Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bråkete sykler.... why?

Bråkete sykler.... why? #2659296 19/04/2021 16:34
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Mulig jeg banner i kjerka, (og har spurt før i tråd om komponenter)..
Men,

Hva er greia med bråkete boss. eller hva det nå er?
Når jeg ikke trår, (ikke mye lyd da heller) bare ruller lydløst på mon Cannondale Synapse, er det ikke uvanlig å høre "brødre/søstre" med noe satans klirring fra bakhjulet.

Er det litt som med rånere og mest bråkete bil? Eller jo mer lyd, jo bedre/raskere/lettere/smoothere boss?

Litt flåsete spørsmål, vet det, men ljrer faktisk på hva det er.

Re: Bråkete sykler.... why? [Re: 123nils] #2659298 19/04/2021 16:37
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Noen liker mora, andre dattera.

Før var det slik at dyre nav/bodd hadde mye bråk. Nå er det litt begge deler.

Fordelen på sti er jo at folk hører du kommer, og det kamuflerer knirk fra sykkelen.

Re: Bråkete sykler.... why? [Re: 123nils] #2659300 19/04/2021 16:47
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ah, lyden/bråket av gamle Hügi/DT Swiss-nav med 18 tenner på ringene, smurt med kjedeolje. <3
Vart du skræmt no?

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Bråkete sykler.... why? [Re: 123nils] #2659301 19/04/2021 16:55
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: 123nils
Mulig jeg banner i kjerka, (og har spurt før i tråd om komponenter)..
Men,

Hva er greia med bråkete boss. eller hva det nå er?
Når jeg ikke trår, (ikke mye lyd da heller) bare ruller lydløst på mon Cannondale Synapse, er det ikke uvanlig å høre "brødre/søstre" med noe satans klirring fra bakhjulet.

Er det litt som med rånere og mest bråkete bil? Eller jo mer lyd, jo bedre/raskere/lettere/smoothere boss?

Litt flåsete spørsmål, vet det, men ljrer faktisk på hva det er.

Godt spørsmål. Jeg har ei skikkelig "bråkebøtte" på landeveisykkelen min. ett 54T baknav, og det er så "høylytt" at de fleste kommenterer det. Om de kommenterer det positivt eller negativt er vel 50/50 tror jeg. De fleste som kommenterer det positivt er som regel delt i to:

1) De er komponent-nerder, og de liger nav som bråker
2) Vi sykler (eller gjorde før Covid-19 ihvertfall) sammen i klubb, og de synes det er fint å høre nøyaktig hvor rytteren bak er.

Så noen liker mora og andre liker dattera der altså.

Så hvorfor liker jeg det? Tja, det har noen fordeler, og det har noen ulemper. Det skal sies at jeg sykler på DT Swiss nav, og for meg er det uaktuelt å kjøre andre nav, så jeg kan kun prate om fordeler og ulemper mot DT sin bråkebøtte kontra andre DT-nav. Lyden er en opplevelse da, først og fremst. Liker man lyden er det kult. Liker man stillhet er det ikke kult. En av de praktiske fordelene her, er at dette fungerer som ringeklokka mi. Nærmer jeg meg en syklist bakfra, så vil jeg slutte å tråkke (og kanskje tråkke baklengs, bare for å forsterke det) ett lite øyeblikk, bare for å si "her er jeg, noen nærmer seg bakfra". Det samme gjelder turgåere og annet som sperrer veibanen. Bare å gi en kjapp spinn baklengs, det gir sannsynligvis like mye lyd som ei ringeklokke ville gitt.

Ett annet poeng er gripepunktene. Det som gir mye lyd er at det har 2-3 ganger flere gripepunkter enn standardnavene deres. Det vil si lengden med "dødgang" man har i kranken før man starter å aksellererer. Kall det gjerne "krank-slark" (og det reduseres (mye)). I terrengsykling tror jeg dette er mye viktigere enn på landevei dog, men jeg setter faktisk pris på lite slark. Ironisk nok bruker jeg ikke samme nav på grussykkelen min (som går mer i terreng). For jeg vil heller ha stillheten om jeg er ute i skogen vekk fra folk og lyd.

Men jeg har flere ganger vurdert å dempe ned landeveisykkelen til ett nav med mindre bråk, men har ikke gjort det enda. Så hva skal jeg si. Jeg synes det har fordeler og ulemper. Det er ikke utelukkende positivt, eller utelukkende negativt.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Bråkete sykler.... why? [Re: 123nils] #2659308 19/04/2021 17:49
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Du skal sykle, ikke trille!

Re: Bråkete sykler.... why? [Re: alfred] #2659317 19/04/2021 18:40
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: alfred
Du skal sykle, ikke trille!

Har ikkke for vane å tråkke (hele veien) ned fra Tryvann f.eks. Jeg personlig trenger ikke det&#128522;

Re: Bråkete sykler.... why? [Re: Stupfull] #2659400 20/04/2021 07:54
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: Stupfull
Før var det slik at dyre nav/bodd hadde mye bråk. Nå er det litt begge deler.

Fordelen på sti er jo at folk hører du kommer

Det er også en stor fordel på gang og sykkelvei, folk hører at du kommer og flytter seg. Hvis man bruker bjella og plinger, skvetter folk og er uforutsigbare.

Moderator  support, Valentino