Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20

Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 #2659131 18/04/2021 20:36
D
dkaradash Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Hei,

Noen som kjenner til om Scott Addict CX RC vil være en god allround sykkel? Tenker da primært treningsturer på grus innover marka, men også asfaltturer. Kun for trening og hygge (ikke noe konkurranse, men heller ikke noe behov for pakkning, skjermer osv).

Mine bekymringer:
- Er den for aggressiv?
- Er den for CX rettet?
- 1x11 (jeg skal nok overleve det).

Har prøvd å sammenligne geometri mot Scott Addict Gravel 20, men finner ingen forskjeller i tallene som er oppgitt. Tenker at sistnevnte er en god allrounder, og siden jeg ikke finner noe forskjeller i geometri bør førstnevnte også gå fint? Noen som kan belyse meg noe mer her?

Jeg er 174 og tenker en Medium ramme, samt kortere stem (90 eller 100mm).

Scott Addict CX RC er i utganspunktet en mye dyrere sykkel, men får en fair pris på den (brukt), derfor den vurderes meget sterkt. Scott Addict Gravel 20 vurderes fordi den er tilgjengelig hos XXL.

Setter stor pris på svar!

Daniel

Redigert av dkaradash; 18/04/2021 21:00.
Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: dkaradash] #2659146 19/04/2021 06:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Helt kjapt siden du kanskje er i tidsnød:

Addict CX og Gravel er, så vidt jeg kan se, samme rammesett. HMF-karbon og allsidig amerikanske krossgeometri, rimelig lang og slakk for kategorien. Bør være en utmerket, kjapp følgesvenn på blandevei og samtidig et effektivt våpen i krossløypa, om du vil prøve deg på det.

Hverken i sittestilling eller kjøreegenskaper er den en ekstrem krossykkel etter europeisk modell. Om bare kronerøret ikke er maksimalt kappet, er jeg trygg på at du vil kunne sette opp behagelig sittestilling.

Har flere likhetstrekk med en sykkel som f.eks. Cannondale SuperX, en krossykkel som tidligere kom i gravel-versjon, og som er både en populær tursykkel og vinner av gravel-ritt som Dirty Kanza.

En av landets beste syklister, Ole Christian Fagerli, holder til på forumet og bruker Addict Gravel. Kanskje deler han erfaringer.

Forskjellen mellom CX- og Gravel-versjonen er hvordan sykkelen er satt opp. CX-versjonen kommer originalt med smalere/tyngre utveksling og smalere krossdekk. Begge deler kan oppgraderes/byttes.

Hva gjelder utveksling, har jeg ikke særlig greie på 1x/singlekrank, men det er flere entusiaster på forumet som kan svare på alle spørsmål. Vil anbefale større kassett bak for bredere spenn, eventuelt mindre krankdrev. Om du derimot foretrekker 2x/dobbeltkrank, vil det være en kostbar endring.

Hjulsettet på versjonen du lenket til, Syncros RP2.0 Disc, kan også brukes slangeløst, noe som er en fordel. Ikke så bredt med 19C, men vil fungere også med bredere dekk. Kommer også på en av modellene i Gravel-versjon.

Jeg synes for øvrig begge syklene er - for å bruke et faguttrykk - fete.

Du får vurdere om det lønner seg eller ikke med CX-versjonen + oppgraderinger versus en av de ferdig oppsatte Gravel-versjonene.

M høres rett ut for 174 cm, uten at jeg kjenner de øvrige målene dine.

Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: dkaradash] #2659155 19/04/2021 07:09
olechr Offline
More than words
More than words
Som Sepeda sier så er rammesettet det samme. Gravel ramma har også UCI CX godkjenningen på ramma. Har lest at det en del skrive er at gaffelen er annerledes, men har aldri fått bekreftet dette.

Jeg synes disse syklene fungerer utmerket til det jeg bruker det til: trenings/rask sykling på grus (type nordmarka til Kikut) og asfalt. De er kvikke og fungerer utmerket til slikt bruk. Skal man ha sykler med skjermer, bager o.l. så er det andre sykler som er bedre egnet.

I grusverden er disse mer rettet mot racing en tur. Selv skal min brukes til KOM jakt i marka til sommeren. :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: olechr] #2659160 19/04/2021 07:17
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: olechr
Har lest at det en del skrive er at gaffelen er annerledes, men har aldri fått bekreftet dette.

Takk for potensielt viktig poeng som jeg ikke kjente til.

Utforming av gaffelen påvirker svingeegenskapene og stabiliteten, men Scott oppgir ikke de geometriske målene som avgjør dette, og det fremkommer heller ikke av spesifikasjon på gaffel.

Ser nå at det nevnes andre steder at gaffelen på CX-versjonen skal være noe lettere, og ha annet fremløp/rake, noe som påvirker slep/trail. CX-versjonen kan potensielt ha lengre fremløp og kortere slep, altså kjappere styring. Det er i så fall en gjerne fordel i krossløypa, men kan gjøre den hakket mindre stabil på grusen, potensielt litt nervøs.

En annen mulighet er at gaffelen er noe forskjellig for å kompensere for bredere dekk i Gravel-versjon enn CX-versjon, og at kjøreegenskapene ikke er merkbart forskjellige.

Nå ble jeg nysgjerrig, men rekker ikke å grave og sjekke akkurat nå. Oppdaterer om jeg finner ut av det.

Oppdatering:

Har ikke funnet noen gode kilder på mål for gaflene i Addict CX og Gravel. Scott burde ha buksevann for ikke å oppgi det. Nesten like ille som Canyon.

Geometry Geeks oppgir ikke målene, og Bike Insights bruker mål som synes å være regnet ut, og ikke er korrekte. Én kilde i CX Magazine i 2015 oppgir at det er forskjellig fremløp/rake, men det spesifiseres ikke. På forumene spekuleres det.

Men: Om de øvrige målene som oppgis av Scott er korrekte, er akselavstand på millimeteren helt lik på CX og Gravel. Det bør tilsi at gaflene også er geometrisk helt like.

Så mine to cent er at gaflene har like mål og at de to versjonene dermed har samme kjøreegenskaper.

Kanskje Ole Christian kan spørre sine venner i Scott ICON_SMILE

Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: dkaradash] #2659188 19/04/2021 08:44
D
dkaradash Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Tusen takk for veldig gode svar! Kan virke som om jeg fint klarer meg på begge to.

Spørsmålet er jo da 27k for en strøken 2020 Scott Addict CX RC (brukt en halv sesong, og er foliert), inkludert kortere Extralite stem. Nypris er vel ca 50k.

Eller Addict Gravel 20 fra XXL og kjøpe den når/hvis det kommer supertilbud via DnB. Supertilbud fra DNB gir vel evt 25% rabatt. Så da blir vel sykkelen ca 26k.

Hva ville dere gått for?

Utseendemessig er nok Addict Gravel 20 noen hakk over CX RC (ikke veldig fant av svær gul SCOTT skrift på ramma).

Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: dkaradash] #2659193 19/04/2021 09:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: dkaradash
Hva ville dere gått for?

Syklene er akkurat slik som du har lenket til i første innlegg?

I så tilfelle blir det et spørsmål om hva du foretrekker av komponenter - hovedsakelig gruppe 1x11 eller 2x11, mer underordnet styre med eller uten flare - og estetikk.

Gravel-versjonen er komplett oppsatt for ditt tiltenkte bruk. (Selv om jeg personlig hadde ønsket meg noe flere tannhjul på krankdrevene, altså noe tyngre utveksling, for ditt landeveisbruk.)

CX-versjonen bør du som nevnt tilpasse hva gjelder utveksling og gjerne dekk.

CX-versjonen er litt lettere.

Rent estetisk synes jeg CX-versjonen i metallisk blå og gul er helt rå, forutsatt at du vil ha kross-BANG fremfor dempede gravel-jordfarger ICON_SMILE

Hjulene er de samme, likeså setepinne og sete.

Den betydelige forskjellen i oppgitt ny-pris kjenner jeg ikke grunnen til.

Oppdatering:

Ser nå at versjonen hos XXL har andre fargekombinasjoner på ramme og sete. Fin den, selv om lyst sete og sort styretape ikke er helt de rigueur i bukkestyreverden ICON_SMILE Men komponentene ser ut til å være like som versjonen du lenket til hos Scott.

Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: dkaradash] #2659225 19/04/2021 11:27
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Kan ikke helt forstå hvorfor CX-versjonen skal ha kostet 15k mer når den på mange måter er lik gravel-versjonen (samme ramme, samme hjul, GRX RX-810). Det er jo bare detaljer som skiller dem. Er det fra selger du har fått høre nypris?

Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: arekey] #2659236 19/04/2021 11:57
D
dkaradash Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
CX-versjonen har GRX RX-810 over hele fjøla, det har ikke Gravel 20 (den har det kun som front- og bakgirskiftere). Mener på jeg også har lest at CX-versjonen har en noe stivere ramme, men usikker på dette.
Se komplett spekk her:
https://www.scott-sports.com/global/en/product/scott-addict-cx-rc-bike?article=280658024
https://www.scott-sports.com/global/en/product/scott-addict-gravel-20-bike?article=280652020

Er prisforskjellen mer fair da?

Prisen på CX RC har jeg fått av selger, samt google. Ser også at Sykkelopplevelser AS selger den til 48k https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=210432317

Redigert av dkaradash; 19/04/2021 12:03.
Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: Sepeda] #2659356 20/04/2021 06:30
D
dkaradash Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Tusen takk for veldig gode og raske svar @Sepeda og @olechr! Settes veldig stor pris på ICON_SMILE

Jeg får gjøre meg noen vurderinger før jeg tar et valg. Kan se ut til at budsjettet på 25k blir sprengt uansett valg ICON_TONGUE Virker som om det er lite sykler tilgjengelig i år.

Sitat: Sepeda
Hva gjelder utveksling, har jeg ikke særlig greie på 1x/singlekrank, men det er flere entusiaster på forumet som kan svare på alle spørsmål. Vil anbefale større kassett bak for bredere spenn, eventuelt mindre krankdrev. Om du derimot foretrekker 2x/dobbeltkrank, vil det være en kostbar endring.

Hvor stort bør man gå for? Evt hvilke muligheter har jeg? 10-delt, 11-delt osv

Redigert av dkaradash; 20/04/2021 06:42.
Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: dkaradash] #2659588 20/04/2021 17:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hvor stort bør man gå for? Evt hvilke muligheter har jeg?

Hallo?

Emilzipp, vviz, BZE, yolo, Jamez, andre eksperter - hvor er dere når en vennlig fremmed i nød lurer på 1x på en gravel-vennlig krossykkel???

Her må ikke det allvitende forumet la dkaradash i stikken.

[Linket bilde]

Scott: Addict CX RC

Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: dkaradash] #2659592 20/04/2021 18:13
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Hvis du tenker på Scott Addict CX RC som er lenket til i første post har den litt "rare" komponentvalg i et grussykkelperspektiv. Sikkert fordi den er satt opp for CX?

Den har 1x 42T foran, og 11-34 bak med et bakgir som egentlig er ment for 2x oppsett. I stedet for RX810 som offisielt maks takler 34t bak, ville det gitt mer mening med RX812 som er myntet på 1x og offisielt takler 42t. Shimano er konservative, så du kan få klemt inn mer, men allikevel.

På grus liker jeg (og mange andre) å ha hvertfall 1:1 forhold på laveste gir. I mitt tilfelle med 2x blir det 34x34. 42x34 vil kanskje (mest sannsynlig?) ikke gi deg lavt nok gir for lange klatringer i marka. Det kommer jo an på hvor sterk du er og om du liker å "spinne", men i bratte grusbakker er det ikke alltid ideelt å stå heller. 42x42 (eller lavere, for eksempel 40x42) ville vært et tryggere valg.

Når det gjelder det høyeste (raskeste) giret så tenker jeg 42x11 er helt kurant, men du savner kanskje litt på de raskeste gruppeturene på asfalt. Igjen kommer det også an på hvor raskt du spinner, og går det bratt nok nedover kommer du til et punkt hvor det ikke er noe poeng å trå.

En fordel med 11-34 kassett fremfor 11-42 er at det blir litt mindre gap mellom girene, som best merkes på asfalt etter min erfaring.

Redigert av BZE; 20/04/2021 18:14.
Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: dkaradash] #2659593 20/04/2021 18:15
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Ai ai ai, beklager, så ikke denne før nå. Tja, si det. Det blir jo veldig subjektivt da. Men om bruken er "litt av alt" (allround), og du ikke ønsker å måtte endre på drev eller kassett, og gitt at du er ca like svak som meg, så ville jeg sannsynligvis gått for 42T foran og 10/42T bak. Da har du 1:1 som letteste, det er tilstrekkelig for markasykling synes nå jeg (selv om det aldri skader å ha enda lettere tilgjengelig), og du vil ha 1:4.2 som tyngste, som ihvertfall for meg er tilstrekkelig toppfart på landevei (også i ritt, for min del (der har jeg kjørt 40T ved flere anledninger)).

Da får du en utveksling som du både kommer deg frem i marka med, og som ikke spinner ut for lett på landeveien. Du spør om 10-delt eller 11-delt, men sykkelen har vel 11-delt kassett? Jeg mistenker du egentlig spør om du ønsker 10 eller 11 tenner på minste tannhjul, eller misforstår jeg(?) Jeg vil sterkt anbefale deg 10, dersom det er en mulighet. 10% høyere toppfart, det er virkelig av betydning, og gjør at du slipper å ha for stort drev foran (som igjen blir kjipt i marka)

Tror ikke du går veldig feil med kombinasjon 42T foran og 10/42T bak. Selv om du skulle være enten sterkere eller svakere enn meg, tror jeg du er "in the ballpark" av hvor du ønsker å være, så får du heller justere etter en stund basert på erfaring. Jeg veksler litt etter behov, men de tre jeg bruker foran er 42, 40 og 38. Sistnevnte for langdistanse med pakning/vesker på sykkel, da blåser jeg personlig i toppfarten, men har mulighet til å kunne ta nesten alle motbakker uten å gå noe særlig over 200W om jeg ikke ønsker.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: BZE] #2659609 20/04/2021 19:51
D
dkaradash Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Takker for gode svar! Som dere skjønner har jeg ikke allverdens peiling på komponenter osv, men lærer stadig mer av dere her på forumet! ICON_SMILE Jeg er vel en helt middels syklist (ikke spesielt sterk/tråkker hardt), skal nok ikke sette noe KOM, men liker å dra på for treningens skyld.

Sitat: BZE
Den har 1x 42T foran, og 11-34 bak med et bakgir som egentlig er ment for 2x oppsett. I stedet for RX810 som offisielt maks takler 34t bak, ville det gitt mer mening med RX812 som er myntet på 1x og offisielt takler 42t. Shimano er konservative, så du kan få klemt inn mer, men allikevel.

Så i utganspunktet ikke helt etter boka/å anbefale å bytte ut kassetten til 11-42t eller 10-42t uten å også bytte bakgir til RX812?

Sitat: vviz
Du spør om 10-delt eller 11-delt, men sykkelen har vel 11-delt kassett? Jeg mistenker du egentlig spør om du ønsker 10 eller 11 tenner på minste tannhjul, eller misforstår jeg(?) Jeg vil sterkt anbefale deg 10, dersom det er en mulighet.
Riktig som du resonnerer deg frem til, my bad! Spørsmålet er jo da hva jeg evt har mulighet til på sykkelen? Planen min var å evt kun bytte ut kassett bak for å unngå for høye kostnader.

Evt er det en slik kassett eller en slik jeg kan gå for? Muligens dumt spm, men vil Shram passe på Shimano gir?

Kan virke som om oppsettet på Gravel 20 er mer passende box fresh. Hva tenker dere? Har forresten XXL egne farger på sine modeller? Syns den er mye mørkere ut på Scott sin hjemmeside.

Redigert av dkaradash; 20/04/2021 20:02.
Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: dkaradash] #2659610 20/04/2021 19:56
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Jeg tviler på at RX810 takler (eller i det minste girer bra med) 11-42t, men kan ikke bekrefte/avkrefte. Helt sikkert noen som har testet på Youtube etc, men det vil også avhenge av kjedestagslengde såvidt jeg vet. Hvis du ikke har noen sterke følelser for 1x vil jeg si at du gjør det enklere for deg selv både med tanke på toppfart og laveste gir i marka med XXL-varianten ja. (Har kun sett på girene, ikke andre komponenter)

Edit: Hvis du skal sette på (typisk Sram) kassett som starter på 10t må du også bytte til XD(R) boss. Shimano sin heter HG og starter på 11t.

Redigert av BZE; 20/04/2021 20:07.
Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: dkaradash] #2659611 20/04/2021 20:00
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sorry, kan svare for utveksling, men kan ikke svare for GRX-komponenter. De har jeg ingen erfaring med, og med all respekt å melde, så tenker jeg det ikke er min jobb å bruke kvelden for å sette meg inn i de over internett, for så å forsøke å gi ett kvalifisert svar. Her antar jeg mange andre på forumet har erfaring med de aktuelle komponentene og kan svare uten å måtte bruke sin egen kveld på å lese seg opp ICON_SMILE

Har du spørsmål til SRAM, har jeg derimot erfaring (direkte eller teoretisk) på de fleste gruppene ICON_SMILE

Men for å svare på ratio. 11-46 kan funke, men da må du også gå opp på krankdrevet tilsvarende. Jeg ville i så fall startet på 46T foran, det tror jeg blir bra.

Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: dkaradash] #2659612 20/04/2021 20:09
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Ett tips til. Om du starter på en utveksling og du synes du mangler noe i de lette eller tunge girene, ikke bytt 2 tenner, bytt 4. 2T gir strengt tatt ikke all verdens forskjell om jeg ble blindtestet på 40 og 42T foran, garanterer jeg ikke at jeg hadde bestått. Så bytt opp eller ned 4T, og fin-innstill det eventuelt til slutt med å skaffe drevet i mellom.

Redigert av vviz; 20/04/2021 20:10.

Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: dkaradash] #2659613 20/04/2021 20:13
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Ett alternativ er å kjøpe tre drev, eksempelvis i 44, 46, 48 (om du går ruta med 11-46 kassett) i en billig Shimano serie (det som vil tilsvare SRAM APEX). Deretter kjøper du en dyrere variant av det drevet du beholder i XT/XTR-utførelse, og selger de første som "nesten ubrukt"

PS: Kul sykkel. Aldri prøvd Scott, men bruker terrengsko fra de. Om syklene er like gode som skoene mine, så er det sannsynligvis bra ICON_SMILE

Redigert av vviz; 20/04/2021 20:31.

Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: dkaradash] #2659617 20/04/2021 20:31
D
dkaradash Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Setter pris på mange gode tips her nå! Må ta en vurdering på hvor mye mekking og "styr" jeg skal begi meg ut på, kontra dett å kjøpe en med et ferdig og fungerende oppsett. Da kanskje noe tyngre og dårligere komponenter, men en "nybegynner" som meg slipper all verdens styr. Jeg trodde det bare var å bytte kassett til en mer passende og så var alt i orden ICON_SMILE

Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: dkaradash] #2659620 20/04/2021 20:40
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Så vidt jeg (veldig kjapt) ser kommer den sykkelen med 42T. Klin på den 11-46 kassetten og la det stå til. Kan jo godt hende dette er adekvat, og at en evt finjustering kan skje neste år eller lignende. Om bakgiret støtter 46T aner jeg ikke (det får andre svare på), men i så fall, så kan det være det "eneste" du trenger å gjøre er å bytte kassett, så kan du sannsynligvis ha masse sykkelglede før du trenger tenke på det framdrevet. Men vær da klar over at det er ikke en utveksling for å sykle ritt i kupperte OG flate løyper. Skal du ta begge deler uten å skifte drev, så må du treffe ganske godt. Men jeg tolker det dit at du ikke skal sykle ritt i noen form for løype, og da tror jeg 42T foran og en 11-46T bak ikke er noe krise å kjøre med første året.

Om dette er bedre/dårligere løsning enn den alternative sykkelen med 2x, har jeg ikke peiling på. Men om det er denne sykkelen du vil ha, og minst mulig up-front kostnad og mekk, bytt kassetten og kjør som den er, inntil du evt finner ut at du trenger noe annet. Tror det blir masse kos allikevel (bare sjekk hvor stor kasset bakgiret takler)

Redigert av vviz; 20/04/2021 20:42.

Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: dkaradash] #2659725 21/04/2021 10:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Setter pris på mange gode tips her nå! Må ta en vurdering på hvor mye mekking og "styr" jeg skal begi meg ut på, kontra å kjøpe en med et ferdig og fungerende oppsett.

Ja, det er valget, som nevnt tidligere ICON_SMILE

Må si at vviz, til tross for gode og utfyllende svar, dessverre ennå ikke helt lever opp til guru-standard på 1x her. Det nytter ikke bare å kjenne SRAM (og Campa Ekar? thinking ). Her kreves det detaljert dybdekunnskap om alle gruppesett, herunder selvsagt Shimano GRX, og toleransen og kompatibiliteten til enhver girarm. Selv på en sen kveld. Fortsatt litt å gå på her, altså ICON_SMILE

BZE peker på et viktig poeng: CX-versjonen er satt opp med girarm RD-RX 810 for opptil 34t, tiltenkt for 2x11, gitt den smalere utvekslingen man gjerne finner på krossykler.

For et enkelt standardoppsett for GRX 1x11 med bred utveksling trenger du likevel ikke så mye. Prøver meg på en oppsummering.

Som BZE nevner og som du selv er inne på:

1) Kassett med større bredde, f.eks. XT CS-M8000 11-42, som Shimano har inkludert i GRX.

2) Ny girarm RD-RX812 med kapasitet opp til 42t.

Alternativt:

2) Wolf Tooth RoadLink for å øke kapasiteten i den originale girarmen til 42t, men RoadLink har visse begrensninger.

Med 42t på krank, får du da et fungerende oppsett innenfor hva Shimano tilbyr i GRX, med de kompromisser som gjerne følger med 1x. Hverken veldig tunge eller veldig lette gir, men fungerende for allsidig bruk.

Med tiden kan du eventuelt endre til et såkalt mullet-oppsett (blanding terreng og landeveiskomponenter), eventuelt bruke komponenter fra andre produsenter.

Selv er jeg på 2x11, i likhet med Ole Christian, og tør nesten aldri svare om 1x for ikke å vekke harme shocked2

(Denne tråden er ren nostalgi, altså. Husker dere den gode tiden da vi alle var på krossykkel og diskuterte utveksling? Selv om det da var 46/36 og 11-25 eller 11-28 som var utgangspunktet. Før alle skulle ha terrengutveksling på bukkestyre ICON_SMILE )

Re: Scott geometri - Addict CX RC vs Gravel 20 [Re: Sepeda] #2659759 21/04/2021 11:22
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda

Må si at vviz, til tross for gode og utfyllende svar, dessverre ennå ikke helt lever opp til guru-standard på 1x her. Det nytter ikke bare å kjenne SRAM (og Campa Ekar? thinking ). Her kreves det detaljert dybdekunnskap om alle gruppesett, herunder selvsagt Shimano GRX, og toleransen og kompatibiliteten til enhver girarm. Selv på en sen kveld. Fortsatt litt å gå på her, altså ICON_SMILE

Sant. Men vil gjerne påpeke at en evt. guru-status ikke er selvutnevnt i så fall ICON_LAUGH 1x-fan kan jeg gå med på, noe guru har jeg nok ingen målsetning om ICON_SMILE Om noen donerer meg Shimano-alternativene skal jeg lære meg de, men så lenge jeg ikke bruker de selv, så overlater jeg kunnskapen til andre ICON_SMILE Jeg har ingenting i mot Shimano, jeg bare synes ikke GRX-gruppene er spesielt spennende sett opp mot alternativene fra SRAM. Den dagen det endrer seg, så blir jeg Shimano-fan ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino