Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 10 1 2 3 9 10

Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB

Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB #2657393 10/04/2021 13:31
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Var mange som hadde behov for å diskutere seriøst etter tulle innlegget "Konflikter EMTB vs Analog" Jeg sa at da kunne vi starte en ny tråd for å få et bedre utgangspunkt, det skled litt ut men virker som noen fortsatt har behov for videre seriøs diskusjon rundt dette temaet derfor starter jeg denne tråden med blanke ark.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2657399 10/04/2021 13:57
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Eneste valide argumentet mot emtb jeg har hørt her etter min mening er en frykt for å miste tilgang til enkelte pressområde(r) (Østmarka? Er det andre?) som og før emtb var konfliktfylt, stemmer det? Eller er det en iboende trass i enkelte som ikke unner andre en noe mer lettjent glede av marka og kule stier? Ser stadig kommentarer om at, når jeg ikke orker å tråkke mer, ikke før jeg blir 80år, som jeg vil påstå bygger opp under dette.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2657402 10/04/2021 14:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Grundig diskutert over 49 sider i Derfor er jeg imot el-sykler på sti (2015-21).

Herunder høringsprosessen forut for frislippet, og reguleringer siden.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Sepeda] #2657407 10/04/2021 15:00
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Takker for link, mye meninger her, godt vi har kommet litt videre enn noen av de eldste kommentarene med spinning og slitasje ved start/stopp i det minste ICON_GRIN

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Sepeda] #2657500 11/04/2021 11:11
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda
Grundig diskutert over 49 sider i Derfor er jeg imot el-sykler på sti (2015-21).

Litt vodsomt å skulle lese gjennom 146 sider med gamle meninger for å si noe om saken i dag. Må også si at trådsaterter oppsummer situasjonen temmelig tendensiøst og forenklet med at "Eneste valide argumentet mot emtb jeg har hørt her etter min mening er en frykt for å miste tilgang til enkelte pressområde(r)". Vel, om dette skulle intreffe, så er det vel noe som må skje av en grunn? Altså at emtb sliter mer på naturen enn vanlig sykkel, skaper mer konflikt med turgåere, eller noe i den retning. Det blir rart å tenke seg at reguleringer skal bli innført fordi noen synes elsykkel er morsomt eller alene fordi snittfarten er høyere enn med bare beinkraft. Det vil være konsekvensene av den høyere farten som eventuelt blir avgjørende. Og hva kan høyere snittfart innebære? Selv er jeg en ganske middels syklist på de fleste måter. På en vanlig partimers tur i Østmarka tilbakelgger jeg typisk hyggelige 10-15 km. med to til tre turer opp Skullerudåsen. Det lille jeg har prøvd meg på elsykkel så langt går snittfarta mi opp med nesten 100 prosent, og da er det inkludert en del klabb og babb fordi selve tråkkingen er litt annerledes og uvant. Ser lett for meg at jeg med G3 Turbo Levo vil kunne fokusere enda mer på godnedkjøringene på Skullerudåsen, og 5-6 opp/nedturer vil nok bli en ny personlig standard. Så er dette galt? Nei, ikke i seg selv, men det bærer med seg noen konsekvneser, da. For min del tror jeg på mer tilrettelegging og lure strategier, ikke bare på at fri regulering vil fungere av seg selv. For eksempel tror jeg det ville kunne være lurt å styrke stiene som er litt bortenfor utmamarksparkeringene, altså lokke syklister bort fra allfarvei rett og slett. Nå har jeg vært på folkemøter der sintinger er opprørt over å ha sett sykkelspor ved Hakloa og bruker dette som tegn på verdens undergang, så arbeid i rett linje blir det nok ikke. (Hakloa er ekstremt langt inne i Nordmarka,og ikke et sted det noensinne vil kunne bli mye ferdsel med sykkel, uansett hvilke motostørrelser som måtte tillates)

