Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelnoob skal ha sin første "ordentlige" sykkel

Sykkelnoob skal ha sin første "ordentlige" sykkel #2657314 09/04/2021 18:42
K
Kahrax Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Som emnet sier så skal jeg ha min første "ordentlige" sykkel. Jeg trodde det skulle bli enkelt, men jo mer jeg googler og leser meg opp, jo mer innser jeg hvor mye jeg ikke vet ICON_CONFUSED Det eneste jeg har mer eller mindre konkludert med er at jeg nok havner i gravel sykkel segmentet.

Har prøvd litt kommunikasjon med sykkelbutikker, men de er ekstremt korte i svarene sine. Er som regel ikke mer en "denne vil passe deg bra <<insert link>>". Håper noe her inne kan hjelpe en sykkelnoob med litt mer konstruktive svar ICON_LAUGH

- Bruksområdet estimeres til 50% transport (pendling, enkel til/fra), 40% turer med eller uten sykkelvogn, 10% aktiv trening
- Jeg vil estimere at underlaget er 70% asfalt og 30% grus/skogsvei
- Da sykkelen skal brukes en del til å trekke sykkelvogn med unge og bagasje må drivverket og bremsene være robuste. Girutveksling må også være gunstig i forhold til dette.
- Komfort er viktig pga. sykkelvogn og eventuelt litt lengre turer i marka. Vil dermed anta at jeg heller mot sykler med reach/stack som favoriserer en mer oppreist posisjon kontra veldig fremoverlent
- Må være mulig å montere på skjermer, bagasjebrett, bagger etc. etter behov. Gjerne også ha mulighet til å montere litt tykkere dekk, bare i tilfellet jeg skulle befinne meg midt i skauen.

Jeg har p.t. ikke no spesiellt forhold til 1x eller 2x tannhjuloppsett, SRAM eller shimano, ramme materiale etc. Vekt er ikke dødsviktig, men mindre er jo bedre ICON_LAUGH

Har et budsjett på ca. 20k, +/-

Har selv snust meg frem til følgende forslag, men er åpen for andre også

Gavia terra a grx600
Scott speedster gravel 30
Basso Tera

Noen som gidder å avse et par mins til å peke meg i riktig retning og eventuelt dele erfaringer ? ICON_WINK

Mikael

Re: Sykkelnoob skal ha sin første "ordentlige" sykkel [Re: Kahrax] #2657379 10/04/2021 10:09
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Synes du har gjort bra research.

Vet ikke hvordan festeinnordningene er for sykkelvogn, men ville kanskje helt mot en alu-ramme (som du har gjort i dine forslag) for det formålet, hvis det påfører mye sideveis belastning på kjedestaget eller setestaget.

Utveksling bør også ha 1:1 eller bedre som letteste gir (jeg er av og til innom 1:1 i nordmarka selv uten sykkelvogn, med mine 85+ kg), så et 2x-oppsett med 46/30 foran og 11-32 eller 11-34 bak høres fornuftig ut. Tror 1x blir litt i grenseland, da må du vel gjerne velge mellom "litt for tungt oppover med sykkelvogn", eller "litt for treigt" på flatene uten vogn (mao. 11-42 bak og 42t foran, eller 11-42 bak og 40t foran). På 12-delt SRAM/Campa får du vel opptil 11-50 kassett i 1x, men prisnivået på de gruppene er vel såpass at det er utelukket for budsjettet.

Så kort oppsummert ville jeg gått for:
* Aluramme
* Avslappet geometri
* Skjermfester og bagasjebrettfeste
* Shimano GRX 2-delt med 46/30 foran og 11-34 bak
* Klaring nok i ramme til 40-42mm piggdekk med skjermer, gjerne mer også.

Mulig det finnes noen "hacks" (Wolftooth Roadlink, SLX bakskifter e.l.) for å få større kassett på de rimeligere 1x-gruppene, men det jeg har lest av erfaringer er at det ikke funker så bra.

Create the problem and sell the solution
Re: Sykkelnoob skal ha sin første "ordentlige" sykkel [Re: Kahrax] #2657387 10/04/2021 12:33
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hvis det er snakk om vogn med stort (ev. Flere) barn eller annen tung last kunne også Ridley Kanzo A vært noe. Da får du GRX 46/30 foran og 11-36 kassett. Kjenner den ikke så godt ellers da

Re: Sykkelnoob skal ha sin første "ordentlige" sykkel [Re: Kahrax] #2657395 10/04/2021 13:34
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Noen her som har en av Kanzo'ene?

Jeg synes den var kul, så satte den på shortlisten min dersom jeg plutslig trenger ny sykkel (uten at jeg har umiddelbare planer om det)

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Sykkelnoob skal ha sin første "ordentlige" sykkel [Re: Kahrax] #2657409 10/04/2021 15:20
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Såvidt jeg vet så er Ridley Kanzo egentlig en Carbonda CFR696. Som har verdens lengste forumtråd her:
https://www.ridinggravel.com/forum/?p=post%2Fchinese-carbon-gravel-build-carbonda-8254658%3F%26trail%3D4950

Re: Sykkelnoob skal ha sin første "ordentlige" sykkel [Re: EspenS] #2657411 10/04/2021 15:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: EspenS
Såvidt jeg vet så er Ridley Kanzo egentlig en Carbonda CFR696.

Ridley Kanzo er ikke en modell, men en serie med forskjellige modeller.

Du tenker på Kanzo Adventure i karbon, ikke Kanzo A i aluminium ICON_SMILE

Re: Sykkelnoob skal ha sin første "ordentlige" sykkel [Re: Kahrax] #2657415 10/04/2021 16:27
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Hvis kanzo a i alu har samme geometri som carbonda 696 så er den en veldig fleksibel sykkel som kan være både komfortabel/oppreist eller rimelig aggressiv etter hvordan du stiller den inn.

