.

i ytterste konskevens riskerer du at ramma knekker eller at hjula bøyer seg til åttetall, hvilket kan være rimelig kjedelig og oppleve i bunn av en bakke

Syklister er også guds utvalgte folk

Moderator  support, Valentino