Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man?

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: Knirkekne] #2660731 26/04/2021 11:59
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
+100

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2662824 07/05/2021 15:40
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Hadde en uheldig en i dag. Etter et-par-og-åtti kilometer (stort sett i marka, til Kleivstua), hadde jeg rundt 1 kilometer igjen hjem, der planen var å ta meg en dusj, lage noe god mat og starte helgen med en iskald øl, og planlegge det som skulle bli en skikkelig langtur i det meldte finværet i morgen. Men på vei ned kirkeveien i Asker, i moderat tempo, sto det en bil og ventet på klart fra Semsveien (for lokalkjente). Jeg hadde øyekontakt med henne, sånn jeg alltid har, men plutselig ga hun gass, og jeg var sjanseløs. Jeg hylte så høyt at halve Asker må ha hørt meg for at hun skulle bremse, og hogg inn bremsene, men det var ingen sjanse i havet for at jeg skulle klare å stoppe. Jeg smalt inn i panseret hennes og landa oppå bilen med hue først. Det neste jeg husker er at jeg hoppet opp og skjelte henne ut, før det plutselig gikk opp for meg at jeg var rimelig ok. Sjekket kroppen, og fant ut at jeg blødde fra nesa, har et par tenner som fikk seg en smell (men ikke verre enn at jeg kan vente med tannlegen til mandag), fikk et kutt der brillene traff, og en kink i nakken (men jeg tror ikke det er noe alvorlig, og det trodde heller ikke ambulansepersonalet). Tror til og med sykkelen er helt i orden (men jeg får sjekke den nærmere i helgen, dog sjekket jeg den mens politiet var der, og den så i hvert fall bra ut).

Men faen heller. Det er så forbanna lite som skal til. Her hadde jeg til og med det jeg oppfattet som øyekontakt, men av en eller annen grunn så hun meg ikke.

Første gang jeg har opplevd noe sånt.

Jeg får la sykkelen stå noen dager (bør se an dette nakke-greiene), men akkurat nå er jeg mest glad for at jeg bare sitter her med verandaleppe, litt kink i nakken, et par ømme fortenner og et sår på nesa, for jeg tror jeg slapp veldig billig unna noe som kunne gått alvorlig galt.

(Fortsatt litt shaky, dog).

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: torbus] #2662827 07/05/2021 16:27
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Det var jo leit, slik jeg tolker det fra kartet hadde hun vikepliktskilt. Synes det er greiere å ta G/S akkurat gjennom Asker sentrum, men jeg sykler hovedsakelig bare sørover gjennom der.

Innenfor ring 3 i Oslo sykler jeg bare med antakelsen om at alle kommer til å kjøre aggressivt/bryte vikeplikten i rushtiden, ble bl.a. skviset ut av sykkelfeltet på vei ut sørover av rundkjøringen på Carl Berners, og så presset ut i veibanen i neste kryss etter at en Tesla parkerte tvers over sykkelfeltet etter å ha begynt å kjøre over krysset før køen i retningen han skulle hadde plass. I tillegg til x antall fotgjengere og sparkesyklister som buset ut på rødt i fotgjengerfeltet så fort bilkøen stoppet opp, selv om vi i sykkelfeltet hadde klar bane og grønt lys. Daglige hendelser.

Hvis du ikke trenger smertestillende kan du i hvert fall fortsatt ta den pilsen ICON_WINK

Create the problem and sell the solution
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: DuffMcShank] #2662829 07/05/2021 17:04
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jepp, hun hadde vikeplikt (politiet anmeldte henne også for brudd på den), og hun beklaget voldsomt. Hun virket nesten mer preget av situasjonen enn meg. Hun kunne ikke forklare hvorfor hun ikke så meg, for jeg er ganske synlig, så det var nok bare et øyeblikk av ren tanketomhet på en oversiktlig strekning.

Vet ikke hva som skjedde med henne da politiet tok over og ambulansen sjekket meg, men antar de beslagla serfikatet hennes. De skulle kontakte meg for videre avhør.

Hjelm funker i hvert fall. For hodet mitt smalt i panseret.

Får finne meg enda en hjelm (denne var nesten ny), for de skal byttes ut etter denne typen trøkk.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: torbus] #2662871 07/05/2021 21:28
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Definitivt lurt, jeg oppdaget en sprekk i min 6 måneder etter at jeg trynet, trodde etter det udramatiske fallet at den var ubesudlet.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2662878 08/05/2021 07:07
stosu Offline
Besatt
Besatt
Det er jo en kjent sak at syklister, motorsyklister osv er vanskeligere å bedømme avstanden til enn tyngre kjøretøy.

Det er bra det gikk relativt bra med deg.
Få sjekket opp den nakken din på mandag. Min mor fikk senskader etter påkjørsel bakfra, så karameller mot nakken er ikke noe å spøke med

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2662916 08/05/2021 16:37
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Skal ringe fastlegen til mandag, men sånn det føles nå er jeg ganske sikker på at jeg har hatt griseflaks.

I dette tilfellet feilberegnet hun ikke avstanden til meg. Hun sa hun ikke hadde sett meg i det hele tatt, noe som for meg er litt skremmende, da jeg trodde en bilist som så ut til å møte blikket mitt faktisk gjorde det. Jeg fulgte henne med blikket lenge før krysset, og var maks 5-10 meter unna krysset da hun plutselig ga gass. Jeg var sjanseløs.

Tror jeg trenger en lengre tur på sykkelen så fort som mulig for å riste av meg denne fare-følelsen. Akkurat nå er det litt skummelt å tenke på hvor nære jeg var. Hadde hun vært en halv meter lenger ute i veien hadde jeg truffet døra hennes i stedet for panseret. Altså en vegg i motsetning til oppå et panser. Hadde jeg derimot vrengt ut til venstre, ville hun truffet meg på siden, og jeg ville i beste fall blitt kasta over i autovernet. I verste fall ville jeg fronta i en bil (fikk ikke med meg om det kom noen i mot).

Jeg er visst litt mer prega av enn jeg var i går (da jeg kun var glad for at det gikk så bra, og ikke tenkte over hvor galt det kunne gått), så jeg ser fram til å få unnagjort en trygg førstetur igjen. Håper en trygg tur rister denne følelsen av meg. ICON_SMILE

(Tenker også litt på hva jeg kunne gjort annerledes, men jeg ser ikke hva jeg kunne gjort. Alternativet vil være å ikke stole på noen, og dermed bremse ned før et kryss som dette - i tilfelle, selv om det ikke er tvil om forkjørsretten, men det vil få biler bak meg til å tro jeg skal inn til høyre, og kanskje kjøre forbi, eller sjåfører på vei ut fra veien hun kom fra, også de til å tro jeg ska til høyre, og dermed kanskje kjøre ut, eller biler som kommer nedenfra til å tro jeg slipper dem før meg inn til høyre. Uansett vil det kunne forårsake dårlig trafikkflyt, irriterte bilister som leser meg feil, og i verste fall farlige situasjoner fordi jeg gir uklare signaler. Jo mer jeg tenker over det, jo mer begynner jeg å helle mot at jeg var uheldig å møte en såpass ukonsentrert sjåfør at hun aldri burde vært på veien i det hele tatt, noe hun forhåpentligvis ikke vil være på en stund nå).

Redigert av torbus; 08/05/2021 16:54.
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2662922 08/05/2021 17:38
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Å følge G/S gjennom slike sentrumsstrøk er jo alltids et alternativ.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: torbus] #2662928 08/05/2021 18:18
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Hva, hvis, dersom, atte... Jeg kjenner følelsen. Har blitt påkjørt en gang selv i 40 km/t og ble plukket opp av ambulanse. Noen ganger har man flaks i uflaksen!
Enda godt det gikk såpass bra. Og som du sier, det gjelder å komme seg på hesten igjen så snart som mulig og bare fortsette som før.
Men gå over alt av utstyr og krev hennes forsikringsselskap for alt av skavanker. Da må hun først melde inn skaden.
Viktig at du drar til legen din og får loggført alt! I tilfelle det dukker opp ting i ettertid.
God bedring!

Selv ble jeg i forrige uke utsatt for en bilist som kjørte ut av oppkjørselen sin, over en gang og sykkelvei. Mens han så på mobilen sin. Så han i tide og han hadde såpass sakte fart at han virket varsom, så jeg trillet sakte foran han, men han stoppet jo aldri. Det var da jeg så at han kikket på mobilen.... men da jeg skrek av full hals våknet han og hugget inn bremsen. Da hadde jeg allerede stoppet foran han og hoppet lengre og lengre ut mot veibanen. Hadde jeg vært et barn kunne det rett og slett blitt veldig stygt. Fikk masse beklagelser og jeg ga en tydelig skjennepreken, faktisk uten ukvemsord.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: torbus] #2662937 08/05/2021 19:24
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: torbus

I dette tilfellet feilberegnet hun ikke avstanden til meg. Hun sa hun ikke hadde sett meg i det hele tatt, noe som for meg er litt skremmende, da jeg trodde en bilist som så ut til å møte blikket mitt faktisk gjorde det. Jeg fulgte henne med blikket lenge før krysset, og var maks 5-10 meter unna krysset da hun plutselig ga gass. Jeg var sjanseløs.

... . Alternativet vil være å ikke stole på noen, ...

Om det er noen "trøst" så kjører jeg på jobb en stor signalgul Mercedes Sprinter, tidvis med blinkende blå lys, ekstremt sterke fjernlys og et utvalg høye lyder. Det er veldig mange som ikke ser den heller. Dessverre er det svært mange dårlige sjåfører på veien, enten de mangler grunnleggende evner til å kjøre bil, rus, kognitiv- eller sanse-svikt, eller annet. Det eneste sikre som myk trafikant, eller om en krever fri vei med blålys, eller egentlig alle, er dessverre å sykle/kjøre som om alle andre er fullstendig bevistløse som sjåfører (og dessverre også i en del tilfeller som syklist). Det er hvertfall min erfaring etter ganske mange år i trafikken både i yrke, som privatbilist og som syklist.

Håper du kommer deg raskt på sykkelen igjen og finner igjen både sykkelglede og trygghet på sykkelen.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2662967 09/05/2021 08:27
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg prøver å sykle veldig passivt i trafikken. Det er ikke på sykkel jeg skal hevde retten min i alle fall. Men som her da man tror man har opprettet kontakt med sjåføren og alt virker greit, så er det jo vanskelig å gjøre så mye annerledes.

Jeg har dessverre blitt veldig bekymret for å sykle i trafikken i år. Så langt denne senvinteren har jeg sett, møtt og syklet forbi rekordmange biler hvor sjåførene sitter og leser eller tekster/chatter på mobiltelefon mens de kjører. Denne utviklingen kan ikke føre noe godt med seg. På landeveien når jeg blir tatt igjen tenker jeg ofte "har hen sett meg, eller sitter hen på mobilen og knaller inn i meg bakfra nå?" det er ingen god følelse, og gir ikke inspirasjon til så mange sykkelturer på landeveien.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2663031 09/05/2021 15:57
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Har syklet en del rundt omkring på Romerike de siste ukene. Har faktisk ikke opplevd noe uvettig, annet enn han som trillet over g/s vei med nesa plantet i mobilen.
Jeg legger meg nå fast på hvitlinja i år. Eller på skulderen, selv om den er smal, men. Rett og slett fordi jeg føler jeg har litt mer å gå på hvis biler bak sitter på mobilen fremfor å se på veien. Vil ikke si det har påvirket avstand ved forbikjøringer i negativ retning. Har for det meste syklet på dagtid på hverdager.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2663084 09/05/2021 22:17
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
I forbindelse med farlige situasjoner på landeveien, hvor finner man mest mulig trygge sykkelrunder sør for klemetsrud og skullerud ?

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2663095 10/05/2021 06:44
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er innslag av grus greit og hvor lang tur vil du ha? Finnes mange muligheter ICON_SMILE

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2663198 10/05/2021 13:29
2
2Will Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Lurer på hva folk tenker om sykling på gang og sykkelsti hvor det er egen del for syklende med gul stripe i midten for adskilte fartsretninger.

Er det ok å presse seg i mellom der "fordi det er plass til 3 i bredden" eller bør det være som på veien at man kjører ikke forbi ved motgående trafikk?

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: torbus] #2663200 10/05/2021 13:37
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jepp, hun hadde vikeplikt (politiet anmeldte henne også for brudd på den), og hun beklaget voldsomt. Hun virket nesten mer preget av situasjonen enn meg. Hun kunne ikke forklare hvorfor hun ikke så meg, for jeg er ganske synlig, så det var nok bare et øyeblikk av ren tanketomhet på en oversiktlig strekning.

Vet ikke hva som skjedde med henne da politiet tok over og ambulansen sjekket meg, men antar de beslagla serfikatet hennes. De skulle kontakte meg for videre avhør.

Får finne meg enda en hjelm (denne var nesten ny), for de skal byttes ut etter denne typen trøkk.

Gjør som de andre sier, gå til fastlegen. Be om sjekk, ikke si at alt er bare bra med deg. Det er ikke det smarteste hvis problemer skulle dukke opp i ettertid. Vær ærlig forklar at du ønsker en sjekk etter en kraftig smell med en bil og at du har vært shaky, har vond nakke osv. Det er dessverre av og til veldig viktig med dokumentasjon om man behøver forsikringsutbetaling i ettertid.

Bra det gikk såpass med deg som det gjorde.

LarsB

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: 2Will] #2663201 10/05/2021 13:40
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: 2Will
Lurer på hva folk tenker om sykling på gang og sykkelsti hvor det er egen del for syklende med gul stripe i midten for adskilte fartsretninger.

Er det ok å presse seg i mellom der "fordi det er plass til 3 i bredden" eller bør det være som på veien at man kjører ikke forbi ved motgående trafikk?

Jeg tror du svarte "nei" på ditt eget spørsmål. Hvis ikke den foran har sett deg, og helt tydelig lagt seg mot høyre er det best å vente. Før du aner er det glasskår, veps, anrop på mobilen eller noe som gjør at luka ikke er der lengre, og da er det din skyld om det smeller.

LarsB

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2663213 10/05/2021 14:37
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: rusleape
Utesesongen har begynt mange steder i landet og veiene fylles på av syklister i takt med kvikksølvets erobringer oppover på gradestokken.

Sykler selv med kamera og blir jevnlig utsatt for farlige forbikjøringer selv om jeg ligger langt inne i kjørefeltet.

Hvordan er det lurt å agere i etterkant? Ta kontakt med føreren? Anmelde? Drite i det?

det er helt greit å anmelde det hvis du har en grei videosnutt, du kan jo evn sende det til MSM og se om de vil ta i det. mulig lokalavisen vil ?
helt innafor å legge det ut på youtube og sende vedkommende en link med kommentar, evn til førerns venner på fjøsboka også

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: larsb] #2663219 10/05/2021 15:06
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: larsb

Gjør som de andre sier, gå til fastlegen. Be om sjekk, ikke si at alt er bare bra med deg. Det er ikke det smarteste hvis problemer skulle dukke opp i ettertid. Vær ærlig forklar at du ønsker en sjekk etter en kraftig smell med en bil og at du har vært shaky, har vond nakke osv. Det er dessverre av og til veldig viktig med dokumentasjon om man behøver forsikringsutbetaling i ettertid.

Bra det gikk såpass med deg som det gjorde.

LarsB

Har time hos tannlege og lege i morgen. De sa det samme som alle andre har sagt til meg da jeg ringte i morges: Det er viktig å få det dokumentert.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: 2Will] #2663291 10/05/2021 22:22
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A

Tenker det er som på veien.
Er forholdene som på norsk vei, med struktur, orden og gjerne en viss hastighet, så holder man seg til det.
Er det som Hanoi, herlig kaos (og lav hastighet også selvsagt) så blir man med på festen.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: larsb] #2663336 11/05/2021 07:55
2
2Will Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Sitat: larsb

Jeg tror du svarte "nei" på ditt eget spørsmål. Hvis ikke den foran har sett deg, og helt tydelig lagt seg mot høyre er det best å vente. Før du aner er det glasskår, veps, anrop på mobilen eller noe som gjør at luka ikke er der lengre, og da er det din skyld om det smeller.

LarsB

Ja, jeg svarer nei på dette, men er overrasket over hvor mange som presser seg inn i en imaginær "luke".

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: 2Will] #2663373 11/05/2021 09:28
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T

Dette er vel typisk Tour deFinance-sykkelfelt? I så fall merker jeg at jeg ikke synes det er greit, spesielt ikke i disse korona-tider, da snøftende syklister tett på er ubehagelig av flere årsaker enn at dette ikke er et egnet sted for å sette ny rekord til jobben. Skal man gi gass på denne typen strekninger, må det gjøres på tider av døgnet uten andre mennesker. F.eks. 6 om morgenen en søndag. Det er selvsagt greit å kjøre forbi, men ikke sånn at man akkurat går klar av motgående. Da får man heller bremse ned, vente og gi gass når det er klart.

(Sånn apropos farlige situasjoner i trafikken: mellom Lysaker og Aker Brygge kan det ofte virke som om noen setter fra seg sparkesykler på en sånn at de enten ønsker å skade syklister, eller fordi de er helt blokkerte i toppetasjen når de setter fra seg doningene. F.eks. står de ofte parkert midt i sykkelfeltet i en sving. Noe å være oppmerksom på, spesielt tidlig om morgenen).

