Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pole Evolink 1.4 upgrade, någon som har koll ?

Pole Evolink 1.4 upgrade, någon som har koll ? #2657366 10/04/2021 08:28
G
Granite Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Hej, har sett att det ska vara möjligt att uppgradera EvoLink från 1.3 till 1.4 men har inte helt förstått vilka fördelar/nackdelar det skulle föra med sig. Såg en video där Leo förklarar att det bland annat blir lättare att göra wheelies, men det går ju helt fint med 1.3 också. Jag är mer intresserad av vad det skulle betyda för cyklingen på sti. Är det någon som har något intryck av vad det innebär för cykling nedöver och uppöver i teknisk terräng ?

Re: Pole Evolink 1.4 upgrade, någon som har koll ? [Re: Granite] #2657383 10/04/2021 11:31
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hovedgrunnen er nok å kunne kjøre metrisk demper, siden Monarch er utdatert. Resten er nok litt fortelle seg selv at det er bedre. Du får litt mer frempå sittestilling, pga brattere seterør, som vil gjøre at bakhjulsopphenget blir noe roligere under klatring.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Pole Evolink 1.4 upgrade, någon som har koll ? [Re: Granite] #2657419 10/04/2021 16:45
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Som baronen sier, litt brattere seterør som gjør at de kan strekke sykkelen 2 cm sammenlignet med den gamle uten at ett blir lengre. Sikkert et snev mer stabil nedover. En liten evolusjon fra 1,3.

Re: Pole Evolink 1.4 upgrade, någon som har koll ? [Re: Granite] #2657421 10/04/2021 16:51
G
Granite Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Ok, tack för svar. Kanske ingen stress att uppgradera, tycker att cykeln funkar bra som den är ICON_SMILE

Re: Pole Evolink 1.4 upgrade, någon som har koll ? [Re: Granite] #2657426 10/04/2021 17:31
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Ser nå at den upgraden består i å sette på en metrisk demper på eksisterende ramme. Du får da 144mm vandring bak og høyere krankhus. Det fører igjen til brattere seterør og brattere styrevinkel. For å kompensere på styrevinkelen monteres et - 2 graders styrelager. For de nye rammene som kommer senere i år vil styrerørsvinkelen endres og det vil lages et nytt og iraftigere baktriangel. Så mao samme ramme, bare ny demper og nytt styrelager på updaten.

Re: Pole Evolink 1.4 upgrade, någon som har koll ? [Re: Granite] #2657453 10/04/2021 20:18
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
De har gjort bakramma ENDA stivere på ny ramme. Tullete, spør du meg.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Pole Evolink 1.4 upgrade, någon som har koll ? [Re: Granite] #2657474 11/04/2021 06:42
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Endringene skulle også gi mer anti-squat på bakhjulsopphenget slik at den blir mer lik Stamina så vidt jeg skjønner, selv om jeg aldri har savnet noe mer på min Evolink. Høyere kranklager var også noe de skulle gå over til på flere av modellene skrev Leo, så det virker som dette er mer enn bare en fiffig måte å skifte til metrisk demper på. Det blir uansett spennende å se hva dommen blir når dette har kommet folk i hende. Hva skulle jeg ikke gitt for å se en diskusjon mellom Chris Porter og Leo Kokkonen om sykkelgeometri. Hint, hint, Terrengsykkelblad. ICON_SMILE

Redigert av Akaly; 11/04/2021 06:43.
Re: Pole Evolink 1.4 upgrade, någon som har koll ? [Re: Akaly] #2657503 11/04/2021 11:48
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Akaly
Endringene skulle også gi mer anti-squat på bakhjulsopphenget slik at den blir mer lik Stamina så vidt jeg skjønner, selv om jeg aldri har savnet noe mer på min Evolink. Høyere kranklager var også noe de skulle gå over til på flere av modellene skrev Leo, så det virker som dette er mer enn bare en fiffig måte å skifte til metrisk demper på. Det blir uansett spennende å se hva dommen blir når dette har kommet folk i hende. Hva skulle jeg ikke gitt for å se en diskusjon mellom Chris Porter og Leo Kokkonen om sykkelgeometri. Hint, hint, Terrengsykkelblad. ICON_SMILE

Chris Porter har i hvert fall mye mer krankdropp enn Pole. Synes det er digg med lavere krank på min Starling enn på Evolinken.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Pole Evolink 1.4 upgrade, någon som har koll ? [Re: baronKanon] #2657505 11/04/2021 12:01
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: baronKanon
Sitat: Akaly

Chris Porter har i hvert fall mye mer krankdropp enn Pole. Synes det er digg med lavere krank på min Starling enn på Evolinken.

Er så uheldig å ha en sykkel med lavt krankhus. Funker sikkert bra på breie stier eller anlegg. Men her er det bare irriterende. Evolinken har ganske høyt krankhus og det er bare helt fantastisk å kunne sykle uten å måtte tråkke kvartinger store deler av stien fordi ellers vil pedalene knalle neddi bakken. Mulig det er kjappere på strava med lavt krankhus. Men fordelene overgår ikke ulempene for meg iaf.

Moderator  support