Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dekk til stisykling og effektiv tråkking

Dekk til stisykling og effektiv tråkking #2659335 19/04/2021 21:28
J
JoPro Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Har syklet i underkant av et år med 29"*2,2" Rail Tracker’s fra Vee Tire, og mangler ca. 20% av de ytterste knastene på bakdekket. Sykler ca. 6km hver dag til skolen via en del asfalt både oppover og nedover, samt noe mer aggressiv sykling i stiene rundt Kongsberg. Opplever sprekker i gummien samt at knastene faller av, og føler at dette er litt urovekkende ettersom jeg bare har syklet aktivt med disse dekkene i 7 måneder. Må også bemerke at dette er samme type dekk som det var opprinnelig på sykkelen, men de måtte bli byttet etter 2 måneder via reklamasjonsrett etter at dekket spjæra opp.

Leter etter dekk som er mellom 2,3" og 2,4" i bredde, som er effektive til sykling på veier, men som allikevel tilbyr godt grep ved aggressiv sykling. Det er mye berg og røtter som kan være våte over lengre perioder i området, og ønsker dermed mer stabilitet og robusthet på slikt underlag. Dekkene må IKKE være tilberegnet DH og Enduro ettersom jeg sykler tross alt på en 100mm hardtail.

Re: Dekk til stisykling og effektiv tråkking [Re: JoPro] #2659369 20/04/2021 06:59
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
For slik blandingsbruk ville jeg satset på volum, som du selv sier og ikke gått under 2,3. Så spørs det om du vil ha litt mer knaster eller holde deg på småknaster. Det virker som du ser etter de dekkene som er populære til XC Marathon.
Jeg liker veldig godt Maxxis Ikon 2.35 til veldig blandet sykling. Det finnes nok mønster som både ruller bedre og gir bedre grep men jeg liker kompromisset kombinert med volumet.
Jeg ville også vurdert Specialized Fast Trak 2,3.
Med litt mer knaster er Vittoria Barzo 2.35 som også er veldig bra allround. Specialized Ground control og Schwalbe Nobby Nic er og dekk med knaster som er brukende til alt, men Nobby er vel vokst seg litt vel langt inni sti-sjangeren nå tror jeg.
Du kan med fordel vurdere Fast Trak bak og Ground Control foran.

Redigert av Stefan77; 20/04/2021 07:09.

- Stefan
Re: Dekk til stisykling og effektiv tråkking [Re: JoPro] #2659373 20/04/2021 07:16
olechr Offline
More than words
More than words
Dekk som sitter bra på våt fjell, triller bra og tåler mye asfalt sykling er ikke mulig å få tak i. Men alle allround røttdekk vil kunne funke bra. Feks Maxxis Ikon, Rekon race, Aspen, Specialized Fast track eller Schwalbe Racing ralphp/Ron.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.

Moderator  support