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2663515 12/05/2021 05:56
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Begynte å krangle med en bilist for noen dager siden på en bensinstasjon. Han var ikke like høy i hatten da som når han tuta og bremsesjekka oss fem minutter tidligere. Kom med den tradisjonelle "Dere må kjøre minst 50 i 80-sona." Gir snart opp.

Apropos sykkelveier opplever jeg mye farlige der, og føler meg aldri komfortabel å kjøre mer enn gangfart. Folk med hun, familier på tur osv. Det verste var vel når man møtte en syklist med henda på aerobarsa på gang- og sykkelstien langs mosseveien. Han tok nesten ut både oss og familien som gikk på tur. Det er helt god natt.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: torbus] #2663559 12/05/2021 08:24
2
2Will Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2

Dette er vel typisk Tour deFinance-sykkelfelt? I så fall merker jeg at jeg ikke synes det er greit, spesielt ikke i disse korona-tider, da snøftende syklister tett på er ubehagelig av flere årsaker enn at dette ikke er et egnet sted for å sette ny rekord til jobben. Skal man gi gass på denne typen strekninger, må det gjøres på tider av døgnet uten andre mennesker. F.eks. 6 om morgenen en søndag. Det er selvsagt greit å kjøre forbi, men ikke sånn at man akkurat går klar av motgående. Da får man heller bremse ned, vente og gi gass når det er klart.

Ja, det er typisk Tour de Finance felt og folk tar seg vel mye til rette her synes jeg.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2708510 23/05/2022 14:21
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Hvordan bli kvitt syklister på veien - ny taktikk innført:

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...ont&utm_content=hovedlopet_row8_pos1

Fra artikkelen i avisen:
Det fremstår som at bilen har kjørt foran syklisten og bremset opp, så syklisten har havnet i denne bilen bakfra og gått gjennom bakruta på bilen.

Politiet undersøker nå akkurat hva som skjedde og avhører bilisten hvorvidt bremsen var en kalkulert handling eller ikke.

– Det høres litt spesielt ut, sånn som vi tolker dette nå.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2708556 23/05/2022 20:18
Panda Offline
Besatt
Besatt
Den der er jo en gammel slager.
Oplever det av og til. Rekker å bremse.

Da spør jeg sjafør hva som er greia. Han sir han er irritert på at jeg tar all plass og sinker han.

Da spør jeg hvorfor han da har tid å stoppe og skjelle meg ut.

Touche!

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2709430 31/05/2022 17:30
Gunnstein Lye Offline
Entusiast
Entusiast
Hei! Jeg har 3 tips, som tilsammen løser hele problemet for min del. Veldig enkelt og billig:
1) Bruk speil, og følg med på de som kommer bakfra.
2) Hvis de ligger an til å passere nærme (det er lett å se): Vingle litt.
3) Bruk plasseringen i veien aktivt. Ligg i midten av feltet når du ikke vil bli forbikjørt og sving ut til høyre når forbikjøring er ok.

Speil: Mitt er 37 x 17 mm og festa i brillene. Det veier ca. ingenting, gir null vibrasjon, og digert synsfelt. Etter litt tilvenning kjenner man seg halvt blind uten. "Kan du ikke bare snu på hodet, da?" Joda. Men ingenting er raskere enn et øyekast opp i speilet, og man kan faktisk se framover og bakover samtidig via periferisynet, så du får med deg når noen foran bremser også. Helt suverent situasjonsoverblikk. Jeg bruker "Take-a-look Compact" (ingen bonus fra dem til meg): https://takealookactive.com/product/compact/

Vingle: Basert på enkel bilistpsykologi. Jo raskere vi sykler, jo rettere linje holder vi. En bilist som ser slik snorrett sykling forstår det ubevisst som at sykkelen går på skinner og ikke kan svinge. Da er det jo ingen grunn til å holde avstand! Littegrann vingling knuser denne illusjonen, og bilisten blir brått bevisst over at syklisten er et levende, feilbarlig menneske. 99% av bilistene holder skikkelig avstand når jeg gjør dette. Denne taktikken forutsetter speil for å oppfatte situasjonen tidsnok og time det riktig. Den forutsetter også at du ikke har noe problem med at bilisten kanskje tror du er ustø / inkompetent / bedugget - det viktige er å overleve.

Hvor mye? En litt sløv men ellers ok bilist krever bare bittelitt vingling for å ta hintet. Jo raskere de kjører, jo mer skal til. Råkjørere / rånere krever en god del. Man får fort erfaring i å "lese" bilister i speilet, og forutse hva de kommer til å gjøre. Når det gjelder den 1% som ikke viker - vel, hvis du kjører i høyre hjulspor får du såvidt plass nok om du viker ut til kanten rett før de passerer. Igjen, det krever speil for å time dette riktig.

Bonus: Minnet om "den vinglete syklisten" sitter i bilisten en stund, og hen er litt mer forsiktig neste gang, for neste syklist.

Plassering: Bilister er som sau, de bør gjetes. Aktiv plassering styrer hvordan de oppfører seg. Min standard-posisjon er ca. i høyre hjulspor. Da unngår jeg grus, glass, kummer og sprekker i veikanten. Når en bilist kommer bakfra, og forbikjøring er ok, holder jeg enten posisjonen eller legger meg litt lenger til høyre. Hvis forbikjøring ikke er ok (bil imot, midtrabatt, osv) tar jeg midten av feltet eller enda litt lenger til venstre, og vingler litt om nødvendig.

Det å ligge helt ute i asfaltkanten ser jeg på som farlig. Du har ingenting å gå på når noen likevel passerer for nære. Og når det plutselig dukker opp et hull, glasskår eller hva det skulle være må du enten kjøre på det eller vike til venstre - hvor det kan være en bilist om du er uheldig. Høyre hjulspor gir dobbelt så mange unnamanøver-muligheter, og fører ikke til tettere forbikjøringer, etter min erfaring.

Kilde: 14 år med langdistansesykling på all slags veier og i mange land. Håper flere begynner med dette, ikke fordi jeg sier det, men fordi det funker. ICON_SMILE
NB: Dette gjelder solosykling. I grupper er det nok andre hensyn å ta.

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: Gunnstein Lye] #2709507 01/06/2022 08:30
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk for tips, Gunnstein!

[Linket bilde]

Bicycling: Hell Yeah, I Rock a Helmet Mirror When I Ride!

Kjekt å høre at du er fornøyd med Take-a-Look Compact, i likhet med stilige Tom Soladay. Den festes, som du skriver, på brillene, så tittelen i Bicycling er en smule misvisende.

Jeg har akkurat samme modell liggende, nettopp med tanke på langturer, gjerne i land der jeg kjenner trafikkulturen dårlig.

Jeg kom opprinnelig fra motorsykkel, og tar meg i å savne speil fra tid til annen, som da jeg på Vestlandet i høst syklet gjennom syv kilometer sammenhengende tunnel. Vanskelig å mentalt plassere trafikken som brølte forbi i ekkokammeret.

Drev på og prøvde den ut i vinter, men da syklet jeg mye i Marka før lysets frembrudd, så det ble dobbelt meningsløst i det jeg bare så svart mørke i speilet og det uansett ikke var annen trafikk ICON_LAUGH

Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: rusleape] #2709522 01/06/2022 09:30
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Enkelt stå opp tidlig, vi var 9 mann som pendlet fra Drøbak til Oslo (og noen av oss tilbake til Drøbak) via Bastøyferga kl 03:25 i morres. Alt fikk fint til vi kom til Tour de Finance. To forskjellige karer ga oss fingern og kjeftet fordi vi lå to i bredden på sykkelfeltet i 37.3 km/t mens de ville sykle i 39,4. Han ene hadde tempobøyler. Vi som ikke er så kjent på vestkanten burde stoppet i Asker og lest reglene, beklager !

Moren til en av gutta stilte i Drammen med et hav av bakverk (er mett enda)

Arrangementet «die anderen weg» ble vellykket !

https://strava.app.link/xoLhXr19uqb

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Farlige situasjoner på veien. Hva gjør man? [Re: Sepeda] #2709545 01/06/2022 11:40
Gunnstein Lye Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Sepeda
Drev på og prøvde den ut i vinter, men da syklet jeg mye i Marka før lysets frembrudd, så det ble dobbelt meningsløst i det jeg bare så svart mørke i speilet og det uansett ikke var annen trafikk ICON_LAUGH

Kan jo montere et kraftig framlys bakpå sykkelen og bruke speilet til å sjekke etter evt. ulv, bjørn eller troll som kommer etter ICON_LAUGH

Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå