Stabil sykkel i sidevind
|
Stabil sykkel i sidevind
15/04/2021 15:01
|
bigp85
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hei,
Hvilke faktorer vil gjøre sykkelen mindre nervøs eller stabil i høy fart når det er fare for vindkast?
Jeg opplevde en del «nervøsitet» nedover en lang bakke i dag, som jeg sykler ned på vei til jobb.
Nå har jeg akkurat kommet i gang med sykkelsesongen og sittet mest på rulla elller gjort andre aktiviteter. Har justert følgende på sykkelen: - Byttet hjul fra Panaracer GK SK 43mm til 35 mm slicks - Senket stem en spacer lengre ned slik at jeg har styret litt lengre enn før (holder i bukken når jeg sykler nedover) - I dag syklet jeg også med en sekk på rundt 10L som evt kan fange mer sidevind..?
Eller så har jeg kjent at sykkelen kan virke litt kompakt eller trang når jeg holder i bukken, men passe reach når jeg holder på hoods. Jeg kan ikke gjøre brå svinger og tråkke siden da vil skotuppen komme borti framdekket.
|
|
|
Re: Stabil sykkel i sidevind
[Re: bigp85]
15/04/2021 15:15
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Hei,
Hvilke faktorer vil gjøre sykkelen mindre nervøs eller stabil i høy fart når det er fare for vindkast? Det er potensielt ganske mye, i ulike grad dog. Vektfordeling på sykkelen (center of balance, på godt norsk), som igjen påvirkes av (blant annet) justering på setet, den nevnte heving/senking av styret, hvorvidt du holder på hoods eller i bukken, og hvorvidt du har på deg sekk. I tillegg vill endring av lengde på stem flytte vektfordlingen en del. Ellers, "vindfang-fordelingen" på sykkelen (center of pressure, på godt norsk). Tenk ett tversnitt av ekvipasjen, sett fra siden. Alt som øker/minker tversnittet ditt (sett fra siden), samt alt som flytter senter av det tversnittet (spesielt det å ta av/på en sekk, eksempelvis) endrer på dette. I tillegg er framhjulet spesielt utsatt, siden det kan rotere, så dybden på felg/dekk har en del å si, men kan delvis mitigeres ved å bruke lengre stem (mer vekt over hjulet, så må det mer krefter til fra vinden for å vri det). Nå er det vel neppe dette man setter stem-lengden sin ut i fra, men dersom man har ett veldig kort stem, så kan det være med å forklare hvorfor det skjer, dersom problemet er stort. Om du får "ustabilitet" i vindkast, betyr det vel at framjulet får seg en "sleng" av vinden. Om alt er i perfekt balanse, og det er nok tyngde over framdekket vil sykkelen mer "skyves" sideveis i veibanen, kontra at framhjulet "slenger" (som fører til følelse av ustabilitet). Men at kastevind på en eller annen måte er kjipt på landeveisykkel, det er litt vanskelig å komme unna. Så spørsmålet er vel om det er mer enn "vanlig".
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
15/04/2021 15:17
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Felgdybde foran. Men av og til hjelper ikke lavprofil felger heller. Prøv Mont Ventoux ned til Malaucene for kvalifiserte sidevindskast.
Redigert av Valentino; 15/04/2021 15:18.
|
|
|
15/04/2021 17:27
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
- I dag syklet jeg også med en sekk på rundt 10L som evt kan fange mer sidevind..?.
## Ja det vil jeg tro forklarer en del :-) i tillegg til evt «løse jobbklær»
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
15/04/2021 18:17
|
bigp85
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
- I dag syklet jeg også med en sekk på rundt 10L som evt kan fange mer sidevind..?.
## Ja det vil jeg tro forklarer en del :-) i tillegg til evt «løse jobbklær» Neida, sykler med tettsittende klær. Sekken også tight pakket (8L løpesekk fra Osprey)
|
|
|
15/04/2021 18:28
|
bigp85
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Usikker på stemlengden men den er vel ca 90-100 mm (originalstem fra Rondo).
Jg har en Rondo ruut AL med den TwinTip i høy posisjon (minst agressiv reach/stack) og felgene er også fra Rondo.
Størrelse er muligens litt for liten, men i fjor kjentes det i hvert fall bra i forhold nakke og skulderproblemer. Gikk fra Trek Checkpoint str 56 til Rondo Ruut AL str Medium. Jeg er 182 cm og 80 kg.
Hva med felgform, vil det påvirkes noe særlig av sidevind? U-felg? Hvor lavt er lavprofil?
Sykkelgeometri, vil det påvirke noe ? Hvilke sykler er «trygge» eller lite nervøse (stabil?) nedover?
|
|
|
15/04/2021 18:48
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Hva med felgform, vil det påvirkes noe særlig av sidevind? U-felg?
De som produserer velger med U-form påstår gjerne det. Har ikke noe å sammenligne mot, men har ett U-sett hjulsett som jeg personlig synes oppfører seg veldig godt i vind. Om det skyldes U-formen ene og alene aner jeg ikke. EDIT2: Mine hjul er også 9-10mm lavere i profilen på framhjul enn på bakhjul. Personlig tror jeg det har en del å si for hvorfor jeg føler at hjulene oppfører seg snillt i vind, men bare spekulasjon. Formelen er det som ble regnet som lavprofil foregående år, så legger du på 5mm  EDIT: Fra spøk til alvor. Det er subjektivt. Men en vanlig alu-ring regnes vel av de fleste som lav-profil. Er ikke de ca 25mm? Akkurat hvor grensa går mellom normalprofil og høyprofil, den har en tendens til å vokse fra år til år. 40mm var vel "høyprofil" for 5år siden, det er jo "knapt" en normalprofil i dag. Sykkelgeometri, vil det påvirke noe ? Hvilke sykler er «trygge» eller lite nervøse (stabil?) nedover?
Ja, det har sikkert mer å si enn mye annet. Men igjen, det blir kanskje feil å skylde på den ene og alene, fordi tre ulike ryttere sitter med tre ulike sittestillinger/vektfordelinger og hjulsett på samme sykkel. Men i ditt eksempel, høy posisjon foran, så vil det gi mindre vekt på framhjulet enn om du hadde senket fronten. Det vil igjen gjøre det "tyngre" for vinden å gi deg "slag" rundt styreaksen. Men det er kun teori. Jeg har ikke syklet Rondo'n, så om, og evt. hvor mye det hjelper å senke den, det aner jeg ikke, men i teorien bør det ihvertfall bidra positivt. Lavere front, flytter rytterns masse framover, og gir flere kilo på framhjul.
Redigert av vviz; 15/04/2021 18:52.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
15/04/2021 20:26
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Som andre har nevnt, spiller mye inn - ikke minst kan nylige endringer og lite trening i vind bety enormt - trening hjelper på det meste. (Da jeg selv ofte har konkurrert i ekstrem kastevind med dype felger - har jeg forberedt meg ved å sette på de dypeste konkurransehjulene og satt kursen mot de mest utsatte stedene dagene det blåser mest på Jæren. Med noe trening er det uproblematisk å ligge nede i tempobøylen i 70km/t med stormkast.) På 50mm felger eller mer begynner vinden å kjennes, da betyr fasongen en del + at felger bak bør være minst like dyp for stabilisering.
|
|
|
15/04/2021 21:39
|
bigp85
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Vil for eks lengre kjedestag, stem og wheelbase gjøre sykkelen mer stabil?
Utifra geometrisammenligning mellom Trek checkpoint i 56 vs Rondo ruut i medium, så stemmer det muligens..
|
|
|
15/04/2021 21:42
|
bigp85
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har forresten 90 mm stem på Rondon
|
|
|
16/04/2021 09:03
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Vil for eks lengre kjedestag, stem og wheelbase gjøre sykkelen mer stabil?
