Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

26" grusdekk – noen tips?

26" grusdekk – noen tips? #2661946 03/05/2021 20:13
A
arekey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Skal oppgradere traveren (Hard Rocx Helium Team, 26" MTB) til et familiemedlem slik at den blir mer markavennlig. Han sykler utelukkende på grusveier i marka ispedd noe asfalt og burde nok hatt en grusracer. Samtidig trives han på godsykkelen sin og jeg tenker at det er greit å ikke tvinge en eldre herremann over på bukkestyre. I tillegg er det jo kapasitetskrisen i sykkelbransjen som betyr at vi neppe hadde funnet en passende sykkel til han denne sesongen uansett.

Vi tenker derfor å heller få tak i et mer moderne hjulsett (TL-ready) og noen gode dekk til han (m.m.). Nå er jo også det lettere sagt enn gjort, særlig når vi snakker 26". Reelle dekkalternativ, som kan anskaffes ser ut til å være Continental SpeedKing II og Panaracer Gravelking SK. Et drømmealternativ er jo å bestille et par Rene Herse Rat Trap Pass eller Humptulips Ridge, men da begynner vi jo å snakke voldsomme importavgifter.

Finnes det noen andre dekk for 26" som kan settes opp tubeless, som ruller bra på grus og tålelig greit på asfalt?

Re: 26" grusdekk – noen tips? [Re: arekey] #2661948 03/05/2021 20:24
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: arekey
Et drømmealternativ er jo å bestille et par Rene Herse Rat Trap Pass eller Humptulips Ridge, men da begynner vi jo å snakke voldsomme importavgifter.

Begge er i Bikeshop sitt sortiment, men ikke på lager per nå. HR er vel helt ny så kanskje den er på vei snart, ville sjekket med de.

Re: 26" grusdekk – noen tips? [Re: arekey] #2661972 04/05/2021 06:32
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Har vert igjennom det samme etter at svigerfar fikk tilbake sin sykkel etter tyveri.
Han sykla før endel i skogen, men etterhvert så er det grus/asfalt og transport som gjelder.''

Det ble Conti Raceking 2,2 på han

Slett ikke sikkert at tubeless er veien å gå dersom du ikke har tenkt å drive med "service" på denne sykkelen jevnlig.
Guffa må byttes for å gjøre jobben, evt fornyes og da må en ofte være litt interessert.

Har tubeless på alle sykler på alle sykler i familien (og vi har mange) bortsett fra skolesykler og fatbike så jeg er klar over alle fordelene og ulempene.

Et par lette slanger av den nye typen som ikke punkterer så lett og gode dekk med mye volum for eks Conti Raceking funker til dette bruket.
Den gamle Supersonic utgaven var jo legendarisk som grusdekk med slange, men finnes vel ikke lenger.

Mønsteret er vel likt på alle Raceking og de ruller god på asfalt også.

AG

40+ and still climbing......
Re: 26" grusdekk – noen tips? [Re: BZE] #2661986 04/05/2021 07:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: BZE
Et drømmealternativ er jo å bestille et par Rene Herse Rat Trap Pass eller Humptulips Ridge, men da begynner vi jo å snakke voldsomme importavgifter.

Begge er i Bikeshop sitt sortiment, men ikke på lager per nå. HR er vel helt ny så kanskje den er på vei snart, ville sjekket med de.

+1

Chalshus/Christian er mannen å snakke med.

The Service Course skulle også ta inn noe René Herse (og Ultradynamico) i år. Sørensen like så. Men vet ikke hva de har inne, og neppe 26".

Merk at dekkene fra René Herse kommer i forskjellige utforminger/gummi/punkteringsbeskyttelse. Det er ikke gitt at Extralight er det optimale for ditt familiemedlem.

Jeg hadde det i høst for travelt til å vente på norsk forhandler, og fant Endurance-versjonen jeg ville ha hos forhandler i Frankrike, 2-11 Cycles. Her finner du hva han har inne i 26". Ryddig og rask. Ble rimeligere å handle derfra enn fra Statene, men dyrere enn da Bikeshop tok dem inn ICON_SMILE

Distributør og forhandler for Nederland, Belgia og Luxembourg, Just Pedal, har også et bra utvalg, er hyggelig og svarer kjapt.

Denne tråden er jo ren nostalgi. Husker fra fordums dekkdiskusjoner at Conti SpeedKing RaceSport, som du vurderer, ble omtalt som et rittdekk med tynne sidevegger og begrenset punkteringsmotstand. Dekket tronet på toppen av Jarno Biermanns liste over lettrullende brede dekk, inntil Schwalbe Big One, strand-rittdekket som er det opprinnelige G-One Speed, rullet rett forbi og etterlot SpeedKing i støvet ICON_SMILE

Conti er min kjæreste bestefiende, så jeg ville jo aldri valgt det ICON_SMILE men bortsett fra det, er gjerne RaceKing, som Gullars nevner, et tryggere og mer solid valg enn SpeedKing.

Men nevnte, japanske Panaracer Gravelking SK 26x2,1 med 127 TPI er gjerne det mest opplagte valget for grusturene, av hensyn til både funksjon, pris, tilgjengelighet - og forfengelighet.

Re: 26" grusdekk – noen tips? [Re: arekey] #2662026 04/05/2021 09:18
A
arekey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Takk for svar! Skal undersøke tilgjengeligheten for RH ytterligere, det hadde jo vært optimalt om det dukket opp et par Rat Trap Pass eller Humptulips Ridge i Endurance-versjon hos Bikeshop snart.

Sjekker også ut RaceKing som er alternativ, men om ikke vi får tak i RH heller jeg personlig mot Gravelking (har gode erfaringer med dekket, om enn i 700c-versjon).

Ellers gode innspill vedr. tubeless Gullars. Det kan jo være litt krøll med lekkasjer og størknet guffe som krever høyere vedlikeholdsfrekvens enn hva jeg kan tilby. Kan Tubolito-slanger være et godt alternativ?

Redigert av arekey; 04/05/2021 09:19.
Re: 26" grusdekk – noen tips? [Re: arekey] #2662035 04/05/2021 09:27
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Kan Tubolito-slanger være et godt alternativ?

Eller Schwalbe Aerothan fra f.eks. Bikester eller Bike24.

Se Landevei: Med Schwalbes nye slange skal det bli så godt som umulig å punktere. Eller Schwalbe: Aerothan.

Re: 26" grusdekk – noen tips? [Re: Sepeda] #2662044 04/05/2021 09:45
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Ikke prøvd Aerothan, men testet Tubolito en periode. Veldig lette og små så praktisk å ha med på tur. Mener å huske at jeg hadde en defekt slange som revnet ved ventilen, den ble erstattet og de var ålreite å snakke med. De er litt glattere å håndtere enn vanlige slanger, og man kan ikke blåse de opp over 0,5 bar utenfor dekket, da deformeres de. LItt morsomt at de nå fåes med chip for å se dekktrykket på telefonen. Men dyrt i lengden om man stadig punkterer.

Hvis du tar deg av første oppsett og skaffer en ekstra flaske Orange Seal er det kanskje vel så enkelt for han å etterfylle litt guffe via ventilen i ny og ne? Med Endurance casing tenker jeg det bør gå fint, men kun testet Extralight selv. Banner kanskje i kirken, men jeg gidder ikke vaske ut gammel guffe av dekket. Mulig min LBS har tatt det verste ved noen anledninger uten at jeg vet det, men virker ikke som om det er nødvendig med Orange heller. Av det jeg har lest vil det ikke klumpe seg særlig. Mistenker at det kanskje er lurt å la det være for å hindre at Extralight "svetter" ut guffe i sideveggene og, bare en teori.

Redigert av BZE; 04/05/2021 09:49.

Moderator  support, Valentino