Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 6 1 2 3 4 5 6

Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2736576 23/06/2023 12:26
L
Lostnorwegian Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
L
Ja det er litt sånn jeg har operert så langt, men er nesten litt overveldende å ha hele oslo å velge fra. Tenkte kanskje det var noen etablerte/kjente løyper som er fine for nybegynnere. Vanskelig å vite om det er fine ruter og hvordan trafikken/folksomt det er bare ved å se på kart.

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2736584 23/06/2023 14:09
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Alt nær sentrum= mye folk. Lengre vekk fra sentrom mindre folk.

Ett konkret tips. Ta t-banen til Røa, deretter inn til sørkedalen, opp forbi Finnerud til Kikutstia, pause med mat og deikke deretter resten Ring 4 forbi Bjørholt og ned Maridalen til sentrum igjen

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2736587 23/06/2023 14:40
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
En fin helgetur er den raske sykkelveien (langs RV4) til Hakadals verk, så opp til Elvann/Langvann. Derfra kan du sykle mot Helgeren eller mot Hakkloa/Store Sandungen og derfra til Hammeren eller Sørkedalen, gjerne via Katnosa eller Gjerdingen om du ønsker lengre tur. Da har du dekket et stort område, og tilegnet deg fin løypekunnskap. Fine pitstop er burger på bensinstasjonen i Hakadal og bolle/vaffel/brus på Kikut. Sørkedalen Landhandel er et fint pitstop om en kommer fra vest.

Fra Hammeren er det fint å sykle til Sander gård, og så forbi Maridalsvannet på vei hjem/til sentrum, selv om bilveien går adskillig raskere. Et annet alternativ er å svinge av ved Rottungen, så mot Movann og forbi Maridalsvannet. Noen misliker det steinete partiet etter Movann, men er jo bare å ta det rolig, så går det greit.

Hammeren-Kikut er hovedturen til mange, samme gjelder vel fra Sørkedalen-Kikut. Utenfor det blir det gjerne litt mindre folk.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Lostnorwegian] #2736590 23/06/2023 15:13
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: Lostnorwegian
Tenkte kanskje det var noen etablerte/kjente løyper som er fine for nybegynnere. Vanskelig å vite om det er fine ruter og hvordan trafikken/folksomt det er bare ved å se på kart.

Velkommen på forumet!

Du har allerede fått gode svar, men bare for å gjør det enkelt for deg som ny i Marka:

I denne tråden vil du finne forslag til fine turer med lenke til rute i kart i Komoot eller Strava. Da er det lett å finne frem. Og du ser lengde og høydemeter.

Støtter tregils anbefaling om å begynne med såkalte Ring 4 (lenke). I den retning som måtte passe for deg. Det er Nordmarkas mest populære sykkeltur.

Eller bare til/fra Kikutstua, midt på Ring 4, fra Maridalen eller Sørkedalen, slik Andreas83 nevner, om du vil begynne med en kortere tur.

På Ring 4 ligger foruten Kikutstua både Bjørnholt gård, Finnerud Sportsstue og Sørkedalen Landhandel. Alle muligheter til å skjemme seg bort som belønning for tråkkingen.

Når du har fått litt krutt i beina, er det lett å utvide til den såkalte Ring 5 oppom Sandungen. Litt lengre, litt finere og færre folk enn Ring 4.

For flere turer med lenke til ruter:

Et utmerket sted å begynne, er Landeveis anbefalinger, som du finner lenke til i innlegg rett over der du selv postet. Et månedsabonnement koster kun kr. 99, og du kan laste ned ruter av hjertens lyst.

I første innlegg i tråden er det også samlet opp flere turer med lenke til ruter og en del andre praktiske tips.

Mange andre turer er nevnt i tråden. Bare å kikke.

Men ta en første tur, og du vil se at det er enkelt og greit å sykle i Marka.

God helg og god tur!

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2737144 03/07/2023 08:19
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Takket være denne tråden (litt komplisert av at forumet var nede og at Sørkedalen er lite gira på mobilsignaler) fikk jeg en nydelig ekstrasløyfe på vei hjem fra byen på lørdag.

Etter godkjent-stempel fra partner da jeg kom til Røa svingte jeg inn i Sørkedalen og tok en nydelig croissant på Landhandelen. Deretter kjørte jeg innover til det ble grus, men skiltene fortalte meg lite om hvilken retning Lommedalen lå, og jeg var litt redd for at snirklete veier skulle lure meg hvis jeg fulgte himmelretning. Så jeg sykla videre på primært på vibber, og minus et lite feilskjær innom en gård der jeg fikk en trivelig veiledning forbi bommen jeg hadde unngått gikk det bra lenge.
Godt inne i skogen ringte jeg en bror i et kryss, men hjelpen ble å dra fram den alltid stødige mtbmap-appen. Med den i hende var det fritt frem for nydelig saktetur, skogkos og litt singletrack før jeg kom til riktig nedkjøring.

Uhorvelig bratte og snirklete nedover fra toppen der og inn i Lommedalen, men jeg hadde fått en advarsel om disse og evt skogsmaskiner så jeg tok det i passe tempo og kunne etterhvert skimte Stenshøgda i det fjerne, ned derfra ble det TDF-tråkking for det store gullet og jeg var helt sprengt i låra da jeg kom til rundkjøringen over brua.

Totalt 44km, så en 3-mils ekstrasløyfe ifht straka vegen hjem, 600h.m ekstra og et lite bluss tent for mer grusforskning i marka. Takk!

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Ndreas] #2737168 03/07/2023 10:07
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: Ndreas
...da jeg kom til Røa svingte jeg inn i Sørkedalen (...) men skiltene fortalte meg lite om hvilken retning Lommedalen lå (...) totalt 44km, så en 3-mils ekstrasløyfe ifht straka vegen hjem, 600h.m ekstra og et lite bluss tent for mer grusforskning i marka.

Flott tur yes

En annen dag du skal fra Sørkedalen til Lommedalen og har dårligere tid, eller vil sykle på enklere underlag, er altså korteste rute på den fineste grus slik.

Legg gjerne ut ruten du fulgte, om du har den i noen app - hørtes morsomt ut ICON_SMILE

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2737173 03/07/2023 10:26
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Skiforeningen har lagt ut en variant av ring 5 innom foss og badekulp (Kvernhusfossen)

Re: Turforslag og ruter i Nordmarka og andre marker [Re: Sepeda] #2737234 03/07/2023 20:43
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Her var den endelige traseen
[Linket bilde fra i.imgur.com]

Side 6 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå