|
Sko, vanskelig å finne god passform
|
Sko, vanskelig å finne god passform
13/04/2021 12:21
|
Stefan77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg har tydeligvis en noe pussig form på foten min. Jeg har alltid hatt problemer med å finne sko som passer greit, være seg til sykkel, ski, fjell eller annet bruk. Jeg har også opplevd at et par sko som (jeg mener) har passet perfekt før er for smale nå. Det virker på meg som at jeg har bred forfot med lite volum, smal hæl og noe høy fotbue, i tillegg til at de er relativt små, str 40. De fleste fysiske butikker tar ikke inn størrelse 40 i herresko, og jeg kan dermed ikke fritt prøve meg fram. Vanlige sko presser ofte sammen fotbladet sideveis slik at det blir en liten krøll/rynke på langs under ene foten. Såler med høy eller medium fotbuestøtte har ofte støtten litt langt bak, slik den ikke fyller opp hele rommet jeg vil ha støtte. Jeg foretrekker at sykkel og skisko sitter tett og det sliter jeg med å få til da de enten er veldig race-fit og dermed for smal eller så blir de veldig romslige.
Er det noen som har gode tips eller erfaringer til ressurser på nett, eller gode fagfolk (primært i trondheim), eventuelt spesifikke modeller som kan løse problemet for meg. Jeg vil gjerne ha et par terreng/sti sko, et par landeveissko og et par langrennsko som passer perfekt.
Sykkelsko terreng Specialized S-works trail 40. Disse passet bra før, tror jeg iallefall, men nå er de helt klart for smale foran. Mister følelsen før det er gått en time. Specialized Rime 40 (1.gen). Utslitt. Litt slaskete passform, men egentlig ganske bra Shimano XC700 40,5. Primærskoene pr idag. er litt for smale men det går egentlig sånn passe greit. Ønsker meg thigtere fit. Shimano M230 40. Gamle slitne sko som har tilpasset seg over år. Passer perfekt men er utslitt og har ubrukelig plastsåle. Mavic ?? Goretex 40 2/3. For spiss foran. Brukes kun til jobbsykling da de ikke er noe behagelige over tid.
Sykkelsko landevei Diadora str 40. For Spiss foran. Minner om Mavic skoa over. Kastet Nortwave str 40. For spiss og litt smal. De jeg bruker pr idag.
Av skisko har jeg idag et par Fischer racingsko 40. Passer ok-, men er smale (og nå utslitte) Fischer toruingsko 40. For mye volum framme, får ikke strammet til nok og foten beveger seg altfor mye. Alfa ??? BC fjellskisko. Altfor stort volum og jeg må bruke dobbelt sett sokker for å fylle opp slik at jeg har kontroll på skia.
Redigert av Stefan77; 13/04/2021 12:48.
- Stefan
|
|
|
Re: Sko, vanskelig å finne god passform
[Re: Stefan77]
14/04/2021 07:27
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Hva med Bont eller Lake? I motsetning til en del andre klesmerker som også lager sko så er disse to først og fremst skoprodusenter. Begge to har til dels svært brede modeller tilgjengelig. Jeg har ingen erfaring med Lake, men har Bont til både terreng og landevei. Begge produsentene har framgangsmåte for måling av føtter for å finne riktig størrelse i både lengde og bredde.
Jeg tør ikke uttale meg om hvorvidt dette løser noen av problemene knyttet til fotbue/volum etc., da jeg kan for lite om det. Men det med at fotbladet blir presset sammen er et vanlig fenomen, og noe man kanskje blir så vant til at man tenker at det skal være slik. For meg var det da en åpenbaring da jeg kjøpte mitt første par Bont (og løpesko fra Altra, de har litt samme filosofi) hvor tanken er at tærne skal kunne slappe av og få spre seg utover når du tråkker ned.
|
|
|
14/04/2021 08:00
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har brede føtter og bruker Lake i Wide både på landeveien og i terrenget. Det var de eneste jeg fant som var brede nok med untak av custom fra Barcelona (husker ikke navnet i farten....) . I tillegg oppgir de alle nødvnedige mål, som f.eks. bredde på hjemmesidenen sine. Der er det mange produsenter som svikter. https://www.velocitysport.no/manufacturers/lakeVelocity Sport kan skaffe Lake direkte fra produsent dersom de ikke har størrelsen inne. Relativt fort går det også. På langrenn har jeg et par fra Madshus som sitter nærmest som tøfler. Utrolig gode. Usikker på modell, og de er også en del år gamle. Jeg har også skøytesko fra Alfa som er gode og romslige.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
14/04/2021 08:46
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Five-Ten, Nortwave, Shimano (alltid minst en str opp), og Mavic har alle passet mine hobbitføtter ganske godt. Brei og flat forfot, omtrent som et reinsdyr. Framifrå i snø og sand men ikke alltid så praktisk i sko.
Racefit har jeg gitt opp og har vel ikke så fryktelig behov for den følelsen heller, har blitt nesten sykelig opptatt av komfort. Det nærmeste jeg kommer raske sko som jeg orker å ha på meg en dag på sykkel er Shimano ME7.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
14/04/2021 09:57
|
Stefan77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Noen gode tips over. Spesielt Bont er interessant. Har sjekket med sizing-opplegget dems og får faktisk størrelse 42 (!) hos dem. Hos lake er det litt mer usikkert hva som vil passe for meg men tyder på at jeg skal ha race-wide lest. Som jeg var inne på i opprinnelig innlegg, jeg har tydeligvis en bred forfot, men med lite volum. Om jeg må velge mellom XC/race sko og sti/enduro sko så heller jeg til det siste.
Redigert av Stefan77; 14/04/2021 10:02.
- Stefan
|
|
|
14/04/2021 10:16
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Kunne sikkert nevnt at ulempen med Bont er tilgjengeligheten, spesielt om du skal ha Wide. Jeg hadde utrolig flaks og kjøpte mine brukt av en kar som hadde bestilt 44.5W fra BikeBug i Australia, men så passet de ham ikke likevel ...
|
|
|
14/04/2021 10:44
|
LarsAG
Entusiast
|
Entusiast
Specialized sine første 2FO passer mine brede, flate og lave føtter. Ikke Lite versjonen, den er spiss. Ser at det har kommet en ny utgave nå, men har ikke prøvd den. Ellers er Shimano sin touring? serie bra med vidde forran. MT heter serien. Feks MT32
|
|
|
[Re: Ripen]
14/04/2021 12:09
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Five-Ten, Nortwave, Shimano (alltid minst en str opp) Av erfaring må jeg si at det ikke alltid gjelder for Shimano. Jeg har hatt to modeller av de gamle MW700 gore-tex vinterskoene, som har passet meg perfekt (1 størrelse opp i forhold til sommersko). Så kjøpte jeg i fjor de nye MW701, ny modell samme sko men med BOA, ikke bare borrelås. Bestilte disse på nett og kjøpte da selvsagt samme størrelse som alltid, men disse var digre. Minst en hel størrelse større enn før (og altså to størrelser opp i forhold til sommerskoene mine) Vet ikke om det gjelder kun denne modellen, eller om det er Shimano som har økt størrelsen over hele fjøla. Mottoet er uansett å prøve først.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
14/04/2021 12:48
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Five-Ten, Nortwave, Shimano (alltid minst en str opp) Av erfaring må jeg si at det ikke alltid gjelder for Shimano. Jeg har hatt to modeller av de gamle MW700 gore-tex vinterskoene, som har passet meg perfekt (1 størrelse opp i forhold til sommersko). Så kjøpte jeg i fjor de nye MW701, ny modell samme sko men med BOA, ikke bare borrelås. Bestilte disse på nett og kjøpte da selvsagt samme størrelse som alltid, men disse var digre. Minst en hel størrelse større enn før (og altså to størrelser opp i forhold til sommerskoene mine) Vet ikke om det gjelder kun denne modellen, eller om det er Shimano som har økt størrelsen over hele fjøla. Mottoet er uansett å prøve først. Ja det skal ikke være lett, og det er variasjoner i str og passform også mellom modeller fra samme produsent. Har gjort det samme, bestilt ny modell og den er enten for stor eller for liten.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
14/04/2021 13:06
|
Ebrietas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg tror fotformen din ligner litt på min. Sko som ser spiss ut gidde jeg ikke en gang prøve. Har five ten til sti som er veldig behagelige. Ellers har jeg et gammelt par fra nortwave (nirvana) til clips som passer supert (tight, men brukt på fler 4 timersturer uten problem). Har prøvd noen fra shimano som er ok. Her i opphørssalget til G-max testet jeg et par fra Giro som og virket greie (endte ikke med kjøp) Når det gjelder wide-modeller har jeg bare testet Lake, og opplevde at de var nesten like smale/spisse i tåen, men bredere bakover. Så for min del klemte de fortsatt på samme sted som de smale, samtidig som all støtte bakover på foten ble borte.
Redigert av Ebrietas; 14/04/2021 13:17. Rediger grunn: Lagt til et par paranteser med innhold
|
|
|
14/04/2021 17:42
|
Harald_D
Avhengig
|
Avhengig
Hei
Lette i mange år, før jeg endte opp med Spiuk sko, som passer meg veldig bra. Ellers er det veldig utfordrende å få prøvd forskjellige sko og hjelmer, da det er lite utvalg ute i butikkene. Ellers var det hvertfall før veldig fint med salgsmesse på Birkebeinerrittet, siden der var det mange leverandører representert
Harald D
|
|
|
15/04/2021 10:50
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Spuik set veldig bra ut. Formen ser også ut til å være av den brede typen. Eller så er de sykt smale på hælen, og normale fremover. Så er det nok en gang det som irriterer meg, hvorfor kan de ikke oppgi breddemål på sidene sine??? https://www.spiuk.com/en/men/catalogue/shoes/profit-rc-road-shoe-zprof2rc-zprof2rc138Se på oversikten hos Lake til sammenlikning: https://lakecycling.com/pages/sizing-chartsLitt som å selge jeans med kun lengdemål (for å sette det litt på spissen...) Har forøvrig også 5-10 når jeg sykler med flatties. Og Altra (klovnesko!) når jeg innimellom løper (grøss ;))
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
|
|