|
Ett siste spørsmål før kjøp. Bianchi Intrepida
|
Ett siste spørsmål før kjøp. Bianchi Intrepida
14/04/2021 18:24
|
Kermit2
OP
Fersking
|
OP
Fersking
I ett magert marked har jeg nettopp vært å sett på sykkel. Den var helt rå og jeg var på nippet til å kjøpe, men vi ble enige om at jeg tenkte over natten. Jeg har ikke sko så fikk ikke prøvesyklet, kun prøvesittet. Det er en umulig øvelse når man aldri har syklet på landeveissykkel. Tror det må noen kilometer med tråkking til for å bedømme om kroppen trives på sykkelen eller ikke. Det eneste jeg følte var at reach var en smule lang. Kanskje fordi jeg er vant til flat bar hybrid eller kanskje fordi sykkelen var litt stor. Det vil kanskje kunne løses med å sette på 10mm kortere stem (100 til 90), flytte opp styret de to siste avstandsringene og/eller vinkle hoodsene mer mot meg? Jeg skal mosjonere og ikke kjøre løp mot andre eller strava så komfort er hovedfokus. Sykkelen var en 54 ramme. Bianchi mener 52 er riktig for 171høyde/79ben. Spørsmålet er om dette blir ett bomkjøp eller om det er en grei begynnerstørrelse og heller kjøpe en mindre rammestørrelse og krype ned i fosterstilling om racing-basillen tar meg? Jeg lover å ikke komme med fler størrelsespørsmål nå. Om det ikke blir denne så venter jeg til Sykkelstasjonen får inn sykler igjen om ett år eller to og lener meg på ekspertisen der.
|
|
|
Re: Ett siste spørsmål før kjøp. Bianchi Intrepida
[Re: Kermit2]
14/04/2021 18:43
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Kjenner ikke sykkelen (eller deg), men noen umiddelbare innspill: - Ville generelt hørt på produsenten sine anbefalinger om du ikke har noen egne referanser. - Det er enklere å tilpasse en litt for liten sykkel kontra en som er for stor. - Vil mene at alle sykler med bukkestyre kommer til å virke aggressive og uvante i starten, om du aldri har hatt det før. - Ønsker du en sykkel som ikke for aggressiv bør du velge en med "avslappet" og oppreist geometri, istedet for å kjøpe for stor. Denne ser ut til å havne i denne endurance-kategorien ved første øyekast. Altså ikke veldig aggressiv. - Stem, styre og avstandsringer kan justeres/byttes ja. Vinkel på hoods (slik jeg tolker det du skriver) ville jeg ikke tuklet for mye med. De bør ikke stå til værs. Håper Valentino eller andre Bianchi-kjennere kommer på banen her. PS: det går fint å ta en rolig runde i gata med joggesko, men ikke spurt 
Redigert av BZE; 14/04/2021 18:46.
|
|
|
[Re: BZE]
14/04/2021 18:56
|
Kermit2
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Intrepida kommer i 51 og 54, med 21mm forskjell i reach. Det synes jeg høres mye ut, men samtidig ble man vel enige om at Caad12 i 52 var riktig størrelse for meg og den har bare 6mm kortere reach. Riktignok med 16mm kortere toptube hva enn det har å si. Kan skrive under på at bukkestyre virker aggressivt, men samtidig er det utrolig fascinerende. Og den karbonramma var lett. Det blir som å gå fra en Golf tdi til en Porsche.
Forøvrig spriker det hva produsenten sier og hva ekspertisen sier. I forbindelse med Allez så anbefaler produsent 52 og Specialized selger sa 54. Man får liksom ingen fasit
Redigert av Kermit2; 14/04/2021 18:59.
|
|
|
14/04/2021 19:05
|
TheOdd
Medlem
|
Medlem
Sjekket rask, og Intrepida ser ut til å være i 51, 54 og 57? Geometrien for str 54 ser ut til å være oppgitt feil over hele nettet. Se her: https://www.bianchiusa.com/archives/2017/road/endurance-racing/intrepida-105/I følge denne er 54 7mm lengre enn str 60, det gir ikke helt mening for meg. Jeg får det ikke til å stemme med resten av tallene heller. Men la oss si at det skulle vært ca 372 i reach. Jeg er hobbysyklist, aldri syklet ritt. 180 og ikke av de aller mykeste. Selv har jeg Oltre XR3 i str 57. Den har faktisk bitte litt lavere stack enn Intrepida i str 54, men 2 cm lengre. Folk er forskjellige. Jeg har sett bastante forslag om at med mine kroppsmål så MÅ jeg ha str 53 osv. Men proporsjoner er forskjellig, og folk liker forskjellig sittestilling. For deg på 171, tenker jeg umiddelbart at 54 kan høres riktig ut (gitt at jeg har rett i at geometritabellen lyver), men at du skal være oppmerksom på at dette er en modell der du blir sittende veldig oppreist i forhold til mange andre sykler. Den høyden du får, ville tilsvart ca str 58 i proffmodellen Oltre Xr4.
|
|
|
[Re: TheOdd]
14/04/2021 19:21
|
Kermit2
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Trodde geometrygeeks var fasiten
|
|
|
14/04/2021 21:08
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Enig med @BZE, men ønsker å legge til:
- Første bukkestyresykkel? Vanskelig å bedømme størrelse, du har ingenting å sammenligne med, og som nevnt, sittestilling er nok ukomfortabel etter noen kilometer, samme hvor godt størrelsen egentlig passer.
- Av egen erfaring vil jeg på det sterkeste fraråde deg å kjøpe for stor. Pga overnevnte problem (kommer til å føles ukomfortabelt uansett), kan du måtte sykle på sykkelen ganske lenge, og bruke en del penger på stems, smalere styrer og alle andre triks du klarer for å få den "mindre", før du til slutt innser at den rett og slett er for stor, og at det er lite du kan gjøre med det. Hvorvidt akkurat denne sykkelen er for stor eller for liten for deg, det overlater jeg til andre å bedømme. Men for stor sykkel? Dårlig deal (gikk på samme blemma selv med min første sykkel).
- Etter min erfaring har man "litt" slark når det kommer til vinkling av hoods, men du kan ikke overdrive det, ellers blir de vanskelige å nå fra bukken. Dyrere grupper/hendler lar deg justere lever-reach (avstanden mellom hendel og styre), det kan du ofte ikke på billige grupper. Skal du først tukle med vinkelen, blir det enklere om du kan justere nevnte reach etterpå som kompensasjon. Å flytte hoods innebærer å legge ny styretape, hvis ikke må du vinkle hele styret, det "kan" gå (innenfor rimelighetens grenser), men det kan også bli rart å bruke bukken. Personlig vil jeg anbefale å starte med å vinkle hele styret, og prøvesykle innstillingen litt. Når du har blitt happy med hvor du har hoods, så justerer du styret tilbake til "korrekt" posisjon, og flytter hoods til de nye målene dine. Da sparer du deg selv altfor mange runder med legging av styretape.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
15/04/2021 05:51
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg har/har hatt racere i 50, 52, 54 og 56 uten at høyden min har endret seg nevneverdig i en tiden(om noe har jeg antagelig blitt mindre  ). Jeg er 174 cm og har nå en Colnago i 50, og jeg tror du skal høre på Bianchi her. Når det gjelder størrelser på tvers av produsenter går det ikke an å sammenligne tallene direkte da en 52 hos Trek, eller Specialized eller Scott godt kan være en 50 hos Bianchi eller Colnago. Tidligere eier av min Colnago var 178. Jeg hjelper sikkert ikke til nå, og når du starter på racer så vil jo "alt" være uvanlig, rart og antagelig litt småvondt før du venner deg til sittestilling og sånne ting, men jeg ville ikke hatt større enn 51 hos Bianchi tror jeg.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
15/04/2021 06:18
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Anbefaler deg å velge 51 i Intrepida. Den er evig høy nok. Du må uansett komme til å måtte leke med framspringlengde, kanskje styrebredde, og sikkert setetype også før du sitter riktig, og da er det, som by landeveissyklist enklere med en ramme som kanskje er litt liten enn en som er for stor. Sett også av et par tusenlapper til sykkeltilpasning. Det er ganske utrolig hvor avslappet sykling blir etter en.
|
|
|
15/04/2021 07:54
|
Ivarh
Ringrev
|
Ringrev
Intreprida kommer som nevnt over i 51, og 54. Jeg er ca samme høyde og inseam som deg, og 51 passer bra. Har denne sykkelen i Team Rynkeby versjon. Med litt tilpassing så får du en fin sykkel til å cruise rundt med:-)
Mvh Ivar
Each day is a gift, not a given right
|
|
|
15/04/2021 08:15
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
I tillegg vil jeg nevne at å gå ned fra 100 til 90 kan bety at du får en sykkel som ikke er i balanse. Den vil gi deg en veldig snappy styringsfølelse og tjangsene for at den blir mere ustabil i fart er tilstede
|
|
|
15/04/2021 08:41
|
Kermit2
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for all hjelp.Det var en Team Rynkeby ja. Flott sykkel, pen pris, som ny og rett borte i nabolaget. Har takket nei til den nå og legger landeveisykkel på hylla en stund. Får heller kjøpe av forhandler, men da riktig størrelse. Blir vel ikke noe sykling i sommer som det ser ut nå.
|
|
|
15/04/2021 09:18
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg tror du gjorde et godt valg. I hvert fall det med å ikke kjøpe en sykkel som kanskje er for stor. Å ikke kjøpe ny sykkel er selvføglelig helt feil :-)
Siden tråden virker "oppklart", kan vi spore av? Hva er greia med Rynkeby-syklene? Jeg føler at når man kjøper en BIanchi, så betaler man litt mer for at det er nettopp det. Men er ikke hele den gevinsten borte når man maler den gul?
|
|
|
[Re: Gråstein]
15/04/2021 10:33
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå stiller jo Bianchi seg bak Rynkeby-initiativet. Syklene hadde selvfølelig vært kulere i f.eks. invers "Pantani", men ok.
En annen sak med Intrepida: Den er så ulik andre Bianchier i geometrien at jeg mistenker den å være en OEM-sak malt Celeste (eller Rynkeby-gul).
Redigert av Valentino; 15/04/2021 10:53.
|
|
|
15/04/2021 14:22
|
Kermit2
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg tror du gjorde et godt valg. I hvert fall det med å ikke kjøpe en sykkel som kanskje er for stor. Å ikke kjøpe ny sykkel er selvføglelig helt feil :-)
Siden tråden virker "oppklart", kan vi spore av? Hva er greia med Rynkeby-syklene? Jeg føler at når man kjøper en BIanchi, så betaler man litt mer for at det er nettopp det. Men er ikke hele den gevinsten borte når man maler den gul? Det blir ny sykkel. Men jeg gir opp Finn. Det er ganske mye ekstra stress og dra hjem til folk for å se på en sykkel. Jeg har bare møtt opp for å se på den ene og det var en svært hyggelig selger og ikke gjennomført handel. Aktive syklister er nok en del triveligere enn andre, men likevel er det noe sært med å gå inn i noens private sfære på den måten. Så da blir det forhandler, sprett ny og budsjettsprekk når tiden kommer. Helt bestemt er jeg ikke så det kan bli Diamant arv grx, Focus Paralane, Allez, Orbea Avant eller noe annet som dukker opp. Litt dårlig timing med corona-stengte butikker, leveringsproblemer for sykkelprodusenter og leverandører samt en 300% økt etterspørsel etter sykkel med bukkestyre.
|
|
|
15/04/2021 14:56
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Siden tråden virker "oppklart", kan vi spore av? Hva er greia med Rynkeby-syklene? Jeg føler at når man kjøper en BIanchi, så betaler man litt mer for at det er nettopp det. Men er ikke hele den gevinsten borte når man maler den gul? Det er jo selskapsfargen som er gul, sikkert derfor de har malt rammene gule. Samt at de sykler til Paris for å se TdF (som har gul ledertrøye).
|
|
|
16/04/2021 10:12
|
Kermit2
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kan jo avslutte hele denne tråden med å si at en 2017 Team Rynkeby Bianchi i størrelse 51 ble lagt ut for 8000kr i dag kl 9.30. Kl 10.30 sto den i min stue. Nå søkes det heftig på nett og forumet angående sko, pedaler, klær og sykkelruter. En fantastisk start på helgen! Takk for all hjelp i forbindelse med størrelse.
|
|
|
16/04/2021 10:49
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Grattis! Hjelm og en shorts med god pute er det viktigste å starte med, evt. pedaler og sko om du ønsker å ta det steget med en gang. Tipper du blir støl og sår her og der de første ukene, så går det seg til. Så vil ikke anbefale å gjøre store endringer, bytte sete etc. før du har en del km erfaring.
|
|
|
16/04/2021 10:52
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
|
|