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2657507 11/04/2021 12:44
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Serriøst: Hva er det du vil diskutere? Det er nok ingen tvil om at det går fortere i en hel del mil med emtb, dvs. inntil batteriet er tomt, men på den annen side, derfra vil det nok gå fortere med en tradisjonell sykkel resten av turen. Men det er vel ingen mtb'ere som sykler sammen med noen på emtb. ICON_SMILE (ok da, det har skjedd meg flere ganger, men det var fordi jeg ikke visste bedre.)
De to er helt forskjellige, men overflatisk liknende ting, hvor det ene har en del begrensninger og fortrinn som er åpenbare, slik som kjøpsmessig høyere men antakelig bruksmessig lavere terskel, og sikkert høyere fun-factor, for dem som liker kortvarig og høyteknologisk basert moro bedre enn langvarig (og kanskje langsom!) fysisk mestring og selvoppholdelse. Det er en trend i tiden, som shuttling og annen ikke-asketisk lettvinthet. Fordi vi fortjener det!
Med en batteridrevet terrengsykkel har en selvsagt kjøpt seg mer kostbart (+komplisert, outsourcet?) vedlikehold, et mye større miljø-fotavtrykk, etc.
Og hele konseptet strider i mot tradisjonelt grunnleggende sports- og friluftsverdisyn på i alle fall ett vis. Hvis vi levde i et ennå mer liberalt land (vi er åpenbart på veg dit..) og stadig møtte motocross-sykler på stiene i skogen og fjellene våre ville det vært lett for de fleste å forstå hva jeg mener. Det blir nemlig nesten det samme, bortsett fra støyen. MX-kjørere må også gå av sykkelen innimellom, og de fleste av dem har spreke bein. De kan også dytte sykkelen gjennom skogen om de må. Men at det stort sett er en motor involvert i framdrifta kan vi vel være enige om, og det tilsier at det er motorisert ferdsel. Slik er det også med elsykler, selv om brøken er en annen. Derfor skal de ikke brukes i utmark, annet enn evt. som driftsredskap ved skogsdrift/jordbruk. Det må være ei grense et sted, og det går fremdeles ved motor og utmark. (Dette betyr derimot ikke at det er motorisert ferdsel om du har en sykkel med elektrisk gir, selv om dette også er et "hjelpemiddel" i følge enkelte (jeg er selvsagt motstander av slikt også, men jeg er åpensinnet nok til å ha med meg batteri på tur likevel, i mobilen, og lykt/gps, evt. annen bagasje! :))

Redigert av ingeplinge; 11/04/2021 12:56. Rediger grunn: PS: Altabjørn: når alle sprekingene i Hakadal og Nittedal har fått seg emtb blir det nok "harva opp" nye stier rundt hele Hakkloa!!

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2657508 11/04/2021 12:46
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
I dag på stitur så vi en kar lappe brumlebass i Østmarka på emtb. Som Alta sier - man orker kanskje 2-3 turer opp skullerudåsen med sykkel. Sier ikke at det er noe galt i det, men det er en helt annen greie og en ganske annen sport eller aktivitet da om man vil.......

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Altabjorn] #2657523 11/04/2021 15:52
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: Altabjorn
Sitat: Sepeda

Litt vodsomt å skulle lese gjennom 146 sider med gamle meninger for å si noe om saken i dag. Må også si at trådsaterter oppsummer situasjonen temmelig tendensiøst og forenklet med at "Eneste valide argumentet mot emtb jeg har hørt her etter min mening er en frykt for å miste tilgang til enkelte pressområde(r)". Vel, om dette skulle intreffe, så er det vel noe som må skje av en grunn? Altså at emtb sliter mer på naturen enn vanlig sykkel, skaper mer konflikt med turgåere, eller noe i den retning. Det blir rart å tenke seg at reguleringer skal bli innført fordi noen synes elsykkel er morsomt eller alene fordi snittfarten er høyere enn med bare beinkraft. Det vil være konsekvensene av den høyere farten som eventuelt blir avgjørende. Og hva kan høyere snittfart innebære? Selv er jeg en ganske middels syklist på de fleste måter. På en vanlig partimers tur i Østmarka tilbakelgger jeg typisk hyggelige 10-15 km. med to til tre turer opp Skullerudåsen. Det lille jeg har prøvd meg på elsykkel så langt går snittfarta mi opp med nesten 100 prosent, og da er det inkludert en del klabb og babb fordi selve tråkkingen er litt annerledes og uvant. Ser lett for meg at jeg med G3 Turbo Levo vil kunne fokusere enda mer på godnedkjøringene på Skullerudåsen, og 5-6 opp/nedturer vil nok bli en ny personlig standard. Så er dette galt? Nei, ikke i seg selv, men det bærer med seg noen konsekvneser, da. For min del tror jeg på mer tilrettelegging og lure strategier, ikke bare på at fri regulering vil fungere av seg selv. For eksempel tror jeg det ville kunne være lurt å styrke stiene som er litt bortenfor utmamarksparkeringene, altså lokke syklister bort fra allfarvei rett og slett. Nå har jeg vært på folkemøter der sintinger er opprørt over å ha sett sykkelspor ved Hakloa og bruker dette som tegn på verdens undergang, så arbeid i rett linje blir det nok ikke. (Hakloa er ekstremt langt inne i Nordmarka,og ikke et sted det noensinne vil kunne bli mye ferdsel med sykkel, uansett hvilke motostørrelser som måtte tillates)

Du skriver « Det vil være konsekvensene av den høyere farten som eventuelt blir avgjørende.» hva mener du her? Oppover, bortover eller nerrover. Hvilket belegg har du for denne påstanden om at det er dette som blir avgjørende? Er det opplevd fart av andre brukergrupper du tenker på? Jeg innbiller meg at der det blir konflikter er jo nerrover hvor emtb IKKE er noen fordel og at de som går fottur vil reagere. Da kan jo hastigheten bli langt over 25 og. Tenker at «motparten» som er fot tur menneskene hverken ser forskjell på emtb og mtb synes det er ubehag å bli møtt av noen dundrende ned en sti og bremser så steinene spruter for å unngå å treffe dem. Da snakker vi ikke lengre om hvilken sykkel man sykler på, men hvor mye hensyn og sti etikette man har/utviser.

Redigert av Hogg75; 11/04/2021 16:06.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2657540 11/04/2021 17:33
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Som jeg prøvde å forklare i innlegget: en konsekvens av høyere snittfart er at man i løpet av en time sykler mer sti, altså skaper mer slitasje. Så da får jeg vel gjenta meg selv da: en typisk par timers tur i Østmarka vil med elsykkel kunne ha 5-6 toppturer i steder for bare 2-3. Og nei, jeg har ingen forskningsrapport på dette, men hvis du krever forskning for å godta at høyere snittfart gir lengre sykkeldistanse, så skjønner jeg at det fins bedre ting ta seg til en søndagskveld.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Altabjorn] #2657563 11/04/2021 18:52
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Som jeg prøvde å forklare i innlegget: en konsekvens av høyere snittfart er at man i løpet av en time sykler mer sti, altså skaper mer slitasje. Så da får jeg vel gjenta meg selv da: en typisk par timers tur i Østmarka vil med elsykkel kunne ha 5-6 toppturer i steder for bare 2-3. Og nei, jeg har ingen forskningsrapport på dette, men hvis du krever forskning for å godta at høyere snittfart gir lengre sykkeldistanse, så skjønner jeg at det fins bedre ting ta seg til en søndagskveld.

Enig der, men hva med å heller fikse slitasjeutsatte steder i samråd med andre brukergrupper. Da kan jo alle nyte godt av bedre og mer robuste stier? Mine turer har vel økt i lengde ca 20-30% men bruker tilnærmet lik tid. Så ja jeg er fullt klar over det aspektet. Men jeg er og med å rydder og reparerer stier. Senest i dag var vi ute å jobbet flere timer med dette. Tenker at hvis alle bidrar kan man jo sameksistere uten de store konfliktene. Men det er nok lettere for meg da vi ikke har noen «Østmarkas venner» å forholde oss til og alle turgåere vi møter er megafornøyd med innsats vi syklister gjør for stiene i området. Mange kommentarer på det i dag.
NOTS Drammen blant annet gjør en kjempejobb i samarbeide med Drammens markas venner. Det er slikt vi trenger.

Redigert av Hogg75; 11/04/2021 19:11.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2657571 11/04/2021 19:16
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Hogg75: øker du lengden bare med 20-30% på samme tid med emtb?? Virkelig?? Min erfaring er mye lengre distanse på samme tid

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2657576 11/04/2021 19:35
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hørtes lite ut.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Stupfull] #2657579 11/04/2021 19:47
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: Stupfull
Hørtes lite ut.

Har som regel med meg en firbeint kompis. Begrenset hva han tåler. Snittfart med han er ca 13km/t, uten han så er det mellom 16-17. Meste jeg har hatt i snitt på STI er vel 19km/t på en tur. Men ikke sikkert at jeg er normalen da.... opplever aldri at jeg har klart å holde 25km/t oppover på sti. Ikke nok power i hverken sykkel eller bein. Bratt grusvei går det heller ikke. PS sykler mest teknisk sti med noe transport på grus.

