Nytt kjøkken - prishierarki
|
Nytt kjøkken - prishierarki
25/04/2021 19:42
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det er blitt bestemt at vi skal ha nytt kjøkken - men det er lenge siden sist jeg var i gamet. Siden vi ikke kan gå og titte er det vanskelig å få oversikt over priser, løsninger osv.
Er det noen som har et greit prishierarki? Listen i hodet mitt ser omtrent sånn ut - men hvordan fortsetter listen? Vi skal ikke bo her i mer enn noen år, så trenger ikke formaninger om at det er dyrt å kjøpe billig osv osv.
Har startet fra lavest pris.
1: Ikea 2: Kvik 3: Epoq 4: Power 5: ? 6: ? 7:? 8: Osv osv osv...
|
|
|
Re: Nytt kjøkken - prishierarki
[Re: Alpers]
25/04/2021 20:48
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor vil du fylle opp lista oppover om dere uansett ikke skal bo der så lenge?  Kjøp Ikea skrog. Gå for noen fine custom fronter (finnes mange bra leverandører, diskutert her inne tidligere.) På lista så kan du vel føye til Norema, Stray, Drømmekjøkkenet, HTH, Schmidt i midtfeltet, og så kryper det oppover med Mobalpa, Hamran, Unoform i den litt dyrere delen, til Poggenpohl m.fl i toppsjiktet. Jeg minnes et kjøkken derfra som var "utstillingskjøkkenet" på Lysaker som ble solgt for 800K derfra da jeg pusset opp mitt kjøkken sist...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
26/04/2021 07:17
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvorfor vil du fylle opp lista oppover om dere uansett ikke skal bo der så lenge?  Fordi begge sliter med å få oversikt over priser, og vi orker ikke bygge et helt kjøkken online og finne ut at det er ALT FOR DYRT. Sånn midt-på-treet-leverandører er fint når en skal bo der i noen år.
|
|
|
26/04/2021 07:25
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Enig med Anders. Hvis du vet at du skal flytte, så er det tullete å legge mer enn du må i kjøkken. Du vil aldri få igjen de pengene. Det er kun dyrt å kjøpe billig, hvis billig går i stykker hele tiden (noe Ikea ikke gjør).
|
|
|
26/04/2021 07:38
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Å velge noe midt på treet prismessig virker som en merkelig plan? Pris og kvalitet har ingen direkte sammenheng. Det du vil ha er vel heller god nok kvalitet og design til lavest mulig pris.
IKEA er vel kjent for god kvalitet, og at det er enkelt å bygge selv. Men Hvitevarene kjøper du et annet sted.
Redigert av Appelsin; 26/04/2021 07:38.
|
|
|
[Re: Appelsin]
26/04/2021 07:45
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi er ikke interessert i Ikea av forskjellige årsaker. Jeg har hatt Kvik tidligere, og husker dette som veldig flott - bortsett fra at montering var et helvete.
Nå er vi interessert i et kjøkken av omtrent samme type kvalitet, men det gjør ikke noe om det er litt dyrere. Om vi ryker på 20000 kroner i ekstra kostnader synes vi det er helt greit - selv om vi kanskje ikke får det igjen.
Vi lurer simpelthen på hvilke andre kjøkken vi bør titte på enn Kvik - gitt at det ikke er mer enn cirka 20 prosent dyrere.
|
|
|
26/04/2021 07:45
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hvorfor vil du fylle opp lista oppover om dere uansett ikke skal bo der så lenge?  Fordi begge sliter med å få oversikt over priser, og vi orker ikke bygge et helt kjøkken online og finne ut at det er ALT FOR DYRT. Sånn midt-på-treet-leverandører er fint når en skal bo der i noen år. Prioriter gjerne en solid benkeplate, tenker jeg. Ikke nødvendigvis keramikk, stein eller Corian, men de billigste laminat-platene er ofte ganske skjøre og kjipe. Sånn kompositt er kanskje bra i forhold til pris. Heltre er fint, men krever noe vedlikehold, samt kan få stygge merker av varme gryter eller hakk.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
26/04/2021 07:46
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi er ikke interessert i Ikea av forskjellige årsaker. Jeg har hatt Kvik tidligere, og husker dette som veldig flott - bortsett fra at montering var et helvete.
Nå er vi interessert i et kjøkken av omtrent samme type kvalitet, men det gjør ikke noe om det er litt dyrere. Om vi ryker på 20000 kroner i ekstra kostnader synes vi det er helt greit - selv om vi kanskje ikke får det igjen.
Vi lurer simpelthen på hvilke andre kjøkken vi bør titte på enn Kvik - gitt at det ikke er mer enn cirka 20 prosent dyrere.
|
|
|
26/04/2021 07:53
|
olechr
More than words
|
More than words
Vi endte med Ikea når vi gikk for kjøkken. Skulle jeg gjort det nå hadde jeg sett på Norrema (Power), Kvik og Epoq kjøkken. Litt i samme prisklasse og man kan få bra løsninger uten at det er veldig dyrt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
26/04/2021 08:00
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Vi er fornøyde med Aubo kjøkken fra Montér, men vi monterte ikke selv. Jeg synes monteringsløsningen ser litt klønete ut. De er billigere enn HTH. Om dere melder dere inn i Huseiernes Landsforbund får dere rabatt hos Montér, verdt å sjekke om det lønner seg.
|
|
|
[Re: Appelsin]
26/04/2021 08:18
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Å velge noe midt på treet prismessig virker som en merkelig plan? Pris og kvalitet har ingen direkte sammenheng. Det du vil ha er vel heller god nok kvalitet og design til lavest mulig pris.
IKEA er vel kjent for god kvalitet, og at det er enkelt å bygge selv. Men Hvitevarene kjøper du et annet sted. Hvorfor ikke hvitevarer fra IKEA?
|
|
|
[Re: Stupfull]
26/04/2021 08:43
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
IKEA er vel kjent for god kvalitet, og at det er enkelt å bygge selv. Men Hvitevarene kjøper du et annet sted. Hvorfor ikke hvitevarer fra IKEA? Fordi det er litt kjip kvalitet? Jeg synes i hvert fall det, og hadde aldri valgt hvitevarer derfra til eget kjøkken.
|
|
|
[Re: Stupfull]
26/04/2021 08:45
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor ikke hvitevarer fra IKEA?
Unyansert og bastant: de suger balle.
|
|
|
26/04/2021 10:59
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Pussa opp kjøkkenet for et par år siden. Hentet da inn pristilbud fra Ikea, Epoq, Power og Kvik. Mener å huske at det var også rekkefølgen i pris, men de to i midten var ganske like.
Fikk dårlig inntrykk av kvaliteten på Powers Noremaløsning. Så vidt jeg husker er det andre og tynnere skrog enn de ordinære Noremaløsningene, og det som var utstilt i butikkene hadde skavanker (frontene hadde skallet av, skrogene ikke solide, slik at skuffene ikke gled godt, osv).
Epoq ble droppet pga vi kjente tre eller fire som hadde gått for dette - alle hadde slitt med å få feil levering, og måttet mase i månedsvis for å få det de trengte.
Kvik fristet, ga mer solid følelse - men vi droppet det pga den opptegnede løsningen både passet dårligere inn med våre mål, og at den ble dobbelt så dyr som IKEA.
Vi endte derfor med IKEA, men hvitevarer og benkeplate kjøpt fra andre.
|
|
|
[Re: jørgm]
26/04/2021 12:07
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvorfor ikke hvitevarer fra IKEA?
Unyansert og bastant: de suger balle. Helt riktig. Vi har IKEA-stammer, customfronter (anbefaler dog ikke samme sted, grunnet for dårlig lakkvalitet) og Francke massiv stålplate. Siemens og Electrolux/husquarna på hvitevarer. Veldig fornøyd. Liker at det er enkelt å innrede eller skaffe innredning til IKEA. De bruker også standard hardware innvendig, ikke nødvendigvis billigbillig IKEA-kvalitet. Red: vi bygde egen sokkel for å heve benken til skikkelig nivå, siden massivstålplaten bare er 4mm tynn, men bunnsolid. Dette ga oss mindre jallautseende enn plastsoklene til IKEA, og vesentlig mer solid basis. Ingen plastbein å se 
Redigert av baronKanon; 26/04/2021 12:09. Rediger grunn: sokkel
|
|
|
26/04/2021 12:18
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Vi bygde Kvik kjøkken hjemme for 1,5 år siden og Epoq kjøkken på hytta nå før jul. Har tidligere bygd 12-15 Ikea-kjøkken i egne og andres boliger. Vi kommer aldri til å vurdere Kvik igjen. Vi kjøpte på Alnabru og opplevde veldig dårlig service. Da vi begynte å montere viste det seg at det manglet veldig mange deler samtidig som det var med mye annet som vi ikke skulle ha. Det ble også levert feil type benkeplate, men dette nektet de å ta i retur da de mente vi hadde bestilt den på mål. I tillegg synes vi at allerede nå ser kjøkkenet slitt ut (mørke fronter med tremønster). I tillegg var det helt forferdelig å montere. Måtte bruke en kombinasjon av tegninger, plukkliste, deleliste og monteringsanvisning for å ha en sjanse... Frarådes. Epoqkjøkkenet var veldig bra av typen klikk med 25 år garanti. Veldig enkelt å montere og god kvalitet. I tillegg super service. Vi fikk noen feil skuffeinnmater (lave istedet for høye) Dette ble ordnet opp i uten spørsmål. Helt topp. Eneste minus var at alle monteringsanvisninger var samlet i en tykk, felles bok for alle Epoq-kjøkken. Det ble veldig tungvint når vi var tre stk som skulle montere forskjellige ting og ha kun en bok. I tillegg måtte man holde tunga beint i munnen for å ikke rote til ved å se på feil skaptype, skuffetype etc. Epoq på kampanje var omtrent i pris som Ikea selv om vi valgte en litt mer påkosta variant enn rimeligste. Ellers er Ikea suverent enkelt med de beste monteringsanvisningene. Hadde mest sannsynlig valgt Epoq ved neste anledning, men håper jeg nå er ferdig med å bygge kjøkken... 
|
|
|
26/04/2021 12:28
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Har 14år gammelt Sigdal hjemme med Miele og Bosch hvitevarer montert av en proff og 3 år gammelt Ikea med Ikea (Elektrolux) hvitevarer på hytta montert av meg selv.
Er egentlig positivt overrasket av Ikea kjøkkenet når det gjelder kvalitet og det står ikke tilbake for Sigdal kjøkkenet i mine øyne. Dersom man tar med prisen i beregningen så heller det ennå mer i Ikea sin retning.
Hvitevarene er helt greie til hyttebruk, vi valgte det dyreste de hadde på Ikea. Det dårligste er oppvaskemaskinen, men selv den har noen positive triks i ermet.
Montering av Ikea kjøkken er som er kjempepuslespill med instruksjoner dvs. med tålmodighet og noe mindre enn 10 tommeltotter så går det fint. Har flere venner med Kvik og Epoc og det var puslespill uten instruksjoner og mange brikker.
Fikk levert noen stammer med feil farge og en vifte med skade bla. men det løste seg med litt tålmodighet fra vår side. Det er med trykk på litt, for tålmodighet har jeg ikke mye av.
Dersom man er i nærhet av et Ikea varehus så er det jo ennå enklere enn med 3t kjørevei en vei.
Dersom man skader en dør el. så er det enkelt å få tak i nye og man kan jo bytte til dører fra en annen leverandør om man vil. Nye deler til Sigdal kjøkkenet var svindyrt og hadde lang leveringstid.
Tror BaronKanon sin løsning med Ikea base med litt custom hadde vert optimalt om jeg skulle bytte hjemme.
Dersom man skal ha noe virkelig flott og fancy så velger man noe annet, men da har man vel ofte enten unlimited budsjett eller spesielle krav eller kompetanse. Litt som med sykkel..........
