Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke?

Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? #2657490 11/04/2021 09:19
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Trenger hjelp... jeg må innse at min tilårskomne Fjørå jakke bokstavelig talt går opp i liminga og er klar for å erstattes. Glidelåsen er fillete, den geniale ideen med Lim i stedet for søm div steder feiler, det er 10+ små hull og revner etter tryn og buskaset++ jakka har vært med på mye, men nå er det straks over, og det er jo ikke heeeelt t-skjorte vær ennå.... Jeg har hatt div jakker underveis, men denne har alltid vært favoritten, og den har overlevd alle de andre... modelen er av typen vindtett/skal, foran, flex/softshell bak.

Hva er favoritt allround/vindjakke di, og hvor får man tak i den?

Jeg er ikke ute etter en regnjakke, og heller ikke en supertynn vindjakke jeg kan ha i lomma, vil ha en verdig erstatter som kan være go-to jakka de neste 10 åra eller deromkring. ICON_SMILE

Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: Raymond] #2657497 11/04/2021 10:34
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Raymond
Trenger hjelp... jeg må innse at min tilårskomne Fjørå jakke bokstavelig talt går opp i liminga og er klar for å erstattes. Glidelåsen er fillete, den geniale ideen med Lim i stedet for søm div steder feiler, det er 10+ små hull og revner etter tryn og buskaset++ jakka har vært med på mye, men nå er det straks over, og det er jo ikke heeeelt t-skjorte vær ennå.... Jeg har hatt div jakker underveis, men denne har alltid vært favoritten, og den har overlevd alle de andre... modelen er av typen vindtett/skal, foran, flex/softshell bak.

Hva er favoritt allround/vindjakke di, og hvor får man tak i den?

Jeg er ikke ute etter en regnjakke, og heller ikke en supertynn vindjakke jeg kan ha i lomma, vil ha en verdig erstatter som kan være go-to jakka de neste 10 åra eller deromkring. ICON_SMILE

Jeg har ingen gode forslag, men vil bare på det sterkeste avbefale den nåværende Fjørå dri1 jakka (eller fra et par år tilbake, usikker på om jakka er endret siste år). Jeg har den og den er uten sidestykke det aller mest skuffende norrøna-kjøpet jeg noensinne har gjort. Byttet flere ganger pga. søm-tapen løsner, blir dvask og hengende når den blir våt og selv om de påstår at den er 5/6 vanntett lekker den vann som en sil etter bare 10-15 minutter i lett regn. Ikke puster den noe bra heller så på tørre dager blir man klam. Styr unna.

Er på jakt etter en ny jakke selv, så følger tråden med argusøyne selv om jeg ikke kan komme med noe annet enn en avbefaling nå.

Redigert av knuthaug; 11/04/2021 10:35.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: Raymond] #2657588 11/04/2021 21:22
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Uheldig eller annen utgave - jeg har samme Tri1 og svett etter en tur i regnet, men ikke våt av regnet. Om noe syntes jeg heller den er "for tett". Kjøpt i 2019 (tror jeg, tiden går for fort....).

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: Raymond] #2657597 12/04/2021 05:07
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Har hatt skall/gore-tex jakker fra Bergans, Norrønna, Arcteryx, TNF, Sweet, Mountain Equipment og Mountain Hardware de siste åra og skal jeg rangere disse så er Arcteryx Alpha uten tvil den beste jakka og den jeg velger om jeg vet det skal bli vått. De andre merkene kan ikke sammenliknes engang på kvalitet robusthet, det er rett og slett rått parti. Men den er nok langt ifra den letteste jakka. Av de lettere skalljakkene mine så er jeg nok mest fornøyd med Sweet sin.

Arcteryx er forøvrig jakka som politiet bruker. Der vant Arcteryx fordi de kunne levere den beste pakka (3 jakker) men jeg er ganske sikker på at både Alpha og Atom er veldig gode grunner til at Arcteryx vant akkurat denne testen. Atom er forøvrig min go to jakke til alt mulig bruk og jeg har faktisk 2 stykker av denne da jeg ville ha både med og uten hette. Den diggeste jakka jeg har eid.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: Raymond] #2657613 12/04/2021 06:56
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Okei, for å spore dette tilbake på det jeg er ute etter, så er det IKKE regnjakke, Goretex/dermizax/event/dri e.l., det puster altfor lite for å være en bruksjakke (i hvert fall for meg) når det ikke regner. Dessuten har jeg div skalljakker, så når det bøtter ned er jeg mer enn dekket. Derimot når det blåser og er surt, risk for litt regn o.l., så har jeg lite annet enn supertynne vindjakker, og de tåler jo nada før de ser ut som det har vært muserede i klesskapet, og de ikke lenger er særlig vindtette.

I min verden var den gamle Fjørå jakka perfekt. Relativt robust front, windstopper, softshell/godt pustende flex stoff bak. Liten lomme på brystet til telefon, liten lomme på ryggen til whatever. Lange armer, god krage om været slo om. For varm i 15+, men perfekt i kjølig vår og høstvær, såvel som vinter med et godt mellomlag.

Det er noe ala den jeg er ute etter, evt noe annet som noen «selger inn» på en overbevisende måte, men ikke full skall!!!

Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: Raymond] #2657619 12/04/2021 07:19
E
Ebrietas Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Jeg følger på her. Jeg har ikke klart å finne jakker som er vindtett foran, passe vannavstøtende og puster nok til å brukes med mer enn 100 i puls. Det nærmeste jeg har er Bergans slingsby, som vel er en skijakke. Primaloft i front, ull-mesh på rygg og bak på ermene, men den tåler ikke mye vann. Har blitt mye brukt til pendling mellom -8 og +8.

Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: Raymond] #2657633 12/04/2021 07:47
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Hvilken str?

Tror jeg har en L liggende, som jeg ikke bruker lenger! Svart, skall foran, mesh bak

PM

Redigert av chili; 12/04/2021 07:48.

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: Raymond] #2657704 12/04/2021 10:16
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Kan ikke du bare kjøpe en standard langrennsjakke fra Swix / Dæhlie?

Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: Raymond] #2657714 12/04/2021 10:31
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Følger denne.
Har også en gammel Norrøna jakke som så langt har vist seg å være overlegen mot det meste annet som har vært innom garderoben de siste årene.
Den er vel 11-12 år gammel nå, holder fortsatt sammen men begynner å preges av utallige turer, vasker og tidens tann.
Ikke samme jakka som din, tror den het Fjørå Flex1, ganske tynn og lett, vindtett, har ikke klart å finne tilsvarende.
Den puster vanvittig bra!

Andre jakker er enten i et stoff som knitrer og gjerne går hull på om man skulle være nedpå for å sjekke jordsmonnet eller være borti en liten kvist, mens denne har vært robust.
Og de andre jakkene som er robuste nok er ikke like tynne og blir for varme når det ikke er kuldegrader ute.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: Raymond] #2657720 12/04/2021 10:42
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Jeg har forrige utgave av denne og er veldig fornøyd. https://www.sweetprotection.com/no-no/hunter-wind-jacket-mens/828075.html Den puster godt og er lett og vindtett. Det skal nevnes at jeg har ødelagt en slik tidligere, men da hekta jeg meg såpass godt fast i en knukket grein at jeg tror det meste ville røket. Den som jeg har nå har vel gått omtrent 3 sesonger og ser fortsatt ny ut. Den nye modellen ser ut til å være omtrent lik, men jeg har ikke prøvd den selv

Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: Håvard.] #2657726 12/04/2021 10:50
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Håvard.
Jeg har forrige utgave av denne og er veldig fornøyd. https://www.sweetprotection.com/no-no/hunter-wind-jacket-mens/828075.html Den puster godt og er lett og vindtett. Det skal nevnes at jeg har ødelagt en slik tidligere, men da hekta jeg meg såpass godt fast i en knukket grein at jeg tror det meste ville røket. Den som jeg har nå har vel gått omtrent 3 sesonger og ser fortsatt ny ut. Den nye modellen ser ut til å være omtrent lik, men jeg har ikke prøvd den selv

Har sett litt på denne, men hadde håpet å finne noe litt mer robust. Mulig det er skinnet som bedrar og at den tåler mer enn førsteinntrykket. Jeg har en gammel Haglofs Ardent tror jeg den heter, knallgod i bruk, men den blir jo perforert av et lite møte med ei busk eller mot formodning moder jord.. ICON_SMILE

Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: Brusdalen] #2657728 12/04/2021 10:55
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Brusdalen
Kan ikke du bare kjøpe en standard langrennsjakke fra Swix / Dæhlie?

Kan man sykle med en skijakke? :))

Spøk til side, det er absolutt ikke det dummeste forslaget jeg har hørt, selv om de ikke er laget for bruket har jo ofte skiklær lignende egenskaper ift pusteevne og vindtett om ikke annet... Skal sjekke ut litt! Er vel rimelig utplukket i det markedet og, etter en god skivinter.

Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: chili] #2657730 12/04/2021 10:57
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: chili
Hvilken str?

Tror jeg har en L liggende, som jeg ikke bruker lenger! Svart, skall foran, mesh bak

PM

Er en romslig XL, men det ser jo ut til at det er flere som er på jakke jakt, så denne får du nok fart på ICON_SMILE

Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: Raymond] #2657808 12/04/2021 13:13
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Jeg har en 7mesh i Gore windstopper til bruk i skiftende vår og høstvær. Brukes både til terrenget og landeveien, og er ganske tettsittende med få lommer.

Div. sportsremedier ...
Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: Håvard.] #2657834 12/04/2021 14:29
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Håvard.

Dette er en av de jakkene i tynt "blafrestoff" som ikke tåler like mye som Norrøna jakka. Jeg har en sånn også.
Men den er helt klart den som har vært nærmest, veldig lett og minimalistisk, puster godt.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: Ripen] #2657902 12/04/2021 20:49
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hvor vid/tight skal jakka være? Endura, Gore, POC, Pearl Izumi, Fox (og flere) lager jakker som ser ut til å dekke behovet brukbart. Men det er mulig noe av det blir for "sykkeljakke".

Denne fra Fox synes jeg var kul, men litt for vid kanskje. Denne her fra Endura er tightere, og mer "sykkeljakke". Og ser bra ut. Men kanskje ikke på sti ICON_SMILE

Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: Øyvind V] #2658049 13/04/2021 13:15
StianR Offline
Entusiast
Entusiast

Han tok mangelen på ros som et uttrykk for stum beundring
Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: Raymond] #2658096 13/04/2021 18:04
M
mohansno Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Følger. En kombo som funker for meg på høsten og i disse tider er ull innerst, deretter flanell og til slutt en vindvest. Stiger pulsen putter jeg vindvesten i lomma og får dermed økt gjennomlufting ute i skogen.

Re: Hva kan erstatte en 1./2. gen Norrøna Fjørå jakke? [Re: StianR] #2658115 13/04/2021 20:14
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Hvor vid/tight skal jakka være? Endura, Gore, POC, Pearl Izumi, Fox (og flere) lager jakker som ser ut til å dekke behovet brukbart. Men det er mulig noe av det blir for "sykkeljakke".

Denne fra Fox synes jeg var kul, men litt for vid kanskje. Denne her fra Endura er tightere, og mer "sykkeljakke". Og ser bra ut. Men kanskje ikke på sti ICON_SMILE

Den Fox jakka har gått under radaren for meg, den så kurrant ut, må sjekkes ut!

Sitat: StianR

Njæ, jeg er ikke fullt så kul at flanell er aktuelt... skull

Moderator  support