De første årgangene av Rock Shox Judy var ikke kjent for å være særlig holdbare saker ut av esken, men de klarte vel i store trekk å omdefinere hvordan vi ser/så på dempegafler på sykler..
Hvilke varianter var Judy'en å få i 1995/96? (introduksjonsåret) - og hvilke farger var det på disse gaflene - og hva var forskjellene på modellene?
..og relatert til vekta på disse gaflene: Hvilket begrep introduserte og "populariserte" (i hvertfall blant markedsavdelingene rundt om kring) Rock Shox innenfor terrengsykkelbransjen?
Vanlig? Husker at jeg var kjempefornøyd da jeg knakk bremsebroen på XC-modellen min og oppgraderte til rød DH-bremsebro i stedet. Sikkert ingen vektbesparelse eller sterkere struktur, men myyye tøffere gaffel.
Underspørsmål til Judy-spørsmål; hva var det egentlig foreslåtte modellnavnet (kan hende dette kun gjalt den røde DH-utgaven)?
Jaja, jeg får vel ta en tur innom her jeg til tross for hundrevis av posters fravær.
Judy var vel den produktserien som introduserte damenavn på komponenter for den almenne berme. Magura hadde blant annet en bremsereklame en stund etter der de spilte på Judy med Marta bremser. tror jeg det var.
Diablo var vel hva den røde DH-utgaven skulle hete, om jeg ikke rører for mye etter å ha fått overdose med sjokolademelk og fremdeles i sjokk etter å ha sykla stitur i går.
Judy XC hadde den derre champagnemetallicfargen, ala mopedgaffel. Vandringa var 63mm elastomer og selvdestruerende demperpatron og kronerøret var i crmostål. Judy DH var mørkerød, hadde demperpatron i begge beina og 80mm vandring (RADIKALT!) og kronerør i crmostål. Judy SL var "Judy-gul" med 63mm elastomervandring og kronerør i Easton alu og bremseboss og litt annen isenkram i titan. - den hadde target weight på 1414g
Denne grafen tror jeg er en kreasjon av Ronald D. Kriz, og viser oss noe sånt som stivhet / fleksibilitet hos karbonfiber... om jeg forstår den rett (ja særlig!?)
Den sier vel egentlig at elastisitetsmodulen til dette karbonfiber materialet er = 2G+2Gv (nå er vel sikkert den v-en egentlig "ny", men jeg gidder ikke finne den greske bokstaven).
Men du vil vel frem til en produsent av sykkelrammer eller deler. Hmm, tipper Easton.