Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Utveksling (nok en gang)

Utveksling (nok en gang) #2659348 20/04/2021 05:56
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 53
B
bjornas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 53
Jeg har holdt på med bygging av en MTB på basis av en Bianchi Methanol 29 SL-ramme i halvannet års tid.

Nå er prosjektet ferdig og jeg har gått i en "testfase". Jeg er generelt veldig fornøyd, bortsett fra at utvekslingene er blitt for lett i forhold til hva jeg så for meg. Men nå skal jeg tilstå at jeg overhodet ikke hadde peiling på hva jeg ga meg i kast med; jeg har hittil bare kjøp sykler i butikken...

Foran har jeg et FSA Comet Modular Dobbel V18 kranksett, på 36/24 t.
Bak har jeg en Shimano XT 8000 kassett, på 11-42 t.

På testturen i går (på asfalt) ble jeg egentlig bare syklende på de 3-4 tyngste girene bak. Forskifteren brukte jeg ikke i det hele tatt.

Beklager at jeg stiller et "novise" spørsmål, men: Hva vil være den enkleste måten å få litt tyngre utveksling på? Er det mulig å skifte bare klingene på kranksettet? (Slik jeg har forstått det, er det vel et "alt-i-ett" kranksett jeg har foran?

Tusen takk for alle svar.

Re: Utveksling (nok en gang) [Re: bjornas] #2659350 20/04/2021 06:07
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
tror du har feil sykkel for bruken. 2-delt krank med så stort spenn i kassetten er bare tull. Du skulle nok hatt en mindre kassett og landeveiskrank hvis du bare bruker de tyngste girene. Alternativt en 1x-krank og 38 eller 40T drev. Det er det dog ikke sikkert du får plass til et så stort drev foran uten å slå borti kjedestaget med drevet eller være farlig nær. 36/24 er i hvert fall ikke noe vits på en 11-42-kassett.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Utveksling (nok en gang) [Re: bjornas] #2659354 20/04/2021 06:17
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 53
B
bjornas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 53
Det kan absolutt være noe i det. Nå skal det sies at sykkelen er ikke laget for asfaltbruk, men for sykling på skogsveier i marka. Men jeg ser poenget ditt, og setter det mer enn gjerne på kontoen for 0 erfaring med store bakdrev og enkle klinger foran.

Vil det være en løsning å skifte kassetten bak, til noe mindre?

Re: Utveksling (nok en gang) [Re: bjornas] #2659358 20/04/2021 06:36
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Garpen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Her kan du lese til øyet blir stort og vått om utveksling:

https://www.bikecalc.com/gear_ratios

inkludert fart:

https://www.bikecalc.com/speed_at_cadence

Kombinasjonen du har er ganske normal for en MTB ...

Hva slags sykling driver du med? Spiller det stor rolle om du spinner ut på 40 km/t? Du har prøvd sykkelen på asfalt, men er det primærbruk? Test den på sti eller om det er der du skal sykle.

Kranken din har utskiftbare drev, men det er nok billigere å selge den nesten ubrukte kranken din og kjøpe en med litt større drev om du fortsatt vil skifte den.


NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Utveksling (nok en gang) [Re: bjornas] #2659361 20/04/2021 06:43
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Garpen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Sitat: bjornas
Vil det være en løsning å skifte kassetten bak, til noe mindre?


Da vil du få tettere utveksling og kan bruke større deler av kassetten ved sykling på asfalt og grus. (Det var jo også et av BaronKanons forslag.)

edit: men jeg ville som sagt aller først testet utvekslingen der hvor du skal bruke sykkelen. Jeg tror ikke det er så gærent når du skal opp bratte grusveier og stier med slitne bein.

Redigert av Garpen; 20/04/2021 06:46.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Utveksling (nok en gang) [Re: Garpen] #2659368 20/04/2021 06:52
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 53
B
bjornas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 53
Sitat: Garpen
Da vil du få tettere utveksling og kan bruke større deler av kassetten ved sykling på asfalt og grus. (Det var jo også et av BaronKanons forslag.)


OK, jeg oppfattet ham slik at han siktet til klingene foran.

Enig med dere i at det er et poeng å teste litt her først. Dette er som sagt en svenneprøve for meg, og sykkelen skal først og fremst brukes på skogsveier i marka. Jeg har hittil "alltid" hatt 3x9 gir, og aldri brydd meg om å sjekke girutveksling. Burde jeg sjekket sånne ting før jeg bygget sykkelen? Åpenbart. Men poenget her er å vinne erfaring...

Tror ikke det blir aktuelt å skifte kranksettet med det første. Kan hende at jeg ender opp med å bli helt fornøyd også.

Uansett; takk for gode innspill!

Redigert av bjornas; 20/04/2021 06:54.
Re: Utveksling (nok en gang) [Re: bjornas] #2659378 20/04/2021 07:20
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
espenta Online
Ringrev
Online
Ringrev
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
Med 11-42 kassett hadde jeg droppet fremgiret. Støtter forslaget til baronKanon om 1x krank med 38t eller 40t, avhengig av hva du har plass til.

Re: Utveksling (nok en gang) [Re: bjornas] #2659380 20/04/2021 07:21
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Hvis sykkelen skal brukes på grus vil du få en god løsning ved å bytte til større tannhjul på kranken. Med 29er-hjul bør det holde med 42 tenner på storeklinga. Samtidig er dette med to klinger på kranken såpass gammeldags på terrengsykler nå at du vil slite med å finne klinger til dobbelkranker større enn 36.

Hvis du bytter kassetten, er det eneste som vil hjelpe deg å bytte kassetten til en som begynner med en 10-er. Da vil du få 10 prosent tyngre gir enn med 11 som minste tannhjul. Du må opp på minst 11-delt for å få kassetter som begynner med 10 og du må bytte boss til SRAM XD.
Du sier ikke noe om du har 10 eller 11-delt nå.

Alternativet er å bygge om til 1x12 først som sist. Da vil du kunne ha 36 eller 38/10 som tyngste gir og 36 eller 38/50/51/52 som letteste gir avhengig av hvilket giralternativ du velger.

https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/sykkelgir/slik-oppgraderer-du-til-12-delt-drivverk

Redigert av sykkeloyvind; 20/04/2021 07:24.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Utveksling (nok en gang) [Re: bjornas] #2659385 20/04/2021 07:27
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Det er nok i stor grad snakk om tilvenning.
På ditt tyngste gir vil du komme opp i ca 43 km/t om du tråkker i 100 tråkk i minuttet.
Og det er ikke lenge du orker å holde en terrengsykkel i 43 km/t uansett utveksling.

Øv på å tråkke med lette tråkk. Mange uvante syklister bruker tunge gir for å kompensere for manglede tilvenning.
...og dette var det Øyvind som skulle sagt altså.


Lykke til
LarsB


Moderator  support