|
Førstehjelp på en Francesco Moser Super Prestige
|
Re: Førstehjelp på en Francesco Moser Super Prestige
[Re: ]
23/04/2021 09:02
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Tror vintagegutta pleier å smøre inn sykkelen med owatrol olje om de vil beholde rammen med patina uten å lakkere på nytt. om du vil fjerne rusten først kan jeg anbefale ferro-bet - bare spray litt oppi en beholder og bruk pensel for å smøre det på selve rusten.
|
|
|
23/04/2021 10:13
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Det siste bildet der ser ut som ren overflaterust for mitt utrente øye. De første variantene sitter kanskje dypere. Å vurdere rusten (og evt. behandling) hopper jeg glatt over, men før du gjør noe som kommer i konflikt med dekalene som sitter på den ramma, ville jeg anbefalt deg å sjekke ut hvorvidt du får tak i nye. Og gjør du ikke det, bør du jo få sikret nødvendige kopier av disse, slik at de kan reproduseres, dersom du en dag ønsker å pusse den opp til originalt utseende igjen.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
23/04/2021 10:52
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Veldig fin sykkel da! På min stålsykkel fra '93 har jeg pusset rust på de blanke delene, ved å bruke alufolie og vann. De lakkerte delene har jeg bare vasket/skrubbet godt, og latt være som det er.
Dette er en søndagstur-i-solskinn-sykkel, og den skal vel aldri mer rulle i regn eller på våt asfalt? Med det utgangspunktet tenker jeg at den kommer til å vare evig, uten noe mer vedlikehold eller behandling/beskyttelse av overflatene.
Om den fungerte fint for 15 år siden, tenker jeg at du kun trenger å bytte dekk og gir/bremsewire + eventuelt smøre opp lager i styre, krank og nav. Det er ganske overkommelig arbeid. Jeg tror også jeg ville spandert litt rustpussing på de blanke delene, men jeg mener som sagt at dette ikke er noe som må gjøres før du tar den i bruk.
|
|
|
29/04/2021 13:12
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Fluid film høres litt unødvendig ut med mindre du har planer om å sykle mye i dårlig vær - hele poenget med fluid film er jo at det ikke tørker, så du ender fort opp med en skitten og fettete støvmagnet  Funker dog fint på innsiden av rammen, og vil gjøre omtrent det samme som owatrol olje der. Rustbeskyttelsesprimer i seg selv vil ikke beskytte mot rust, da all primer er porøs, og må lakkes over. om du ikke har planer om å lakkere, anbefaler jeg som sagt å fjerne rusten med ferro bet og pussing før du polerer hele driten og legger over et lag med owatrol olje. (eller polytrol) owatrolen vil da herde og legge et beskyttende lag over metallet og lakken, som du kan legge voks på etterpå for litt mer glans. For vask av rammen og komponenter vil nok whitesprit være best, siden det løser opp gammel olje bedre enn de fleste dedikerte avfettingsmidler - ikke like miljøvennlig kanskje. WD40 gjør også en utmerket jobb for å fjerne gamle limrester.
|
|
|
29/04/2021 14:04
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Hvor mye owatrol trenger man til innvendig behandling av en ramme? Har en DBS Internazionale jeg tenkte å pusse opp litt, og la merke til at det var noe rust ved sammenføyningene da jeg demonterte krank og kranklager, så da er det vel greit å kjøre en innvending owatrolbehandling på den? Aldri gjort før, så ikke peil påå hva som trengs av mengde. (ikke mening å kuppe tråd, sorry)
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
29/04/2021 20:45
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
ikke så masse, med mindre man har planer om å søle en god del  som et godt eksempel, har jeg brukt en 0.5L boks med owatrol polytrol til å behandle lakken på min subaru domingo med falmet og tynn enstegslakk årlig i kanskje 5 år nå, og er enda ikke tom.
|
|
|
30/04/2021 07:05
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Er som nevnt tidligere ganske vanlig å behandle gamle sykler på utsiden med owatrol i vintagemiljøet, selv om den hovedsaklig er laget for hulrom og å blandes med lakk. Har ikke testet den vanlige owatrol oljen selv, men er medlem av "vintage bikes norway" på face, og der ser jeg mange bruker det med stort hell.
Personlig bruker jeg Polytrol (en variant av owatrol for lakkfornying) på lakken på bilen, og den holder i omtrent et år før den blir slitt bort, så den herder til en rimelig slitesterk overflate.
|
|
|
[Re: bjarnetv]
30/04/2021 07:52
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Redigert av vviz; 30/04/2021 07:53.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
30/04/2021 10:11
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Da er sykkelen i hvert fall kjørbar etter å ha fått på seg et par Continental Grand Prix 5000 transparent. Den passer meg på millimeteren så jeg har åpenbart arvet antropometrien til bestefar. Den er faktisk utrolig god å kjøre og det passer bra med planene mine om å sykle på den gjennom mai før jeg virkelig skal puste liv i den. Vekten er også akkurat innenfor single digit etter jeg satte på nye pedaler etter prøveturen.
(....)
Gøy! Fortsett oppdatering når det skjer noe. LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
30/04/2021 13:36
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Gøy! Fortsett oppdatering når det skjer noe.
LarsB
Tommel opp! Gøy å følge med på. For noen år siden kjøpte jeg meg en slik gammel (Peugeot)racer med friksjonsskiftere (men uten noe historie bak den for min del). Planen var å pusse opp og sykle den. Men tiden strakk aldri til, og etterhvert ble jeg lei av å flytte på den hver gang jeg skulle ha noe inn/ut av boden, så solgte den. Men én gang skal jeg nok ha meg en gammel stålsykkel. Veldig pene, og så gøy at du har den historikken du har på din!
|
|
|
27/07/2021 18:06
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Stålrammen kan jo fikses! Gitt at denne rammen betyr såpass mye for deg, ville jeg heller vurdert å få den gått over og utbedret av en profesjonell (Johnsen Frameworks?). Ikke ukjent fremgangsmåte for mange vintage stålrammer. Det å få laget en kopi blir aldri det samme er jeg redd, og jeg frykter at du kaster mye penger på noe du bare opplever som en skuffelse (håper jeg tar feil da, dersom du insisterer på denne løsningen).
Lykke til!
|
|
|
27/07/2021 18:30
|
Freddepåski
Medlem
|
Medlem
Følger denne tråden! Har en Koga Miyata full pro i litt bedre tilstand enn denne, men med rustflekker her og der... Ferro-Bet tok lakken? Men du skal jo bare smøre det på områdene med rust? Spot-fjerning
|
|
|
29/07/2021 07:44
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Kjipt å finne ut at prosjektet ikke er gjennomførbart. Jeg er ganske sikker på at det ikke er nok å bytte overrør. Har det rusta gjennom der er resten av rammen sannsynligvis i samme kategori. Det er heller ikke bare-bare å bytte ut et muffelodda overrør. Siden alle rør er sammenføyd i muffene må også setemuffa fjernes før overrøret byttes ut, og så må alt på plass igjen. Jeg ville definitivt gått for alternativet ditt med å henge denne på veggen permanent.
Om du vil få bygget en moderne ramme etter mål fra Moser er det lurt å ikke se det som årets eller neste års prosjekt. Det tar tid og koster penger og betyr ikke nødvendigvis at du får det du ønsker deg heller.
Ta en sjekk på moderne sykler før du setter i gang. De er skrekkelig fine om dagen enten du vil ha rein asfaltsykkel eller en til mer allsidig bruk (grævvel) i ulike kategorier.
Lykke til uansett hva du velger. LarsB
|
|
|
02/08/2021 10:28
|
Freddepåski
Medlem
|
Medlem
Det finnes jo flere Ferro-Bet sprayer. Hvilken skal man gå for? Rustkiller? Rust Fjerner? Rust-Bort? 
|
|
|
|
|