Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Grusracer til 10k - en utopi i dagens marked?

Re: Grusracer til 10k - en utopi i dagens marked? [Re: ] #2661981 04/05/2021 07:02
gare Offline
More than words
More than words
Er det riktig når jeg ser på den Rock Machine-sykkelen at det er åtte-delt bakgir?? Den er jo åpenbart spekket nedover i pris med mekaniske skivebremser(som jo er en deal-breaker i seg selv)men en klinge fremme og åttedelt kassett synes jeg virker litt kårny ... sykkelen vil jo så klart virke til å sykle med ... men dette var vel litt rart? Eller er det jeg som er bortskjemt??

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Grusracer til 10k - en utopi i dagens marked? [Re: gare] #2661991 04/05/2021 07:34
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Det står vitterlig så. Synes ikke du er bortskjent i det hele tatt, fra ett historisk perspektiv ihvertfall. Men mulig situasjonen i 2020/2021 er såpass spesielt at alle forventninger må jekkes noen kraftige hakk ned?

Selv kjøpte jeg en 11-delt SRAM-apex Merida Alu/karbon(gaffe) med hydrauliske bremser i 2017. Da kosta de 10.000,- på XXL. Snart fire år siden, bedre spekket, samme pris. Med det i bakhodet hadde ikke jeg vært villig til å betale 10.000 for den sykkelen her ihvertfall, og ikke ville jeg anbefalt noen jeg kjenner å gjøre det heller. 8-delt liksom? Trodde ikke det fantes utenfor Biltema osv. Og her er jo bakgir og skiftere osv 8-delt, så en evt. oppgradering blir også kostbar.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Grusracer til 10k - en utopi i dagens marked? [Re: ] #2662002 04/05/2021 08:06
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Det er muligheter, igjennom vinteren/våren har det vært flere slike på Finn, for eksempel de som ble testet av landevei i fjor (eller var det året før). Diverse varianter av White GX og Diamant AR Tiagra. Som nevnt, White GX LTD med Apex ble solgt på tilbud til 9.999 innimellom, broren min kjøpte en slik. Topstone alu har også ligget ute på Finn i ulike varianter. Jeg ville også sett på brukt CAADX eller SuperX men NB todelte varianter av disse har 46/36 drev og bør byttes til 46/30 (og Cannondale har noen sære greier, CAADX har QS bak blant annet). Jeg hadde en Topstone alu, synes den ble litt dorsk og har nå en SuperX til grusturer, vanvittig flott på langtur selv om den er laget for å banke rundt en krossbane en time. Min har 40 - 11/46 utveksling (det gikk rett på med Force bakskifteren, den var satt opp med 11-28).

Her et eksempel på en lynrask variant litt over budsjettet som sikkert kan prutes (aner ingenting om denne eller selgeren).
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=216143984

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Grusracer til 10k - en utopi i dagens marked? [Re: EmilZipp] #2662020 04/05/2021 09:03
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: EmilZipp
Det er muligheter, igjennom vinteren/våren har det vært flere slike på Finn, for eksempel de som ble testet av landevei i fjor (eller var det året før). Diverse varianter av White GX og Diamant AR Tiagra. Som nevnt, White GX LTD med Apex ble solgt på tilbud til 9.999 innimellom, broren min kjøpte en slik. Topstone alu har også ligget ute på Finn i ulike varianter. Jeg ville også sett på brukt CAADX eller SuperX men NB todelte varianter av disse har 46/36 drev og bør byttes til 46/30 (og Cannondale har noen sære greier, CAADX har QS bak blant annet). Jeg hadde en Topstone alu, synes den ble litt dorsk og har nå en SuperX til grusturer, vanvittig flott på langtur selv om den er laget for å banke rundt en krossbane en time. Min har 40 - 11/46 utveksling (det gikk rett på med Force bakskifteren, den var satt opp med 11-28).

Her et eksempel på en lynrask variant litt over budsjettet som sikkert kan prutes (aner ingenting om denne eller selgeren).
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=216143984

Det med QR bak hadde jeg på nevnte Merida. Sammen med post-mount bremser. Må innrømme de tingene plagde meg mer mens jeg eide sykkelen enn det har gledet meg å bli kvitt de. Begge deler kan være kjipt om man ønsker å oppgradere noe, men om man ikke ser for seg å oppgradere bremsekaliperne (hvor mange gjør egentlig det?) i sykkelens levetid, eller trenger å veksle hjulsett mellom sykler, så er kanskje ikke ulempene egentlig så store.

