Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Stem på Brage

Re: Stem på Brage [Re: aug11x] #2659791 21/04/2021 13:39
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: aug11x
Hadde mine unger begynt å grave hopp i skævven hadde jeg vært superfornøyd jeg.

Så du mener det ikke er greit at voksne bygger uten tillatelse, men greit at barn gjør det? Hvordan blir resultatet forskjellig? Jeg stusser litt over dette, skjønner du. Hva med å lære dem til gode holdninger fra starten av? Så kanskje man slipper grunneiere som ser rødt, andre brukere som bruker all bensin de kan få for å lobbe mot oss terrengsyklister? Det er jo slike holdninger som er ødeleggende for et raskt voksende terrengsykkel. I andre land kan man se antydninger til forbud p.g.a. geriljabygging i godt trafikkerte områder.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stem på Brage [Re: olehen] #2659795 21/04/2021 13:48
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Det kan du si at jeg mener ja.

Er masse (uten at jeg gidder å ramse opp eksempler for deg) som er ok at barn gjør, som ikke er greit for voksne.

Edit: Joda! et eksempel har jeg. Helt ok at 4 åringen går naken på stranda, men ikke ok for en 40 åring.

Redigert av aug11x; 21/04/2021 13:51.
Re: Stem på Brage [Re: aug11x] #2659801 21/04/2021 13:55
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj

Er masse (uten at jeg gidder å ramse opp eksempler for deg) som er ok at barn gjør, som ikke er greit for voksne.

Edit: Joda! et eksempel har jeg. Helt ok at 4 åringen går naken på stranda, men ikke ok for en 40 åring.

Føler meg ganske trygg på at du ikke gikk på Steinerskolen ICON_SMILE

Re: Stem på Brage [Re: aug11x] #2659804 21/04/2021 14:07
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Er det rart det vokser opp en generasjon millenials som blir heiet frem for alt de gjør i oppveksten for å finne ut at de ikke kan gjøre som de vil eller få det de peker på når de blir voksne? Har lyst til å gi mine barn alt de vil, men jeg har lært meg setningen "nei, det kan man ikke gjøre".

Altså, jeg har ikke lyst til å krangle, men det er en del holdninger jeg ikke synes skal stå uimotsagt på nett. Synes det ikke er gøy å krangle, men kan ikke gi meg bare fordi folk får vondt i hårfestet fordi jeg ikke skamroser noe jeg ikke synes er godt håndverk eller fronter holdninger som (potensielt) går utover andre. Du kan godt bygge, men bygg hos han som gir deg lov eller i egen skog ICON_SMILE Det må vi lære barna våre også.

Redigert av baronKanon; 21/04/2021 14:12. Rediger grunn: vil ikke krangle

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stem på Brage [Re: olehen] #2659806 21/04/2021 14:11
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Samfunnet hadde helt klart vært bedre om alle var som deg baron.

Re: Stem på Brage [Re: olehen] #2659807 21/04/2021 14:13
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
HAHAHAHAHAHA herlig. Som (nesten) 50-åring oppvokst på en gård der alt som kunne gjøres med en spade, hammer eller hvilket som helst verktøy var lov, så sant jeg ikke brukte det på en av lillebrødrene mine, lærte jeg å lage mine egne aktiviteter uten foreldre som gjetet meg rundt eller kjøpte noe til meg. Backer aug11x 100%, spar meg for misforstått oppdragervås.

Redigert av JonahHex; 21/04/2021 14:14.
Re: Stem på Brage [Re: olehen] #2659820 21/04/2021 14:53
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Men altså, er noe ikke lov, så er det ikke lov. Det en god forelder kan gjøre er å hjelpe barna med å spørre om lov, så kanskje de får lov. Foreldre som gjeter deg rundt og applauderer alt du gjør er jo akkurat det foreldre som synes det er fint at barna gjør noe gøyalt og bra, selv om det ikke er lov. For det er jo gøyalt og bra å være kreativ og mekke i skogen. Spør om lov, få lov, grav, høkk, smil ICON_SMILE

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stem på Brage [Re: olehen] #2659822 21/04/2021 15:03
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Enkelte ting er bare ikke greit, uansett om man er 12, 22 eller 50.

Jeg kan forstå at foreldre til en 15 åring heller ønsker at kidsa graver hopp enn å brenne gapahuker og drikke øl.

Men det er fortsatt ikke greit, og noe alle som liker sykling bør føle eierskap rundt.

Re: Stem på Brage [Re: JonahHex] #2659846 21/04/2021 17:18
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: JonahHex
HAHAHAHAHAHA herlig. Som (nesten) 50-åring oppvokst på en gård der alt som kunne gjøres med en spade, hammer eller hvilket som helst verktøy var lov, så sant jeg ikke brukte det på en av lillebrødrene mine, lærte jeg å lage mine egne aktiviteter uten foreldre som gjetet meg rundt eller kjøpte noe til meg. Backer aug11x 100%, spar meg for misforstått oppdragervås.

Du blander sammen det dere gjorde på deres egen eiendom med det å gjøre store inngrep i populære turområder? Kanskje løsningen er at de som vil gi barna en virkelig fri oppdragelse uten å måtte ta noen som helst hensyn til andre kjøper seg en stor gård og har dem på? . Distriktsnorge trenger barnefamilier!

Re: Stem på Brage [Re: olehen] #2659847 21/04/2021 17:24
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Er enig med baronKanon her. Det er virkelig en uting å bygge i skogen uten grunneiers tillatelse, og det er heller ikke lov. Mine foreldre har en liten skogflekk ved et boligfelt, og det er ikke grenser for hva folk tar seg til. Det bygges trehytter, dumpes hageavfall, og naboer flytter hagen sin inn i skogkanten. Trehyttene synes jeg spesielt er en uting, selv om barn og voksne har det aldri så gøy en uke eller to så tar det alltid slutt og hytta blir forlatt og grunneier får gleden av å rydde ned to-tom-fire fra trærne, morkne presenninger og gamle hagemøbler og så dra på fyllinga med det. Tydeligvis er det mange som tror skogen er et ingenmannsland hvor alt er lov ...

Re: Stem på Brage [Re: olehen] #2659849 21/04/2021 17:25
H
Hogg75 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Vota på Brage både på xgames og PB poll, virker som en fin-fin fyr og supert forbilde for yngre garde, har ikke mange slike shreddere som svinger så møkka spruter her til lands, fremtiden av terrengsykling dette. Er jo dette som inspirerer de unge, tror ikke Trysil og den boomen vi ser nå hadde vært så stor uten disse gutta som shredder på insta, face, youtube og andre SoMe, applaus fra meg. Men man kan jo sitte å knu og tviholde på det puritanske som noen læstadianske bedehus fanatikere og være imot. Helt OK det og for meg. Godt at det er så stor takhøyde her på TS.

Re: Stem på Brage [Re: olehen] #2659855 21/04/2021 17:40
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Alle unger bør gå på bedehuset, pugge bibelen utenat, sykle el-fatbike med maxfart på 10 km/t (kun på fortau selvfølgelig) og selvfølgelig holde seg til helvete vekk fra skogen.

Re: Stem på Brage [Re: olehen] #2659856 21/04/2021 17:41
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Neida. Alt med måte selvfølgelig. Er en viss forskjell å lage en liten sykkelløype i skogen og det å forsøple, bygge hage og kassere bil og vaskemaskin i skogen.

Re: Stem på Brage [Re: baronKanon] #2659860 21/04/2021 17:51
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: baronKanon
Hvis han har startet å få tillatelse, så er jo det helt konge. Jeg er ikke imot bygging, men at det gjøres uten lov, siden det i ytterste konsekvens kan gå utover MEG til syvende og sist hvis slikt fortsetter. ICON_SMILE Og ja, jeg er regelrytter, og det er fordi regler har en funksjon annet enn "å hindre folk i å ha det gøy". Å ha det gøy er ikke en menneskerett hvis det går på "bekostning" av andre.

Det er jo filmet i samme område som de brukte for å lage OUT THERE (ca. 8 min, ser du samme nedlagte hoppbakke). Resten er fra andre siden av 'åsen', og noe er fra geriljatiden hans. (Opp på åsen har de (alt) i mange år drevet terrengsykkelskole for de lokale barn). De første snutene kjenner vi igjen fra tidligere opptak med Aslak (terrengsykkelskolen?). Ja han har i sin barndom sikkert bygd et hopp eller en rampe her og der i et skogholt eller en bakke, uten å innhente tillatelse. Men så vidt jeg vet fikk han seg lærpengen han trengte da de begynte å bygge i nærheten av noen gravhauger. En sak som løste seg greit for alle involverte
(Og om man sammenligner med OUT THERE er det ingen tvil om hvem som har rasert område ICON_SMILE ; sikkert med tillatelse.)

Kan hende vi har vokst opp i forskjellige tider, men jeg og kompissene, klarte fint å bygge både ramper, groper og tilhørende hytte uten verken tillatelse eller at foreldrene våre var klar over det. Nå vet jeg at faren til Brage har vært en viktig støttespiller og godt mulig om han har vært kjent med all gjøren og laden til poden, men om Brage har fått lov til å farte rundt uten å ha vært under full 'kontroll' har han vært en heldig ungdom i mine øyne.
Jeg for min del er i hvertfall glad for at noen av mine barn har fartet rundt med venner uten at jeg vet eller viste hvor de har vært.

Re: Stem på Brage [Re: olehen] #2659863 21/04/2021 17:59
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi bor på markagrensa og her får barna utfolde seg med masse hytter og byggverk, det jeg savner er at foreldrene tar en runde på høsten og ser hva som er dratt ut i skogen i løpet av sommeren og rydder det ut igjen. For ungene er jævlig flittige og drar med seg store mengder søppel/skatter. Og det synes jeg er flott, men det er barn og de trenger derfor hjelp til å rydde.

Re: Stem på Brage [Re: erikskon] #2659867 21/04/2021 18:14
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: erikskon
Vi bor på markagrensa og her får barna utfolde seg med masse hytter og byggverk, det jeg savner er at foreldrene tar en runde på høsten og ser hva som er dratt ut i skogen i løpet av sommeren og rydder det ut igjen. For ungene er jævlig flittige og drar med seg store mengder søppel/skatter. Og det synes jeg er flott, men det er barn og de trenger derfor hjelp til å rydde.

Ja, det er nok også noe som følger med med tiden. I min ungdom tok man være på det man hadde og det var ikke mye dritt å få tak i som man kunna dra med inn i skogen.

Re: Stem på Brage [Re: erikskon] #2659874 21/04/2021 18:38
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: erikskon

Synes det er en god tilnærming å la ungene holde på innen rimelighetens grenser, men at de også må lære å rydde etter seg. Selv om det ikke er lov å bygge noe uten grunneiers tillatelse, synes jeg det er innafor om noen unger bygger noe småtteri som ikke er til hinder eller fare for andre. Og er det dratt mye rask ut i skogen må det selvsagt ryddes. Junior lagde seg en dosering i en liten skog ved der vi bor. Holdt på en hel dag, og hadde det innmari morsomt både den dagen og mange dager etterpå. Å skulle stoppe det initiativet for å søke kommunen om lov... vel, det ble ikke gjort.

Men det er jo noe med å lære den oppvoksende slekt at man skal ta hensyn til lover og regler og ikke bare ta seg til rette også, så det er en balansegang dette.

Redigert av Øyvind V; 21/04/2021 18:39.
Re: Stem på Brage [Re: Hogg75] #2659877 21/04/2021 18:46
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Hogg75
Vota på Brage både på xgames og PB poll, virker som en fin-fin fyr og supert forbilde for yngre garde, har ikke mange slike shreddere som svinger så møkka spruter her til lands, fremtiden av terrengsykling dette.

Det er jo også fullt mulig å være både et godt forbilde (bra sykling, teknikk, idrettsglede etc) og et dårlig (ulovlig bygging) samtidig. Merk at jeg her IKKE sier at Brage er et dårlig forbilde, bare at det er fullt mulig å være det. Verden er ikke svart/hvitt og enten/eller.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Stem på Brage [Re: knuthaug] #2659882 21/04/2021 18:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: knuthaug
Sitat: Hogg75
Vota på Brage både på xgames og PB poll, virker som en fin-fin fyr og supert forbilde for yngre garde, har ikke mange slike shreddere som svinger så møkka spruter her til lands, fremtiden av terrengsykling dette.

Det er jo også fullt mulig å være både et godt forbilde (bra sykling, teknikk, idrettsglede etc) og et dårlig (ulovlig bygging) samtidig. Merk at jeg her IKKE sier at Brage er et dårlig forbilde, bare at det er fullt mulig å være det. Verden er ikke svart/hvitt og enten/eller.

Når jeg nå leser at han har fått tillatelse, så er jo det veldig bra. Synes slikt dessverre er underkommunisert hos disse forbildene, for mange av dem har faktisk fått lov. Men det vet ikke fansen, og tror at det er slik man gjør.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stem på Brage [Re: olehen] #2659894 21/04/2021 19:55
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Gøy med unger som ting de ikke har lov til, helt til de står med hasjsprøyta i arma! ICON_CRAZY

Re: Stem på Brage [Re: olehen] #2659895 21/04/2021 20:02
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Hasjsprøyte <3

Re: Stem på Brage [Re: Stupfull] #2659897 21/04/2021 20:08
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Stupfull
Gøy med unger som ting de ikke har lov til, helt til de står med hasjsprøyta i arma! ICON_CRAZY

Fikk flashback til politiets kampanje "Fra bagatell til helvete" da jeg var ung. Ungdom med hockeysveis drikker øl, og SCHMOKK så lå man overdosa i rennesteinen med ei heroinsprøyte i armen. Gikk dritfort. Best å holde seg unna øl.

Re: Stem på Brage [Re: olehen] #2659899 21/04/2021 20:27
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Haha, jepp, eller at det lå tabletter i rennesteinene i storbyene.

Re: Stem på Brage [Re: Øyvind V] #2659901 21/04/2021 20:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Øyvind V

Fikk flashback til politiets kampanje "Fra bagatell til helvete" da jeg var ung. Ungdom med hockeysveis drikker øl, og SCHMOKK så lå man overdosa i rennesteinen med ei heroinsprøyte i armen. Gikk dritfort. Best å holde seg unna øl.

Starter lenge før; pupp, tåteflaske cola, osv.
Fort går det dog ikke, tar som regel minst 12-15 år før de havner på ølet.

Re: Stem på Brage [Re: Stupfull] #2659902 21/04/2021 21:02
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Virker som alle digger Brage sitt bidrag, ligger bra på pinkbike vote!

Vinner han dette luker det Redbull hjelm lang vei!

Var det på det store droppet han knakk foten? Litt av et brøl, uten glede eller smerte, kanskje begge deler? &#128518;&#129321;&#128518;

Hva betyr det egentlig st man får RedBullhjelm? Jeg skjønner det visstnok er stort, men hva bringer det egentlig med seg??

Re: Stem på Brage [Re: olehen] #2659910 21/04/2021 23:26
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Da blir det mye mus!

Re: Stem på Brage [Re: baronKanon] #2659912 22/04/2021 05:35
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Synes slikt dessverre er underkommunisert hos disse forbildene, for mange av dem har faktisk fått lov. Men det vet ikke fansen, og tror at det er slik man gjør.

Neste filmen fra Brage heter "Innafor" og er 120 sekunder med søknadsprosessen til BYM og epostkorrespondanse med forsikringsselskapet. ICON_WINK

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Stem på Brage [Re: Stupfull] #2659913 22/04/2021 05:41
J
jkjonne Offline
Medlem
Medlem
J
Da blir det mye mus!

Haha ICON_SMILE

Re: Stem på Brage [Re: johannessen] #2659928 22/04/2021 06:32
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: johannessen

Var det på det store droppet han knakk foten? Litt av et brøl, uten glede eller smerte, kanskje begge deler? &#128518;&#129321;&#128518;

Hva betyr det egentlig st man får RedBullhjelm? Jeg skjønner det visstnok er stort, men hva bringer det egentlig med seg??

Det betyr at man får en grei lønn av Redbull, og Redbull backer deg også ganske bra hvis du sliter med skade eller noe sånt. Flere Redbull-utøvere som har fått superopptrening etter potensielt karriereavsluttende skader. Martin Söderström er en av disse etter et brutalt leggbeinsbrudd. Oppfølging med spesialister etc gjorde at han til slutt ble fin igjen. Så mange utøvere har utrolig god støtte. Virker som om Redbull er veldig ytelsesfokusert, og dermed gjør mye for at utøvere skal ha så godt som mulig utgangspunkt for å yte best. Bare se på F1-laget deres ICON_SMILE

Ulempen med alle energidrikkavtaler er at du fronter overstadig brusdrikking overfor kidsa. Det er bl.a. hvorfor både Makken og Ratboy har avsluttet sine avtaler med henholdvis Redbull og Monster. Redbull har også vært litt kontroversielle i forbindelse med at noen av deres utøvere (i andre sporter) har følt seg presset til å gjøre stunt de ikke nødvendigvis er komfortable med. Tror det vare en basehopper som døde i et "redbullstunt". Tror heller ikke det er så mange som med stor glede ønsker seg inn i Rampage, men føler de "må". Andreu Lacondeguy (med Redbullhjelm) har flere ganger vist at han ikke synes Rampage er så fett. Dette skjønte jeg da han kjørte run 2 ett år med mye vindproblemer og halvveis i 2. omgang ble konkurransen stoppet og 2. run ble annulert for de som allerede hadde kjørt en gang til "Man, did I just risk my life again for nothing?"...

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stem på Brage [Re: baronKanon] #2659955 22/04/2021 07:41
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: johannessen

Det betyr at man får en grei lønn av Redbull, og Redbull backer deg også ganske bra hvis du sliter med skade eller noe sånt. Flere Redbull-utøvere som har fått superopptrening etter potensielt karriereavsluttende skader.

RedBull er ekstremt dyktige til PR osv, og har jo blitt så mye mer enn "bare" energidrikk. Jeg syntes det hadde vært mye kulere om noen norske brands hadde sett verdien i Brage og gått all-in. For noen år siden var jeg involvert i et sykkellag hvor vi prøvde å overbevise rytterne om at de måtte bli flinkere til å selge seg selv, og allerede da bruke jeg Brages sosiale medier som eksempel. Kan vel si det så enkelt som at talentet hans strekker seg lengre enn bare sykling, om ikke på tradisjonelt vis. Tror ikke Ola Dunk-business ser verdien her.

https://bragevestavik.blogspot.com/ ICON_LAUGH

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support