Redigert av Hogg75; 11/04/2021 19:49. Rediger grunn: Legge til type sti
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2657591 11/04/2021 21:49
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Da er det jo andre forhold som begrenser det.

Jeg har en tur på emtb. 1200 moh, 25km og 2:22 min

På samme tid med stisykkelen hadde jeg vel klart i bestefall klart halvparten.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2657601 12/04/2021 06:14
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Snittfart på 13km/t på sti er ganske fort allerede, og min mer moderate snittfart vil være enklere å øke. Uansett er det mange faktorer som spiller inn på hvor mye fortere det faktisk går med elsykkel: type terreng, type sykling, type elsykkel osv. Økt snittfart er en mulighet som kommer med elsykkel. Andre er bedre mulighet for shuttleaktig endurosykling (de groveste elsyklende er jo mer eller mindre lagd for dette), og med en elsykkel så kan man frese rett gjennom myra på en helt annen måte en med vanlig stisykkel. Hvor store problem dette vil medføre, kan man jo bare spekuere om, men jeg tror det er viktig å være bevisst på hva man har med å gjøre, og legge opp strategier for utvikling av bærekreftige stinettverk deretter. Eventuelt kan det også bli nødvendig mer reguleringer av noe slag etterhvert, men jeg håper virkelig at dette kan unngås.

Redigert av Altabjorn; 12/04/2021 06:54.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Stupfull] #2657602 12/04/2021 06:16
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H

Har hatt turer på 30km+ med 1100-1200hm jeg og men det tilhører sjeldenheten. Registrerer og fra din tur at snitt hastighet ikke var meget høy, som også er en myte som mange tror. Du satt vel heller ikke å cruiset opp de verste bakkene i 25km/t?

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2657610 12/04/2021 06:50
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Blandinga, bratte terreng der jeg var. Syntes faktisk det var så ubehagelig å plystre forbi folk oppover grusen at jeg tok det piano. Flau følelse

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Stupfull] #2657614 12/04/2021 07:01
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Pole-Leo driver å teste elsykkel og har lagt ut en del data.

Han kan sykle over dobbelt så mye på en tur med elsykkel.
Det interessante er at han kan gjøres det samme dag etter dag etter dag... så slitasjen her er utvilsom.
Områder i Trondheim er ekstremt tilpasset(ufrivillig såklart) elsykkel for lap'ing og shuttle.

Det positive fra et elsykkelståsted er at Leo skriver er at han samtidig elsykler til stien, mens han normalt kjører bil dit med sykkel.

[Linket bilde]

Skjerdump fra Instagram

https://www.instagram.com/p/CM7mU8pBOAr/?utm_source=ig_web_copy_link

Redigert av RazeFaze; 12/04/2021 07:02.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Altabjorn] #2657615 12/04/2021 07:02
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Snittfart på 13km/t på sti er ganske fort allerede, og min mer moderate snittfart vil være enklere å øke. Uansett er det mange faktorer som spiller inn på hvor mye fortere det faktisk går med elsykkel: type terreng, type sykling, type elsykkel osv. Økt snittfart er en mulighet som kommer med elsykkel. Andre er bedre mulighet for shuttleaktig endurosykling (de groveste elsyklende er jo mer eller mindre lagd for dette), og med en elsykkel så kan man frese rett gjennom myra på en helt annen måte en med vanlig stisykkel. Hvor store problem dette vil medføre, kan man jo bare spekuere om, men jeg tror det er viktig å være bevisst på hva man har med å gjøre, og legge opp strategier for utvikling av bærekreftige stinettverk deretter. Eventuelt kan det også bli nødvendig mer reguleringer av noe slag etterhvert, men jeg håper virkelig at dette kan unngås.

Jeg har sett flere drar frem argumentet om myrpløying, hvor aktuellt er dette ? Jeg har ikke utviklet noe sug etter å tråkke i våt sump etter at jeg fikk El sykkel ,Jeg vil anta at de fleste som sykler sti liker seg på etablert sti og ikke utenfor . Hvis det er myr partier eller bløt partier på en etablert sti har jo oppfordringen lenge hvert at man skal tråkke rett igjennom og ikke sykle/gå rundt slik at bløt partiet blir breddet. Da vil jeg heller si med ditt argument at El bidrar til mindre bredding av sti en vanlig sykkel.

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: RazeFaze] #2657621 12/04/2021 07:27
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: RazeFaze

Det interessante er at han kan gjøres det samme dag etter dag etter dag... så slitasjen her er utvilsom.
Områder i Trondheim er ekstremt tilpasset(ufrivillig såklart) elsykkel for lap'ing og shuttle.

Det positive fra et elsykkelståsted er at Leo skriver er at han samtidig elsykler til stien, mens han normalt kjører bil dit med sykkel.

[Linket bilde]

Skjerdump fra Instagram

Ingen som jeg kjenner/(sykler med, følger på strava) sykler emtb på den måten, 17 runder på samme sti, høres meget kjedelig ut. Lurer på om dette er utbredt?

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2657624 12/04/2021 07:30
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Hogg75
Sitat: RazeFaze

[Linket bilde]

Skjerdump fra Instagram

Ingen som jeg kjenner/(sykler med, følger på strava) sykler emtb på den måten, 17 runder på samme sti, høres meget kjedelig ut. Lurer på om dette er utbredt?

En butikk i Molde posta i fjor sommer et bilde av elsykkel med en tekst ala "nå kan du sykle favorittstien din 10x på samme tida som du før greide 1"

Nå er også erfaringa mi lokalt herfra at Strava brukes mindre enn før, men blant bekjente av meg på Strava bedrives "lap'ing" av enkeltstier ja...

Hvor stort problem det er, vet ikke... men folk som synes dette er mye morsommere enn sykkel så tviler jeg ikke på at det er sånn.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2657626 12/04/2021 07:33
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har ikke sagt at økt myrslitasje er et hovedproblem med elsykling, kun at elsykkel er særlig mye mer effektivt i myrterreng. Det vil jo stadig ikke være særlig atraktivt å basere en stitur på mest mulig våt rødsti (skiløype i Oslomarka). Hvor mye økt slitasje det faktisk vil bli er veldig situasjonsavhengig, men jeg vet av temmelig mange steder i Oslomarka hvor jeg levende kan se for meg at dette kan bli et problem. Uansett, er dette bare en del et sammensatt hele som utgjør økt slitasjepotensial med elsykkel. Tror kanskje den størte utfordringen vil komme fra enduroshutling i områder med slitasjeutsatte nedkjøringer.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2657638 12/04/2021 08:04
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når det gjelder å kjøre runder/lapping så er det litt spesielt på våren når få stier er bare og både alle typer syklister kjører flere runder. Just sayin.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: olehen] #2657641 12/04/2021 08:08
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: olehen

Jeg har sett flere drar frem argumentet om myrpløying, hvor aktuellt er dette ? Jeg har ikke utviklet noe sug etter å tråkke i våt sump etter at jeg fikk El sykkel ,Jeg vil anta at de fleste som sykler sti liker seg på etablert sti og ikke utenfor . Hvis det er myr partier eller bløt partier på en etablert sti har jo oppfordringen lenge hvert at man skal tråkke rett igjennom og ikke sykle/gå rundt slik at bløt partiet blir breddet. Da vil jeg heller si med ditt argument at El bidrar til mindre bredding av sti en vanlig sykkel.

Når jeg har testet elsykler har jeg erfart at det å sykle i vått og kaldt vær er mindre kjipt på elsykkel enn på vanlig sykkel. Man kan lettere kle på seg mer, i tillegg til at det rett og slett er mindre knot å sykle på glatt føre når man kan ha større dekk, motorhjelp og masse vandring, uten at det koster noe mer krefter. Å sykle sti med vanlig sykkel når det er skikkelig vått og glatt blir fort ganske slitsomt og frustrerende, med elsykkel er dette ikke noe tema, egentlig. Det er fortsatt gøy og gjennomførbart å sykle lange turer, eller mange nedkjøringer og klatringer i realt vått føre når man har god motorhjelp og kan bruke den store stisykkelen med klissedekk, skjermer, mye vandring osv uten at det koster mer krefter i motbakkene.

Dette betyr ikke at elsyklister tar mindre hensyn til at stier kan være mer sårbare når det er vått, men det betyr at insentivet for å ta hensyn er mindre, da selve syklingen ikke oppleves som så utrivelig som det kan gjøre uten hjelpemotor.
Igjen kan dette være helt uproblematisk mange steder i Norge, heldigvis. Men det kan skape noen ekstra utfordringer i pressområder som rundt Oslo, Drammen, Trondheim osv.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: sykkeloyvind] #2657646 12/04/2021 08:18
H
Hogg75 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: olehen

Når jeg har testet elsykler har jeg erfart at det å sykle i vått og kaldt vær er mindre kjipt på elsykkel enn på vanlig sykkel. Man kan lettere kle på seg mer, i tillegg til at det rett og slett er mindre knot å sykle på glatt føre når man kan ha større dekk, motorhjelp og masse vandring, uten at det koster noe mer krefter. Å sykle sti med vanlig sykkel når det er skikkelig vått og glatt blir fort ganske slitsomt og frustrerende, med elsykkel er dette ikke noe tema, egentlig. Det er fortsatt gøy og gjennomførbart å sykle lange turer, eller mange nedkjøringer og klatringer i realt vått føre når man har god motorhjelp og kan bruke den store stisykkelen med klissedekk, skjermer, mye vandring osv uten at det koster mer krefter i motbakkene.

Dette betyr ikke at elsyklister tar mindre hensyn til at stier kan være mer sårbare når det er vått, men det betyr at insentivet for å ta hensyn er mindre, da selve syklingen ikke oppleves som så utrivelig som det kan gjøre uten hjelpemotor.
Igjen kan dette være helt uproblematisk mange steder i Norge, heldigvis. Men det kan skape noen ekstra utfordringer i pressområder som rundt Oslo, Drammen, Trondheim osv.

Hei Øyvind, Hører hva du sier, dette gjelder ikke for meg og de jeg sykler med på emtb. Jeg tenker at vi er nok enda mer rekreasjons mosjonister enn brukere sykkel for ren trening. Derfor venter vi gjerne til det blir tørt og fint på stiene og ikke regner, vi som andre er jo ikke mer glad i å bli våte, kalde og sølete.....

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: sykkeloyvind] #2657649 12/04/2021 08:26
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind

Når ble Drammen et pressområde for terrengsykling? Betyr dette at vi har et slitasjeproblem? Tror ikke de som bor og sykler der opplever dette.
Muligens er det et slitasjeproblem på to-tre stier rundt heissykling i Aron, ellers ikke.

Ellers gode synspunkter på elsykling i vått vær. Men man må bruke hodet, elmotor eller ikke, om å sykle på stier som er utsatt når de er våte. At det har vært mindre behagelig å sykle i regn med vanlig sykkel er en ting som har resultert i mindre sykling, men dette er et enda større problem i perioder etter mye nedbør.

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: Hogg75] #2657650 12/04/2021 08:27
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Takker for link, mye meninger her, godt vi har kommet litt videre enn noen av de eldste kommentarene med spinning og slitasje ved start/stopp i det minste ICON_GRIN

Det er jo eitt av hovedproblema, spinning -> fører til slitasje. Spesielt oppover.

(Min gjennomsnittsfart på sti i Trondheim med stisykkel har eit snitt ein plass mellom 7-10km/t..)

Redigert av TrondAM; 12/04/2021 08:35.
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: TrondAM] #2657656 12/04/2021 08:35
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: TrondAM

? Det er jo eitt av hovedproblema, spinning -> fører til slitasje. Spesielt oppover.

Mener du at elsykler spinner mer oppover enn vanlige sykler?

Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: TrondAM] #2657657 12/04/2021 08:35
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O

? Det er jo eitt av hovedproblema, spinning -> fører til slitasje. Spesielt oppover.

Tja det er vel der det er litt uenighet , jeg spinner mindre med El sykkel da den fordeler kraften på en jevnere måte. Jeg har alltid vært en cruxer så det er ikke slik at jeg tråkker opp flere klatringer nå enn før, men jeg tråkker mer skånsomt opp . Dette er nok et punkt som de to sidene av El diskusjonen aldri blir eninge i .

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Seriøs tråd for videre diskusjon av EMTB vs MTB [Re: simenf] #2657658 12/04/2021 08:37
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: simenf

Mener du at elsykler spinner mer oppover enn vanlige sykler?

Har sett det ja, litt delvis fordi fleire FORSØKER å sykle oppover med elsykkel. Med vanleg sykkel gir ein seg litt tidlegare, mens man prøver litt lengre før det glipper med el. Spesielt på vått føre.

Side 1 av 10 1 2 3 9 10

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå