Er denne verdt noe?
|
Er denne verdt noe?
#2658103
13/04/2021 18:48
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
Kan desverre ikke skryte av noe så ekslusivt som Colnagoen i egen tråd, hvor alle er enige om at den er verdt "noe", og man kun forsøker å bli enige om "hva". I dette tilfellet derimot, er jeg mer ute etter hvorvidt dette er verdt "noe". Jeg fikk den som betaling for å lufte ett sett bremser. Det synes jeg var rimelig godt betalt, tross alt, for en halvtimes jobb. Men har den noe verdi dersom den settes i stand (som evt. overstiger prisen det koster meg å sette den i stand)? Denne har noen potensielle skjebner: - Den konverteres til APEX 1x, får styretape, og alle waiere klippes, og den ender som dedikert rullesykkel for undertegnede. - Den settes i stand som en reservelandeveisykkel, for pendling til jobb og deretter sykling rett fra jobb. I dag tør jeg ikke parkere landeveisykkelen min på jobb, men den her kunne jeg overlevd med at ble stjålet. - Den strippes og selges som deler - Den settes i stand og selges som komplett sykkel. Det jeg altså lurer på, er om sistnevnte punkt er ett poeng. Tenker det isåfall er "to" ganger den potensielt vil ha verdi. Den ene er akkurat nå, bare fordi markedet er spinnvilt, og det neste blir å vente 20-30 år til den er skikkelig veteran. Sistnevnte gidder jeg ikke vente på, så skal den gå, så blir det nå på forsommeren. Karbonramme med alu-baktriangel, Dura Ace (10s gruppe tror jeg, men det står 11s kassett på den(??!)), Unnaas alu-hjul, felgbrems, og ellers karbon-"everything" (setepinne, styre, etc). Så den er relativt snill på vekta (uten at jeg har veid den) Men, det kommer sannsynligvis til å koste ett par tusen å gjøre den tipp topp tenker jeg (pluss jobben). Noen som tør gjette hva noe slikt kunne gått for på Finn i god stand i dagens marked? EDIT: Vanskelig å se på bildene, men det er "ingenting" her som er i "mint" condition. Ramma har bruksmerker her og der, og litt skrapemerker på det meste som er i metall. Men komponentene skal angivelig fungere fint. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119756&filename=PXL_20210413_181329868.jpg) Noen som har i hodet hva slags gruppesett dette er, og evt. kan bekrefte hvor mange "deler" det har? Ser veldig 10-delt ut for meg (i beste fall) med shift-kabler som ikke ligger under styretapen og det hele. Men siden det står en 11-delt kassett på, så føler jeg at jeg må spørre. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119757&filename=PXL_20210413_181439943.jpg)
Redigert av vviz; 13/04/2021 18:50.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: Er denne verdt noe?
[Re: vviz]
#2658108
13/04/2021 19:34
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 467
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 467 |
Aner ikke hva den kan være verd. Isaac force med dura ace 7800, tidelt ja. Omtrent 2005. Hvis gruppa funker, ville det vel være best å få den i bruksstand? Tror ikke du kan regne med at det blir noen komfortabel tursykkel dog, tror den er ganske hissig.
|
|
|
Re: Er denne verdt noe?
[Re: vviz]
#2658110
13/04/2021 19:51
|
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 773 |
Du kan sikkert få 3-4K for den slik den står nå og 4-5K om den shines opp skikkelig? (da må sikkert kranken poleres ned, så den blir blank og fin  ) gruppen er jo kanonbra, men det trekker jo ned at den er såpass skabbete. naturligvis vanskelig å si, siden markedet er såpass hett for tiden.
|
|
|
Re: Er denne verdt noe?
[Re: vviz]
#2658118
13/04/2021 20:22
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
Vanskelig å se det på fotos, men tipper den trenger en ny stor skive foran, og de koster jo litt (700-800 kr) Ellers trenger den sikkert ny kjede, og kassett og nye strømper og vaiere.
Jeg hadde satt den i stand, slik at alt av gir og bremser virker tipp topp og prøvd meg på 5000 kr på finn. Størrelsemessig rammer den bredt. Da har du vel 3000-3500 i fortjeneste og gjort en ny eier glad.
|
|
|
Re: Er denne verdt noe?
[Re: bjarnetv]
#2658128
13/04/2021 22:13
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
Du kan sikkert få 3-4K for den slik den står nå og 4-5K om den shines opp skikkelig? (da må sikkert kranken poleres ned, så den blir blank og fin  ) gruppen er jo kanonbra, men det trekker jo ned at den er såpass skabbete. naturligvis vanskelig å si, siden markedet er såpass hett for tiden. Litt vanskelig å bedømme markedet her. Tror jeg ville håpet på 7-8k om jeg skulle gidde å pusse den opp, og håpet er vel da at noen som faktisk trenger en landeveisykkel, men sliter med å få tak i, skulle gitt den prisen. Orker ikke legge for mange timer i å evt. pusse den opp (tid er også penger). I ett marked som ikke er crazy, så må jeg (basert på tidligere erfaring) ut med 3-4k for en ramme (med hendler og krank) som jeg kan bruke som en rullesykkel. Om den sykkelen her, med en del innsats selger for 4-5k, tror jeg nok jeg er best tjent med å beholde den som rullesykkel. For problemet med å pusse den opp er at budsjetter har en tendens til å sprekke. Man "tror" man trenger deler for X,- men plutselig finner man ut at komponent Z må byttes, og plutselig blir det timer på eBay og 1000,- ekstra + frakt + mva, osv Skal tenke på det noen dager. Takk for innspill 
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: Er denne verdt noe?
[Re: vviz]
#2658135
14/04/2021 06:08
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
En slik 10-delt DA-gruppe med "åpne" girwirer er det mange som liker. Meeen den er veeldig brukssykkel slik den fremstår. Liker ideen om en rask pendlersykkel.
|
|
|
Re: Er denne verdt noe?
[Re: vviz]
#2658138
14/04/2021 06:25
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Det er jo den overlegent peneste DA-gruppen, og det trekker jo opp. Jeg synes komboen med alu-baktriangel er litt snodig, men det er sikkert bare meg.
Jeg støtter anslagene fra andre i tråden, mulig du får noe mer for den i deler??
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Er denne verdt noe?
[Re: gare]
#2658201
14/04/2021 10:03
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
Fin sykkel synes nå jeg - bør absolutt pusses opp og brukes. Hva en "eldre" sykkel er verdt i klingende mynt er sjeldent proposjonalt med bruksverdien, for ikke å nakke om bruksgleden. Angående: Jeg synes komboen med alu-baktriangel er litt snodig, men det er sikkert bare meg. Jeg har en cx med aluramme med karbon i baktriangel og gaffel. Dette skal "teoretisk" gi noe vibrasjonsdemping foran og bak. Hva ønsker designeren "teoretisk" å oppnå med det motsatte - altså karbon i ramme og alu i baktriangel?
|
|
|
Re: Er denne verdt noe?
[Re: vviz]
#2658214
14/04/2021 10:39
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Jeg har en litt tilårskommen racer med stål-hovedtriangel og karbon-baktriangel med akkurat dette med vibrasjonsdemping som argument, om dette er bra eller dårlig eller det samme er jo vanskelig å si egentlig 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Er denne verdt noe?
[Re: thamg]
#2658224
14/04/2021 11:08
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Fin sykkel synes nå jeg - bør absolutt pusses opp og brukes. Hva en "eldre" sykkel er verdt i klingende mynt er sjeldent proposjonalt med bruksverdien, for ikke å nakke om bruksgleden. Angående: Jeg synes komboen med alu-baktriangel er litt snodig, men det er sikkert bare meg. Jeg har en cx med aluramme med karbon i baktriangel og gaffel. Dette skal "teoretisk" gi noe vibrasjonsdemping foran og bak. Hva ønsker designeren "teoretisk" å oppnå med det motsatte - altså karbon i ramme og alu i baktriangel? Legendariske Cannondale Six13 ( https://www.landevei.no/sykkelkultur/hvorfor-er-vektgrensa-paa-sykler-akkurat-6-8-kg)hadde jo også hovedrør i karbon og bakramme i alu. Det ble vel både vært argumentert for økt stivhet og bedret komfort. 
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Er denne verdt noe?
[Re: gare]
#2658225
14/04/2021 11:08
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
Jeg har en litt tilårskommen racer med stål-hovedtriangel og karbon-baktriangel med akkurat dette med vibrasjonsdemping som argument, om dette er bra eller dårlig eller det samme er jo vanskelig å si egentlig  Interessant. Jeg har en stisykkel med karbon hovedtriangel og alu baktriangel. Men der er jo ingeniørkunsten ... ingen kunst. For det er uavhengige triangler, boltet sammen gjennom akslinger. Jeg synes dog det er spennende (og ser litt skummelt ut) hvordan Isaac bare "skjøter" alu og karbon sammen nesten uten merkbart skjøte. Lurer på hvordan det er gjort, mistenker litt sånn teltstang-prinsipp, at det ene røret er kjørt godt inni det andre og limt fast der, men aner ikke. Spennende (og litt skummelt :D)
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: Er denne verdt noe?
[Re: vviz]
#2658233
14/04/2021 11:24
|
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078 |
Utover bruksverdien(som er noe begrenset) så har plastsykler fra den tiden kun verdi hvis de har "race pedigree" synes jeg. 2-3000 er fair.
|
|
|
Re: Er denne verdt noe?
[Re: vviz]
#2658235
14/04/2021 11:40
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Lurer på hvordan det er gjort, mistenker litt sånn teltstang-prinsipp, at det ene røret er kjørt godt inni det andre og limt fast der, men aner ikke. Spennende (og litt skummelt :D) Dette er jo hvordan mange karbonrammer er laget. Inkludert de superdyre rammene fra Enve som diskutert i annen tråd. Ikke noe å være redd for på generell basis i hvert fall. Alu-sykler og stålsykler med muffer har også noe av den samme løsningen. På stålsykler er rørene loddet/sveiset sammen i muffene, men på alusykler med muffer er det helt vanlig å lime/bånde ting sammen. Flere av karbonsyklene til f.eks Colnago lages i stor grad med muffer og lim i skjøtene.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Er denne verdt noe?
[Re: vviz]
#2658308
14/04/2021 18:21
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
De samme (ser i hvert fall kliss like ut) hjulene (Unaas AS-30) ligger på finn til 3.500,- kroner, så du kan jo dra inn noen kroner der, og så sette den på rulla.
|
|
|
Re: Er denne verdt noe?
[Re: vviz]
#2658314
14/04/2021 18:35
|
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 2,000 |
Kanskje jeg er litt gniten, men jeg hadde gitt 2-3k for den som den er nå og oppimot 5 om slitedeler var byttet og ting gått over (vanskelig å se hvor mye bremsebane det er igjen på hjulene f.eks). For oss som liker å mekke så hadde jeg bare demontert alt, gått over lager etc og satt den sammen igjen og brukt den som kosesykkel. Ihvertfall siden du fikk den omtrent gratis så er det verdt det å sette den i skikkelig stand i mine øyner.
// Too many roads, too little time
|
|
|
Re: Er denne verdt noe?
[Re: sykkeloyvind]
#2658316
14/04/2021 18:41
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
Lurer på hvordan det er gjort, mistenker litt sånn teltstang-prinsipp, at det ene røret er kjørt godt inni det andre og limt fast der, men aner ikke. Spennende (og litt skummelt :D) Dette er jo hvordan mange karbonrammer er laget. Inkludert de superdyre rammene fra Enve som diskutert i annen tråd. Men der skjøter man identisk material med helt like egenskaper. Når man skjøter to ulike materialer med helt ulike egenskaper (det ene metallisk, det andre ikke), vil man blant annet ha utfordring med at de utvider/krymper ulikt i takt med temperaturendringer. Ikke noe å være redd for på generell basis i hvert fall.
Neida, ikke egentlig redd, synes aller mest bare det er kult at det lar seg gjøre  Alu-sykler og stålsykler med muffer har også noe av den samme løsningen. På stålsykler er rørene loddet/sveiset sammen i muffene, men på alusykler med muffer er det helt vanlig å lime/bånde ting sammen.
Flere av karbonsyklene til f.eks Colnago lages i stor grad med muffer og lim i skjøtene.
Nå er det vel bare Colnago sine jeg har sett på i levende live, som jeg vet produseres på den måten. Men på de jeg har sett, så er det helt tydelige muffer. Altså, muffene ligger utenpå karbonrør, og muffene er mange mm tykke. På Isaac'en går derimot carbonrøret over til aluminium, uten at diameteren på røret endres (og det er jo ikke direkte feite setestag heller), og uten at det er noe markant "skjøt" man kan føle. Atar det er samme muffe-system, men ganske kult at de får det til uten å måtte dra en sånn "colnago"-variant hvor det er tydelig diameterforskjell. Ikke meningen å rakke ned på Colnago'ene altså, de muffene deres er nok gjort som de er gjort mye pga design antar jeg, og de er jo kule de, for all del! Men dette er på en måte også kult, fordi det er annerledes (imo).
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: Er denne verdt noe?
[Re: vviz]
#2658348
15/04/2021 01:31
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 863
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 863 |
Trek hadde både landevei og terrengsykler med limte muffer som var "usynlige". Hadde en Trek 2200 eller 2300 med alu muffer og karbonrør i hovedtriangelet. Hadde også Trek 8500 som var deres siste komplette alu ramme med limte muffer. Trek 8700 var en karbonvariant som raceren, karbonrør i hovedtriangelet og alu muffer. Trek sluttet med dette før 2000 fordi det var for dyr løsning. Tidkrevende og lave toleranse. De gikk over til "simpel" sveising etterpå som ikke så ut i måneskinn sammenlignet med de limte rammene deres. Alu i baktriangel og karbon i hovedtriangelet var veldig vanlig før. Vil tro det var vanskeligere å lage tynne karbonrør som holdt mål før. Å.
|
|
|
|
|