Litt kinkig å få tak i QR-hjul da, om man har tenkt å handle nye hjul, og spesielt kombinasjon QR bak, TA foran. Men mange nav (selv er jeg kun kjent med DT Swiss sine) lar en jo konvertere, så ikke noe i veien for å kjøpe ett 12mmTA hjuslett, og skifte ut endekoppene bak til å fungere på QR, uten noe mer "om og men", og like enkelt kan de konverteres tilbake igjen ved ett evt. salg i fremtiden.

Det er ikke at jeg vil anbefale noen å gå for en sykkel med den standarden, men personlig ville jeg mye heller hatt en for øvrig skikkelig sykkel med QR/TA enn en "dårlig" sykkel med TA, dersom problemstillingen skulle dukke opp pga. dårlig tilgjengelighet osv.

Re: Grusracer til 10k - en utopi i dagens marked? [Re: vviz] #2662151 04/05/2021 13:41
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: vviz
Det er ikke at jeg vil anbefale noen å gå for en sykkel med den standarden, men personlig ville jeg mye heller hatt en for øvrig skikkelig sykkel med QR/TA enn en "dårlig" sykkel med TA, dersom problemstillingen skulle dukke opp pga. dårlig tilgjengelighet osv.

VVIZ, selvsagt er jeg enig med deg, kunne også nevnt AI, dvs du må flytte senter av hjulet om du skal ha et annet hjul i flere av Cannondale rammene. Men når det er sagt er det en kombinasjon av flere faktorer når man skal handle en brukt sykkel til et såpass smalt budsjett. Jeg kjøpte ny CAAD12 Dura Ace Disc i 2018 med carbonfelger, den nydelige Hollowgram kranken osv og vekt på ca 7,5 kg i str 52. 34.000 kostet herligheten den gangen og ja den har QR bak og AI noe jeg var klar over. Men som hjernevasket CD-bruker stilte jeg meg spørsmålet "totalt sett hvilke andre sykler til en slik pris var det mulig å oppdrive den gangen ?" Identisk utstyrt Supersix Hi-mod ramme kostet omtrent det dobbelte. Akkurat nå er det en som har lagt ut en helt lik min til 27.000,- (det høres mystisk mye ut men nydelig er den)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=217272688

https://cannondale.zendesk.com/hc/en-us/articles/219101107-Ai-Asymmetric-Integration-

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Grusracer til 10k - en utopi i dagens marked? [Re: EmilZipp] #2662156 04/05/2021 13:58
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: EmilZipp
Akkurat nå er det en som har lagt ut en helt lik min til 27.000,- (det høres mystisk mye ut men nydelig er den)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=217272688

Ja det er en pen sykkel, så gratulerer med ditt eget eksemplar ICON_SMILE Men akkurat slik sykkelmarkedet er nå, tror jeg ikke "førpris" betyr noe, for priser du så i 2018 kan du glemme å se i en butikk akkurat nå. Overrasker meg ikke om denne fyker ut raskt til den prisen selger ønsker seg.

- Kul sykkel (gode sykler også har jeg hørt)
- Godt ivaretatt (virker det som)
- Dura Ace gruppe
- Karbonhjul
- Skivebremser og afaik oppdaterte standarder

Hva må du ut med for dette på en ny sykkel akkurat nå? Det er jo dette bruktprisen skal konkurrere mot, og hva den kostet i 2018 blir egentlig uvesentlig. Det samme skjer forøvrig mange andre (brukt)markeder nå som også sliter med tilbudssiden.

Re: Grusracer til 10k - en utopi i dagens marked? [Re: ] #2662182 04/05/2021 15:22
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Å selge en grussykkel i nybegynnersegmentet med 38-34 som letteste utveksling er helt håpløst. Kunne kanskje passert i Danmark og Nederland men absolutt ikke i Norge. Jeg har tidligere likt både sortimentet og prisnivået til Birk men det ser dessverre ut til å være historie. Skjønner at det er en tøff bransje men det utvalget der virker helt umotivert.

Re: Grusracer til 10k - en utopi i dagens marked? [Re: ] #2662195 04/05/2021 16:17
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Det er bare tull at QR er et problem. PM bremsefestene er heller ikke noe å bekymre seg for er bare å kjøpe kalipere fra terrengsykkelhirearki ved oppgradering. De er jo mye bedre og... Det føles nok litt rått å betale 10 lapper for en sykkel med 8-delt clarisgruppe, men det er egentlig kvaliteten på wirestrømpene som avgjør hvor bra det girer. Og mekaniske bremser fungerer også helt greit hvis man passer litt på de.

Min erfaring med sykler i den prisklassen er vel at kvaliteten på hjulene er det største problemet. Har aldri fått et bakhjul som holder med en sånn sykkel. Men det kommer nok an på bruken.

Re: Grusracer til 10k - en utopi i dagens marked? [Re: ] #2662198 04/05/2021 16:27
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Kjøpte en Gavia for 10.500,- for 2 år siden som jeg er veldig fornøyd med. Karbon-gaffel og Tiagra.

Det har tydeligvis vært en enorm pristigning siste året. Vi står nok foran stagflation. Høyere priser og stagnasjon i lønn.

Re: Grusracer til 10k - en utopi i dagens marked? [Re: ] #2662211 04/05/2021 17:12
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det ser ut som 28mm burde gå. Fuji er jo et merke som Birk hadde før og det var en av de beste grunnene til å handle hos Birk synes jeg. Fuji er kanskje ikke så spennende som hypede amerikanske merker eller eksklusive italienske merker men de har et bredt sortiment med gjennomtekte og funksjonelle sykler. Ville heller valgt Fuji enn et obskurt Kinamerke med rart navn 10 av 10 ganger.

Re: Grusracer til 10k - en utopi i dagens marked? [Re: ] #2662313 05/05/2021 08:14
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: what
Så da er spørsmål om dere har noen tips til slanke 28mm dekk, altså dekk som ikke plutselig blir 30mm+ når de fylles til normalt trykk.

Gode kilder kan være forumets egen referansetråd for dekkbredder og Bicycle Rolling Resistance, der Jarno Bierman måler reell bredde på alle dekk han tester.

Vær oppmerksom på at etter ny ETRTO-standard er utgangspunktet bredere felger enn tidligere. Det betyr i praksis at de nyeste dekkmodellene etter siste ETRTO-standard gjerne er 1-2 mm smalere enn tidligere dekkmodeller etter gammel standard, om man måler på samme felg.

Kort om ETRTO-standard fra og med 2020:

Som kjent, dikterer ETRTO at et dekk oppgitt til f.eks. 25 mm faktisk skal måle 25 mm på en bestemt indre felgbredde. For 25 mm var det tidligere 17c, altså 17 mm indre felgbredde. Nå er det 19c, altså 19 mm indre felgbredde.

En annen måte å si det på er at etter etter den nye standarden skal et 25 mm dekk designes ut fra en felg med 19 mm indre felgbredde.

Det betyr i praksis at standarden tar hensyn til at dagens felger er bredere enn tidligere. Det betyr også at dekkene i seg selv blir smalere enn før.

Dette er målene som gjelder (dekkbredde i mm: felgbredde).

18-21: 15C
22-24: 17C
25-28: 19C
29-34: 21C
35-46: 23C
47-57: 25C

Litt reklame for Vittoria når de først tar seg bryet med å informere om slikt:

Som et kuriøst eksempel kan nevnes at populære, men notorisk feite GP 4000S II i 28 mm ble målt av Bierman til 31 mm på 17c felg, mens etterfølgeren GP 5000 i 32 mm ble målt til 31,8 mm på samme felg. Den eldre versjonen i 28 mm var altså nesten like bred som den nye versjonen i 32 mm.

Om det står 25, 26, 27 eller 28 mm på dekksiden er uansett av underordnet betydning. Det viktige er hva et gitt dekk faktisk måler på din felg.

Men:

Ut fra bildene dine, er jeg skeptisk til særlig bredere dekk. Husk at både fleks i hjulet, trykkforskyvning i dekket, og uhumskheter fra veibanen kan føre til subb og slitasje. Det er en grunn til at det opereres med industristandard på 4-6 mm sikkerhetsmonn rundt hele dekket.

Det er en flott sykkel, men fra en tid da mange ryttere presset sikkerhetsmarginene straks det ble populært med brede dekk, og endte opp med slitasjeskader på ramme, særlig ved kranken, og i gaffelen.

Moderator  support, Valentino