Jeg kjøpte Smoove her om dagen ettersom folk snakker så varmt om det. Drivverket blir da til enhver tid skinnende reint og man kan sykle 1000 kilometer mellom hver smørning, sa folk.
Så nå har jeg det installert både på gravelen og roaden etter grundige og forskriftsmessige forberedelser. Smoove prep ble brukt til å rengjøre drivverket, det ble skylt av og gjennomtørka før jeg varma opp flaska med Smoove og sirlig og forsiktig dosserte det på hver kjedelink, ikke for mye naturligvis, da klumper det seg jo. Så sto det og tørka i firogtjue timer, helt etter boka altså.
Nå har wax luben vært på audition både på gravel og road, vi snakker korte 1-2 timers runder under relativt tørre og kontrollerte forhold, og til min store skuffelse og forundring opplever jeg at kjedet både blir skittent og bråkete, og det etter kort tid. Hva er detta for noe drit, a? Er wax lube "snake oil"? Har jeg blitt rundlurt av vokspushere?
Har ikke prøvd smoove enda, men squirt er i alle fall dritbra. Hvordan skittent blir kjedet? er kjedet nytt, eller har du brukt det med olje før?
Det vil jo naturligvis samle seg en del støv og møkk i voksrestene, men de preller jo som regel rett av kjedet, og er lett å tørke av rammen med papir.
Gikk all in tidligere i vinter og puttet 3 nye kjeder i smeltet voks. Har kun hatt en liten prøvetur på 70km på tørr asfalt, men kjedet var veldig stille og så godt som rent etter turen. Slik jeg har forstått det er 1000km uten smøring alt for lenge, ser for meg å smøre med flytende voks for hver 150 - 200km og bytte kjede etter rundt 1000km. Så blir det ny runde med smeltet voks til neste vinter.
Skal ikke prate for Smoove, aldri prøvd. Men jeg bruker Molten som "dry lube" og "Squirt" som wet lube. De er awsome! Men Molten suger når det er vått, og det kan man jo ikke alltid unngå (spesielt i ritt). Så for trening i vått vær, bruker jeg CX/Gravel-sykkelen min, med Squirt, og det duger så det knaker til den jobben!
Smooven har jeg hørt skal være enda bedre enn Squirt, men ikke testa selv. Jeg har rensa kjedene mine med petroleum/alkohol før påføring av både Molten og Squirt. Aner ikke hva Smoove Prep er, eller om det er forberedelsen som kan ha noe av skylda her.
Jeg bruker rent voks (Molten) og må vokse kjedet hver 300 km, dvs ca. hver 6 dag. Er ikke så meget styr. Bruker 1 minutt på å bytte kjede.
Jeg vokser ved 500, eller ved første forekomst av vått (der funker ikke Molten i det hele tatt etter min erfaring). Har mange kjeder jeg rullerer, men har fortsatt ikke kommet opp til 0.5 på ett neste ett av de, og hver av de har i snitt 2000 km.
På Squirt bare "oljer" jeg i ny og ne (mer eller mindre hver tur), siden den er så enkel å påføre. Den er til gjengjeld helt rå i regn. 100 km på Squirt, fortsatt stille drivverk, mens alle du sykler med piper, knirker, uler og uffer seg.
Kjenner ikke Smoove, men min erfaring etter å ha strippet et kjede ved hjelp av white spirit og blåsprit for så og sette det inn med Squirt er at det tar litt tid før voksen setter seg ordentlig (noen kortere turer med påføring etter hver tur). Ser ut som Smoove Prep også er petroleumsbasert, og da er det jo en sjanse for at kjedet var "helt tørt" etter rens. Dermed må voks-smøringen trekke helt inn i alle ledd for å oppnå full effekt, og dette virker til å kreve litt mekanisk drahjelp i form av bruk.
Personlig tror jeg at neste kjede som skal klargjøres for voks-smøring skal få et ordentlig voksbad etter stripping, for det er kjedelig å jobbe inn smøringen. Litt stress er det jo, men ganske digg med et drivverk som er helt stille i bruk og blir rent uten noen annen mikkmakk enn en ordinær vask av sykkelen.
Jeg har testet omtrent alt utenom MSW, og mine erfaringer er at Smoove fungerer svært godt. I år har jeg kun brukt UFO Drip (nye versjon) og den har overrasket meg stort; lydløst drivverk, lang levetid og kliss reint.
Jeg kjøpte Smoove her om dagen ettersom folk snakker så varmt om det. Drivverket blir da til enhver tid skinnende reint og man kan sykle 1000 kilometer mellom hver smørning, sa folk.
Så nå har jeg det installert både på gravelen og roaden etter grundige og forskriftsmessige forberedelser. Smoove prep ble brukt til å rengjøre drivverket, det ble skylt av og gjennomtørka før jeg varma opp flaska med Smoove og sirlig og forsiktig dosserte det på hver kjedelink, ikke for mye naturligvis, da klumper det seg jo. Så sto det og tørka i firogtjue timer, helt etter boka altså.
Nå har wax luben vært på audition både på gravel og road, vi snakker korte 1-2 timers runder under relativt tørre og kontrollerte forhold, og til min store skuffelse og forundring opplever jeg at kjedet både blir skittent og bråkete, og det etter kort tid. Hva er detta for noe drit, a? Er wax lube "snake oil"? Har jeg blitt rundlurt av vokspushere?
Sitat: arekey
Kjenner ikke Smoove, men min erfaring etter å ha strippet et kjede ved hjelp av white spirit og blåsprit for så og sette det inn med Squirt er at det tar litt tid før voksen setter seg ordentlig (noen kortere turer med påføring etter hver tur). Ser ut som Smoove Prep også er petroleumsbasert, og da er det jo en sjanse for at kjedet var "helt tørt" etter rens. Dermed må voks-smøringen trekke helt inn i alle ledd for å oppnå full effekt, og dette virker til å kreve litt mekanisk drahjelp i form av bruk.
Jeg er en Smoove tilhenger, om enn ikke fundamentalist. De første rundene var ikke overveldende, men det ble bedre etterhvert. Tror Arekey er inne på noe mtp at voksen må få jobbet seg inn. Når kjedet ditt blir skittent så tror jeg at kjedet ikke har vært reint nok, eventuelt at du har brukt for mye slik at voksen kaker seg og tar til seg noe støv og skitt. Fortsett med det du gjør og så skal du se at det blir bedre. Angående lyd så er min erfaring at det ikke blir helt stille, men omtrent som det var før da jeg brukte RocknRoll. Tror kansje jeg kan erindre at det var noe mindre lyd like etter påføring i steinalderen da jeg brukte olje.
Husk også på når man påfører dryppvoks (i motsetning til "kokevoks", at den sikkert bør tas kvelden før, slik at den får tid til å komme seg inn der den skal. I tillegg skal du ikke tørke av kjedet slik man er vant til med R'n'R og andre tynnere oljer (selv om R'n'R også teknisk sett vel er en "dryppvoks"-blanding, men det er helt ulik viskositet på R'n'R og på Squirt (antar Smoove er ganske lik Squirt))
Har brukt et lignende produkt fra Weldite TF2 før, og synes det funket greit nok. Som andre sier måtte det påføres noen timer før tur, og holdt som regel bare 10-15 mil/1-2 turer. Kjedet holdt seg renere og tørt. I regnvær var det borte relativt fort.
Skal i gang med å teste diverse "kjeramiske" (Muc-Off C3) og "grafen"-baserte (Absolutte Black Graphenlube) oljer i år, da jeg ønsker å ha noe som også funker til ritt som JR og T-O.
Har brukt et lignende produkt fra Weldite TF2 før, og synes det funket greit nok. Som andre sier måtte det påføres noen timer før tur, og holdt som regel bare 10-15 mil/1-2 turer. Kjedet holdt seg renere og tørt. I regnvær var det borte relativt fort.
Skal i gang med å teste diverse "kjeramiske" (Muc-Off C3) og "grafen"-baserte (Absolutte Black Graphenlube) oljer i år, da jeg ønsker å ha noe som også funker til ritt som JR og T-O.
Graphene-baserte oljer faktisk. Er det noe man ikke kan bruke graphene til? Spennende, gleder meg til å høre resultatet. Jeg kjørtre MSW på JR i 2019, og det fungerte greit (da var det tørt). Kjørte det også på Oslo-Lærdal (da var det ikke tørt) og det fungerte ganske dårlig. Om det finnes noe som holder 30-40 mil i vått føre, så hadde det vært kult.
Noen som har eksperimentert med ting for "andre" redskaper når det gjelder langdistanse-sykling? Tenker på kjedeolje for motorsykkel/gokart osv? Jeg kjørte gokart tidligere, og kjedeoljene vi brukte der var noe skikkelig seige greier. Ikke noe koselig å vaske bort i etterkant dog. Taper nok sikkert watt på det, men kan jo hende kjedeoljer for motorsykler (og den slags) faktisk henger på i litt mer enn noen titalls mil, og når man når det punktet hvor vanlig kjedeolje er vasket bort, så kan det jo være at man plutselig sparer watt på å ha en noe seigere blanding beregnet for motorkjøretøy(?) Kun en tanke, ikke noe jeg har forsøkt.
Folk, altså Du må ikke høre på dem!
Forresten, om slangeolje... Jeg synes at voks versus olje er som slangeløst versus slange: Ikke bytt dersom du er fornøyd med det du har. Da blir man bare irritert over å måtte lære nye triks. Begge løsninger har sine fordeler og ulemper, og ingen av dem er perfekte.
For meg ligger fordelen med voks primært i hva det ikke er, altså at det ikke er tradisjonell olje. Det er med andre ord ikke en klissete kilde til klissete møkk som sprer seg over felger og baktriangel så vel som drivverk. Spissformulert!
Voks er forskjellig. Jeg har kun erfaring med Squirt og Smoove, for oss som er for late til å koke kjedet i voks. Squirt skal i prinsippet kvitte seg med skitt og uhumskheter ettersom man bruker det, Smoove bør derimot rengjøres nå og da. Til gjengjeld opplever jeg at Smoove fungerer hakket bedre i vått vær. Ingen av dem gjør kjedet skinnende rent under bruk - det er jo ikke olje. Tenker heller grålig og litt klissete ved berøring. Men det er latterlig enkelt å få kjedet skinnende rent ved vask eller rens.
Men som nevnt over - voks blir bedre med bruk. Ikke gi en knusende dom etter første turen. La voksen arbeide seg inn i kjedet over tid.
Hva gjelder hyppighet av påføring, avhenger det helt av vær, føre og egne preferanser. Min lengste tur med Smoove var tur/retur Oslo-Stockholm. Da jeg ankom Stockholm etter nærmere 600 km og en dag med regn fra morgen til kveld, stykket opp av lange strekk på grus og "snarveier" på sugende, bløte skogsveier, trengte kjedet sårt til vask og smøring. På hjemturen i stekende sol, rullet jeg derimot inn i Oslo med fint kjede.
På turene i Marka i vårløsningen, når drivverket etter noen mil er fullstendig mettet av våt, knasende grus, blir det dessverre kvitrende tørt og må vokses på nytt etter hver tur. Slikt føre er for meg voksens akilleshæl. På sommeren takler det dog uker med grussykling. Vil uansett ikke tilbake til seig olje.
Lenker: Ellers har jeg mine favoritter hva gjelder 1) rens av kjede og påføring av Smoove, 2) slik eller 3) slik, og nå og da en 4) rens.
Hm. Ser at alt jeg skriver i grunnen gjelder røffere blandeveisbruk. Om man triller pensykkelen pent på pent føre på en pen formiddag i pent vær, vil det meste fungere, og man kan heller fordype seg i forskjeller i friksjon
Her er en kanin (eller er det en hare?) som spiller gitar.
På turene i Marka i vårløsningen, når drivverket etter noen mil er fullstendig mettet av våt, knasende grus, blir det dessverre kvitrende tørt og må vokses på nytt etter hver tur. Slikt føre er for meg voksens akilleshæl. På sommeren takler det dog uker med grussykling.
Det er ligner min erfaring. Jeg hadde 1,5 år på Smoove, men har nå gått tilbake til gode gamle Morgan Blue. Til hverdags så er voks fint. En veldig fordel at drivverket holder seg nokså rent. Til de lange turene med regn, gruspartier og drit, så er min erfaring med Smoove dårlig. Egentlig ikke noe stort problem om det regner hele tiden (for vann smører bra), men når det blir fint vært etter å ha hvert drittvær, det er da man skiller god smøring fra middels. Ellers tåler jeg litt møkk på kjedet til vanlig (så lenge drivverket er stille), også tar jeg heller en godvask i ny og ne. Gjerne etter en tur i ruskevær, for da er de mye enklere å vaske drivverk.
Beklager, jeg fant ingen god anonym videoopplastingstjeneste med innebygget avspiller, så de som evt gidder får laste ned fila og spille den av. Men dette er en video jeg sendte en kompis i 2019, etter jeg startet med voks. Videoen er gjort etter kjedet har kjørt 20-30 mil (om jeg husker korrekt). Ville bare vise at voks kan gi både relativt rene og relativt skinnende kejder. Dette er MSW. Men om man hadde kjørt dette kjedet i regnvær, eller på våt grus, ville det selvsagt ikke sett like pent ut lenger, men det ville nok ikke noe annet heller. MSW er min klare favoritt på landevei, men det fordrer jo at man har en del kjeder, så man har litt "stordriftsfordel" på prepping og voksing. Om man ikke gjør det slik, ville det vært for mye jobb til at jeg orket. Squirt (og sikkert Smoove) synes jeg er mye bedre løsninger om man ikke ønsker å skifte kjeder stadig vekk.
Graphene-baserte oljer faktisk. Er det noe man ikke kan bruke graphene til? Spennende, gleder meg til å høre resultatet. Jeg kjørtre MSW på JR i 2019, og det fungerte greit (da var det tørt). Kjørte det også på Oslo-Lærdal (da var det ikke tørt) og det fungerte ganske dårlig. Om det finnes noe som holder 30-40 mil i vått føre, så hadde det vært kult.
Noen som har eksperimentert med ting for "andre" redskaper når det gjelder langdistanse-sykling? Tenker på kjedeolje for motorsykkel/gokart osv? Jeg kjørte gokart tidligere, og kjedeoljene vi brukte der var noe skikkelig seige greier. Ikke noe koselig å vaske bort i etterkant dog. Taper nok sikkert watt på det, men kan jo hende kjedeoljer for motorsykler (og den slags) faktisk henger på i litt mer enn noen titalls mil, og når man når det punktet hvor vanlig kjedeolje er vasket bort, så kan det jo være at man plutselig sparer watt på å ha en noe seigere blanding beregnet for motorkjøretøy(?) Kun en tanke, ikke noe jeg har forsøkt.
Ja, jeg vil tro at "full immersion"-prosessen med oppvarming som du bruker gir et mer holdbart resultat enn "klætte litt på 3-4 timer før tur"-prosessen jeg holdt meg til.
For øvrig bruker jeg "WET"-oljer som har tykkere konsistens når det er vått, men de gir jo også tilsvarende mer gris og kanskje litt mer friksjon i drivlinjen. C3 kommer også i en slik variant.
Mange interessante betraktninger fra menigheten. Jeg tror ikke det er påføringen det er noe i veien med, som nevnt var forberedelsene grundige etter boka, men at det kan ta litt tid for voksen å jobbe seg inn i kjedets kriker og kroker, det er mulig. Jeg skal gi wax luben tid til å rette opp i det dårlige førsteinntrykket.
Det skal sies at det gikk litt bedre på roaden enn med gravelen, som fikk kjørt seg på snø og våt grus og det var nok en umiddelbar spiker i kista. Ut fra det flere nevner her kan det høres ut som slike forhold er voksens bane. Dermed tror jeg Smoove utgår på gravel og adventures over flere dager, men til finværssykling på road har det kanskje sin plass.
...det fordrer jo at man har en del kjeder, så man har litt "stordriftsfordel" på prepping og voksing..
Tenkte jeg skulle kaste meg ut i voksingens vidunderlige(?) verden, og lurer i den anledning hvor mange kjeder du har per sykkel?
Det er bare én sykkel jeg bruker MSW på, på den sykkelen har jeg 3(4) kjeder. Parenteskjedet er ett kjede jeg ikke vokser men oljer (innendørs rulle).
Så min prosess i praksis, blir at jeg vokser 2 eller 3 kjeder i slengen, noe som da gir meg ytterligere 1000 - 1500 km sykling før prosessen må gjentas. Det skal sies at prosessen med å vokse opp igjen ett kjede ikke koster stort, for de blir bare vokset, uten noe ny renseprosess. Det er kun første gangen man må kjøre renseprosessen, og den er langt mer tidkrevende enn voksingen. Men kunne allikevel gjerne hatt enda flere kjeder altså, hadde ikke plaget meg å ta 4-5-6 kjeder samtidig når man først fyrer opp vokskokeren
EDIT: Teoretisk 1000 - 1500 km vil jeg si. I praksis blir det ofte mindre. Jeg bytter som tidligere nevnt på 500 km. Men om jeg har syklet 400 km, og planlegger en 200 km tur, så skifter jeg (og da gidder jeg ikke skifte det tilbake igjen, siden det uansett var nært 500 km). Og tilsvarende, om jeg har syklet 5 km på ett kjede, men blir truffet av uventet regnvær, og må ta en regnværstur, da går det rett til "resirkulering" i vokskokeren, for min erfaring med regn og MSW er meget laber.
[/quote] Tenkte jeg skulle kaste meg ut i voksingens vidunderlige(?) verden, og lurer i den anledning hvor mange kjeder du har per sykkel? [/quote]
Du må da ikke ha 3-4 kjeder! Jeg bruker bare en. I går etter trening tok jeg den av, tørket over lett med gammel ren håndkle. Opp i crockpotten. Inn å dusje og ete litt mat. Ut i garasjen igjen og skru av crockpot, vente 15 minutter, ta opp kjedet og henge til tørk. Neste morgen innen trening var det bare å sette på kjedet igjen. Det tar ca. 1-2 minutter. Bruker 1:30 på å «massere» kjedet etter tørk, snurrer det rundt en stålstang. Ellers blir det for stive ledd.
Voks er definitivt snakeoil hvis man tror man skal få 100 mil serviceintervall og like gode smøreegenskaper som for olje. Jeg bruker voks, og det holder å smøre ca annen hver tur. Jeg sykler ikke 50 mil per tur. Hvis jeg ikke smører regelmessig blir det et hælsikkes leven. Noen synes det er helt ok fordi det sparer watt, jeg vil heller ha det stille. Fordelen med voks er hvor renslig det er. Etter sykkelen er spylt er det lite skitt igjen. Med olje er kjedet svart etter en tur eller to. Ikke at det gjør noe, men jeg synes det er kjipt å få denne svarte gørra på klærne, og det fester seg ofte andre steder i drivverket som gjør at jeg må ta en skikkelig shining litt oftere.
I går fikk 3 nye kjeder en runde en i to-frekvens 10 liters ultralydvasker og to runder manuelt med white spirit. Etterpå fikk de seg et bad i varm, flytende Molten Speed Wax på 92 grader i slowcookeren. Har to trenings kjeder og et konkurranse kjede til klinga med 56 tenner og det samme til klinga med 62 tenner. Bytter treningskjeder på denne sykkelen mellom 7 og 14 dager, men jeg har andre sykler jeg også bruker med Molten Speed Wax. Vokser som oftest 2-3 kjeder i slengen. Det som tar tid med å revokse hos meg er å varme opp voksen i slowcookeren, men det er som Panda sier ikke noe stress!
Ultralydsvasker og white spirit. Du går all in. Jeg trodde det var nok bare med ultralyden? Må du vaske med white spirit også? (overveier å kjøpe en ultra sonisk vaskedings).
Ultralydsvasker og white spirit. Du går all in. Jeg trodde det var nok bare med ultralyden? Må du vaske med white spirit også? (overveier å kjøpe en ultra sonisk vaskedings).
Må skaffe meg et egnet middel til å ha oppi vannet som fjerner olja fra kjedet skikkelig. Har brukt salmiakk, trenger noe bedre.
Må skaffe meg et egnet middel til å ha oppi vannet som fjerner olja fra kjedet skikkelig. Har brukt salmiakk, trenger noe bedre.
har du prøvd bensin eller diesel ? BT har en felgrens som er ganske bra
Instruksjonsvideoen til absoluteblack graphenwax sier vel bare kjør på med white spirit før først voksing, deretter pøs på med kokende vann før neste voksing. Er det annerledes for MSW?
Har nå fått både crockpot, voks og 3 kjeder i hus, må bare få somlet meg til å ordne noe white spirit og, så er jeg good to go(?).
Nå er det kanskje forskjell på hva en bør bruke og hvor mye arbeid en skal legge i rengjøring av kjede i forhold til hvilke bestanddeler kommende voksblanding består av. Er ingen ekspert på dette, men det synes som om noen får svarte kjeder selv om de bruker voksblanding. Om dette kommer av selve voksblandingen, eller av dårlig rengjøring, det er jeg ikke sikker på.
Selv konverterte jeg til voks (egen blanding) i 2018 og i starten opplevde jeg fortsatt litt svart kjede, men det gav seg etter ennå grundigere rens av kjedet. I dag er det nok å spyle av og å revokse.
Jeg er fornøyd med voksblandingen til daglig, som er i form av et voksbad i ny og ne. Men jeg sliter litt med å lage en blanding som er lett og samtidig gjør det den skal på flerdagsturer. Skal den være effektiv har den lett for å bli for stiv. Det blir rett og slett ganske tungvindt å skulle varme voksflaska for å påføre på samme måte som en olje. Kanskje må jeg ty til en eller annen kjøpevoks til flerdagsturene?