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
[Re: Gullars]
26/04/2021 13:13
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hvitevarene er helt greie til hyttebruk, vi valgte det dyreste de hadde på Ikea. Det dårligste er oppvaskemaskinen, men selv den har noen positive triks i ermet.
Var på en dyr og flott hytte i påska, med kostbare løsninger rund baut, bortsett fra på kjøkkenet. Der var det IKEA, blant annet det som må være verdens minst brukervennlige stekeovn. Om jeg skulle brukt 5-6 millioner på en hytte hadde jeg sørget for god kvalitet på kjøkkenet; det er jo det viktigste rommet! At det er dimbare downlights i vedskjulet er ikke like prekært.
|
|
|
26/04/2021 14:08
|
Kardam
Entusiast
|
Entusiast
Har akkurat fått nytt kjøkken og hvitevarer. Fikk tilbud fra IKEA, kvik og KEO. Tilbudene varierte bare noen få tusenlapper. Men valgte til slutt KEO. En tømrerbekjent anbefalte dette merket. Solid bygget var argumentet. Alt levert til riktig tid og pent montert.
Grusgubbe og langtursyklist
|
|
|
26/04/2021 14:17
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Når det kommer til hvitevarer er det jo mye OEM ute å går.
Hva er dårlig og hva er bra er jo også litt utifra øyene som ser, litt som sykkel egentlig.
Så er det jo et spørsmål om hva det faktisk er reelt og forvente utifra hva man betaler.
|
|
|
26/04/2021 16:19
|
perbl
More than words
|
More than words
Usikker på hvor de havner på prisskalaen, men der jeg flytter inn om ei stund skal jeg ha kjøkken fra https://www.marbodal.no/ Syntes hvertfall jeg endte opp med en løsning som ser ganske kurant ut, og etter sigende skal de nå være bra kvalitetsmessig og, men aner ikke hvor lett det er å montere, da noen andre skal gjøre det for en nøkkelferdig leilighet.
Per B.
|
|
|
26/04/2021 18:18
|
TheOdd
Medlem
|
Medlem
Er ikke kjøkkenskapmarkedet litt som sykkelmarkedet? Veildende er villedende. Vi så feks på Norema fordi de hadde 40% av som et åpningstilbud. Vi fant vel etter hvert ut at om det var 40% av, gratis hvitevarer eller gratis benkeplate ved kjøp for x kroner, så ble det omtrent det samme. Det eneste jeg lærte var at Norema skulle jeg holde meg langt unna, siden de åpenbart ikke hadde noen interesse for oversiktlige priser. (Og evt erstatnignsdeler eller utviding senere ville jo selvsagt ikke være mulig å få med de "faste" rabattene de gir til nye kunder.
|
|
|
27/04/2021 06:26
|
Ebrietas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tror HTH skal inn på listen i nærheten av epoq osv. i hvertfall om dere monterer selv. Er lenge siden jeg så på priser på komplett kjøkken, men byttet fronter på et over 14 år gammelt HTH kjøkken i 2019. Veldig fornøyd med servicen fra HTH her i byen. Fikk en skuffefront med feil i fargen, tok maks 5 min å få bekreftet ny levering (leveringstid er verre om du ikke handler lokalprodusert). Det som var avgjørende for opplevelsen var at de lokalt hadde lager med monteringsmateriell, som er veldig kjekt når man må tilpasse til huset og andre uforutsette småting dukker opp.
|
|
|
27/04/2021 07:41
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Vi flytta inn i hus innredet med Bulthaup-kjøkken samt Gaggenau hvitevarer. Det er helt fantastisk, men jeg gruer meg noe sinnsykt til den dagen noe ryker der inne.
|
|
|
27/04/2021 08:13
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Det er ofte gode kampanjer på kjøkken og hvitevarer samtidig med de store byggmessene.
HTH flatpakket med rabatt lå ca. 20% over IKEA den gang jeg så på kjøkken. IKEA kr 55 000, HTH kr 65 000. Uten vask/armatur/benkeplate/hvitevarer. Stort lager i Oslo, hjelpsomme selgere. Ved salg klinger HTH bedre enn IKEA, selv om materialene(spon/mdf) er tilsvarende. Den boligkjøperen som er villig til å gi mest for leiligheten deres, kan være den idioten kvalitetsbevisste kjøper som henger seg opp i merkenavn. Det er ikke verdt å legge kr 100 000 ekstra i et kjøkken hvis det skal selges, men hvis det er kr 10-20 000 kan det være fornuftig.
Skal du montere selv er ferdigmonterte skrog noe å vurdere. Litt dyrere, men etter å montert IKEA, Epoc, HTH og Kvik(puslespill), så var det en ny opplevelse å montere Drømmekjøkkenet for et vennepar og Strai-kjøkken for min mor. Med laser og rettholt tok det kun en (litt lang) dag å få alt montert opp.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
27/04/2021 08:21
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Våre priser:
HTH og kompositt benkeplate: ca 115’ (2017) Ask&Eng med Ikea-stammer og benkeplate*: ca 150’ (2021) Drømmekjøkken med stein benkeplate: ca 230’ (2021) Drømmekjøkken med stål benkeplate ca 260’ (2021)
Priser eks. frakt, montering og hvitevarer. * antatt 40’
|
|
|
[Re: Øyvind V]
27/04/2021 10:35
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Kommentaren ang hytte bruk var med tanke på antall brukstimer i forhold til et hjemme kjøkken. Viss jeg er på hytta hver helg så er jeg fortsatt hjemme over dobbelt så mange dager.
Hadde ikke valgt Ikea hvitevarer hjemme og velger nok ikke Ikea sine hvitevarer når det er dags for bytte på hytta, men det funker helt greit.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
27/04/2021 14:03
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Installerte komplett IKEA kjøkken på hytta i 2014/2015, veldig enkelt å montere for en som aldri hadde gjort det før.
Da vi flyttet til helt ny leilighet i 2016, så kastet vi umiddelbart ut det helt nye Aubo-kjøkkenet som var satt opp der og erstattet med Ikea hjemme også. Der vi kom fra hadde vi Sigdal og jeg kan ikke si at verken opplevd eller faktisk kvalitet på Ikea står noe tilbake fra Sigdal.
Lars-Erik
|
|
|
27/04/2021 15:28
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Moralen er vel, kjøp det billigeste og si at det er det dyreste (sett evt. over gamle klistremerker el.). Og alle vi bifalle deg at man merker betydelig kvalitetsforskjell mot billigkjøkken fra f.eks. Kvik og IKEA.
Noern som har nevnt Selvaag? Vet ikke om de leverer kjøkken eller bare rebrander. Var i hvertfall Selvaag hos oss da vi kjøpte......... noe som definitivt ikke var Selvaag-bygd eller husbankstandard.
Selvaag bør vel stå foran IKEA på lista, med god margin. Når det er sagt, skapstammene lever i beste velgående. Er jo ikke lett å slite ut slike..
Med mindre du velger målsydd; kjøp de billigste skapstammene og supler evt. med fronter fra annen produsent. Og pass på om dere skal kjøpe peanøtløsning for hjørneskap. Fort gjort å gå på en 'smell' der.
|
|
|
[Re: Andreas83]
27/04/2021 15:55
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal du montere selv er ferdigmonterte skrog noe å vurdere. Litt dyrere, men etter å montert IKEA, Epoc, HTH og Kvik(puslespill), så var det en ny opplevelse å montere Drømmekjøkkenet for et vennepar og Strai-kjøkken for min mor. Med laser og rettholt tok det kun en (litt lang) dag å få alt montert opp.
Jeg fikk også levert ferdigmonterte skrog fra Schmidt, og det var så behagelig at jeg knapt ville finne på å bestille noe annet dersom jeg skulle bestilt kjøkken på nytt. Ulempen er mottakskontroll/sjekk av transportskader, som blir litt mer krevende. Samt at alt må bæres inn og plasseres så riktig som mulig med en gang. Vi brukte en del tid på å få alt stablet på plass, siden kjøkkenet kom før alt var klart av elektrisk/gulv osv. Men alt i alt var jeg fornøyd.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
|
|