Birken 2021
|
Re: Birken 2021
[Re: NjuK]
26/08/2021 19:02
|
Easy
Fersking
|
Fersking
Klar for min første Birken. Ble først satt i pulje 23, men fikk sendt avgårde en epost til seeding, så da ble det pulje 6 istede. 
|
|
|
[Re: hJürg1]
26/08/2021 20:01
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror ikke de forsterkede sideveggene har så mye å si på Birken hvor det er lite skarpe steiner som kan kutte opp sideveggene, men det at de er så lette å sette opp slangeløst er jo gull. Det er ifølge Continental også forskjell langs dekk-kanten mellom RaceSport og Protection, for at det enklere skal tette, også uten guffe. Personlig synes jeg stive sidevegger har liten betydning på grus ettersom det ikke er store steiner og røtter som dekket må forme ser rundt. Det er mer i rullebanen at dekket skal forme seg rundt grus og småstein. Men en tynn rullebane som lettere former seg til underlaget fører fort til punktering, noe ThunderBurt jo er verdensmester i. Race King Protection har fått dårligere punkteringssikkert i rullebanen etter 2019-modellen kom, men etter min erfaring er den fortsatt en del bedre enn TunderBurt. Stive sidevegger på grus ser jeg egentlig på som litt positivt. Det gjør at dekket flekser mindre når man trykker mye watt gjennom pedalene. Protection-versjonen gjør det jo også meget bra i testen til https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-race-king-protection-2020Slangene du har tenkt til å bruke veier jo 140 gram per stk, så en vektøkning på 100 gram mellom RaceSport og Protection er jo ikke så galt? Fikk rift i sideveggen på vei inn på birkebeinerskistadion ett år . Lå ann til det som hadde blitt min beste tid noensinne. Sikkert de eneste steinene som kunne gjøre,men uansett. Fikling med to slanger og lekepumpe utgjorde 20min, skal sies at hele slangen tør ut av sideveggen når jeg rulla i mål. Etter å ha punktert siste nedkjøringen til Konnerud skistadion på Montebellorittet for en del år siden, bestemte jeg meg for aldri å kjøre uten forsterkede sidevegger på ritt for å spare vekt. Det gjelder også på birken, spare maks 100-150 gram og få et dårligere dekk! Nei, mye bedre med protection, exo eller raceguard i dekkene.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: universalis]
26/08/2021 23:04
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
Noen der ute som er i pulje 16, start kl. 11:50, og ønsker en sykkelkamerat? I tørt vær med lite vind er målet 3t20min da er man rundt 25 km/t i snitt. Frykter en monstersprekk hvis jeg tar hele turen med maks innsats alene.
PM meg hvis det av interesse.
|
|
|
[Re: Skilpadden]
27/08/2021 05:46
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Noen der ute som er i pulje 16, start kl. 11:50, og ønsker en sykkelkamerat? I tørt vær med lite vind er målet 3t20min da er man rundt 25 km/t i snitt. Frykter en monstersprekk hvis jeg tar hele turen med maks innsats alene.
PM meg hvis det av interesse. Kom deg frem i pulja så raskt som mulig så finner du likesinnede, det er alltid noen i alle puljer som har havnet helt feil og som er nye raskere enn resten av pulja. Med 3:20 som mål vil jeg tro at du er blandt de fem-seks raskeste i din pulje
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: universalis]
27/08/2021 05:49
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Jeg tror ikke de forsterkede sideveggene har så mye å si på Birken hvor det er lite skarpe steiner som kan kutte opp sideveggene, men det at de er så lette å sette opp slangeløst er jo gull. Det er ifølge Continental også forskjell langs dekk-kanten mellom RaceSport og Protection, for at det enklere skal tette, også uten guffe. Personlig synes jeg stive sidevegger har liten betydning på grus ettersom det ikke er store steiner og røtter som dekket må forme ser rundt. Det er mer i rullebanen at dekket skal forme seg rundt grus og småstein. Men en tynn rullebane som lettere former seg til underlaget fører fort til punktering, noe ThunderBurt jo er verdensmester i. Race King Protection har fått dårligere punkteringssikkert i rullebanen etter 2019-modellen kom, men etter min erfaring er den fortsatt en del bedre enn TunderBurt. Stive sidevegger på grus ser jeg egentlig på som litt positivt. Det gjør at dekket flekser mindre når man trykker mye watt gjennom pedalene. Protection-versjonen gjør det jo også meget bra i testen til https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-race-king-protection-2020Slangene du har tenkt til å bruke veier jo 140 gram per stk, så en vektøkning på 100 gram mellom RaceSport og Protection er jo ikke så galt? Fikk rift i sideveggen på vei inn på birkebeinerskistadion ett år . Lå ann til det som hadde blitt min beste tid noensinne. Sikkert de eneste steinene som kunne gjøre,men uansett. Fikling med to slanger og lekepumpe utgjorde 20min, skal sies at hele slangen tør ut av sideveggen når jeg rulla i mål. Etter å ha punktert siste nedkjøringen til Konnerud skistadion på Montebellorittet for en del år siden, bestemte jeg meg for aldri å kjøre uten forsterkede sidevegger på ritt for å spare vekt. Det gjelder også på birken, spare maks 100-150 gram og få et dårligere dekk! Nei, mye bedre med protection, exo eller raceguard i dekkene. Nå hadde Montebello rittet en helt annen trase enn Birken, med mye skarpe steiner over lengre partier som alle syklet gjennom.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
27/08/2021 06:49
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Flott værmelding, jeg etteranmeldte meg derfor i går og har ikke sykla Grusbirken på 12 år. Grunnet et slumpetreff på Ultrabirken har jeg ufortjent god seeding og starter med en gjeng med ulver i Pulje 1. Er ikke god nok, men satser alt på ett kort. Dere som safer med forsterka dekkvegger og dempegaffel og matpakke og knebeskyttere får holde på, her blir det G-One 2.35 foran og bak, stiv gaffel og et maks magadrag til første terrengparti. Forberedt på alenetempo, tviler på jeg greier farta til Skramstad.
Muligens eneste i feltet med stihardtail med stiv gaffel, senkepinne og 40mm felger, men sånn ble det etter at jeg måtte konvertere min singlespeed til gira grusræser på kort varsel. Gleder meg til en fin tur over fjellet uansett.
sv
|
|
|
27/08/2021 06:51
|
ahs
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ser ut til at det blir side motvind fra Bringbu til ca 4 km før Kvarstad, og side medvind fra toppen av Rosinbakken og inn til mål hvis YR varselet treffer?
|
|
|
[Re: svegar]
27/08/2021 07:19
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Forberedt på alenetempo, tviler på jeg greier farta til Skramstad.
Jeg har bare syklet Lørdagsbirken én gang, men min opplevelse da var at det er ganske stor nivåforskjell på rytterne i første pulje, så jeg tviler på at du blir syklende alene. Havner du alene så er uansett store muligheter for å bli tatt igjen av noen i pulje 2 som du kan henge deg på.
|
|
|
27/08/2021 07:40
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har ikke syklet den siste skiløypa delen ved Skistadion på Lillehammer, den før VIP veien. Første delen har jeg vel sykla på UB, men da kommer en jo med fulldempa og grovere dekk. Med gravelsykkel og smalere dekke med noe mer i luft blir det jo litt mer risting og greit å vite om underlaget i forkant. Er dette siste partiet gruset skiløype, eller som sti ?
