Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skal dette hjulsettet høres slik ut?

Skal dette hjulsettet høres slik ut? #2657239 09/04/2021 12:58
F
Filipollas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
Hei!

Kjøpte flunkende ny sykkel i juli 2020.
Siden jeg hentet sykkelen har det kommet en del "raslelyder" fra hjulsettet.
Jeg ble fortalt at det antageligvis bare var bremseskivene som måtte rettes opp (evt. "bremses" ned så ikke bremskivene ganger på disse).

Det har ikke hjulpet, og i følge butikken så er dette helt normalt og ingenting feil med de lydene jeg hører.

Jeg har vanskelig for å tro at Shimano lager hjulsett hvor denne lyden er helt normal:

https://www.youtube.com/watch?v=JsRTlbYDFuw

Hjulsettet er Shimano GRX WH-RX570.

Noen kyndige som kan bekrefte/avkrefte om det stemmer at denne lyden er "normal"? ICON_SMILE

Re: Skal dette hjulsettet høres slik ut? [Re: Filipollas] #2657247 09/04/2021 13:09
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Skive tar borti klosser eller kaliper.

Sentrer skive/kaliper, juster stempel så de flytter seg likt, rett opp skive.
Ganske vanlig vedlikehold, dessverre. Skivebremser er ikke vedlikeholdsfritt.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Skal dette hjulsettet høres slik ut? [Re: Filipollas] #2657266 09/04/2021 14:00
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lyden er jo "normal" eller vanlig, men den skal ikke være der ...

Å sentrere kaliprene gjør du selv.

1. sett sykkelen i et mekkestativ (eller i det minste støtt)
2. løsne kalliperen slik at den er bevegelig sideveis, men ikke i høyden
3. hold bremsehendelen inne mens du strammer kalliperen igjen
4. gjenta med den andre bremsen

Dersom dette ikke hjelper er kanskje skiva di skeiv.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Skal dette hjulsettet høres slik ut? [Re: Filipollas] #2657311 09/04/2021 18:30
F
Filipollas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
Takk for hjelpen, det settes stor pris på.

Sykkelen har trillet ca. 300 kilometer siden sommeren, og kaliperne er blitt sentrert 3 ganger.
Det som er litt spesielt er at denne ulyden ofte er verst når det er vått ute, og går gradvis bort når det er tørt.

Kanskje det er som du skriver Raze; jeg må nok prøve med ny bremseskive..

Re: Skal dette hjulsettet høres slik ut? [Re: Filipollas] #2657406 10/04/2021 14:48
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Hvis du vil vente en mnd og kanskje fikse det selv kan du jo prøve med en sånn en (har ingen anelse hvor bra/dårlig det funker):

https://www.aliexpress.com/item/1005002100072581.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.42832f41Cqm8BC&algo_pvid=fabb13bd-26b0-4c80-b8c4-2cb49b459609&algo_expid=fabb13bd-26b0-4c80-b8c4-2cb49b459609-16&btsid=0b0a555e16178939392053546e376f&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Re: Skal dette hjulsettet høres slik ut? [Re: Filipollas] #2664472 19/05/2021 16:15
F
Filipollas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
Enden på visa her ble at jeg fikk erstattet et nytt, makan, Shimano GRX hjulsett, og lydene er helt likt som på det forrige hjulsettet.
https://www.youtube.com/watch?v=JsRTlbYDFuw

Butikken hvor jeg har kjøpt sykkelen mener at dette må jeg regne med fordi dette er et billig hjulsett og jeg er for tung, sterk i beina, som gjør at disse lydene må jeg bare regne med. Jeg er 90kg, ca ftp på 325. Kanskje litt tyngre og litt mer watt i beina enn gjennomsnittet, men jeg synes ikke dette forsvarer at jeg skal oppleve disse lydene.

Det som gir hodepine, er at det er enkelt for meg og verkstedet og sette sykkelen i et mekkestativ, så sørger enten jeg eller verkstedet for at bremseskivene ikke subber lenger og ting er greit. (Jeg gjør dette ved å rett og slett montere av og på hjulet, så ser jeg at det er lysglippe på begge sidene av bremseskiven).

Men straks jeg faktisk setter meg oppå sykkelen og begynner å tråkke, så kommer lydene gradvis tilbake og bremseskiven sitter skjevt.
Jeg er langt fra noen mekaniker, men jeg kan ikke forstå noe annet at det er noen deler som forflytter seg når sykkelen er i bruk, kontra når den henger i et mekkestativ. Denne gangen har jeg kun rullet på tørr asfalt for å elimenre at årsaken kan være sand og annet rusk som setter seg inni bremsene.

Sum a sumarum irriterer jeg meg fortsatt grønn over å høre på den lyden mens jeg sykler (jeg bruker heller en annen sykkel), og verkstedet/butikken tror at jeg er en kranglefant, fordi de finner ingenting feil med sykkelen eller hjulsettet.

Det mest irriterende her er all tiden jeg har brukt, og at butikken sier at dette er helt normalt og jeg må regne med dette med et slike lyder fra det hjulsettet.

Noen som kan kjenner seg igjen, eller vært borti liknende? Alt ordnes i mekkestativet, men etter noen kilometer på sykkelen så tror jeg at ting rett og slett forflytter seg litt.

Kan det være dårlig aksling eller kanskje noe helt annet?

Re: Skal dette hjulsettet høres slik ut? [Re: Filipollas] #2664481 19/05/2021 17:23
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis butikken mener hjulsettet er problemet så vil jeg jo anbefale deg å be om at de utbedrer mangelen.

Re: Skal dette hjulsettet høres slik ut? [Re: Filipollas] #2664486 19/05/2021 17:42
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Når jeg hører lyden på dette så høres det ikke ut som noe skive-subbing, er jo knatring i eiker dette høres ut som?

Re: Skal dette hjulsettet høres slik ut? [Re: Filipollas] #2664502 19/05/2021 19:02
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
For å utelukke det ene eller andre kan du vel plukke ut bremseklossene først og se hva som skjer med lyden. Er den der fremdeles så ta av hele caliperen. Så kan du hvertfall utelukke brems eller hjul.

Det høres strengt tatt ut som ulik lyd foran og bak?

På meg høres det ut som vinklingen er litt feil på klossene og kanskje er det anleggsflatene på ramma som ikke er 100%?

Og et par andre løse tanker:
- er det foran og bak burde det ikke ha noe å si hvor mye trøkk du har i beina
- er hjulsettet dårlig ville jeg tippet at felgen bøyde seg og navet inkl. skiva forblir på samme sted
- hvordan bolt er det? QR eller gjennomgående? Kan den glippe eller ikke være strammet korrekt så hele hjulet kan bevege seg noe sidelengs?
- om et dårlig hjulsett får bremsesubb av hard tråkking...hva skjer da om du bremser hardt? Kollapser de? Kreftenw da vil jo være langt høyere?
- hva skjer om du triller avgårde på sykkelen og står på den ene pedalen og lener sykkelen mot den andre siden? Da blir det jo et heftig moment på felg og nav og er det dårlig så bør det jo subbe som fy?

Re: Skal dette hjulsettet høres slik ut? [Re: Filipollas] #2664544 20/05/2021 06:42
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Så vidt jeg husker fra annen tråd, er det en fin og velutstyrt sykkel du har. Fryktelig kjedelig at du opplever dette. Men det er slett ikke sikkert at hjulsettet forårsaker problemet.

Det er mange forhold som kan skape subbing og ulyder, og problemene skyldes ikke nødvendigvis uvanlige eller unike forhold. Du har fått mange gode tips i tråden både om feilsøking og justeringer.

I ditt sted ville jeg systematisk gått gjennom oppsettet like fra begynnelsen, med rengjøring av komponentene, rens/oljing av stempler, installasjon av klosser, sentrering av kalipere, evt. retting av skive, og ikke minst en grundig innkjøring. Om man hopper over det sistnevnte, kan man i verste fall slite med ulyder og subbing som kommer og går.

Om du er interessert, kan vi finne gode lenker til deg med instrukser for hvert steg. Rutinen med å ta av og på hjul, som du refererer til, er neppe til hjelp. Det kan i beste fall bety at utfordringen ligger i bruk eller funksjon av akslingene.

Om du har begrenset erfaring eller vet at du ikke vil bruke tid på å sette deg grundig inn i oppsett og vedlikehold, ville jeg gått til et annet verksted og fått deres vurdering av hele oppsettet. Herunder av akslinger og bremsefester på sykkelen, som nevnt i tråden.

Jeg ser at du oppgir Nordmarka som adresse. Jeg bor i Sørkedalen og tar gjerne en titt og gir en hjelpende hånd om du er i nærheten. Er ingen mekaniker, men har en del erfaring med skivebremser fra de tre store merkene, og har opplevd liknende lyder med klosser som ikke er innkjørt, ikke optimalt sentrert og gjerne med trege stempler. Send meg i så fall PM.

Re: Skal dette hjulsettet høres slik ut? [Re: Filipollas] #2664550 20/05/2021 06:48
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Filipollas
Takk for hjelpen, det settes stor pris på.

