Birken 2021
|
Re: Birken 2021
[Re: ahs]
24/08/2021 12:14
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Er 40 minutter for lite lørdag morgen kommer med buss fra Hamar? Skal da få ut sykkel fra trailer, hente startnummer og slenge fra seg bagen. (Har C-19 sertifikat). Alternativet blir 1 time og 40 minutter som er veeeeldig lenge å koke rundt:( Jeg har valgt å komme frem 1t og 50min før start fremfor 50min. Syns det er deilig med god tid uten å måtte stresse før start. Jeg syns 40min høres lite ut med tanke på det du skal gjøre pluss eventuelle forsinkelser som at sykkelen innerst i traileren, lang kø foran startnummerutdelingen. Så skal du kanskje på do en to tre ganger, ta av og på diverse sykkelplagg, evt varme opp samt være i båsen 10min før start m.m.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: NjuK]
24/08/2021 12:22
|
Iselilja
|
Jeg har 1time og 20 min. Litt usikker på om det holder. 40 min er lite! Hadde ikke satset på det. Men om du mister puljen din får du vel starte i neste kanskje?
|
|
|
[Re: Iselilja]
24/08/2021 12:26
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Men om du mister puljen din får du vel starte i neste kanskje? Det har aldri vært noe problem før iallfall
- Stefan
|
|
|
24/08/2021 12:36
|
ahs
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Rekker jeg ikke starten i pulja, eller pulja 10 min etter må jeg vente til kl. 11..... Høres ut som jeg bør ¨safe¨ med 1 time og 40 minutter.
|
|
|
[Re: Baltusbrun]
24/08/2021 16:02
|
blandavei
Fersking
|
Fersking
Prøver meg her i stedet for å starte ny tråd.
Jeg skal sykle Birken for første gang og starter kl 13.00 i pulje 23.
Rena er valgt som hentested og gitt den sene starten lurer jeg på om det er en fornuftig plan å reise fra Oslo tidlig lørdag morgen og hente startnummer før start, eller er det "uhørt" å satse på noe slikt?
Når det gjelder målsetning er jeg veldig usikker på hva jeg skal sikte meg inn mot. Ivrig landeveis- og terrengsyklist på 26 år med en helt OK sykkel (fulldepmper på 120mm vandring, med lockout). Formen er grei, men prøver å ikke sette meg et for høyt mål. Er det urealistisk å sikle på merketid?
Finnes utallige tips der ute, men bare å skyte inn hvis det er noe som kanskje ikke er så åpenbart.
Er i samme situasjon selv. Tror rundt 3.00 skulle vært innen rekkevidde om jeg hadde syklet alene så lurer på hvor mye man kan forvente på å tape ved å starte langt bak (pule 21. 12.40)? Er det greit å komme seg forbi eller må man forvente å "rope" mye for å slippe fram (trenger man ringeklokke?). Har kun en flaskeholder på sykkel så lurer også på om det er greit å belage seg på å fylle denne på drikkestasjoner eller om man bør ha en med seg i sekken man kan bytte til underveis (eventuelt camelback). Har ikke helt klart å bestemme meg for hvilken sekk jeg skal ta. Står mellom følgende: 1. https://www.ronhill.com/collections/running-accessories/products/commuter-15l-pack - får vekten lavere ned på ryggen (har 1kg sand), men sitter dårligere og ikke tilgang på lommer på bryst til drikke/gels ol. 2. https://www.fjellsport.no/salomon-a...rc=1033952&nosto=nosto-page-product4 - bedre tilgang på drikke ved brystlommer (slipper ekstra flaske) og sitter bedre på, men får sannsynligvis vekten noe høyt. På forhånd tusen takk for alle svar og lykke til til alle som skal sykle 
|
|
|
24/08/2021 19:35
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis du tror du sykler 3 blank solo er du passe feilseedet i pulje 21 (eller ikke seedet muligens), vil vel tror du er pulje 1 materiale da. Siden det er 10 min mellom puljene mot 5 min tidliger vil jeg tror at du må sykle forbi færre en tidligere, og det er større spredning mellom rytterne.
|
|
|
[Re: Oddefa]
24/08/2021 20:09
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Hvis du tror du sykler 3 blank solo er du passe feilseedet i pulje 21 (eller ikke seedet muligens), vil vel tror du er pulje 1 materiale da. Siden det er 10 min mellom puljene mot 5 min tidliger vil jeg tror at du må sykle forbi færre en tidligere, og det er større spredning mellom rytterne. regner med at det er en landeveissyklist på greit nivå som skal under tre timer, det er ett par steder som han garantert vil tape tid pga treigere medsyklister. I det "nye" stipartiet er det mange som triller rolig gjennom, for ikke å snakke om i utforkjøringene ned mot Lillehammer. Der er det mer nok av utslitte mosjonister som sliter med å holde styrefart. på asfalten og grusen derimot er det vel bare å klemme til, stort sett mer enn nok plass. Utfordringen er at du holder mye høyere fart hele veien enn dine medsyklister, noe som vil skape farlige situasjoner. sannsynligheten er stor for at mange vil hate deg intenst resten av turen Her burde arrangøren være litt smidige mhp syklister som kan dokumentere at de holder høyt nivå, selv om de ikke har seeding. For overvektige, utrente, oldiser og vennepar på tandem er det noe dritt å bli tatt igjen av folk som har 50% høyere fart
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: blandavei]
24/08/2021 20:16
|
NjuK
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Rena er valgt som hentested og gitt den sene starten lurer jeg på om det er en fornuftig plan å reise fra Oslo tidlig lørdag morgen og hente startnummer før start, eller er det "uhørt" å satse på noe slikt?
Når det gjelder målsetning er jeg veldig usikker på hva jeg skal sikte meg inn mot. Ivrig landeveis- og terrengsyklist på 26 år med en helt OK sykkel (fulldepmper på 120mm vandring, med lockout). Formen er grei, men prøver å ikke sette meg et for høyt mål. Er det urealistisk å sikle på merketid?
Finnes utallige tips der ute, men bare å skyte inn hvis det er noe som kanskje ikke er så åpenbart.
Er i samme situasjon selv. Tror rundt 3.00 skulle vært innen rekkevidde om jeg hadde syklet alene så lurer på hvor mye man kan forvente på å tape ved å starte langt bak (pule 21. 12.40)? Er det greit å komme seg forbi eller må man forvente å "rope" mye for å slippe fram (trenger man ringeklokke?). Har kun en flaskeholder på sykkel så lurer også på om det er greit å belage seg på å fylle denne på drikkestasjoner eller om man bør ha en med seg i sekken man kan bytte til underveis (eventuelt camelback). Har ikke helt klart å bestemme meg for hvilken sekk jeg skal ta. Står mellom følgende: 1. https://www.ronhill.com/collections/running-accessories/products/commuter-15l-pack - får vekten lavere ned på ryggen (har 1kg sand), men sitter dårligere og ikke tilgang på lommer på bryst til drikke/gels ol. 2. https://www.fjellsport.no/salomon-a...rc=1033952&nosto=nosto-page-product4 - bedre tilgang på drikke ved brystlommer (slipper ekstra flaske) og sitter bedre på, men får sannsynligvis vekten noe høyt. På forhånd tusen takk for alle svar og lykke til til alle som skal sykle 3:00 solo. Da burde du heller starte i Elite. Hvor mange starter har du i Birken? Eller er du useedet landeveisrytter med gode resultater?
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
24/08/2021 20:36
|
Iselilja
|
Det nye stipartiet, er det nytt for i år?
|
|
|
[Re: Iselilja]
25/08/2021 04:47
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det nye stipartiet, er det nytt for i år? Antar det menes stipartiet mellom Bjønnåsen og Nysætra, og det var vel nytt i 2017 (eller 2016). Fint og snill singeltrack.
|
|
|
25/08/2021 05:27
|
Iselilja
|
Oki😁 da har jeg sannsynligvis syklet den før.
|
|
|
25/08/2021 06:26
|
blandavei
Fersking
|
Fersking
Er i samme situasjon selv. Tror rundt 3.00 skulle vært innen rekkevidde om jeg hadde syklet alene så lurer på hvor mye man kan forvente på å tape ved å starte langt bak (pule 21. 12.40)? Er det greit å komme seg forbi eller må man forvente å "rope" mye for å slippe fram (trenger man ringeklokke?). Har kun en flaskeholder på sykkel så lurer også på om det er greit å belage seg på å fylle denne på drikkestasjoner eller om man bør ha en med seg i sekken man kan bytte til underveis (eventuelt camelback). Har ikke helt klart å bestemme meg for hvilken sekk jeg skal ta. Står mellom følgende: 1. https://www.ronhill.com/collections/running-accessories/products/commuter-15l-pack - får vekten lavere ned på ryggen (har 1kg sand), men sitter dårligere og ikke tilgang på lommer på bryst til drikke/gels ol. 2. https://www.fjellsport.no/salomon-a...rc=1033952&nosto=nosto-page-product4 - bedre tilgang på drikke ved brystlommer (slipper ekstra flaske) og sitter bedre på, men får sannsynligvis vekten noe høyt. På forhånd tusen takk for alle svar og lykke til til alle som skal sykle 3:00 solo. Da burde du heller starte i Elite. Hvor mange starter har du i Birken? Eller er du useedet landeveisrytter med gode resultater? Det kan selvfølgelig være jeg har har overvurdert meg selv noe fryktelig, da jeg ikke har syklet ritt tidligere. Har tidligere drevet med langrenn/løping etc. og basert en potensiell sluttid på relevante treningsturer. Har når det er sagt ikke noe annet mål enn å klare merkekravet for å bli superbirkebeiner.
Redigert av blandavei; 25/08/2021 06:27.
|
|
|
25/08/2021 06:41
|
ahs
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis man hadde vært helt alene, er det mulig å sykle de to første minuttene av gåpartiet?
|
|
|
25/08/2021 06:44
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Hvis man hadde vært helt alene, er det mulig å sykle de to første minuttene av gåpartiet? Mulig ja, hensiktsmessig neppe. Det er en bratt steinete bakke som nok koster mer enn det smaker å forsøke å sykle opp.
- Stefan
|
|
|
[Re: Flamini]
25/08/2021 06:48
|
blandavei
Fersking
|
Fersking
Hvis du tror du sykler 3 blank solo er du passe feilseedet i pulje 21 (eller ikke seedet muligens), vil vel tror du er pulje 1 materiale da. Siden det er 10 min mellom puljene mot 5 min tidliger vil jeg tror at du må sykle forbi færre en tidligere, og det er større spredning mellom rytterne. regner med at det er en landeveissyklist på greit nivå som skal under tre timer, det er ett par steder som han garantert vil tape tid pga treigere medsyklister. I det "nye" stipartiet er det mange som triller rolig gjennom, for ikke å snakke om i utforkjøringene ned mot Lillehammer. Der er det mer nok av utslitte mosjonister som sliter med å holde styrefart. på asfalten og grusen derimot er det vel bare å klemme til, stort sett mer enn nok plass. Utfordringen er at du holder mye høyere fart hele veien enn dine medsyklister, noe som vil skape farlige situasjoner. sannsynligheten er stor for at mange vil hate deg intenst resten av turen Her burde arrangøren være litt smidige mhp syklister som kan dokumentere at de holder høyt nivå, selv om de ikke har seeding. For overvektige, utrente, oldiser og vennepar på tandem er det noe dritt å bli tatt igjen av folk som har 50% høyere fart Stemmer at jeg ikke er seedet. Har et mål om å ikke skape noen farlige situasjoner underveis og ikke bli hatet så har lurt på om en ringeklokke kan være greit for å signalisere at jeg vil forbi?
|
|
|
25/08/2021 06:53
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Er i samme situasjon selv. Tror rundt 3.00 skulle vært innen rekkevidde om jeg hadde syklet alene så lurer på hvor mye man kan forvente på å tape ved å starte langt bak (pule 21. 12.40)? Er det greit å komme seg forbi eller må man forvente å "rope" mye for å slippe fram (trenger man ringeklokke?). Har kun en flaskeholder på sykkel så lurer også på om det er greit å belage seg på å fylle denne på drikkestasjoner eller om man bør ha en med seg i sekken man kan bytte til underveis (eventuelt camelback). Har ikke helt klart å bestemme meg for hvilken sekk jeg skal ta. Står mellom følgende: 1. https://www.ronhill.com/collections/running-accessories/products/commuter-15l-pack - får vekten lavere ned på ryggen (har 1kg sand), men sitter dårligere og ikke tilgang på lommer på bryst til drikke/gels ol. 2. https://www.fjellsport.no/salomon-a...rc=1033952&nosto=nosto-page-product4 - bedre tilgang på drikke ved brystlommer (slipper ekstra flaske) og sitter bedre på, men får sannsynligvis vekten noe høyt. På forhånd tusen takk for alle svar og lykke til til alle som skal sykle Den sekken som du har som nr 2 er det mange som har, og den er veldig godt egnet. Med kun en flaskeholder og behov/ønske om mer drikke medbragt så hadde jeg valgt camelbak i sekken. Den ekstra vekten i selve posen er jo en del av 3,5 kg så du "betaler" kun for drikken. Du kan selvsagt også fylle på drikkestasjonene, og iom at det ikke virker som om du skal henge på noen puljer kan det være vel anvendt tid. Jeg tror ikke det er mulig å sykle på 3.00 med start kl 12.40, uansett form. Mine tanker er ganske sammenfallende med Flamini. Tipper 3.10-3.15 bør være mulig. Merket ligger vel gjerne rundt 3.30 i disse tider så du vil nok ha få problemer med å klare det. Husk å være grei og høflig når du skal forbi. Ringeklokke med et snilt pling kan være lurt. Et brølende HOLD HØYRE er ikke kult. De som er i løypa når du kommer er de virkelige heltene i Birken. Det er de som gjennomfører på 5-6 timer eller mer, det er de som må gå i alle bakkene mellom Rosin og Storåsen. Det er de som aldri har syklet lengre enn 2 mil før. Det er de som om noen timer skal få oppleve en mestringsfølelse av en annen verden.
Redigert av Stefan77; 25/08/2021 06:54.
- Stefan
|
|
|
25/08/2021 06:55
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Aner ikke hvilken form du er i, men det er jo fullt mulig å kjøre under 3 timer selv for en førstereis på Birken. Men, jo senere du starter, jo vanskeligere blir det. Det vil si, hvis du starter i pulje 1-5 vil du antakelig få en billig reise sammen med folk som er omtrent like sterke som deg. I pulje 23 må du enten håpe på at det er et knippe andre feilseedede du kan henge med, eller basere deg på å gjøre jobben selv (og du skal være brukbart sterk for å holde over 30 i snitt).
Skal du under 3 timer, ville jeg i hvert fall ikke basert meg på å fylle flasker på drikkestasjonene. Innstill deg på at det holder med én flaske (det går fint det med mindre det er 30 varmegrader), eller bruk drikkesystem om det er viktig med mer drikke. Personlig synes jeg drikkeblære i sekken er noe herk, da sekken blir mindre "tight" på ryggen.
Redigert av Øyvind V; 25/08/2021 06:57.
|
|
|
25/08/2021 07:09
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
3timer vil si et snitt på 29ish km/t, 14-1500 hm. Det mest er lettsyklet men du må legge inn gå/løping i noen minutt (3-5 min iallefall for de fleste, og antaglig sub3 min hvis en skal under 3 t). Du må være på Bringebu ca timen, dvs 26 km/t i snitt. Tror en må ha 23-24 i snitt opp til Skramstad (for ligge ann til tider rundt 3 blank) og så må komboen utfor Djuposet-gåparti-terrengparti øke snittet til ca 26. Da kan man nok med gode bein og noen jevngode medsammensvorne å holde snittet til toppen av Rosinbakken, selv om det er noen drøye partier dit også. Så må man klare å øke fra Rosinbakken og inn hvor det blir lettere. Tror heller jeg hadde siktet meg inn på 3.30 og merket hvis jeg hadde startet i p 21, noe jeg tror du kan klare solo hvis godt trent.
Syklet over for noen uker siden kontrollert solo på litt under 3.40. Starter i allroad klassen, hadde fått start i p 1 hvis jeg hadde syklet vanligbirken. Tror jeg hadde hatt god los på tider sub3 timer der, men er ganske sikker på at jeg ikke sykler under 3 timer i allroad (noen kommer nok til å gjøre det, men ikke mange), men er heller ikke motivasjonen min. Vil selvsagt sykle så fort jeg klarer, og ha en bra fysisk opplevelse, men like mye sykle birken på en annen måte. Blir (antagelig) mindre homogene grupper en feks p1-2 etc hvor mange er jevngode og en havner i større gruper (for oftest). Allroad ser jeg for meg blir smågrupper (som jo kan gå fortere en store grupper med bra samarbeid), men også bli solo hvis en akkurat ikke havner i en gruppe men har avstand tilbake. Pr nå ca 50 påmeldte. Blir moro.
|
|
|
25/08/2021 07:11
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis man hadde vært helt alene, er det mulig å sykle de to første minuttene av gåpartiet? På en stitur ja, hvor en kan ligge i lyngen på toppen og hente seg inn ja. På ritt med litt mye psi i dekka og allerede sliten. Nei, jeg ikke hadde ikke klart det.
|
|
|
25/08/2021 07:24
|
blandavei
Fersking
|
Fersking
Takk for mange gode svar! Det blir spennende å se hvordan dette går. Kommer selvfølgelig til å respektere alle jeg sykler forbi, og er helt enig i at de som gjennomfører dette på 5-6 timer er de som virkelig fortjener kudos!
Hadde meg en tur på 235km solo (32mm Orbea OMR) for en måneds tid siden og syklet vel 62 km på 2.10 med 950 høydemeter middels rolig i marka her om dagen om det gir noen indikasjon på form. Tror beina skal være ok for å klare merket med litt margin. For å minimere farlige situasjoner så kommer ikke under 3 timer til å være noe målsetning i denne omgang. Det får bli ved en senere anledning virker det som.
Virker også som ringeklokke skal vurderes litt nærmere.
Håper jeg treffer noen likesinnede på start jeg kan sykle med. Tror dere det vil være noen sjanse for å få starte i en tidligere pulje ved å vise til ulike stravaøkter (fryktelig long shot kjenner jeg i det jeg skriver det her).. ?
|
|
|
25/08/2021 07:27
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Håper jeg treffer noen likesinnede på start jeg kan sykle med. Tror dere det vil være noen sjanse for å få starte i en tidligere pulje ved å vise til ulike stravaøkter (fryktelig long shot kjenner jeg i det jeg skriver det her).. ?
Birken kjører ganske hard linje på manuell seeding, så den får du ikke gjennom.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
25/08/2021 07:36
|
blandavei
Fersking
|
Fersking
Birken kjører ganske hard linje på manuell seeding, så den får du ikke gjennom. Takk for svar. Var det jeg forventa.. Da lar jeg det ligge og forbereder meg på å sykle mye alene 
|
|
|
25/08/2021 07:43
|
torarnep
Entusiast
|
Entusiast
Ser Birken dropper drammeglasset som top 25%i klassen får i premie. Istenfor får alle en medalje vi kan henge rundt halsen. Hva skal vi med det da. Et drammeglass har jo en nytteverdi. Det er jo en nedtur :-(
|
|
|
[Re: torarnep]
25/08/2021 09:13
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Ser Birken dropper drammeglasset som top 25%i klassen får i premie. Istenfor får alle en medalje vi kan henge rundt halsen. Hva skal vi med det da. Et drammeglass har jo en nytteverdi. Det er jo en nedtur :-( det er vel moralens voktere som har fått bestemme, neste steg blir kyllingpølser eller vegetarpølser og kortreiste rosiner i Rosinbakken
|
|
|
25/08/2021 09:21
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Takk for mange gode svar! Det blir spennende å se hvordan dette går. Kommer selvfølgelig til å respektere alle jeg sykler forbi, og er helt enig i at de som gjennomfører dette på 5-6 timer er de som virkelig fortjener kudos!
Hadde meg en tur på 235km solo (32mm Orbea OMR) for en måneds tid siden og syklet vel 62 km på 2.10 med 950 høydemeter middels rolig i marka her om dagen om det gir noen indikasjon på form. Tror beina skal være ok for å klare merket med litt margin. For å minimere farlige situasjoner så kommer ikke under 3 timer til å være noe målsetning i denne omgang. Det får bli ved en senere anledning virker det som.
Virker også som ringeklokke skal vurderes litt nærmere.
Håper jeg treffer noen likesinnede på start jeg kan sykle med. Tror dere det vil være noen sjanse for å få starte i en tidligere pulje ved å vise til ulike stravaøkter (fryktelig long shot kjenner jeg i det jeg skriver det her).. ? ringeklokke hjelper nada når du holder 20 km/t høyere fart enn de du tar igjen det er de som fortsatt roper "hold høyre" eller om nødvendig "hold høyre for f.." for å komme seg frem tviler på at du treffer mange andre 3t syklister i pulje 23, men sikkert en del som sykler på rundt 3,5t. legg deg først i pulja så finner du kjapt ut om det er flere som holder ditt nivå god tur og ikke glem å fortelle oss hvordan tid du kom inn på !
|
|
|
25/08/2021 10:03
|
Peters
Entusiast
|
Entusiast
Hei, Birken er konsekvente på reglene omkring manuell seeding. Men Birken samler alle som sier at de er "sterke" ryttere i første useeda pulje. Dvs pulje 20. Jeg hadde forspurt om å få lov til å bytte pulje til 20. Mulig at dette er for sent nå 3 dager før start. Har de mulighet så fikser de dette. Birken er kundeorienterte. Der vil du finne sterke folk å kjøre sammen med. Der er det flere som er omkring eller i overkant av 3 timer allerede. Forøvrig er det smart med en ringeklokke og rope hold høyre, og passe på mot slutten da folk er passe i svime. 10 minutter mellom puljene vil gi masse luft mellom båtene. Det er ikke trafikken som hindrer deg fra sub 3 timer. Lykke til.
Redigert av Peters; 25/08/2021 10:10.
|
|
|
25/08/2021 10:52
|
ekken
Entusiast
|
Entusiast
Noen som kan mene noe vedrørende valg av drev forran....? Vurderer 34 eller 36T forran (11-49T bak). Har satt tidsmål til 3,5 til 4 timer (starter useedet), stort sett holdt meg til ræcer sykkel i år så har ikke fått testet godt nok utveksling:)
|
|
|
[Re: ekken]
25/08/2021 11:14
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Noen som kan mene noe vedrørende valg av drev forran....? Vurderer 34 eller 36T forran (11-49T bak). Har satt tidsmål til 3,5 til 4 timer (starter useedet), stort sett holdt meg til ræcer sykkel i år så har ikke fått testet godt nok utveksling:) Hvilken kassett er det? 11-49 gir deg litt lite spenn, så jeg ville gått for 36 for å ivareta den tyngste giringa. Den letteste bør holde, selv om du kansje blir å ønske deg noe lettere opp Rosinbakken
- Stefan
|
|
|
25/08/2021 11:22
|
ekken
Entusiast
|
Entusiast
hmmm.. er en Sunrace kassett, kjøpt for mange år siden... Må sjekke om det faktisk er 11-49 eller 11-46 når jeg kommer hjem.. De største jeg jeg finner på nettet er 11-46/50:)
Får passe på og spare litt krefter til Rosinbakken så jeg kommer meg opp uten og måtte ned under 30 i cadens:)
|
|
|
[Re: ekken]
25/08/2021 11:43
|
Kelo
Fersking
|
Fersking
Jeg syklet med 40 oval forran og 11-50 bak i 2019. De sure beina mine likte det ikke så godt da jeg kom til Rosinbakken :-) Jeg hører på dem og gir dem 38 forran (oval) i år. 36 foran bør gå fint med de kassettene du nevner.
|
|
|
|
|