Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk?

Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? #2660005 22/04/2021 10:10
Molly Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Skal sette opp en liten bod i hagen, og den bør fundamenteres med et lag grus. Så mye har jeg forstått. Men hvor i all verden kjøper man mindre kvanta grus/pukk? Tropper man bare opp på pukkverket og sier "Hei, jeg trenger ca 100 kg grus"? Ler de av deg da? Greier ikke finne grus/pukk i "småsekk" hos de typiske byggevareforhandlerne. Hjelp! ICON_CRAZY

Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Molly] #2660014 22/04/2021 10:23
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Bare å møte opp i det lokale grustaket. De ler ikke av deg, men fyller et lite hjørne av skuffen sin, og fyller det på hengeren din. Ikke noe problem

Harald D

Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Molly] #2660015 22/04/2021 10:28
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Enten bare å troppe opp, som beskrevet over.
Eller bestille og få det fraktet - jeg bestilte fra steinhandel da jeg skulle legge platting i fjor. Kosta 1500 for frakten, men da fikk jeg det løftet med kran inn på tomta, sparte meg for ganske så mange turer med trillebåra.

Og ikke undervurder hvor mye grus du faktisk trenger.

Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: simson] #2660028 22/04/2021 10:53
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Støtter det siste. Grav gjerne dypere og få et mer stabilt underlag med mer grus. Du får gjerne mer enn du ber om og det er lurt å beregne litt ekstra. Lag en plan for hva du gjør med evt. overskudd, kanskje er det noen som gjerne tar det i mot for å utbedre vei, fylle ett hull eller lignende.

Du får kjøpt sekker om du skal ha veldig lite, men det skal ikke stor mengde til før det lønner seg å hente et lass med henger. Å trille litt grus med en podkast på øret er bare trivelig. Er det litt motbakke får du relevant lårtrening i tillegg!

Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Molly] #2660030 22/04/2021 10:56
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Dobbelpost.

Redigert av Boas; 22/04/2021 10:56. Rediger grunn: Dobbelpost
Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Molly] #2660056 22/04/2021 11:36
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her må vi ha mer detaljer. Hvor stor bod? Hva slags formål?

Mengden du bør ha under er avhengig av hva slags masse du har fra før, og hva boden skal brukes til. Er det en enkel uisolert bod for å ha hageredskap tørt er det ikke mye som skal til. Da kan du nesten gå for noen belegningsstein/lecablokker som vatres opp og evt løfte hele boden med garasjejekk om den synker mye ned. Dersom det er mer skikkelig bod med fast såle du skal ha, eller resten av hagen står og "disser" på leirejord, bør du vurdere å grave dypere, kanskje drenere/legge mulighet for taknedløp samtidig.

Men for selve pukken er det mange veier til mål. Mange grustak praktiserer at du kan hente med henger selv - men vær obs på trekkraft/vognkort. De fleste hengerlass av noe størrelse vil sprenge normalt klasse B, så det kan godt hende levering med lastebil er like greit.

Ellers må du belage deg på å få det ut fra hengeren selv, enten med håndmakt eller en liten gravemaskin. Er veien kort fra henger til endelig plassering går nok dette greit med litt albuefett, men om det er lenger avstand kan det fort lønne seg å leie f.eks transportbånd. En lastebil med kran/grab kan legge det rett på riktig sted for deg, uten at det er avskrekkende mye dyrere.

Du kan også bruke noen byggevarehandler som leverer i 1000L storsekk - da får du muligheten en kranbil gir til å få det på rett plass - bare sving lasta over riktig sted og kutt forsiktig opp i bunn av sekken så alt raser ut på rett sted.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Molly] #2660059 22/04/2021 11:41
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Vi kjøpte hos Franzefoss. For småting koster det per henger uansett mengde, mener jeg å huske.

Redigert av baronKanon; 22/04/2021 11:41.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Anders A-R] #2660067 22/04/2021 11:52
Molly Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Det er en liten redskapsbod som skal opp. 1 x 1,8 m eller så där. Har lekt med tanken om å kun vatre opp noe Leca også, men alle slik DIY-guider insisterer på pukk i bunn (og jeg er grønn på området). Bunnforholdene er ca 40 cm "hagejord" oppå det som vi antar er gammal matjord/svaberg. Lite/ingen leire ref leirekartet til NVE.

Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Molly] #2660072 22/04/2021 11:58
magic Offline
Besatt
Besatt
Har bestilt div småmengder fra Svelviksand, kommet i sekk (på 1 kubikk kanskje?) som har blitt heist på plass til ønsket sted. Koster dog noen kr i transport...

http://stangegruppen.no/svelviksand/avdeling/tonsberg/

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Molly] #2660108 22/04/2021 13:39
J
JoM Offline
Entusiast
Entusiast
J
Benders på Pindsle og Hedrum Cemenststøperi i Larvik skal ha forskjellige typer grus. Det kan være greit å ringe først.

Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Molly] #2660109 22/04/2021 13:43
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Uten at jeg er noen fagperson vil jeg si at en del guider er litt mer omfattende enn hva som strengt tatt er nødvendig.
Hvordan har du tenkt å bygge opp boden videre? Støpe ringmur eller fundament? Med denne størrelsen kan du komme godt ut av det med lecablokker som omtalt eller å grave ned til frostfri dybde og støpe noen punkter med justerbare stolpesko. Ville tatt bort torv/jord og lagt duk og et gruslag under uansett.
Lever du med at det er litt fuktig i bunnen og at den løfter seg litt på vinter og vår kan du gjøre det enklere, men jeg ville ikke lagt bunnsvill rett i grusen.

Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Molly] #2660111 22/04/2021 13:48
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Franzefoss på Steinskogen har liten hjullaster til å laste bilhengere med om jeg ikke husker feil og det er det etterhvert flere pukkverk som har.
Det er sikkert noen i ditt område som har lignende evt kan du sikkert få lov å spa oppi om du gidder.

Egenvekten på grus og pukk ligger rundt 1,6t/m3 og det skulle tilsi at 100kg blir 62,5l grus dvs 6 fulle vaskebøtter det er ikke rart.
Tipper du fort trenger 0,5m3 og da snakker vi 800kg og de fleste enaksla hengere stopper der.

Dersom den regner den dagen du skal hente singelen så blir lasset en god del tyngre pga vann.
Om du ikke kjøper vasket singel, som igjen er endel dyrere.

Jeg hadde uten tvil vatret boden opp på betongheller som du kjøper på byggevarehandelen.
Jeg kjøpte akkurat til å bruke under terrassen og de kosta 25kr/stk

Er du litt nøye så kan du bygge en ramme i trykkimpregnert 2" x 4" som du vatrer opp og bygger boden oppå.

Redskapsboder type byggesett bygges ofte i litt spinkle/billige materialer.
Setter den for lavt mot bakken så råtner det fort eller i det minste blir sort og stygt.
Den blir også mer stabil om du understøtter under hele boden med en ramme enn om du vatrer den opp på punkter.

En ramme av 2x4 kan fort ha 1m spenn mellom punktene uten problemer.

AG

40+ and still climbing......
Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Molly] #2660120 22/04/2021 14:33
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Regn ut i volum hvor mye grus du trenger, dvs kubikkmeter.
Og så må du enten si noe om hva grusen skal brukes til, da får du gjerne riktig type,
eller hvor grov den skal være. (Grus har ulik grovhet for ulike formål).
Og som nevnt over pass på hengervekt.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Molly] #2660150 22/04/2021 16:58
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Har vært noen ganger på pukkverket i byen og sist gang betalte vi i overkant av 500kroner for ett tonn. Da ble hengeren min på 3m sånn høvelig full. Som andre er inne på er det bare å kjøpe så stort et lass du får med deg. Du finner alltids noe å bruke det til. Om ikke så vil sikkert naboen kjøpe eller låne litt fra deg.

Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Molly] #2660222 23/04/2021 04:36
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
500 kr/tonn var durt syns jeg. Hentet 1250 kg her om dagen for 350,- ICON_SMILE

Husk å legge duk under grusen

Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Molly] #2660223 23/04/2021 04:40
stosu Offline
Besatt
Besatt
En del grustak har fastpris pr henger. Da blir det fhv dyrt pr tonn. Ett tonn er ca 0,5 m3

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Molly] #2660237 23/04/2021 06:42
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Molly
Det er en liten redskapsbod som skal opp. 1 x 1,8 m eller så där. Har lekt med tanken om å kun vatre opp noe Leca også, men alle slik DIY-guider insisterer på pukk i bunn (og jeg er grønn på området). Bunnforholdene er ca 40 cm "hagejord" oppå det som vi antar er gammal matjord/svaberg. Lite/ingen leire ref leirekartet til NVE.

Vi har en del leire i jorda hos oss men da jeg satte opp lekehuset til småtrollene så gjorde jeg det langt enklere enn anbefalingene - og det er fremdeles i vater, døra lar seg åpne og ingen vegger er sprekt og nå har det gått 10 år.

Jeg gravde hull som var marginalt større enn en liggende leca-blokk (jeg tror det er en 250 x 250 x 500 universal blokk) og så la jeg duk som dekket hele hullet pluss litt. I stedet for pukk brukte jeg strøsingel da den er finere, pakker bedre og er enklere å få til å sette seg med håndmakt. Blokkene ligger ca 3/4 ned i plena. Og så fyllte jeg rundt dem med samme strøsingel. Oppå la jeg et bjelkelag og oppå der kom lekehuset.

Jeg har bestilt en redskapsbod fra Biohort som kommer om kort tid og tenkte bruke samme oppskrift på den. Flytter ting på seg etter noen år er det relativt enkelt å justere fundamentet - eventuelt flytte den bort å gjøre det mer grundig.

Men jeg ville prøvd det enkleste først for det er mye mulig det er mer enn godt nok.

Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Molly] #2660329 23/04/2021 11:02
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Vi bygde en 8m2 redskapsbod på sandholdig jord i fjor høst, og etter å ha pratet med leverandør satte vi den på 9 Leca-blokker. Er jo litt jobb å få dem i vater og i rette vinkler, men det gikk til slutt.

Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Kakachka] #2660337 23/04/2021 11:17
Molly Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for innspill; det blir nok å gå for Leca/strøsingel-løsning. Kom på at når vi tidligere har gravd oss gjennom hagejorda så treffer vi grus (ganske nytt boligfelt), så tipper at grunnen er ganske stabil. ICON_SMILE

Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: johannessen] #2660424 24/04/2021 07:53
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: johannessen
500 kr/tonn var durt syns jeg. Hentet 1250 kg her om dagen for 350,- ICON_SMILE

Husk å legge duk under grusen

Alt er stort sett dyrere i Tromsø enn andre steder. I tillegg ligger utsalgsstedet for pukk og grus nesten i sentrum, så det gjør nok sitt for prisene. Men himla praktisk og tidsbesparende for meg. Vet ikke om det har noe å si hvilken sortering man kjøper. Dette var singel 8-11 og var nesten helt fri for finstoff, så kvaliteten var tilsynelatende bra. Skulle tro det var dyrere enn masser med grovere sortering, men det vet jeg ikke.

Re: Hvor kjøpe (mindre mengder) grus/pukk? [Re: Molly] #2660618 25/04/2021 20:56
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Molly
Kom på at når vi tidligere har gravd oss gjennom hagejorda så treffer vi grus (ganske nytt boligfelt), så tipper at grunnen er ganske stabil. ICON_SMILE

Haha, klassisk nytt boligfelt dette ja, hagejorda er 10cm tykk og resten er (i beste fall) fyllmasse av ymse slag fra de avdekket fjell og sprengte ut tomta, i verste fall er det bare stor grov pukk/maskinkult og sprengstein ICON_SMILE

I så fall hadde jeg ikke nølt med å bare grave meg ned til drenerende masser, og etablere fundament med enten lecablokk eller brukt ferdig fundamentblokker med justerbare føtter som de har i mange byggevarer. Eller om du vil skremme naboene med at du gjør ting skikkelig omstendelig, kjøpt 1-2 sekker tørrbetong pr hjørne, klipt opp et par armeringsmatter fra Biltema og noen justerbare galvaniserte føtter som settes nedi. Da har du en superrobust løsning som kan justeres ved behov. Det viktigste er egentlig å få vekk mest mulig organisk fra under boden, og så holde vannet vekk, så du slipper at det råtner opp fra undersiden. Da holder dette i 20 år uten problemer.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Moderator  support