Sykkelen har trillet ca. 300 kilometer siden sommeren, og kaliperne er blitt sentrert 3 ganger.
Det som er litt spesielt er at denne ulyden ofte er verst når det er vått ute, og går gradvis bort når det er tørt.

Kanskje det er som du skriver Raze; jeg må nok prøve med ny bremseskive..

Dette er lyden av sand/støv mellom skive og kloss. Er jo helt normalt, spesielt når det er vått ute, da du drar med deg mer sand. HELT normalt. Hvis det er GRX, regner jeg med det er en grussykkel, og du kommer aldri unna dette, med mindre du finner opp noen bremser som har stor avstand mellom kloss og skive.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Skal dette hjulsettet høres slik ut? [Re: Filipollas] #2664551 20/05/2021 06:49
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Kom på en ting til: sjekk spennfjæra på klossene at den er riktig type, ikke deformert og ikke ligger mellom kloss og skive. Feil på den kan gi "pingete rasling"

Re: Skal dette hjulsettet høres slik ut? [Re: baronKanon] #2664553 20/05/2021 06:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: baronKanon
Dette er lyden av sand/støv mellom skive og kloss. Er jo helt normalt, spesielt når det er vått ute, da du drar med deg mer sand. HELT normalt. Hvis det er GRX, regner jeg med det er en grussykkel, og du kommer aldri unna dette, med mindre du finner opp noen bremser som har stor avstand mellom kloss og skive.

Håper du har rett, men trådstarter skriver at han før siste video har syklet kun på tørr asfalt.

Sitat: Filipollas
Denne gangen har jeg kun rullet på tørr asfalt for å eliminere at årsaken kan være sand og annet rusk som setter seg inni bremsene.

Men om det faktisk er uhumskheter fra veibanen som har havnet mellom skive og klosser, burde et par kontrollerte nedbremsinger, eller en kjapp spyling av kalipere og skiver fjerne ulydene.

For øvrig: Sykler selv på grus, fin og grov, våt og tørr, tilnærmet daglig, på Shimano eller mer fintfølende Campagnolo, og er ikke i nærheten av slik ulyd.

Re: Skal dette hjulsettet høres slik ut? [Re: Filipollas] #2664559 20/05/2021 07:11
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Er det centerlock på skivene på sykkelen?
Om så, kan den være løs slik at skiva forskyver seg litt etter bruk og begynner å subbe inntil bremsene justeres på nytt?

Re: Skal dette hjulsettet høres slik ut? [Re: Filipollas] #2664615 20/05/2021 10:03
F
Filipollas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
Takk for mange tips og innspill. De fleste av spørsmålene har jeg ikke kompetanse til å svare på; men kan tillegge at selv med nytt hjulsett på tørr asfalt (ingen sand eller grus osv) så blir bremseskiven bøyd (tror jeg?) når jeg setter på meg på sykkelen og starter turen.

Jeg trenger eb ekspert til å se på hva det er som er utfordringen (hvorfor skjer dette?), og sikkert er noen av forslagene til fiks her riktig; jeg er bare feil person til å vurdere det:)

Jeg skal høre med Shimano direkte tenker jeg, og så tar jeg deg på ordet (@Sepeda) hvis det ikke løser seg:)

Re: Skal dette hjulsettet høres slik ut? [Re: Filipollas] #2664640 20/05/2021 11:29
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er mulig du skal finne noen som har dette verktøyet:

[Linket bilde]
https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2660249&page=1

Det kan hende bremsefesten i ramme/gaffel faktisk ikke er rette. Da vil bremser som ikke har kopp-og-kon monteringsskiver aldri stå helt parallelt med skiva. Om dette gjelder deg kan jeg ikke se fra videoen din.

LarsB

Redigert av larsb; 20/05/2021 11:29.
Re: Skal dette hjulsettet høres slik ut? [Re: Filipollas] #2664660 20/05/2021 13:11
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Synes Baron og LarsB sine teorier virker gode. Det høres ikke ut som om hjulsettet er kilden til problemene dine, snarere bremsene i seg selv.

En annen ting som kanskje kan sjekkes, er at stemplene trekker seg tilbake i kaliperet slik de skal. Også nye bremser kan være seige/treige! Dersom stemplene er treige kan de smøres forsiktig med samme type olje som bremsesystemet benytter. Har du Shimano (som det later til ut ifra videoen) er det mineralolje som gjelder. Bare husk å fjerne klossene først, så de ikke får olje på bremsebelegget.

Medlem av NOTS

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå