Som Supermann skriver, er dette et spørsmål om tilpasning/bikefit som er vanskelig å besvare uten at vi kjenner ditt nåværende oppsett versus føringer for oppsett på nye sykler.
Det er smigrende å bli nevnt i tittelen, men jeg har ikke greie på tilpasning (og knapt noe annet heller).
Men jeg kan i hvert fall anbefale et verktøy som vil kunne hjelpe deg å visualisere forskjellene mellom rammesettene.
Her kan du sammenlikne din nåværende sykkel med alternativ 1 (Gravel Race) i forskjellige størrelser:
Bike InsightsOg her med alternativ 2 (Gravel) i forskjellige størrelser:
Bike InsightsDa røper jeg også hvilke modeller jeg antar at du ser på, men håper at det er greit siden du spør slik i all offentlighet

Du vil se at det er størrelse 58 i begge alternativer som umiddelbart synes å ligge nærmere din sykkel. Men om de andre syklene er designet for kortere styrefremspring/stem, vil forskjellene til en viss grad bli utliknet. Akkurat slik du selv har observert.
Selv heller jeg mot å velge mindre størrelse dersom jeg er mellom to størrelser, men jeg ville i grunnen gått i dialog med produsent heller enn forumet om dette, blant annet fordi de kan forklare og anbefale styreoppsett ut fra rammesettets design
For øvrig et spennende valg mellom to beslektede, men ulike modeller.
Gitt at du allerede har en allsidig sykkel som er aldeles utmerket for mange grusveier i Marka rundt Oslo i sommersesongen, antar jeg at du vil velge ny sykkel ut fra behov som din nåværende ikke dekker. Valget mellom disse to i forhold til tiltenkt bruk og personlige preferanser synes jeg er mer spennende enn akkurat størrelse