Re: Sykkelnoob skal ha sin første "ordentlige" sykkel [Re: Kahrax] #2657418 10/04/2021 16:45
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De er ikke helt like. Kanzo A er litt større i størrelsene men jeg synes geometrien ser helt super ut. Den topper nok lista over grus/allroad sykler med fornuftig pris og tilgjenglighet i norske butikker.

https://www.ridley-bikes.com/nl_BE/bikes/SBIXTARID665

Re: Sykkelnoob skal ha sin første "ordentlige" sykkel [Re: Kahrax] #2657458 10/04/2021 20:56
K
Kahrax Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Takk for gode svar. DuffMcShank Kommer med gode kommentarer. Jeg ser poenget med karbon og krefter sideveis. Ikke godt å si om dette faktisk er et reelt problem. Antar at du med "avslappet geometri" mener at en sitter mer oppreist. Jeg innser jo at i min budsjettklasse så må noe vike, en kan ikke få alt ICON_TONGUE Har prøvd å oppsummere bakdelene for så å kanskje velge "miste ondet".

Gavia terra al grx600
- Lav stack (mer fremoverlent), noe jeg muligens antar kan gå litt på bekostning av komforten på lengre turer med sykkelvogn

Scott speedster gravel 30
- Virker som det er veldig trangt i gaffelen. Ser ikke for meg at det er plass til større dekk og skjermer

Basso tera gravel
- 1x blir muligens litt tungt i bratte bakker med vogn
- Baktriangel i karbon er potensielt ugustig
- Dyreste alternativ

Ridley kanzo A
- Ser ut som den har samme "issue" som Gavia Terra. Reach og stack ser ut til å gi en mer fremoverlent posisjon

Nå vet jeg jo ikke om geometrien til Kanzo A og Gavia Terra er et problem eller ikke, men er jo umulig å få prøvd de... Noen som har disse syklene og kan dele erfaringer?

Tips om andre sykkler mottas også med takk ICON_WINK Sykkel bør helst være på lager, eller i allefall mulig å skaffe innen 17 mai.

Mikael

Redigert av Kahrax; 10/04/2021 21:01.
Re: Sykkelnoob skal ha sin første "ordentlige" sykkel [Re: Kahrax] #2657464 10/04/2021 21:30
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg siktet for ordens skyld til XXL sin 21 modell av Kanzo A (https://www.xxl.no/ridley-kanzo-a-d...1_style?dclid=CPbXmveyuu8CFVjrmgodQRYO7g), men spørs vel om 17 mai går.

Re: Sykkelnoob skal ha sin første "ordentlige" sykkel [Re: Kahrax] #2657469 10/04/2021 22:34
K
Kahrax Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Ah riktig. Ser at den oppdaterte 2021 versjonen har Shimano og 11-36 kasett. Litt synd det med leveringstid ja. hmm. Antar rammegeometri er noelunde lik tidligere modeller.

Re: Sykkelnoob skal ha sin første "ordentlige" sykkel [Re: Kahrax] #2659938 22/04/2021 07:10
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ser også at GX Interceptor kommer med Ridley Kanzo A 2. Mai på xxl nå hvis du ikke har slått til på noe? Den var en hit her ifjor ihvertfall, men da er du over på 1x som andre kan mer om.

Re: Sykkelnoob skal ha sin første "ordentlige" sykkel [Re: Kahrax] #2659959 22/04/2021 07:51
Closeup Offline
Fersking
Fersking
Enig i hva @Duff skriver over. En ting å ha i tanke siden du nevner transport av barn er at aluminiumsramme vil muliggjøre bruk av barnesete om det skal være en mulighet. Det er en god måte å mikse det opp for barn(a) som kan føre til enda mer sykling.

Re: Sykkelnoob skal ha sin første "ordentlige" sykkel [Re: Closeup] #2660486 24/04/2021 18:19
K
Kahrax Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Det endte med at jeg har bestilt 21 modell av Kanzo A fra XXL. Jeg måtte bare godtta at leveringen ikke er før i uke 21. Kjøpte argumentet med at aluramme er bedre egnet en karbonramme for mitt formål. Ser også verdien i 2x istedet for 1x foran. Det var også positivt at det var en 11-36 kasett bak. Eneste som kanskje ikke var optimalt er sitteposisjonen, men her må jeg rett og slett prøve. Det var også en av grunnene til at jeg valgte XXL. Eventuell retur og bytte er litt enklere. Kan gi rapport når jeg har fått den og fått kjørt den noen uker.

Takk for mange bra refleksjoner og tips! ICON_SMILE

Re: Sykkelnoob skal ha sin første "ordentlige" sykkel [Re: Kahrax] #2661127 28/04/2021 12:00
N
Nitrius Offline
Fersking
Fersking
N
Jeg handlet Scott Speedster Gravel 30 mot slutten av fjoråret, og kan varmt anbefale sykkelen, men med noe forbehold:
-Har ikke noe erfaring med sykkelvogn.
-Som du nevner så er gaffelen noe trang, har ikke testet, men tror ikke du får plass til noe bredere enn 38mm dekk.
-Det er noe toe-overlap som betyr at tuppen av foten din fort treffer fremdekket når man svinger.
-Er ikke noe ekspert på geometri, og dette er min første bukkestyre sykkel, men det finnes nok mer avslappedet sykkelrammer der ute.

Ellers er jeg strålende fornøyd, og digger den mørke grønne fargen med de grå/sølvaktige detaljene ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå