Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Zipp 302 Tubeless yes or no?

Zipp 302 Tubeless yes or no? #2660818 26/04/2021 19:24
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
J
Javolta Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
Har et sett Zipp 302 som ifølge produsent ikke er tubeless-ready. Leser likevel at mange har teipet disse og satt de opp slangeløst med teip og guffe.

Er det produsent her som er redd for søksmål som sier at dette ikke er godkjent fordi de da ikke har kontroll selv?
Nyere variant av samme hjul kommer ferdig teipet og leveres med ventil.
Jeg klarer ikke å se forskjell på kanten på felgen på en som ER ready og denne som IKKE er det.

Produsent vil aldri si kjør på, men hva sier dere?


Det er i motbakke at det går oppover.
Re: Zipp 302 Tubeless yes or no? [Re: Javolta] #2660824 26/04/2021 20:08
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline
Besatt
Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
kjør på


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Zipp 302 Tubeless yes or no? [Re: Javolta] #2660827 26/04/2021 20:21
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Kjør på. Konverterte mitt første hjulsett til Tubeless rundt år 2010, Innebar å måtte bytte ut felgbånd med tape, drille ut ventilhullet for større ventil. Fungerte supert i ett par år til sykkelen ble stjålet. Gjør det på eget ansvar dog. Utover at du potensielt ikke får det tett, hva er den potensielle risikoen?

- At dekket ruller av felgen i en sving?
- At garantien forsvinner?
- Annet?

Ville kanskje tenkt meg om en runde rundt den første der. Men (som diskutert i en annen tråd her), jeg tok akkurat dekk av ett sett Unaas AS-30 felger. Kan vanskelig se for meg at de vil holde dekk noe dårligere enn en Tubeless-felg. Og med det mener jeg bare "felger er ulike". Så om du ønsker å ta risikoen for pkt #1, vurder felgen din. Om du leser om mange andre på internett som har konvertert samme felger med hell, er vel det bedre enn om du er førstemann. Men husk, folk som poster suksesshistorier, de poster bare så lenge det går bra. Den dagen de forsvinner over autovernet og ned stupet, så slutter de å poste, så den historien hører du aldri om ICON_WINK


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Zipp 302 Tubeless yes or no? [Re: Javolta] #2660929 27/04/2021 10:45
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Tenkte at jeg ikke orker å svare, men nå gjør jeg det visst likevel... ICON_SMILE

Hver vår får vi et sett med standardspørsmål, og dette er et av dem. Og det fører alltid til samme diskusjon. Om ikke akkurat om Zipp 302, da ICON_SMILE

Svaret er - som vviz skriver - at det er opp til deg selv hvilken risiko du vil ta. Kanskje går det bra, kanskje ikke.

I den slangeløse barndommen drev vi alle på og konverterte alminnelige felger til slangeløst oppsett, og lurte slangedekk til å fungere med guffe. Det gikk på et vis. Og det var en del av gamet at et og annet dekk ble blåst av felgen. Da tenker jeg ikke på slappe terrengdekk, men f.eks. 33 mm krossdekk. Det var like fullt gjerne lavere lufttrykk enn man opererer med i landeveisoppsett.

I dag ville jeg selv ikke satt opp slangeløst noe annet enn felger og fremfor alt dekk (!) designet for formålet, særlig ikke for landeveistrykk.

Vet at man for all del ikke må henvise til den slemme industrien eller sykkelpressen som er i lomma på dem, men jeg synes Dave Rome har et poeng.

Can I convert a non-tubeless rim to tubeless?

Some brands, such as Stan’s NoTubes, offer kits that convert regular rims to tubeless ones. This is common practise in mountain bikes, where many riders have successfully converted to tubeless use with the correct parts. Sometimes this only requires tubeless tape and valves, but other times, specific rubber or plastic rim strips are required to provide a tighter fit that’s easier to inflate. Either way, conversions are inherently hit-or-miss, and a substantial amount of care should be exercised before setting out on a converted setup.

On the road, and where higher operating pressures are used, it’s safest to only use recommended rims for tubeless use – despite what some may say.

Re: Zipp 302 Tubeless yes or no? [Re: Javolta] #2660957 27/04/2021 12:35
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Kan også nevne at Cannondale tidligere har tilbakekalt tubeless-felger fordi dekket ikke satt godt nok, og at Specialized sine nyeste hjul av en eller annen merkelig grunn er designet med tubeless-hooks (og visstnok ble sendt ut med tubeless-tape og ventiler i tidlige utgaver), men ble etter produsentens utsagn designet på en måte som ikke er ment å takle trykket til et tubeless-dekk. I følge produsenten selv var dette et bevisst vektbesparende designvalg, men det er en viss spekulasjon i miljøet om det heller skyldes en feilet stresstest eller advokaters anbefalinger.

Så hva som kan få galt? Nesten alt ICON_SMILE Hva som kommer til å gå galt? Sannsynligvis ingenting, hvis mange andre har prøvd det, du taper med riktig bredde og høyde, og holder deg til et passende trykk. Men det er ikke noe jeg ville anbefalt.


Create the problem and sell the solution
Re: Zipp 302 Tubeless yes or no? [Re: Javolta] #2660985 27/04/2021 14:57
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
J
Javolta Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
Mange gode innspill her. Kan hende man hadde fått det til på en måte, men er det verdt det? Hjulene er ikke laget for slikt oppsett og da er det nok en mening med det. Etter det jeg kan se har felgen en U-form som fører til at dekket ikke vil holde seg stabilt i sporet. Tubeless-felger er litt flatere ut mot siden, noe som igjen sealer bedre og hinder høydekast etter det jeg kan forstå.

Nei det er nok best å gjøre som anvist av produsent her.

Hovedmålet med "prosjektet" er å oppnå bedre beskyttelse mot punktering. Skal kjøre disse til grus på 40mm brede dekk med dekktrykk på ca 35psi.
Har sett at noen fyller litt guffe i slangene for ekstra beskyttelse. Noen som har vært borti dette?
(og ja, det har kanskje blitt snakket om dette tidligere, men kan ikke finne noe etter å ha søkt litt).

Forresten takk til alle som kommer med innspill.


Det er i motbakke at det går oppover.
Re: Zipp 302 Tubeless yes or no? [Re: Javolta] #2660990 27/04/2021 15:27
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Javolta
Har sett at noen fyller litt guffe i slangene for ekstra beskyttelse. Noen som har vært borti dette?

Ikke gjort det selv, men det tilbys nå guffe spesifikt for det formålet, bl.a. fra Muc-Off.

Har fått god omtale i tester, f.eks. i Road.cc.



Schwalbe tilbyr også Aerothan-slanger som skal være mer motstandsdyktige mot punkteringer, herunder slangebitt.

Landevei: Med Schwalbes nye slange skal det bli så godt som umulig å punktere



Jeg liker reklame.

Sitat: Javolta
Skal kjøre disse til grus på 40mm brede dekk med dekktrykk på ca 35psi.

Vet at det kan virke som jeg motsier meg selv her, men med så beskjedent lufttrykk, er slangeløst ghetto-oppsett trolig mindre risikabelt. Om bare dekkene er TL/TLE/TLR.

Re: Zipp 302 Tubeless yes or no? [Re: Javolta] #2660993 27/04/2021 15:36
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
J
Javolta Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
Se der ja. Skal absolutt vurdere løsningen fra Muc-Off her.
Så er det en annen sak hvor lurt det er å fylle en slange med guffe.
Min erfaring med guffe er at den kan klumpe seg og tørke opp.
Men det er en helt annen sak.

Takk igjen for bra innspill. :-)


Det er i motbakke at det går oppover.
Re: Zipp 302 Tubeless yes or no? [Re: Javolta] #2660994 27/04/2021 15:53
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Sitat: Javolta
Se der ja. Skal absolutt vurdere løsningen fra Muc-Off her.
Så er det en annen sak hvor lurt det er å fylle en slange med guffe.
Min erfaring med guffe er at den kan klumpe seg og tørke opp.
Men det er en helt annen sak.

Takk igjen for bra innspill. :-)


Ingen erfaring med slike slangeløsninger. Men det som evt er "fint" med å ha det i en slange, er jo at dersom det skulle klumpe og tørke opp, så kan du ta ut og kaste slangen, sette inn en ny, uten noe mer søl eller gris ICON_SMILE


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)

Moderator  support, Valentino