Utveksling grussykkel
|
Utveksling grussykkel
#2657996
13/04/2021 10:49
|
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 1,620
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 1,620 |
Trenger litt synsing og erfaringer.
Grussykkel bestilles en av de nærmeste dagene, og har fortsatt ikke klart å bestemme meg for om jeg skal ha 1x11 eller 2x11.
Sykkelen skal brukes ca. 50/50 grus/landevei, med og uten barnehenger. Logikken min sier 2x11, mens vilja hyler 1x11.
Hva er folks erfaringer? Blir 1x11 for tungt/lett? Er jeg dømt til 2x?
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
Re: Utveksling grussykkel
[Re: chili]
#2658001
13/04/2021 11:17
|
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350 |
Hva er motivasjonen din for 1x11?
På generelt grunnlag ville jeg anbefalt 2x11 for å gjøre det enkelt for deg selv å dekke alle behovene du nevner. Det er vanskelig å oppnå på 1x11 uten massive gap.
(Har selv en sykkel med 2x11 og en med 1x11 til ulik bruk).
|
|
|
Re: Utveksling grussykkel
[Re: chili]
#2658007
13/04/2021 11:31
|
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 1,620
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 1,620 |
Motivasjonen er alt jeg satte pris på ved å gå over til 1x på MTB tidligere. Enklere i bruk, trenger ikke "planlegge" giring foran, cleant utseende, og kanskje viktigst: 1 kabel mindre!
På 29" HT har jeg 38T foran og 11-32T kassett. Det blir litt spin-out til tider, men vil tro at 40 eller 42T skal holde.
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
Re: Utveksling grussykkel
[Re: chili]
#2658011
13/04/2021 11:38
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Jeg liker hvertfall 2 delt foran på grus. Skal du ha elektrisk så ville jeg hvertfall hatt 2 delt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Utveksling grussykkel
[Re: chili]
#2658012
13/04/2021 11:40
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Jeg har grusracer med 1x11. Må ned til 42t foran for å få lett nok gir til de verste kneikene, og det går på bekostning av tyngste. Har 11-42 kassett. Skulle dette vært eneste sykkel med bukkestyre hadde jeg gått for 2 delt foran. Evt. 10-50 kassett og 12 delt, men da snakker vi dyrere. Antar jeg.
|
|
|
Re: Utveksling grussykkel
[Re: chili]
#2658020
13/04/2021 11:59
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
Jeg hadde en Topstone med 46/30 - 11/34 Shimano som var helt kalas til kneiker i marka og med oppakking i tillegg til asfalt. Nå har jeg en SuperX som benyttes til ren grus eller med div vesker og 40 - 11/46 (SRAM Force). Har syklet noen lange turer med en del asfalt på den og toppfarten er begredelig mens den er hysterisk god til turer med masse bratte kneiker og annet. Skulle jeg hatt en 50/50 ville jeg gått for Ekar 42 - 9/42 eller todelt for å få både toppfart og lette gir. Det skal sies at jeg liker å spinne på lette gir. Jeg har ikke oversikt over utvekslingene på elektronisk SRAM som vel er bedre enn min uten XD driver på mekanisk Force.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: Utveksling grussykkel
[Re: chili]
#2658024
13/04/2021 12:08
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
EspenS
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256 |
Jeg har MTB 1x12 og vil aldri gå tilbake til todelt der. På grussykkelen setter jeg pris på allsidigheten til 2x11, både i forhold til range og i forhold til avstand mellom girene. På f.eks. 1x11 eller 1x12 vil man måtte gi noe på enten det letteste eller det tyngste, samt mer avstand mellom girene. Jeg kunne dog fint gått over på 1x13 Ekar, som har tilnærmet samme bredde i utvekslingen som 2x11. Ved en-delt ville jeg sikkert irritert meg litt på avstand mellom girene på landeveien, men det ville vært en vanesak, iallefall hvis sykler i eget tempo, kanskje noe mer styr hvis sykling i grupper med mye fart. Ved konkurransesykling og -trening på landeveien ville jeg måttet ha todelt, med tyngre tyngstegir enn typiske grusgrupper. Bredde i giringen på div varianter grussykkel: * grx 2x11 474% * campa ekar 1x13 467% * grx 1x11 418% * sram mullet 500%
|
|
|
Re: Utveksling grussykkel
[Re: chili]
#2658025
13/04/2021 12:08
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
Kjører 1x på både grus og landevei, men på to ulike sykler. Akkurat barnehenger har jeg ikke noe erfaring med, men har kjørt mye barnesete av typen man fester til seterøret, og jeg har ihvertfall ikke hatt noe problem med å sykle i marka med ungen bakpå med den giringen jeg har kjørt. Kjørte 38T foran når jeg tidvis kjørte barnesete, og setter det fortsatt på om jeg skal sykle lengre i kuppert terreng med masse pakk på sykkelen. Ellers sykler jeg vel normalt 40 eller 42T foran på grussykkelen (husker ikke helt hvilken av de). Dette funker helt fint for meg med 10-42T bak. 10'ern er litt viktig synes jeg (og krever vel XD(r)-boss, for uten den mister du jo 10% utveksling i den tunge enden. Synes ikke 40+10T er noe (stort) problem på toppfart heller. Har syklet flere landeveisritt med den utvekslingen uten å bli syklet fra, men mange hadde nok foretrukket å ha noe tyngre, og jeg bytter selv til 44T foran i ritt som ikke har altfor seige klatringer. Men til blandet sykling, litt marka, litt grus, litt unge bakpå, litt uten, litt brede dekk, litt slicks, osv, etc, hadde jeg levd helt fint med ca 40T foran og 10-42T bak. Det blir ett kompromiss uansett. Ja du kan få tettere giring med 2x, men da drar du på alt det rælet du selv sier du ikke har lyst på (det er også ett kompromiss). EDIT: Det du eventuelt taper på range eller tetthet bør du forøvrig regne ut selv https://ritzelrechner.de/ Det er ikke sikkert du trenger å tape noe særlig som er av betydning (for deg). Nå finnes det jo også mange fancy kassetter (som ikke jeg har kontroll over) fra Rotor, Sunrace osv, etc, hvor de gjerne kjører litt ulike tannhjul, slik at sjansen for å finne noen som er tette der hvor det betyr noe for deg, er større. Den jeg kjører på grus er en god gammel 10-42 fra SRAM (finnes sikkert enda bedre valg i dag).
Redigert av vviz; 13/04/2021 12:26.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: Utveksling grussykkel
[Re: chili]
#2658031
13/04/2021 12:25
|
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 519
altitude
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 519 |
Hadde samme vurderinger som trådstarter når jeg kjøpte ny grussykkel. Endte med en Specialized Diverge med 48/32 - 11/34, og to hjulsett, ett til grus og ett med 30 mm til vår/høst og lengre turer hvor komfort er prioritert. Savner litt et ennå lettere gir i de verste grusbakkene, men klarer meg helt greit med tyngste gir både på landevei og grus, men ville ikke hatt noe lettere. Konklusjonen er at jeg er veldig glad jeg valgte 2x når sykkelen også skal brukes en del på landevei. Gjelder både i forhold til utveksling og mindre sprang mellom girene. Men har ikke erfaring med 1x, og ser helt klart argumentene med enklere, lettere og ser renere utseende.
|
|
|
Re: Utveksling grussykkel
[Re: chili]
#2658050
13/04/2021 13:16
|
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 1,620
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 1,620 |
Takk for gode innspill! Det heller nok litt mot 2x, men det kommer også litt an på hvilke løsninger produsenten kan tilby. Mulig et SRAM-oppsett med 10-46 kassett og stort drev kan være en løsning, og evt bytte til mindre drev ved behov. Bryr meg i utgangspunktet lite om gapet mellom girene, siden jeg både er vandt til 1x, og konsekvent hopper over ett er to gir på HT med 2x-krank. Men mulig det vil komme mer til sin rett med unge på slep. Elektrisk er også et alternativ, om jeg klarer å passere samboerhinderet.. 
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
Re: Utveksling grussykkel
[Re: chili]
#2658054
13/04/2021 13:39
|
Registrert: Jan 2007
Innlegg: 99
Viktor J
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jan 2007
Innlegg: 99 |
Jeg bytta til 1x fra 2x har i våres og bruker SRAM-oppsett med 10-50 kassett (skal bytte til 10-48) med 46t foran. Før jeg fikk det montert opp var jeg litt bekymra for gapene mellom girene, kadens og om jeg ville tråkke ut girene fort. Har fremdeles tilgode å tråkke ut det tyngste på landevei (flatt) eller føle at jeg har en litt kjip kadens. Føles ut som de største hoppene likevel kommer på de letteste girene, og det er ikke så viktig for meg.