Utifra geometrisammenligning mellom Trek checkpoint i 56 vs Rondo ruut i medium, så stemmer det muligens.. Noen får korrigere meg om jeg tar feil her, men lengre akselavstand (wheelbase) vil gjøre ett kjøretøy (alle typer egentlig) mer retningsstabilt. Om det hjelper for stabilitet i kastevind vet jeg ikke. Men ustabilitet kan også oppstå uten vind (hastighets-wobbling). Lenger stem vil gjøre det tyngre for vinden å vri på hjulet/styret, så det vil i teorien hjelpe i vind. Om det hjelper på evt. speed-wobbling er jeg usikker på. Lengre kjedestag vil typisk øke akselavstanden. Om det har noen "tilleggseffekt" utover den økte stabiliteten økt akselavstand skal gi, det tørr ikke jeg svare på. Jeg har ikke syklet altfor mange sykler, men noe sier meg at "litt" ustabilitet ofte er "greit" innenfor kategorien racer(?) Alt er jo ett kompromiss. Og en racer skal gjerne være ganske "skarp" å sykle på. De er med hensikt bygget både lette og korte, og de "ønsker" å skifte retning på en helt anne måte enn en touring-sykkel. Nå vil nok noen sykler være langt mer stabile/ustabile enn andre sykler innenfor kategorien racer, men noe sier meg at dersom du først skal bygge en sykkel innenfor kategorien "racer", så må det også godtas at en viss "ustabilitet" i vind kan oppstå, og at håndteringen av det, blir opp til rytteren. Tross alt, så er som regel alle fartøy som bygges for "race" bygget ganske kompromissløst for å gå raskest mulig (sykler, båter, fly, biler) og da vil det å håndtere de også kreve mer av rytter/fører enn varianter som er bygget for ren transport. Men i ditt tilfelle høres det jo ut som du har syklet en del før (også på samme sykkel?), og er det slik at du har ustabilitet i sykkelen nå, som du føler ikke var der forrige sesong? Hvilke faktorer vil gjøre sykkelen mindre nervøs eller stabil i høy fart når det er fare for vindkast?
Sykkelen blir ikke nervøs av at det er fare for vind. Rytteren kan bli nervøs av den faren. Sykkelen kan derimot bli nervøs av vind. For meg blir det fortsatt litt uklart om nervøsiteten du opplever er i det vinden treffer, eller om den oppstår i høy fart, også uten vind?
|
|
|
[Re: vviz]
16/04/2021 10:52
|
bigp85
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
[quote=bigp85] Sykkelen blir ikke nervøs av at det er fare for vind. Rytteren kan bli nervøs av den faren. Sykkelen kan derimot bli nervøs av vind. For meg blir det fortsatt litt uklart om nervøsiteten du opplever er i det vinden treffer, eller om den oppstår i høy fart, også uten vind? Jeg har ikke syklet så mye i vind før med sekk. Jeg syklet på Rondane i fjor sommer, da med sykkelvogn, i tillegg til styret satt en spacer høyere samt hoods var flyttet litt nærmere meg og jeg syklet med grusdekk (panaracer gk sk 43mm).
Redigert av bigp85; 16/04/2021 10:59.
|
|
|
16/04/2021 11:24
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Men hva mener du med nervøs? At det kjentes som at vinden tar skikkelig tak i sykkelen, eller at det begynner å "vobble"?
|
|
|
[Re: vetleg]
16/04/2021 12:35
|
bigp85
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Men hva mener du med nervøs? At det kjentes som at vinden tar skikkelig tak i sykkelen, eller at det begynner å "vobble"? At vinden tar tak. I går fikk jeg vobbling i en lang nedoverbakke som jeg har syklet mye før. Kanskje det er «tryggere» med grusdekk? Fra før av så er sykkelen litt skarp når man skal svinge for eks. For eks jeg må passe på å ikke få følelse av å velte når jeg skal ta mer skarpe svinger i meget lav fart. Sykkelen er nok litt for liten men igjen føltes den bedre for nakken. Nå har jeg riktignok blitt vant til å sitte på sykkelen så kanskje jeg kunne hatt en større, hvis det hjelper på stabilitet.
|
|
|
16/04/2021 12:56
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Vet ikke om det lar seg gjøre å feilsøke dette over internettet  Det enkelste er kanskje å prøve sykkelen mot en annen sykkel i lignende forhold. Evt høre med andre som også sykler på en Rondo. Min egen landeveisykkel kan godt "slenge" litt i høy fart om det er litt vind. Kanskje i noe større grad enn den gamle landeveisykkelen min gjorde. Men til gjengjeld er den også mer "leken og presis" i styringen enn den gamle sykkelen min (som var litt mer endurance-orientert), uten at det egentlig plager meg. Det er vanskelig for meg å forklare nøyaktig "hva" slags følelse jeg egentlig prøver å formidle nå. Men noe som er litt "same same but different" vil jeg si er å kjøre en landeveisykkel over ett parti med litt våt og dyp gjørme. Det slenger også en hel del, men du veit at så lenge du holder rumpa på setet, overkroppen rett, og fortsetter å tråkke, så "går det bra, og i riktig retning", selv om hjulene lever ett litt eget liv under deg. Selvsagt er de "kastene" jeg snakker om i høy fart og vind mye mindre ekstremt enn dette tilfellet, men allikevel "noe likhet". Sykkelen kan føles litt nervøs, men om man ikke lar seg freake ut, så fortsetter det jo i riktig retning allikevel, om det ga mening. En viss nervøsitet tror jeg man må leve med om man vil ha egenskapene til en "racersykkel". De skal jo være lette, bratt styrerør, kort akselavstand, være villige til å skifte retning raskt, osv. Alt dette er jo egenskaper nører opp under nervøsitet. Du kan jo "dorske ned" disse egenskapene, og det er vel i stor grad det endurance-sykler gjør (lenger akselavstand, slakere styrererørsvinkel osv), som helt sikkert gjør at de føles mer stabile nedover, men da blir de jo dorskere også på andre måter osv. Så på toppen av alt dette kommer jo hjul, vektfordeling, sekk eller ikke sekk, og sikkert en stor dose subjektivitet. Jeg har en venn som følte siste modell av S-works Tarmac som så ustabil i høy fart at han sendte den i retur, for slik godtok han ikke på en sykkel til langt over 100k. Nå har jeg aldri prøvd en Tarmac selv, men jeg gjetter at de aller fleste som eier en Tarmac sikkert synes den er helt grei også nedover, så det kan jo være noe med sittestillingen til kompissen som som "skapte" denne ustabiliteten kanskje, eller muligens er han mer sensitiv for den type nervøsitet enn mange andre Tarmac-eier, eller kanskje han har "akkurat" feil vekt ift. sykkelen, og at den derfor begynner å egenressonnere, eller noe annet på grensen til det magiske. det er jo ikke så godt å si. Han fikk seg en Venge, og det løste problemet for hans del.
|
|
|
16/04/2021 13:00
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Nå har jeg riktignok blitt vant til å sitte på sykkelen så kanskje jeg kunne hatt en større, hvis det hjelper på stabilitet.
Det "skal" jo det, siden en større ramme øker akselavstanden. Alt annet likt, skal det bli mer stabilt. Men jeg aner ikke om det å gå opp eksempelvis 1cm på akselavstand har mye å si, eller bittelitt å si. Det enkleste for deg vil jeg anta er å prøve en annen sykkel dersom du har mulighet. Du kan jo også forsøke å senke fronten din, samt prøve med ett annet hjulsett dersom du kan få lånt ett, bare for å ha prøvd det. Det er jo tross alt "gratis tiltak", i motsetning til å kjøpe ny sykkel i nye størrelse.
|
|
|
16/04/2021 13:03
|
bigp85
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Kanskje jeg må ha ny sykkel? 
Redigert av bigp85; 16/04/2021 13:04.
|
|
|
16/04/2021 13:11
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
At en liten sykkel er mindre stabil enn en stor kommer veldig an på. De fleste produsentene trikser endel med geometrien f.eks. rake/trail (hva var det det het på norsk) for å få lignende kjøreegenskaper i de forskjellige størrelsene.
|
|
|
[Re: jorlie]
16/04/2021 13:14
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
At en liten sykkel er mindre stabil enn en stor kommer veldig an på. De fleste produsentene trikser endel med geometrien f.eks. rake/trail (hva var det det het på norsk) for å få lignende kjøreegenskaper i de forskjellige størrelsene. trail er vel "slep", husker ikke hva man oversetter rake til.
|
|
|
16/04/2021 13:25
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Hvis det er sidevind som er problemet, er felgprofil og overgang felg->dekk første ting som ev. må adresseres, og i mindre grad stemlengde for å få litt mer vekt over forhjulet. Hvis det er speed wobble, er det vel i praksis resonansen til hele systemet som er problemet. Da er det vanskelig å peke på én spesifikk komponent, men forskningen viser visst at både stivere sykkel og "fulldempet" sykkel i mindre grad har slike problemer. Men det kan være nok å bare endre sitteposisjon eller en enkeltkomponent som dekk, stem osv. Les siste del av denne artikkelen https://cyclingtips.com/2020/07/bicycle-speed-wobbles-how-they-start-and-how-to-stop-them/
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: vviz]
16/04/2021 14:13
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
At en liten sykkel er mindre stabil enn en stor kommer veldig an på. De fleste produsentene trikser endel med geometrien f.eks. rake/trail (hva var det det het på norsk) for å få lignende kjøreegenskaper i de forskjellige størrelsene. trail er vel "slep", husker ikke hva man oversetter rake til. Fremløp: https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1909004#Post1909004
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
16/04/2021 20:18
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Kanskje jeg må ha ny sykkel?  "Akkurat kommet i gang", "skiftet" og "justert" er 3 faktorer som hver for seg forteller at her er det noe nytt du ikke er trent på. Kjør noen turer i vind først, og se om du venner deg til det og overtar kontroll og sikkerhet på sykkelen
|
|
|
[Re: alfred]
16/04/2021 22:07
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Kanskje jeg må ha ny sykkel?  "Akkurat kommet i gang", "skiftet" og "justert" er 3 faktorer som hver for seg forteller at her er det noe nytt du ikke er trent på. Kjør noen turer i vind først, og se om du venner deg til det og overtar kontroll og sikkerhet på sykkelen Støttes. Jeg har bakgrunn fra flere idretter som krever balanse, samt fra motorsport som krever å kontrollere noe på kanten av det ukontrollerbare. En landeveissykkel i vind føltes som en kombinasjon av å være på kanten av det ukontrollerbare samtidig som man må holde balansen. Men om det stemmer at du akkurat er i gang (Anton det var i gang "for sesongen"), så ville jeg gitt det litt tid, prøvd å pushe (gradvis og kontrollerbart selvsagt) i utforkjøringene, og sett om det løser seg. Husk å hold rumpe/vekt på setet, om du liksom står i pedalene og "løfter rumpa/vekta" av setet, så er jo "helvete løs" hva gjelder ustabilitet. Rumpa godt plantet, "fast men avslappet" grep i bukken. Finn den rette kombinasjonen av at du kontrollerer sykkelen samtidig som sykkelen har "litt" spillerom for å gjøre det den ønsker selv, det skal ikke bli krampaktig heller.
|
|
|
17/04/2021 11:36
|
hinault
Ringrev
|
Ringrev
90mm stemlengde er på den korte siden og hjelper ikke på frontstabiliteten i utgangspunktet, når trådstarteren nevner at han kunne hatt større sykkel tenker jeg at det er verdt å prøve med 100/110 stem. ( det finnes en video i en annen tråd som viser at stillingen din er heller oppreist p.d.d. og at du kunne nok taklet det)
|
|
|
[Re: hinault]
17/04/2021 16:39
|
bigp85
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
90mm stemlengde er på den korte siden og hjelper ikke på frontstabiliteten i utgangspunktet, når trådstarteren nevner at han kunne hatt større sykkel tenker jeg at det er verdt å prøve med 100/110 stem. ( det finnes en video i en annen tråd som viser at stillingen din er heller oppreist p.d.d. og at du kunne nok taklet det) Mange takk for tilbakemelding ang sittestilling. Så seteplassering OK ut? Det kan til tider føles «trangt» mellom styret når jeg holder i bukken. For å sammenligne den forrige sykkelen (Trek checkpoint) med Rondo, så er Rondoen mer leken og presis i styringen. Men igjen kan jeg ikke svinge for mye pga toe overlap.
|
|
|
17/04/2021 18:04
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Skyter inn et par innspill her istedet for i den andre tråden din. Selv så lurte jeg litt på om Trek checkpoint egentlig hadde vært bedre (men helst med SRAM) evt noen andre med lang trail og kjedestag.
Det kan selvfølgelig være at du vil trives bedre med enten en størrelse større eller en sykkel med lengre kjedestag. Men de kan også oppleves som dorskere, og ikke like kvikke og responsive. Anbefaler altså å gi det en sjanse med lenger stem først, før du bytter doning. Det kan til tider føles «trangt» mellom styret når jeg holder i bukken.
Mener du mellom hendene eller mellom setet og styret? I følge Rondo sin hjemmeside har du 440 bredt styre, som er forholdsvis bredt (vet ikke om de måler hoods center-center eller i bukken). Et lenger stem og/eller et styre med mer reach kan nok løse mye for deg. Tå-overlapp er vel kun et problem i lyskryss/gangfart? Eller? Et annet tips nedover (mulig andre er helt uenig) er å se langt frem og tråkke på, i stedet for å sitte stille og tenke for mye 
|
|
|
[Re: BZE]
18/04/2021 07:50
|
bigp85
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Skyter inn et par innspill her istedet for i den andre tråden din. Selv så lurte jeg litt på om Trek checkpoint egentlig hadde vært bedre (men helst med SRAM) evt noen andre med lang trail og kjedestag.
Det kan selvfølgelig være at du vil trives bedre med enten en størrelse større eller en sykkel med lengre kjedestag. Men de kan også oppleves som dorskere, og ikke like kvikke og responsive. Anbefaler altså å gi det en sjanse med lenger stem først, før du bytter doning. Det kan til tider føles «trangt» mellom styret når jeg holder i bukken.
Mener du mellom hendene eller mellom setet og styret? I følge Rondo sin hjemmeside har du 440 bredt styre, som er forholdsvis bredt (vet ikke om de måler hoods center-center eller i bukken). Et lenger stem og/eller et styre med mer reach kan nok løse mye for deg. Tå-overlapp er vel kun et problem i lyskryss/gangfart? Eller? Et annet tips nedover (mulig andre er helt uenig) er å se langt frem og tråkke på, i stedet for å sitte stille og tenke for mye Ja stemmer, tå-overlapp problemer i lavere hastighet typisk ved «urban sykling» (ny trend?). Ved høyere hastigheter på landevei er det ikke et problem. Stemmet er forresten 100 mm. Vil det gi merkbar effekt ved å sette på en 110 mm?
Redigert av bigp85; 18/04/2021 07:51.
|
|
|
|
|