Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Synsing på geometri for valg av ny sykkel(Sepeda?)

Synsing på geometri for valg av ny sykkel(Sepeda?) #2661858 03/05/2021 12:25
T
Tommy D. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
Langt inn i tenkeboksen, og vender tilbake til samme valg...

Står per i dag mellom 2 modeller, hvor den ene er mer grusrace orientert, og den andre litt mer gruskos orientert (dekkbredder maks 45mm mot 50mm).
Har i dag komfort-racer i størrelse 60cm fra samme produsent som jeg er happy med, og hadde bikefit på i sin tid før kjøp. Problemet er at disse er bestillingsvare, og får ikke prøvd eller sett før kjøp. Logikken min (ikke alltid logisk) skulle tilsi at jeg da kjøper gravel sykkel også i 60, men da jeg ser på geo-tabeller så virker det kanskje som 58 kanskje er mer "lik" dagens racer. Blir jeg lurt her, eller bør jeg gå ned en størrelse. Til info, så er geometrien på deres gravel sykler revidert for året, og de anbefaler kortere stem (og bredere styre). De har nok en effekt som igjen lener mot å gå for 60?!

Bruk vil være primært grusveier i Nord- Østmarka og transportetapper dit + sikkert litt asfalt (80/20).

Geotabeller på alternative vedlagt mot racer jeg i dag har. Takker for synspunkter. Hilsen forvirret sosekopp!

Vedlegg
Geo.PNG (12.04 KB, 57 nedlastinger)
Re: Synsing på geometri for valg av ny sykkel(Sepeda?) [Re: Tommy D.] #2661861 03/05/2021 12:52
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Du bør nok fortelle litt mer om deg, stem og styre som gjelder for deg i dag. Ellers er det vanskelig for forumet å ta fornuftig stilling til casen du presenterer.

Hvor langt stem og hvor høyt har du det? Hvilken bøy har du på styret? Styre har også reach verdier som du må ta hensyn til.

Tenker du å bruke sykkelen til turer med samme intensitet som raceren, eller kommer du til å sykle raske korte turer eller lengre og bedagligere turer? Dette er også viktig for å kunne bedømme hvorvidt du trenger en mer aggressiv eller komfortorientert sittestilling enn det du har i dag.

"Heldigvis" har du mulighet til å fordype deg så lenge med denne problemstillingen, slik at du risikerer å ikke få bestilt noe før i november. ;-)

Lykke til!

Ut på tur!

Re: Synsing på geometri for valg av ny sykkel(Sepeda?) [Re: Tommy D.] #2661881 03/05/2021 13:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Som Supermann skriver, er dette et spørsmål om tilpasning/bikefit som er vanskelig å besvare uten at vi kjenner ditt nåværende oppsett versus føringer for oppsett på nye sykler.

Det er smigrende å bli nevnt i tittelen, men jeg har ikke greie på tilpasning (og knapt noe annet heller).

Men jeg kan i hvert fall anbefale et verktøy som vil kunne hjelpe deg å visualisere forskjellene mellom rammesettene.

Her kan du sammenlikne din nåværende sykkel med alternativ 1 (Gravel Race) i forskjellige størrelser: Bike Insights

Og her med alternativ 2 (Gravel) i forskjellige størrelser: Bike Insights

Da røper jeg også hvilke modeller jeg antar at du ser på, men håper at det er greit siden du spør slik i all offentlighet ICON_SMILE

Du vil se at det er størrelse 58 i begge alternativer som umiddelbart synes å ligge nærmere din sykkel. Men om de andre syklene er designet for kortere styrefremspring/stem, vil forskjellene til en viss grad bli utliknet. Akkurat slik du selv har observert.

Selv heller jeg mot å velge mindre størrelse dersom jeg er mellom to størrelser, men jeg ville i grunnen gått i dialog med produsent heller enn forumet om dette, blant annet fordi de kan forklare og anbefale styreoppsett ut fra rammesettets design ICON_SMILE

For øvrig et spennende valg mellom to beslektede, men ulike modeller.

Gitt at du allerede har en allsidig sykkel som er aldeles utmerket for mange grusveier i Marka rundt Oslo i sommersesongen, antar jeg at du vil velge ny sykkel ut fra behov som din nåværende ikke dekker. Valget mellom disse to i forhold til tiltenkt bruk og personlige preferanser synes jeg er mer spennende enn akkurat størrelse ICON_SMILE

Re: Synsing på geometri for valg av ny sykkel(Sepeda?) [Re: Sepeda] #2661906 03/05/2021 15:18
T
Tommy D. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
T
Fader helle da Sepdea og Supermann.. jeg VIL ha fasitsvar ICON_SMILE
Men takk.
Dagens racer er jo litt oppreist, og sykler med 100mm stem og vel 1cm spacer. Brukes til typisk ring 4 sykling så vel som landevei (koser meg best på grus, men kjekt om ny er grei på landevei også).
Har første generasjon av DR som tar maks 28mm. Går fint, men litt sketchy, spesielt oppover på grus.
Redd en RSL blir litt aggresiv for en lang, gammel og stiv kropp. 45 kanskje litt for sedat. Jeg er ingen racer, men elsker å sykle så fort jeg kan med mine 40+ år og snaue 100 kg fordelt på nesten 2 meter. Ikke tenkt å sykle med oppakning, men snarere på utkikk etter en sykkel som kan komplementere dagens sykkel gjennom litt bredere dekk. Kort oppsummert: Hadde dagens sykkel taklet type 40mm hadde jeg ikke kjøpt ny. Grenser til å vurdere skjermer, så litt ekstra bredde skader jo ikke på noen av alternativene.
For å komplisere litt kanskje- Hadde vært lettere om den nye RCS slukte 40mm, men 35mm frykter jeg blir litt snaut, og uansett for nære den jeg allerede har. Salg av nåværende sykkel er lite aktuelt.

PS - 3D dropout på RSL er ikke lekkert rent estetisk, og skal man først bruke tullete mye penger på sykkel, så teller også det... litt...

Moderator  support, Valentino