Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Lære 8 åring å sykle

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Panda] #2717717 24/08/2022 07:07
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Panda
Det går seg helt sikkert til etter hvert. Ikke stress hverken deg eller barnet med det.

+1 Enig.

Vi har og venner med barn hvor det er stor forskjell på når de lærte seg å sykle.. alt fra 3 1/2 til 7-8år. Her hjemme var det ett år mellom da eldste og yngste lærte seg det.
Med to år imellom er det naturlig at yngste og hiver seg ut i ting litt tidligere da hun hele tiden skal være med på leiken til storesøster.

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2717724 24/08/2022 08:11
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Man kan jo tenke tilbake til når man selv lærte å sykle, og hvordan det foregikk.

Selv var jeg rundt 5, tenker jeg.
Fattern satte frem en god gammel jentesykkel etter min eldre søster og sa, "si fra om du vil ha hjelp da".

Det trengte jeg ikke, jeg fant ut av det helt selv sammen med en kompis.

(Tidlig 70-tall dette, vel og merke - barnesykkelnerding var ikke oppfunnet da. Heller ikke sykkelhjelm.)

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2717761 24/08/2022 10:32
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det begynner å bli lenge siden jeg hadde unger utenfor sykkelferdig alder. Men jeg husker godt hvordan det foregikk:

Kjøpte sykkel til førstefødte, styra og rotet rundt, dårlig stemning og mangel på fremgang. Gikk seg til i løpet av en uke eller to.

Når nestemann skulle lære seg, tok jeg av kranken av eldstemanns første sykkel, satt meg pent på en stol og så på ungen leke seg i gata og i hagen. Det tok vel under en time før ungen føyk nedover bakken på sykkelen uten pedaler. Så dro vi bort og kjøpte en sykkel til han som han vekslet mellom breibeint trillesykling og små forsøk på tråkking.

Yngstemann husker jeg ikke detaljene fra. Det var den samme pedalløse sykkelen, men jeg gjorde ingen aktive handlinger for at han skulle lære seg det.

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Iselilja] #2717777 24/08/2022 11:52
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Iselilja
Det løste seg her ved at jeg sluttet å mase, og plutselig kunne han sykle. Men det skjedde jo i mai i år, i slutten av 4. Klasse. Sent, men nå sykler han mye og har stor glede av det.

Det var veldig bra at det løste seg. Har akkurat samme erfaring som deg, uten at det endte like godt. Den ene ungen har elsket sykling fra dag 1, mens den andre har sluppet da interessen ikke var der....men det ble jo stort problem ved skoleturer. Er ennå et problem, men hun sykler så vidt når hun absolutt må. Tilbyr premier osv uten at det hjelper særlig. Hadde jeg gjort alt om igjen (nytt kull med ny dame - neida :-) så hadde jeg prioritert flere familieturer når de var fra 6-7 år, med tohjulinger, med eller uten støttehjul, balansesykler og hva som helst, siden politikerne/skolene har bestemt at ALLE skal sykle.

Re: Lære 8 åring å sykle [Re: Gubbe] #2717784 24/08/2022 12:30
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: Gubbe
Man kan jo tenke tilbake til når man selv lærte å sykle, og hvordan det foregikk.
Selv var jeg rundt 5, tenker jeg.
Fattern satte frem en god gammel jentesykkel etter min eldre søster og sa, "si fra om du vil ha hjelp da".
Det trengte jeg ikke, jeg fant ut av det helt selv sammen med en kompis.
(Tidlig 70-tall dette, vel og merke - barnesykkelnerding var ikke oppfunnet da. Heller ikke sykkelhjelm.)
Tilsvarende erfaring. Mye skrubbsår.
Ble veldig overrasket over hvor lett barn tar det i dag. Én sommer på balansesykkel og neste sommer syklet 3-åringen på sin Voom2. Interessen var der da sykkel ble introdusert, og de første turene ble (litt tilfeldig) en positiv opplevelse.
Det motoriske overgår dessverre trafikkforståelsen, og det er kanskje den største utfordringen når de sykler tidlig.

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support