Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppgradering av en eldre Hard Rocx Helium Carbon

Oppgradering av en eldre Hard Rocx Helium Carbon #2661942 03/05/2021 19:59
A
arekey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Har fått i oppgave av et eldre familiemedlem å oppgradere hans trofaste marka-traver, en Hard Rocx Helium Team (Carbonium?) fra slutten av 2000-tallet. Eieren har arvet den etter sin sønn, og kan ikke huske eksakt når den er i fra. Har bladd i gjennom eldre HR kataloger og finner ingen modeller med eksakt samme komponenter og fargekombo, men det kan se ut om den er fra tidsrommet 2008-2010 et sted (ligner vel mest på en 2009-modell mtp. specs). Bakhjulet er definitivt blitt byttet på et tidspunkt, og jeg mistenker at heller ikke kranken er original (er det en SRAM X9-krank?).

[Linket bilde fra i.ibb.co]

For å kvitte oss med litt dødvekt er tanken å bytte ut gaffelen med en stiv karbongaffel. I tillegg vil jeg oppgradere hjulene (og dekkene) til noe som er tubeless for bedre kjøreegenskaper og punkteringssikkerhet (hvis du har gaffel eller hjul liggende, gi gjerne en lyd her.). Til sist leker jeg med tanken på å bytte ut drivverket med noe 1x11 (har både kassett og drev liggende) og bytte ut krank- og styrelager, da dette neppe er blitt byttet på en stund.

Det er særlig det siste jeg kunne trengt noen innspill på: Er det noen som vet hva slags type styrelager denne ramma bruker? Og har jeg rett i min antagelse om at dette er en X9-krank. I så fall trenger vi vel et GXP-lager?

Re: Oppgradering av en eldre Hard Rocx Helium Carbon [Re: arekey] #2661995 04/05/2021 07:44
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det står jo X9 med store bokstaver, så det kan du sikkert ta for god fisk. Du må først bestemme deg for om du skal lage 1*11 eller beholde 1*10 (?) før du tenker kranklager. Det er mye ok kranker på finn om dagen av en eller annen grunn. En 12 delt GX for eksempel vil være midt i blinken om du går for 11. Og krank bestemmer lager. Beholder du X9 er det ikke lagerets stand som avgjør om du trenger å bytte det.
Du kan også finne en stiv karbongaffel som ikke er boost billig på finn.

Hjulverden har også endret seg fort. Det må til litt leting etter ikke-boost hjul med "gammeldags" hurtigkobling om du ser etter kvalitet og vekt, ikke bare kompatibilitet

Men er du sikker på at brukeren vil ha giroppsett som er mindre tungt og samtidig mindre lett enn i dag, Sammen med mindre komfort. Eller er du bare blind etter å handle på andres regning ICON_SMILE

Mitt kjedelige tips er dette:
a) vask
b) mål kjedesitasje, vurder kassett og drev
b) testsykling
c) demonter
d) bytt det som trengs
e) det trengs helt sikkert nye vaiere

LarsB

Re: Oppgradering av en eldre Hard Rocx Helium Carbon [Re: arekey] #2662037 04/05/2021 09:32
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Hvis krank- og styrelager ikke går tregt eller lager lyd ville jeg ikke rørt det.
Setter du på en stiv gaffel sparer du kanskje en kilo, og sykkelen blir en grussykkel. På grus vil jeg si at 1x11 ikke er en ubetinget fordel. På en 26" får du også en dårligere kjedelinje pga kortere kjedestag enn på en 29". Vil anbefale å beholde drivverket du har hvis det ikke er utslitt. Du kan evt plukke av minste drev på kranken og flytte en spacer fra drevsiden til ikke-drevsiden for litt bedre kjedelinje for 2-delt.
Har du en 11-28-kassett er den fin til grussykling. Blir nesten "trinnløs giring". Du må bare være sikkert på at du har lett nok gir til å komme deg opp bakkene.

Re: Oppgradering av en eldre Hard Rocx Helium Carbon [Re: arekey] #2662040 04/05/2021 09:36
A
arekey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Takk for svar!

Ja, det er fort gjort å bli blind etter å svi av andres penger, og skulle gjerne slengt på en Eagle-gruppe fordi det hadde vært kult. Prøver samtidig å holde oppgraderingene på et fornuftig nivå og skal ta en nærmere prat med brukeren om reelle behov. Han sykler utelukkende på grusveier i marka og asfalt i nærområdet.

Derfor tenker jeg at lettrullende grusdekk og lettere hjul er førsteprioritet (pluss eventuell overhaling av slitasjedeler), etterfulgt av gaffel (nåværende gaffel er som sagt dødvekt, den er låst). Så skal jeg revurdere oppgradering av drivverket og heller bare bytte ut det som faktisk trengs. ICON_SMILE

Redigert av arekey; 04/05/2021 09:39.
Re: Oppgradering av en eldre Hard Rocx Helium Carbon [Re: arekey] #2662046 04/05/2021 09:52
A
arekey Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Når det gjelder hjul har jeg foreløpig funnet to interessante alternativ på Finn:

DT Swiss H1900
DT Swiss XCR 1.4/1.7

H1900-ene ser ut til å være ubrukt, men må konverteres fra 12x142/15x100 til QR. Må man redishe bakhjulet også da eller?
I tillegg er det vel snakk om 370 nav vs. 240 nav. Førstnevnte er vel "billigvarianten" til DT, mens 240 er ganske gjevt?

Re: Oppgradering av en eldre Hard Rocx Helium Carbon [Re: arekey] #2662047 04/05/2021 09:54
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Som utgangspunkt ville jeg byttet minst mulig. Sykkelen har lite verdi, og selv om geometri og hjulstørrelse er helt på tryne sett med 2021-briller så betyr ikke det at alle endringer vil være til det bedre. Man gjorde seg faktisk noen tanker for 15år siden også når målet var å selge sykler for kappløpet mot naboen i birken.

Eagle f.eks. ville jeg hoppet over, da du ikke har boost, samt at girøret neppe er klart for momentet som kommer på girarmen som følge av den store kassetten. Dessuten så er et velfungerende ni eller tidelt oppsett ganske så fint å bruke på grus og i lett terreng. Storeklingen gir veldig fin kjedelinje når man tramper avsted i 25-30km/h.

En stiv gaffel er kanskje fint, men da ville jeg kanskje også benyttet anledningen til å sette på et 27,5 forhjul for å få sykkelen litt roligere. En litt for lav 26tommer gaffel på den sykkelen vil gi grusomme kjøreegenskaper og alt for lav front. Sikker på at gaffelen ikke kan klare seg meg et oljeskift? Hvis den har låsing så vil den sannsynligvis være et bedre alternativ på grus enn en stiv gaffel.

Jeg ville brukt tiden på få ting i skikkelig stand. Kun ved å vurdere oppgraderingene opp mot hva som må byttes kan man gi fornuftig tilbakemelding ;-)

Ville heller ikke kastet bort mye energi på tubeless om formålet er kun grus, med mindre hjulene faktisk må byttes da. Med gode slanger og dekk så vil man kunne få til et meget bra oppsett.

Ut på tur!

Moderator  support