Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

De enkelt sykkelprodusenter og kvalitet?

De enkelt sykkelprodusenter og kvalitet? #2660912 27/04/2021 09:56
J
Jon K Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Hei, er helt ny her på forumet og fremtidig terrengsyklist, men fortsatt uten sykkel. Ser jo det er ett hav av merker så sliter med å velge. I starten nå skal jeg ha en Hardtail, ikke for dyrt priset for å komme i gang. Ser på Giant og Scott, men er det andre alternativer med passende pris/kvalitet?
Sikkert andre tråder her om samme tema men har ikke klart å finne noe.

Re: De enkelt sykkelprodusenter og kvalitet? [Re: Jon K] #2660923 27/04/2021 10:29
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det er vel ikke så stor forskjell i kvaliteten mellom merker, forutsatt alt annet er likt.

Re: De enkelt sykkelprodusenter og kvalitet? [Re: Jon K] #2660927 27/04/2021 10:44
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Velkommen! ICON_SMILE

Forskjellen ligger ikke i om det står Giant, Scott eller noe annet på ramma, men hva sykkelen skal brukes til.

Hva legger du i terrengsykling?
Grusvei? Kjerrevei? Sti?
Se f.eks. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale#mtb:scale.3D0-6

Redigert av DesmoSkier; 27/04/2021 10:46.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: De enkelt sykkelprodusenter og kvalitet? [Re: Jon K] #2660932 27/04/2021 11:08
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Tja, superenkel empirisk forskning viser at ryttere over 110kg ikke skal kjøpe Trek, fordi de ikke selger store sykler med hjul som er laget for å tåle oss.....

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: De enkelt sykkelprodusenter og kvalitet? [Re: Jon K] #2660937 27/04/2021 11:45
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Mitt inntrykk er at sykkelmarkedet nå er såpass modent at "kvalitetsgulvet" er ganske høyt. Det betyr ikke at man ikke kan ende opp med en venstrehåndsramme, men oddsen for dette er veldig lav, og da kan man gjerne få løst det på en god måte med forhandler. Så ikke tenk så mye på merke (heller se på forhandler), tenk på bruk som Helge sier og spesielt i corona-tiden, vær åpen for mangfoldet som kan fylle kravene dine på en god måte.

Re: De enkelt sykkelprodusenter og kvalitet? [Re: zero] #2660959 27/04/2021 12:42
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: zero
Tja, superenkel empirisk forskning viser at ryttere over 110kg ikke skal kjøpe Trek, fordi de ikke selger store sykler med hjul som er laget for å tåle oss.....

Ingen produsenter lager sykler som tåler alt klumsete kunder utsetter dem for ICON_WINK . Trek Fuel EX i XXL passer til syklister fra 195-203cm med reach på 520mm.

Re: De enkelt sykkelprodusenter og kvalitet? [Re: DesmoSkier] #2660968 27/04/2021 13:15
J
Jon K Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Takker for svar så langt. Planen er å sykle på stier/skogsveier rundt i askerområdet. Etter at jeg skrev denne posten ble det en panikkhandling på XXL av en Scott Navajo 955 HD. ALt jeg har sett på forsvinner jo før man får snudd seg rundt. Kjøper en rimelig sykkel nå for å se om det virkelig er sykling som blir den nye treningsformen. Veier ikke 110kg, men er 195cm lang.

Re: De enkelt sykkelprodusenter og kvalitet? [Re: Jon K] #2660971 27/04/2021 13:27
svk Offline
Medlem
Medlem

Er vel ikke så mange andre som selger syklene sine med hjul som er laget for å tåle oss heller? Har ødelagt bakhjulet på min Trek Fuel EX i XXL, men eller er jeg godt fornøyd med mine 200 cm og 110 kg ICON_GRIN

Re: De enkelt sykkelprodusenter og kvalitet? [Re: svk] #2660983 27/04/2021 14:27
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: svk

Er vel ikke så mange andre som selger syklene sine med hjul som er laget for å tåle oss heller? Har ødelagt bakhjulet på min Trek Fuel EX i XXL, men eller er jeg godt fornøyd med mine 200 cm og 110 kg ICON_GRIN

Jeg har kjøpt to stk trek, på begge feilet hjulsettene. På den siste var tilbakemelding at "du kan få et nytt hjulsett, men det vil nok ikke holde, så du kan like godt kjøpe et sett som er bedre."

Kjøpte en Cannondale jeg ikke har hatt problemer med hjulene. Som sagt, superenkel empirisk forskning....

-joachim
Re: De enkelt sykkelprodusenter og kvalitet? [Re: Jon K] #2660999 27/04/2021 16:43
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
kjenner en som pusha trek før, og da han slutta med det, var det første han gjorde å bytte til bedre hjul. Dette var high-end.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: De enkelt sykkelprodusenter og kvalitet? [Re: zero] #2661077 28/04/2021 09:11
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: zero
Sitat: svk

Jeg har kjøpt to stk trek, på begge feilet hjulsettene. På den siste var tilbakemelding at "du kan få et nytt hjulsett, men det vil nok ikke holde, så du kan like godt kjøpe et sett som er bedre."

Kjøpte en Cannondale jeg ikke har hatt problemer med hjulene. Som sagt, superenkel empirisk forskning....

Og jeg har kjørt en Cannondale som hadde så slapt bakhjul at den ble upresis i styringa. Bontragerhjulene på Fisheren jeg hadde var gullegode og holdt entusiastisk hardtaikjøring i flere år før de ble solgt videre.

Så nå har jeg motbevist din forskning.

Forøvrig tok det meg 45 minutter å fikse Cannondalehjulet til passe høy og jevn spenning på alle eikene. Og det går like fint enda.

LarsB

Re: De enkelt sykkelprodusenter og kvalitet? [Re: larsb] #2661122 28/04/2021 11:54
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: larsb

snip
Så nå har jeg motbevist din forskning.

snip

Det er sånn det er med superenkel empirisk forskning.

-joachim
Re: De enkelt sykkelprodusenter og kvalitet? [Re: Jon K] #2661382 29/04/2021 13:39
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jepp!
Bra GeirK ikke loker i denne tråden, ellers ville vi vært nødt til å innrømme at vi underkjenner vitenskapen og ikke har peiling.

LarsB

Re: De enkelt sykkelprodusenter og kvalitet? [Re: Jon K] #2661821 03/05/2021 10:41
J
Jon K Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Da er sykkel i hus og mine første selvpiningsrunder er over. Noen observasjoner, ikke stå å sykle ettersom giret plutselig glipper, så her er det reklamasjon til XXL. Og ett annet irritasjonsmoment, når jeg bestillte var det oppgitt 27 gir, når sykkel hentes ut hadde den 18, ingen krise annet en det prinsipielle at jeg ikke fikk det jeg bestillt. Så kommer man egentlig til det neste steget, vil faktisk heller ha en kassett med 12 gir og ikke noe mer. Kan dette settes på denne også? Burde kanskje heller ha bestilt en med det i starten. Så alternativet er vel å returnere og heller finne en mer passende sykkel.

Forøvrig fått på plass FitBit og Strava for å få oversikt over formen og utvikklingen. Første treningsrunde siden juli 2018 så det var mye tyngre en først antatt....

Re: De enkelt sykkelprodusenter og kvalitet? [Re: Jon K] #2661842 03/05/2021 11:50
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Jon K
Da er sykkel i hus og mine første selvpiningsrunder er over. Noen observasjoner, ikke stå å sykle ettersom giret plutselig glipper, så her er det reklamasjon til XXL. Og ett annet irritasjonsmoment, når jeg bestillte var det oppgitt 27 gir, når sykkel hentes ut hadde den 18, ingen krise annet en det prinsipielle at jeg ikke fikk det jeg bestillt. Så kommer man egentlig til det neste steget, vil faktisk heller ha en kassett med 12 gir og ikke noe mer. Kan dette settes på denne også? Burde kanskje heller ha bestilt en med det i starten. Så alternativet er vel å returnere og heller finne en mer passende sykkel.

Forøvrig fått på plass FitBit og Strava for å få oversikt over formen og utvikklingen. Første treningsrunde siden juli 2018 så det var mye tyngre en først antatt....

Om det er feiljustert gir, er ikkje dette vanlegvis grunn til reklamasjon. Dei fleste girstrømper krymper littegrann/endestykkene setter seg pittelitt, slik at wire i praksis blir litt lengre heilt i starten. Dette kan medføre at giren oppfører seg rart. Fiksast enkelt med å skru eit hakk eller to på tønna ved girvelgeren (stramme girwire litt). Vanlegvis er 1.gangsservice inkludert i sykkelkjøp.

Om bakramma eller hjulet (innfesting til navet) flekser når du tråkker hardt, kan dette føre til feilgiring. Viss dette skjer, har du fått eit produkt som ikkje er tilpassa deg og kan vere grunnlag for heving av kjøp. Det kan sjølvsagt også vere produksjonsfeil som kan gje grunnlag for reklamasjon.

Om du har fått eit anna produkt enn bestilt, 18 vs 27 gir, kan dette vere grunnlag for heving av kjøp.

Å byte frå 2x9-delt til 12-delt kan vere dyrt, sånn ganske mange tusen-dyrt.

Viss det eigentleg er slik at du berre har bestilt noko anna enn det du no har funne ut har lyst på, er dette på di kappe. Då sel du den du har, og kjøper noko anna, evt i omvendt rekkefølge.

Redigert av Arnebv; 03/05/2021 11:51.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: De enkelt sykkelprodusenter og kvalitet? [Re: Arnebv] #2661864 03/05/2021 12:55
J
Jon K Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Vel, er heldig ettersom jeg har kjøpt på nett og kan benytte angrefrist. At ting trenger service kan jeg skjønne, men ikke etter under 30km, så skal ta den med tilbake til XXL og få de til å justere det. Hva jeg gjør med mangelen vet jeg ikke. Er jo i det store og hele fornøyd.

Men da avskriver jeg skifte av kassett, får heler vente og skifte til en dyrere/bedre sykkel når jeg er moden for det.

Moderator  support