Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Flytte ut av Oslo

Re: Flytte ut av Oslo [Re: EmilZipp] #2658236 14/04/2021 11:41
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: EmilZipp

Det er masse flotte grusalternativer i Follo (...)

Takk Emil!

Re: Flytte ut av Oslo [Re: BZE] #2658242 14/04/2021 12:00
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: BZE
Sitat: EmilZipp

Det er masse flotte grusalternativer i Follo (...)

Takk Emil!

.... Bare hyggelig, har fått med meg at det er en del flotte alternativer "på baksiden av Ski / Ås / Vestby" også (selv om det blir mer skog her) men med start på Nesodden er jeg naturlig nok bedre kjent litt nærmere saltvann :-) Området Ski, Kråkstad, Kroer, Garder, Son osv er fantastisk nydelig på landevei. Nord for Ski synes jeg det er mer trafikk, boligfelt eller skog.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Flytte ut av Oslo [Re: JonR] #2658251 14/04/2021 12:29
K
kid loco Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg funderte på akkurat dette forrige sommer. Hadde egentlig et krav om gang/sykkelavstand til tog, og kikket på steder som Nittedal, Fetsund osv. Gode muligheter for langrenn, sti og landeveissykling var og viktig.

Kort vei til tog var mest mtp å kunne dra inn til Oslo for å ta noen øl osv. (normalsituasjon uten pandemi).

Konkluderte etterhvert med at øl på løkka er så sjelden aktivitet etterhvert, at jeg kunne droppe kravet om gangavstand til tog, heller involvere taxi de gangene det er aktuelt. Et lite sentrum med cafe osv vil jeg erfaringsmessig heller ikke bruke mye.

Endte opp med å kjøpe hus i Åsgreina, Nannestad! Skikkelig på landet! Det blir en kontrast etter 15 år i Oslo. Vesentlig billigere enn de andre stedene jeg så på. Langrenn er rett utenfor døra, har ikke syklet noe særlig i området, men tror det blir bra:-)

Jeg bor alene, vil tro et slikt sted er mer tungvint for småbarnsfamilier etc? Lite kollektivmuligheter, må kjøre til butikk osv.
Huset er ferdig til høsten, blir spennende.

For min del blir pendling til jobb bil til Gardermoen 10-15min, deretter Flytoget. Pendling til løkka for øl blir: taxi til Gardermoen, Flytoget til Oslo S, deretter Voi eller lignende siste stykket:-)

"anybody who rides a bike is a friend of mine"
-gary fisher-
Re: Flytte ut av Oslo [Re: JonR] #2658387 15/04/2021 09:00
J
JonR Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Takk for alle gode innspill og forslag, mye her som kan hjelpe oss til å ta en bra avgjørelse.

Re: Flytte ut av Oslo [Re: ELO73] #2658401 15/04/2021 09:57
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
Kan slå et slag til for Nittedal. Jeg holder til litt nærmere Oslo enn forrige nittedøl, nærmere bestemt Skytta. 1 min til sti i Lillomarka, 6-7 min bort til starten på klatring opp til Røverkollen. Gjelleråsen og Romeriksåsen rett i nærheten. Etter min mening den beste syklinga Oslo-området har å by på.

Re: Flytte ut av Oslo [Re: JonR] #2658537 15/04/2021 18:37
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Slår også et slag for Nittedal. Et eldorado for aktive folk.
Bor selv også på Rotnes/Kruttverket område, drøyt 3 år nå. Kan gå ut av hagen og spenne på meg skiene og gå rett i lysløypa. Det er mange muligheter for diverse skirunder hvor man ikke trenger å ha samme t/r strekke på mer enn 500 meter. Også kort vei til toget hvor man kan ta det nordover og gå helt hjem til døra på ski.
17 min med tog til Nydalen. 25-30 min til Oslo S.
Vi har et senter med Vinmonopol, gastropub og div butikker i nærheten. Også et par kaféer i nærområdet.
Et stort nettverk av stier.
Gode forhold for landevei.
Idrettsanlegg.
Kjente personligheter i skigruppa.
Bibliotek og scene/kulturhus.

Vil påstå at Rotnes/Kruttverket er mest sentralt. Både ift aktiviteter, butikk og tog.
Åneby er ikke like rett ut i marka, selv om det ligger mot grensen. Her er det bratt og krokete sti man må opp før det åpenbarer seg. Litt mer skygge også.
Hakadal er jo litt lengre unna, men det er flotte deler av marka inn derfra.
Harestua har jeg familie. Flott område, men det går jo mer tid til pendling og ikke like mange togavganger.

Da vi var på boligjakt, fulgte vi markagrensa og så på nærhet til tog og marka. Til områder hvor vi ikke trengte å makse på lånet for en enebolig.
Landlige omgivelser også.

Prisene vokser bra her hvor jeg bor, men er store variasjoner i området, avhengig av standard og alder. Er en del nye eneboliger under oppføring nå.

Et eksempel som er veldig nære skog, skole og tog:
https://www.finn.no/205153484
Har ingen relasjoner til denne.

Kjenner ofte på følelsen over hvor bra jeg trives her og at jeg gleder meg til å bli pensjonist og tråle marka enda mer. Dog en stund igjen...
Jo, så er jo hele Romeriksåsene også nærme!

Her kan man også hente barn i barnehagen, sykle til nærmeste vann for overnatting, sykle tilbake til barnehagen dagen etter og rekke første møte på hjemmekontoret kl 9...

Re: Flytte ut av Oslo [Re: eirikbk] #2658862 16/04/2021 19:34
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: eirikbk

Her kan man også hente barn i barnehagen, sykle til nærmeste vann for overnatting, sykle tilbake til barnehagen dagen etter og rekke første møte på hjemmekontoret kl 9...

Så kult!
Her på bygda får man låne sportsutstyr, men hos dere kan man også hente barn i barnehagen.
Hvor mange kan man ta med om gangen?
Følger det med bleier og matpakke eller må du kjøpe det selv?

Re: Flytte ut av Oslo [Re: Tange] #2658984 17/04/2021 18:41
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Tange

Så kult!
Her på bygda får man låne sportsutstyr, men hos dere kan man også hente barn i barnehagen.
Hvor mange kan man ta med om gangen?
Følger det med bleier og matpakke eller må du kjøpe det selv?

Maks to per voksen, men bare fra samme kohort.
Rent-a-kid er som ved biler: Man må levere med full tank tilbake. Ikke full bleie.

Hehe, fikk meg en god latter på kommentaren din. Dette er sikkert null problem på ordentlige bygda, men det er ikke så mange steder såpass nært Oslo sentrum hvor dette lar seg gjennomføre. I alle fall ikke på en 20 min sykkeltur fra barnehagen.

Re: Flytte ut av Oslo [Re: JonR] #2660502 24/04/2021 19:53
B
Bro Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
B
Drammen har alt - elv og sjø, marka, langrenn, alpint, turheis, klatring, alle by-fasiliteter og kun en halvtime på toget til Oslo. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=215766886 God plass til sykler i kjelleren og eget sykehus til kona

Redigert av Bro; 24/04/2021 19:56. Rediger grunn: Tilføyelse
Re: Flytte ut av Oslo [Re: eirikbk] #2661161 28/04/2021 15:12
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg bor på Nordstrand i Oslo, og har gjort samme opplegg men vært på plass på kontoret på Lysaker 8.45 :-)

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support