Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nytt fremgir. Hvilken type?

Nytt fremgir. Hvilken type? #2658594 16/04/2021 06:20
B
Bhorium Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Den gamle 29" kina rammen min tok kvelden her for en stund siden, så jeg handlet meg en ny - OG-EVKIN CF-052 27.5er/29er MTB Carbon Bike Frame, som jeg tenkte å slenge over de gamle delene på. Har en 2x10 SRAM krank som jeg vil bruke videre, og fremgiret er Shimano XT med kabelføring som kommer inn på toppen. Den nye rammen har en annen kabelføring som på bildene:

[Linket bilde]

Kan jeg da bruke dette giret, hvor det for meg ser ut som om kabelføringen kommer inn i front:

[Linket bilde]

Takk på forhånd.

Redigert av Bhorium; 16/04/2021 06:20.
Re: Nytt fremgir. Hvilken type? [Re: Bhorium] #2658595 16/04/2021 06:22
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Dette er en god anledning til å kaste forgiret. Det har allerede vært skrevet nekrolog for forgir, så å tviholde på døden er vel litt fåfengt.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nytt fremgir. Hvilken type? [Re: baronKanon] #2658601 16/04/2021 06:55
B
Bhorium Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Hehe...ser den. Men dette er alt-mulig sykkelen min til treningsturer med litt grusdrag/litt på veien og en og annen stisnutt, og hadde ikke planer om å koste på den mer enn strengt nødvendig, så vil gjenbruke de delene jeg har. Og den utvekslingen jeg har hatt funker supert til mitt bruk.

Re: Nytt fremgir. Hvilken type? [Re: Bhorium] #2658619 16/04/2021 07:36
F
fikse Offline
Avhengig
Avhengig
F
Side swing skal være rett type. Om det er smart å bruke klemmefeste på en plastikk-og-limkarbon-ramme hvor produsenten har tenkt på rør for kabelføring men ikke tenkt på direct mount feste er vel en annen sak ICON_SMILE

Re: Nytt fremgir. Hvilken type? [Re: fikse] #2658639 16/04/2021 08:19
B
Bhorium Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Sitat: fikse
Side swing skal være rett type. Om det er smart å bruke klemmefeste på en plastikk-og-limkarbon-ramme hvor produsenten har tenkt på rør for kabelføring men ikke tenkt på direct mount feste er vel en annen sak ICON_SMILE

Takk for svar. Da er fremgir bestilt. Får bare slutte og stramme skruen før det knaker ICON_GRIN

Re: Nytt fremgir. Hvilken type? [Re: Bhorium] #2658642 16/04/2021 08:22
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er sideswing som passer. Ikke skru den for hardt til, og forbered deg på en virkelig overraskelse.

Shimanos Sideswing forgir er en revolusjon i giring foran. De er milevis bedre enn alt annet noensinne har vært, med mulig unntak for det fantastiske 970 forgiret med asymmetrisk bevegelse av kurven. Kort sagt er sideswing forgir som er så bra at en ring foran foran ikke er nødvendig lengre.
Men det kom for seint da.

Jeg må også si at XO 2*10 med 26-36 foran og 11-36 bak kanskje var det beste oppsettet jeg har kjørt med. Dekket alt og hadde nok overlapp til at man skiftet gir foran etter de store skiftene og lot det være sånn til neste gang man var på grus.

LarsB

Re: Nytt fremgir. Hvilken type? [Re: larsb] #2658692 16/04/2021 10:08
B
Bhorium Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Sitat: larsb
Det er sideswing som passer. Ikke skru den for hardt til, og forbered deg på en virkelig overraskelse.

Shimanos Sideswing forgir er en revolusjon i giring foran. De er milevis bedre enn alt annet noensinne har vært, med mulig unntak for det fantastiske 970 forgiret med asymmetrisk bevegelse av kurven. Kort sagt er sideswing forgir som er så bra at en ring foran foran ikke er nødvendig lengre.
Men det kom for seint da.

Jeg må også si at XO 2*10 med 26-36 foran og 11-36 bak kanskje var det beste oppsettet jeg har kjørt med. Dekket alt og hadde nok overlapp til at man skiftet gir foran etter de store skiftene og lot det være sånn til neste gang man var på grus.

LarsB

Høres bra ut. Er nettopp det oppsettet jeg har, og synes det fungerer gullegodt til det meste:)

Re: Nytt fremgir. Hvilken type? [Re: Bhorium] #2658749 16/04/2021 11:57
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Sitat: larsb
..Jeg må også si at XO 2*10 med 26-36 foran og 11-36 bak kanskje var det beste oppsettet jeg har kjørt med. Dekket alt og hadde nok overlapp til at man skiftet gir foran etter de store skiftene og lot det være sånn til neste gang man var på grus.
LarsB

Jeg også hadde det oppsettet, men vendte meg aldri helt til det for stisykling. Jeg hadde en terrengsykkel med 3x8 XT som ble brukt på grus, noen stier og vei og jeg syns aldri det var noe problem, men med X0 så havnet jeg litt for ofte i enden av kassetten og måtte gire foran. GX Eagle ble en solid oppgradering for meg på stisykkelen, men gir/girhendel, drev, kassett og eventuelt nytt boss koster jo mye mer enn et nytt framgir.

Jeg hadde aldri sett på flere drev foran som noe problem for oss som kan gire, før jeg fikk prøve 1x, men du verden så fint det er å bare forholde seg til en girhendel. Di.2 burde egentlig vært på de billigste syklene, for det er der du ofte ser kjedet på minste drev foran og bak, men 1x løser jo det på en billigere måte.

Karbonbasert livsform.

Moderator  support