|
|
|
[Re: Oddefa]
27/08/2021 07:58
|
ahs
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har ikke syklet den siste skiløypa delen ved Skistadion på Lillehammer, den før VIP veien. Første delen har jeg vel sykla på UB, men da kommer en jo med fulldempa og grovere dekk. Med gravelsykkel og smalere dekke med noe mer i luft blir det jo litt mer risting og greit å vite om underlaget i forkant. Er dette siste partiet gruset skiløype, eller som sti ? Gå inn på linken under og filmen til Luckster, spol frem til 3:15:46 og du kan ta en befaring av hele partiet https://www.youtube.com/watch?v=yKkHG9wmcAA
|
|
|
[Re: magnusc]
27/08/2021 08:41
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Jeg har bare syklet Lørdagsbirken én gang, men min opplevelse da var at det er ganske stor nivåforskjell på rytterne i første pulje, så jeg tviler på at du blir syklende alene. Havner du alene så er uansett store muligheter for å bli tatt igjen av noen i pulje 2 som du kan henge deg på. Mulig du har rett, men til forskjell fra tidligere, der P1 var ren M45/50/55 og der de skarpeste i M30/35 kom fem minutter bak så er nå P1 seeda på tvers av alle klasser, samtidig som P2 starter ti minutter bak, tidligere fem. Altså er P1 jevnere enn før, og snittet er bedre, og P2 er også jevnere enn før, og uten gutta som kjører under tre timer. Derfor vil det nok gå en del lengre før man blir tatt igjen siden de starter ti minutter bak og siden de skarpeste fra tidligere P2 nå starter i P1. I-landsproblem. Jeg skal ha meg en fin sykkeltur, og gleder meg til å oppleve grusbirken igjen. Hvor galt kan det bli å sykle denne turen i finværet? sv
|
|
|
[Re: ahs]
27/08/2021 09:16
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har ikke syklet den siste skiløypa delen ved Skistadion på Lillehammer, den før VIP veien. Første delen har jeg vel sykla på UB, men da kommer en jo med fulldempa og grovere dekk. Med gravelsykkel og smalere dekke med noe mer i luft blir det jo litt mer risting og greit å vite om underlaget i forkant. Er dette siste partiet gruset skiløype, eller som sti ? Gå inn på linken under og filmen til Luckster, spol frem til 3:15:46 og du kan ta en befaring av hele partiet https://www.youtube.com/watch?v=yKkHG9wmcAATakk, veldig bra filmet det og ga svar på underlaget. Obs for alle som ser videoen at asfalten i forkant av en kjører inn på skistadioen nå er grusvei. Dvs (antar jeg) der er lagt grusdekke over asfalten. Mulig det går saktere av den grunn, men også jevnere/tryggere slik jeg ser det. Men greit å vite at det ikke er (dårlig) asfalt som preger det partiet nå.
|
|
|
[Re: svegar]
27/08/2021 09:22
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har bare syklet Lørdagsbirken én gang, men min opplevelse da var at det er ganske stor nivåforskjell på rytterne i første pulje, så jeg tviler på at du blir syklende alene. Havner du alene så er uansett store muligheter for å bli tatt igjen av noen i pulje 2 som du kan henge deg på. Mulig du har rett, men til forskjell fra tidligere, der P1 var ren M45/50/55 og der de skarpeste i M30/35 kom fem minutter bak så er nå P1 seeda på tvers av alle klasser, samtidig som P2 starter ti minutter bak, tidligere fem. Altså er P1 jevnere enn før, og snittet er bedre, og P2 er også jevnere enn før, og uten gutta som kjører under tre timer. Derfor vil det nok gå en del lengre før man blir tatt igjen siden de starter ti minutter bak og siden de skarpeste fra tidligere P2 nå starter i P1. I-landsproblem. Jeg skal ha meg en fin sykkeltur, og gleder meg til å oppleve grusbirken igjen. Hvor galt kan det bli å sykle denne turen i finværet? sv Jeg startet nok i P2 når jeg syklet i 2016, pga aldersinndelingen du nevner. Om jeg husker rett så falt de aller fleste av før Skramstad, men med jevnere pulje blir det kanskje flere som klarer å henge på forbi gåpartiet i år. Men er jo ikke dermed sagt at det går fortere enn tidligere? Det er vel ikke like mange som sykler Birken lenger, og er da nivået like høyt som tidligere? Akkurat nå angrer jeg litt på at jeg meldte på grævel istedenfor P1 …
|
|
|
27/08/2021 09:29
|
Baltusbrun
Fersking
|
Fersking
Hvor finner man denne listen/Excel-arket som folk sier de benytter til å sette seg mål/tid for de ulike delene av løypen?
|
|
|
[Re: ahs]
27/08/2021 09:58
|
Baltusbrun
Fersking
|
Fersking
|
|
|
[Re: Flamini]
27/08/2021 11:05
|
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
...
PM meg hvis det av interesse. Kom deg frem i pulja så raskt som mulig så finner du likesinnede, det er alltid noen i alle puljer som har havnet helt feil og som er nye raskere enn resten av pulja. Med 3:20 som mål vil jeg tro at du er blandt de fem-seks raskeste i din pulje Jeg starter i pulje 15, 11:40, og jeg har ikke som mål om 3:20.  Mer rundt 4timer ish. Rart du ikke har fått en bedre seeding?
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
27/08/2021 11:56
|
Kelo
Fersking
|
Fersking
Det er alt for lite dekksnakk i år :-) Jeg har satt på Race King Protection 2.2 slangeløst som bakdekk nå til Birken. Jeg husker jeg brukte ca 35 psi på RK RaceSport med latexslager for noen år siden. Med 35 psi på disse nye dekkene så virker 35 psi veldig hardt på grusveier. Ser av en test at dekket rullere bedre med 35 psi enn 25 psi, men det er vel på asfalt. Med 80 kg mann, 10,5 kg sykkel og 5 kg sekk - Hva bør jeg ha av trykk for at det skal rulle rasket på Birken? Er det noen som har erfaring med dette dekket?
EDIT: 2xsekk => sekk + sykkel
Redigert av Kelo; 27/08/2021 12:17.
|
|
|
[Re: Kelo]
27/08/2021 12:06
|
SykkelGlenn
Veteran
|
Veteran
Det er alt for lite dekksnakk i år :-) Jeg har satt på Race King Protection 2.2... Hva bør jeg ha av trykk for at det skal rulle rasket på Birken? Er det noen som har erfaring med dette dekket? I år blir det enkelt, jeg sykler med de dekka som står på 29" hjulsettet. Rekon Race 2.35" EXO foran og 2.25" EXO bak. Veier vel 98kg ish, ca 30 psi foran og bak. Jeg vet ikke helt om antall PSI (om du ikke bommer noe grasalt) er avgjørende for om du når ny pers eller ikke? Begge dekk satt opp slangeløst.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
|
|
|
[Re: Kelo]
27/08/2021 12:12
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Det er alt for lite dekksnakk i år :-) Jeg har satt på Race King Protection 2.2 slangeløst som bakdekk nå til Birken. Jeg husker jeg brukte ca 35 psi på RK RaceSport med latexslager for noen år siden. Med 35 psi på disse nye dekkene så virker 35 psi veldig hardt på grusveier. Ser av en test at dekket rullere bedre med 35 psi enn 25 psi, men det er vel på asfalt. Med 80 kg mann, 10,5 kg sekk og 5 kg sekk - Hva bør jeg ha av trykk for at det skal rulle rasket på Birken? Er det noen som har erfaring med dette dekket? Først ville jeg droppet den ene sekken, og så ville jeg fått den andre sekken ned på 3,5 kg ;-) Selv er jeg 75kg og bruker dekket til alt fra grus til rundbane. På rundbane er jeg nede i 18-19 PSI i bakdekket (med pløse) mens på grus bruker jeg 30-33 PSI bak og 25-28 foran. Hvor mye trykk du ønsker avhenger jo litt av hvor i løypa du vil ha mest fart, komfort, trygghet og hvor mye watt du tråkker. Jeg føler det er vanskelig å si akkurat hvor høyt trykk man burde ha da jeg ikke vet akkurat hvordan grusen er i traseen nå. Er det hardbanka eller er det mye løs grus?
|
|
|
[Re: SykkelGlenn]
27/08/2021 12:16
|
Kelo
Fersking
|
Fersking
Jeg vet ikke helt om antall PSI (om du ikke bommer noe grasalt) er avgjørende for om du når ny pers eller ikke?. Nei, det er vel mest mannen det står på, men han er det lite å gjøre noe med nå :-) Nå er det marginal gains som gjelder.
|
|
|
[Re: magnusc]
27/08/2021 12:26
|
Kelo
Fersking
|
Fersking
Først ville jeg droppet den ene sekken, og så ville jeg fått den andre sekken ned på 3,5 kg ;-) Selv er jeg 75kg og bruker dekket til alt fra grus til rundbane. På rundbane er jeg nede i 18-19 PSI i bakdekket (med pløse) mens på grus bruker jeg 30-33 PSI bak og 25-28 foran. Hvor mye trykk du ønsker avhenger jo litt av hvor i løypa du vil ha mest fart, komfort, trygghet og hvor mye watt du tråkker. Jeg føler det er vanskelig å si akkurat hvor høyt trykk man burde ha da jeg ikke vet akkurat hvordan grusen er i traseen nå. Er det hardbanka eller er det mye løs grus?
Takk for svar! Jeg dropper den store sekken ;-) (redigert originalt innlegg). Jeg skal prøve meg fram med noe lavere trykk i kveld. Det optimale er vel når dekket former seg rundt små stein, men er hardt nok til å ha liten kontaktflate der det er hardt underlag.
Redigert av Kelo; 27/08/2021 12:27.
|
|
|
27/08/2021 20:04
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror ikke de forsterkede sideveggene har så mye å si på Birken hvor det er lite skarpe steiner som kan kutte opp sideveggene, men det at de er så lette å sette opp slangeløst er jo gull. Det er ifølge Continental også forskjell langs dekk-kanten mellom RaceSport og Protection, for at det enklere skal tette, også uten guffe. Personlig synes jeg stive sidevegger har liten betydning på grus ettersom det ikke er store steiner og røtter som dekket må forme ser rundt. Det er mer i rullebanen at dekket skal forme seg rundt grus og småstein. Men en tynn rullebane som lettere former seg til underlaget fører fort til punktering, noe ThunderBurt jo er verdensmester i. Race King Protection har fått dårligere punkteringssikkert i rullebanen etter 2019-modellen kom, men etter min erfaring er den fortsatt en del bedre enn TunderBurt. Stive sidevegger på grus ser jeg egentlig på som litt positivt. Det gjør at dekket flekser mindre når man trykker mye watt gjennom pedalene. Protection-versjonen gjør det jo også meget bra i testen til https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-race-king-protection-2020Slangene du har tenkt til å bruke veier jo 140 gram per stk, så en vektøkning på 100 gram mellom RaceSport og Protection er jo ikke så galt? Fikk rift i sideveggen på vei inn på birkebeinerskistadion ett år . Lå ann til det som hadde blitt min beste tid noensinne. Sikkert de eneste steinene som kunne gjøre,men uansett. Fikling med to slanger og lekepumpe utgjorde 20min, skal sies at hele slangen tør ut av sideveggen når jeg rulla i mål. Etter å ha punktert siste nedkjøringen til Konnerud skistadion på Montebellorittet for en del år siden, bestemte jeg meg for aldri å kjøre uten forsterkede sidevegger på ritt for å spare vekt. Det gjelder også på birken, spare maks 100-150 gram og få et dårligere dekk! Nei, mye bedre med protection, exo eller raceguard i dekkene. Nå hadde Montebello rittet en helt annen trase enn Birken, med mye skarpe steiner over lengre partier som alle syklet gjennom. Det er riktig det, men fullt mulig å punktere i skiløypetraseen noen km før ballettbakken
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: Oddefa]
28/08/2021 05:15
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Har evaluert situasjonen og innfunnet meg med at 3:15 som debutant får være et realistisk mål fra pulje 20. Pidcock & co ville også hatt trøbbel med å navigere seg foran 4000 andre. Lykke til i dag!
|
|
|
28/08/2021 05:59
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Da har jeg noe over 1t til start. Skal snart rulle ned mot Rena Sentrum. Litt småkaldt ute nå, men himmelen blir blåere og blåere så sola er på vei. Tipper det blir fint over fjellet. God tur alle sammen
Redigert av Stefan77; 28/08/2021 05:59.
- Stefan
|
|
|
28/08/2021 06:08
|
Iselilja
|
God tur alle sammen 
|
|
|
28/08/2021 07:24
|
Skilpadden
Fersking
|
Fersking
PM meg hvis det av interesse. Kom deg frem i pulja så raskt som mulig så finner du likesinnede, det er alltid noen i alle puljer som har havnet helt feil og som er nye raskere enn resten av pulja. Med 3:20 som mål vil jeg tro at du er blandt de fem-seks raskeste i din pulje Takk, for tips. Hadde inntrykk av at «alle» med brukanes form var seedet. Bare å krysse fingrene for at det ikke går hakket for fort med den eller de jeg finner. Bite seg fast og få en sprekk herfra til månen etter 50km er jo en drøm.
|
|
|
28/08/2021 17:34
|
Iselilja
|
Jeg gikk på en gigasmell med overdose melkesyre i lårene. Hadde aldri trodd det ville gjøre så vondt med melkesyre. Fin tur over fjellet likevel.
|
|
|
[Re: Iselilja]
28/08/2021 17:44
|
Easy
Fersking
|
Fersking
Da er vi 2.