|
|
|
Re: Utveksling grussykkel
[Re: Viktor J]
#2658089
13/04/2021 17:21
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
Jeg bytta til 1x fra 2x har i våres og bruker SRAM-oppsett med 10-50 kassett (skal bytte til 10-48) med 46t foran. Før jeg fikk det montert opp var jeg litt bekymra for gapene mellom girene, kadens og om jeg ville tråkke ut girene fort. Har fremdeles tilgode å tråkke ut det tyngste på landevei (flatt) eller føle at jeg har en litt kjip kadens. Føles ut som de største hoppene likevel kommer på de letteste girene, og det er ikke så viktig for meg. Alle kassetter med høy spredning (og noen enda mer enn andre) er laget for å gi minst mulig gap på tunge gir, og heller høye gap på de lette. Og det er ikke bare deg det ikke er så viktig for det, det er egentlig alle. Grunnen er ganske enkel, går du fra 10->11T så hopper du 10%. Men allikevel hadde du neppe giddi å ha "halvgir" selv om det var mulig (opp en halv tann (5%)). Så 10% er ett stort nok hopp til at det er verdt å gire, men lite nok til at det føles tett. 11->12T er mindre enn 10%. 12->13T er enda mindre, osv, osv. Så fra du har rundt 20T, så må du begynne å hoppe to tenner, dersom det nye giret skal gi noe mening. Og fra 30T, må det hoppes 3T osv, osv. Så når man pusher 40 og 50 tenner, så må det hoppes 4-5 tenner (som ett minimum). Men om du hopper 8T istedenfor 5T, så er allikevel forskjellen i spredning langt mindre enn om du hadde hoppet direkte fra 10->12T. Så ja. De fleste kassetter gjør vel en høvelig god jobb for å sørge for at du har tette gir på de 4-5 nederste, hvor du trenger det mest. Men det er forskjeller fra produsent til produsent på når/hvor de begynner å hoppe over tenner, akkurat som det er forskjell på kroppene som skal bruke dette, både mtp hvor stort kadensregister de har å spille på komfortabelt, og om det er akkurat 14 eller 16-tanna kroppen din evt kommer til å savne mest. Sistnevnte kan jo til dels tweakes, ved å endre på skiva foran, men sannsynligvis ønsker du nok heller å bruke størrelse på framskiva til å justere hvor lett/tungt du ønsker å ha det, enn å "hacke" deg rundt en manglende tann.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: Utveksling grussykkel
[Re: chili]
#2658451
15/04/2021 11:47
|
Registrert: Apr 2020
Innlegg: 17
Pug-Nose
Fersking
|
Fersking
Registrert: Apr 2020
Innlegg: 17 |
Jeg er relativt utrent, med 1X GRX. Har sykla en del i marka på grusveiene med barnehenger og det har fungert ypperlig med 42t drev og 11-42 kassett. Har klart å tråkke opp alt jeg har møtt av bakker/kneiker i marka (om enn ganske tungpustet i de aller værste).
Deilig å slippe å skifte gir foran, men siden jeg er glad i nedkjøringer hender det jeg ønsker meg litt høyere toppfart. Ganske sikker på at GRX gruppa tåler 44t foran og Sunrace 11-46, noe som kanskje er den beste cost/effect endringen?
|
|
|
Re: Utveksling grussykkel
[Re: chili]
#2658495
15/04/2021 13:47
|
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 325
arekey
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 325 |
Avhenging av hjulsett kan du også sette på et XD-boss og en XD-kassett med 9 eller 10-tenner foran. 42 til 10 er tyngre utveksling enn 44 til 10. Trenger ikke koste noe mer enn å bytte krankdrev og kassett (XD-boss for mitt Mavic Allroad kostet mindre enn et GRX-drev og var faktisk enklere å bytte når man uansett først må av med kassetten), og du vil kunne ha ha en lavere utveksling uten å utfordre bakgiret for mye.
|
|
|
Re: Utveksling grussykkel
[Re: chili]
#2658589
16/04/2021 06:03
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 95
LCU
Medlem
|
Medlem
Registrert: May 2012
Innlegg: 95 |
Jeg gikk nettopp over fra 1x11 til 2x11 (GRX). Trekking av sykklevogn var en av argumentene for nettopp det. Ble litt lei av styrketråkk på lav kadens rett og slett, spesielt siden turene med sykkelvogn gjerne er restitusjonsturene.. Jeg digger i utgangspunktet enkelheten til 1x11 og har klart meg veldig fint med den på grussykkelen frem til nå, men alt til sin tid :-)
Gavia Terra 2021, BMC Teammachine Slr02 2019, Birk Elite 290 2015.
|
|
|
Re: Utveksling grussykkel
[Re: chili]
#2658666
16/04/2021 09:03
|
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 1,620
chili
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 1,620 |
Har landet på 2x11 oppsett på syklene. Uansett hvor lyst vi har på 1x drivverk, så kommer vi ikke unna at 2x vil passe bruken bedre. Syklene skal brukes til "alt", bortsett fra sti. Hjulvisping og grusing med og uten vogn. Om ikke annet er enhver sykkel fullstendig verdiløs uten oppgraderingsmuligheter 
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
|
|