Som emnet sier så skal jeg ha min første "ordentlige" sykkel. Jeg trodde det skulle bli enkelt, men jo mer jeg googler og leser meg opp, jo mer innser jeg hvor mye jeg ikke vet

Det eneste jeg har mer eller mindre konkludert med er at jeg nok havner i gravel sykkel segmentet.
Har prøvd litt kommunikasjon med sykkelbutikker, men de er ekstremt korte i svarene sine. Er som regel ikke mer en "denne vil passe deg bra <<insert link>>". Håper noe her inne kan hjelpe en sykkelnoob med litt mer konstruktive svar
- Bruksområdet estimeres til 50% transport (pendling, enkel til/fra), 40% turer med eller uten sykkelvogn, 10% aktiv trening
- Jeg vil estimere at underlaget er 70% asfalt og 30% grus/skogsvei
- Da sykkelen skal brukes en del til å trekke sykkelvogn med unge og bagasje må drivverket og bremsene være robuste. Girutveksling må også være gunstig i forhold til dette.
- Komfort er viktig pga. sykkelvogn og eventuelt litt lengre turer i marka. Vil dermed anta at jeg heller mot sykler med reach/stack som favoriserer en mer oppreist posisjon kontra veldig fremoverlent
- Må være mulig å montere på skjermer, bagasjebrett, bagger etc. etter behov. Gjerne også ha mulighet til å montere litt tykkere dekk, bare i tilfellet jeg skulle befinne meg midt i skauen.
Jeg har p.t. ikke no spesiellt forhold til 1x eller 2x tannhjuloppsett, SRAM eller shimano, ramme materiale etc. Vekt er ikke dødsviktig, men mindre er jo bedre
Har et budsjett på ca. 20k, +/-
Har selv snust meg frem til følgende forslag, men er åpen for andre også
Gavia terra a grx600Scott speedster gravel 30Basso TeraNoen som gidder å avse et par mins til å peke meg i riktig retning og eventuelt dele erfaringer ?

Mikael