Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ruter Oslo og omegn

Ruter Oslo og omegn #2659326 19/04/2021 19:45
C
CaroB Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
C
Er relativt ny på landevei i Oslo og omegn.

Er på jakt etter ruter for kveldstur og litt lengre turer.
Sykla til Moss via hvitsten og Son på søndag og tok toget hjem, men på jakt etter ruter som jeg slipper transport middel tilbake på.

Noen som har tips å komme med?

Forresten,har hatt ca 10 turer på sykkel side påske og møter 90% mannfolk langs veien. Noen damer her inne som er intr i å diskutere sykkel og sykkelklær?

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2659338 19/04/2021 21:54
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Det er jo en fin tur ut til Son, og da gjerne tilbake igjen via Hølen/Garder(?)Kråkstad osv. Men da snakker vi i overkant av ti mil.

Ellers er Svartskogrunden en populær tur på mellom 35 og 50k avhengig av hvor i byen du bor. Du kan enten sykle via Nordstrand eller langs mosseveien til Hvervenbukta. Herfra sykler du utover mot tusenfryd og så tar du enten av mot Ingierstrand og videre forbi Svartskog og så tilbake langs Gjersjøen mot Hverven igjen, eller omvendt.

Jeg liker også å sykle sykkelveien fra Skulleruddumpa til Klemetsrud og så primært via Siggerud og utover eller eventuelt en eller annen variant via Ytre Enebakk.

Det er veldig mange fine veier sør for Oslo, men det er alltid noen strekker som er litt uoptimale synes jeg.

Anbefaler å følge litt sykkelfolk på Strava og se hvor de sykler.

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2659339 19/04/2021 22:03
U
uton Offline
Fersking
Fersking
U
Det er mange ruter i nordre Follo som er veldig fine for sykling.
En måte er å sjekke andre syklister på Strava. Sjekk hvilke ruter de tar. En finner stadig nye fine veier i det området. Kombiner det med å sjekke google earth.

Antar du ikke ønsker alt for lange turer siden du tok tog tilbake fra Moss.
Jeg ender ofte opp med runden -Ås-vestby -hølen-Brandstuveien-garder -As/Kråkstad.
Lengre turer.. Sånerveien. våler-mørkveien-spydeberg-tomter.
Det er mange finer ruter i dette området. Ikke vær redd for å forsøke nye ruter hver gang. Bare hold deg unna R120/151 mot Moss. og ut mot Ytre Enebakk når det er mye trafikk.

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2659347 20/04/2021 05:52
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Velkommen til landeveisforumet, CaroB!

Er noen damer innom av og til. De spør, får svar, men deltar sjelden i diskusjoner. Har tenkt tanken om å lage en klistret "Jentetråd" og be mannfolka holde seg til å lese i den. Tror du det kunne ha noe for seg?

21 år siden jeg flyttet fra Oslo, så det er lite hjelp i meg sånn ellers.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2659355 20/04/2021 06:19
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: CaroB

Er på jakt etter ruter for kveldstur og litt lengre turer.
Sykla til Moss via hvitsten og Son på søndag og tok toget hjem, men på jakt etter ruter som jeg slipper transport middel tilbake på.

Noen som har tips å komme med?

Forresten,har hatt ca 10 turer på sykkel side påske og møter 90% mannfolk langs veien. Noen damer her inne som er intr i å diskutere sykkel og sykkelklær?

Kan jo være greit å vite hvor du starter,
Maridalen, Lommedalen, Hurumlandet, Nesodden er fine områder.

Valentino,
en jentetråd kunne sikkert vært lurt - er det mulig å låse slike tråder slik at kun jenter får adgang, eller faller det innunder en eller annen krenketlov ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2659357 20/04/2021 06:36
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
Sørkedalen må også nevnes, og området rundt Skedsmokorset.

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2659362 20/04/2021 06:45
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Ja til dametråd og smekk på lanken til gubber som blander seg inn.

Her er en Follorunde. Masse muligheter til å legge til eller trekke fra, det enkleste på denne er å ta mot Vestby v Garder Kirke i stedet sydover til Hølen, da "sparer du" mist en mil og noen bakker. Skal du legge til sykler du ikke ned til Hølen men videre igjennom Son. Gamle Mossevei er enklest om du skal langt eller blir sliten og vil ha raskeste vei hjem. Strekket fra Ski og sydover har masse fantastiske småveier. Ellers bor jeg på Nesodden og vil anbefale å ta hjemveien via Drøbak og vestsiden av Nesodden og båten til Aker Brygge.

https://www.strava.com/routes/2819479055349086210

Redigert av EmilZipp; 20/04/2021 07:44.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2659363 20/04/2021 06:48
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Velkommen, du har fått mye bra tips allerede men kan legge til:

- Landevei har mange fine turreportasjer, og særlig denne samlesaken kan være relevant: Sykkelturer i Oslo.
- Kan anbefale å svinge innom grusveier også, et nettverk av veier (nesten) uten trafikk er tilgjengelig i nordmarka.

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2659367 20/04/2021 06:51
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
En av mine favoritter er rv4 til gjelleråsen, så nedover mot hellerudsletta.
Ta av innover årosveien og opp ved nittedal kirke - følg rauerskauveien og så gamleveien mot hakadal kirke.
Så kan man enten sykle tilbake samme vei (min favoritt her), eller fortsette inn til rv4 og ta en annen vei hjem.

En annen fin relativt kort tur er å sykle forbi sandvika og slependen til Vollen - her sykler man dog mye på sykkelveier, så forvent litt mer trafikk fra både fotgjengere og biler.

Om man vil gjøre det om til en lengre tur, så kan man fortsette innover mot slemmestad og syndbyveien (masse bakker), eller så kan man følge 165 innover, svinge av i retning spikkestad og sykle ned gullaugkleiva til lierstranda, før man sykler opp lierbakkene og tilbake til oslo via asker.
Denne veien er like gøy i begge retninger.

Ellers er kongeveien mellom ås og nygaardskrysset et veldig fint strekke, samt brandstaveien/garderveien/kroerveien mellom ås og hølen.

Redigert av bjarnetv; 20/04/2021 06:52.
Re: Ruter Oslo og omegn [Re: bjarnetv] #2659397 20/04/2021 07:50
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
For å følge opp på denne: For de som er fersk på sykkel er det verdt å nevne at det går egen sykkelvei parallelt med RV4 helt inn til f.eks. Hakadal, hvor man kan 'krysse over' til gamleveien som nevnes og sånn sett gjøre det til en runde ut fra Gjelleråsen, i den ene eller andre retningen. Flere 'krysningsmuligheter' over til 'gamleveien' på vei utover, når man synes man er langt nok ute.

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2659536 20/04/2021 12:50
C
CaroB Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
C
Takk for kjempemange bra sykkel tips! Nå har jeg mange ruter å sjekke ut. Trener meg opp til lengre turer og er overraskende hvor raskt formen stiger og jeg har utvidet rutene med ca 2 mil for hver tur.
Kjent med sykkelruter rundt Nesodden, da jeg bodde der i mange år.

En jentetråd hadde kanskje vært noe. Ser på innleggene på forumet at det er en majoritet av mannfolk som er aktive her.

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2659541 20/04/2021 13:02
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sykler stort sett landevei litt sør for Oslo. Med start i byen synes jeg det er vanskelig å finne gode ruter som ikke innebærer tur / retur på de samme veiene. Maridalen og Sørkedalen er selvsagt fint og kongeveien er nevnt, men om man ikke vil over til de kjedelige/ trafikkerte av Ski / Kolbotn Langhus etc. så innebærer det jo også å tråkke t / r på mye av samme strekningen.

Fikk ikke skikkelig sans for landevei før jeg flyttet ut av byen. Nå har jeg 0 meter til lite trafikkerte veier.

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2659560 20/04/2021 13:45
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
En fin liten runde hvis man vil sykle kort, flatt og sentrumsnært: ring 3 gjennom Smestad - Radiumshospitalet - Lysaker - "ringen" rundt Fornebu - tilbake Lysaker - langs havet på tilbaketuren - en runde rundt Bygdøy - sentrum.

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2659577 20/04/2021 15:35
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En jentetråd hadde kanskje vært noe. Ser på innleggene på forumet at det er en majoritet av mannfolk som er aktive her.
Start en om du har lyst. ICON_SMILE

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Ruter Oslo og omegn [Re: Valentino] #2659578 20/04/2021 15:46
C
CaroB Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
C
Det kan jeg fint gjøre

Redigert av CaroB; 20/04/2021 15:48.
Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2659730 21/04/2021 10:21
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Det er egentlig litt morsomt å drive urban orientering på sykkel for å finne gode sykkelruter i og rundt Oslo. For tiden er det nesten nødvendig i og med at jeg sjelden kan sette av mer enn 1-2 timer og misliker tur-retur samme vei. Av og til støter jeg på uventende fine veier. Den relativt nye sykkelmotorveien fra alnaterminalen forbi Grorud og Haugenstua mot Lørenskog er flott å bake inn i en runde rundt Gjelleråsen. Gamle Drammensvei er et fint alternativ mellom Stabekk og Sandvika. Lilleåsen-Billingstad-Skustadgata er en kupert rute retning Asker osv...

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2659865 21/04/2021 18:05
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Hvor er utgangspunktet?
Nittedal er nevnt og her er det fint. Her kan man også fortsette til Harestua, Grua, Roa. Fra Roa kan man ta en svipp over mot Mylla tilbake mot Grua, og så kan man ta hhv RV4 eller Gamleveien inn/ut av Nittedal.
Det er også fint rundt omkring på Romerike. Frogner, Jessheim, Fetsund, Østsiden av Glomma, fra Skedsmokorset og opp mot/forbi Eltonåsen (dog stengt før Ask pga jordskredet). Er mange muligheter for å lage seg diverse rundturer der.
Er visst fint langs Øyeren også.

Når jeg skal prøve nye steder lager jeg meg en rute i Strava, basert på popularitet på veivalgene. Og så supplerer jeg med Google Streetview for å rekognosere at veiene ikke virker for "hovedveiete".

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: eirikbk] #2660145 22/04/2021 16:32
C
CaroB Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
C
Startskuddet går fra Etterstad. Takk for gode tips.

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: BZE] #2660562 25/04/2021 15:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: BZE
Kan anbefale å svinge innom grusveier også, et nettverk av veier (nesten) uten trafikk er tilgjengelig i nordmarka.

+1

Og nå er vi i ferd med å etablere en referansetråd med mange fine turforslag ICON_SMILE

Landeveisdekk fungere utmerket på store deler av nettverket av grus- og skogsveier i Marka. Og det hender at jeg ser vel så mange spreke jenter som middelaldrende menn her ICON_SMILE

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2660570 25/04/2021 15:55
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fra Etterstad synes jeg det er fint å sykle opp til Østensjøvannet og så ta gang/sykkelveien langs E6 til Klemetsrud og så videre til Siggerud og Ski. Rundt Ski er det mange triks for å unngå de trafikkerte veiene, for eksempel Eikhjolveien som går fra Ski kirke til Langhus. Fra Langhus kan man sykle nordover mot Oppegård og så ta g/s veien langs sørenden av Gjersjøen til hjulet og så Gamle Mossevei og eventuelt Ingierstrandveien hjemover i solnedgangen. Standard Oslo.

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2660600 25/04/2021 19:33
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fra Etterstad er Østensjøvannet en fin start, fortsett til Klemetsrud, men her tar du høyre og sneier Klemetsrud kirke. Du kommer så til det byggeanlegget til Follotunnelen. Her tar du opp en kort bakke på venstre hånd og kan så velge mellom to grusveier.

Den til venstre tar deg til veien mellom Siggerud og Vevelstad, fortsett videre på G/S gjennom skogen fram til vakre Eikhjolveien og Ski kirke. Da er du snart ved Kråkstad.

Eller så tar du høyre og følger grusveien over E6 mot Sofiemyr, ta til venstre i dumpa og følg grusvei forbi det nye beredskapssenteret. Fortsett på lett grusvei helt du kommer ut på sørsiden av golfbanen. Fortsett på Oppegårdsveien til Ski. Ta venstre til Ski kirke eller G/S til Ås på andre siden av Ski.

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2660694 26/04/2021 09:37
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg bodde på Etterstad tidligere, og da pleide jeg å sykle på nordsiden av byen langt oftere enn jeg gjør i dag. Maridalen/Sørkedalen trenger vel ingen introduksjon, men en litt lenger tur jeg tok av og til var å sykle Nittedalen opp til Varingskollen, krysse over elva og ta gamleveien ned igjen. Hovedveien gjennom Nittedal er ikke så spennende, men gamleveien er ganske fin. Man kan jo sykle gamleveien opp/ned, men personlig liker jeg å sykle "sløyfer" fremfor å sykle samme vei frem og tilbake. Ønsker man seg langtur fortsetter man bare opp til Grua/Roa, over mot Jevnaker/Hønefoss og sykler Nordmarka rundt.

Sykler man blandevei har man mange muligheter, siden man kan sykle opp Nittedalen og deretter inn i marka ved eksempelvis Hakadal eller Grua/Mylla, og fra der er det nesten bare fantasien som setter grenser. Man kan sykla marka tilbake til Oslo, eller man kan kutte tvers over marka fra Hakadal-Damtjern, og ta E16 over Sollihøgda hjem igjen, osv, etc.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Ruter Oslo og omegn [Re: vviz] #2660720 26/04/2021 11:16
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: vviz
Ønsker man seg langtur fortsetter man bare opp til Grua/Roa, over mot Jevnaker/Hønefoss og sykler Nordmarka rundt.

Fra Grua kan man også ta østover over Oppdalslinna, gamle Hadelandsvei, rv23 mot Maura, deretter sørover inn på Åsvegen forbi Åsgeina. Vi må bare vente på at vi kan komme oss forbi Ask på tilbakeveien.

Tåler du litt grus er det en avkorta rute å ta fra Harestua stasjon over Råsjøen og Bjertnessjøen og innpå Åsveien.

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: EmilZipp] #2660724 26/04/2021 11:38
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: EmilZipp
Ja til dametråd og smekk på lanken til gubber som blander seg inn.

Her er en Follorunde. Masse muligheter til å legge til eller trekke fra, det enkleste på denne er å ta mot Vestby v Garder Kirke i stedet sydover til Hølen, da "sparer du" mist en mil og noen bakker. Skal du legge til sykler du ikke ned til Hølen men videre igjennom Son. Gamle Mossevei er enklest om du skal langt eller blir sliten og vil ha raskeste vei hjem. Strekket fra Ski og sydover har masse fantastiske småveier. Ellers bor jeg på Nesodden og vil anbefale å ta hjemveien via Drøbak og vestsiden av Nesodden og båten til Aker Brygge.

https://www.strava.com/routes/2819479055349086210

Slenger inn et spørsmål her, i stedet for å lage en ny tråd:

Syklet opp Rundvollbakkene nylig, og la da merke til at det går en vei inn i første svingen. Ser på kartet at den møter på grusveien som går til Frogn kirke. Lar denne seg sykle? Mener naturligvis ikke at Rundvollbakkene er utrolig artige å sykle opp, er bare nysgjerrig...

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2660727 26/04/2021 11:44
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
@simson: Den er markert som Track Grade 2 (tydelig skogsbilvei) på mtbmap.no så det bør ikke være noe problem.

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: simson] #2660747 26/04/2021 12:33
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: simson

Lar denne seg sykle? Mener naturligvis ikke at Rundvollbakkene er utrolig artige å sykle opp, er bare nysgjerrig...

Enig, den er utrolig artig! Men om man først er i området og ønsker å maksimere "hvor morsomt det egentlig kan bli", så er det heller ikke så langt bort til Vassumbakken. Ett par-tre drag i den før eller etter Rundvollbakken kan jo anbefales ICON_LAUGH

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: simson] #2660842 26/04/2021 22:40
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Ja, men du må forbi en bolig der eier har satt opp en bom for å komme ut på Stubberudveien. Man føler veldig at man sykler i oppkjørselen til noen. Veien er litt morsom, men jeg ville heller bare sykla helt opp og tatt Stubberudveien bort til kirka eller omvendt.

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: vetleg] #2661051 28/04/2021 07:12
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: vviz
Enig, den er utrolig artig! Men om man først er i området og ønsker å maksimere "hvor morsomt det egentlig kan bli", så er det heller ikke så langt bort til Vassumbakken. Ett par-tre drag i den før eller etter Rundvollbakken kan jo anbefales ICON_LAUGH

Sitat: vetleg
Ja, men du må forbi en bolig der eier har satt opp en bom for å komme ut på Stubberudveien. Man føler veldig at man sykler i oppkjørselen til noen. Veien er litt morsom, men jeg ville heller bare sykla helt opp og tatt Stubberudveien bort til kirka eller omvendt.

Takker!

Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2661277 29/04/2021 07:55
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

10% av landeveisssyklistene skal være damer ? da må jeg sjekke gangsynet, på 50-60mil i år så har jeg vel møtt tre-fire stykker.
start en egen dametråd, type lady's only

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Ruter Oslo og omegn [Re: CaroB] #2661299 29/04/2021 09:20
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg tror IF Frøy skryter av å ha 8-10% kvinneandel. Har ikke kontrollsjekket medlemslistene for å se hvorvidt det stemmer ICON_SMILE

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå