Det siste først, jeg er en alltid midt mellom størrelse M og L i alt fra klær til sykkel. Jeg er 179-180 cm. høy og skrittlengde 83-84 cm. Jeg er ikke tynn og ikke tjukk.. Basso forholder seg kun til skrittlengden og sier Palta i str. M passer til og med 83 cm. og str. L fra og med 84 cm. Typisk.
Normalt liker jeg ikke sykler som føles som de er lånt av storebroren min, og går ofte ned. Men faktum er at jeg er stokk stiv, aldri har syklet veldig mye, ca. et par tusen km/år det siste tiåret, og aldri aktivt. All logikk tilsier derfor at jeg ofte bør gå opp. Enige?
I alle fall når det gjelder Palta som i hhv. M/L har målene; size 520/550, top tube 530/550, reach 375/384, stack 541/559. I min verden er ikke dette en særlig stor Large.. Vet ikke om disse målene inkluderer 20 mm. spacere, eller "endurance kit" som Basso kaller det, antakelig ikke. Også usikker på hva som er standard stemlengde, tanken er vel at man kan velge.. Samt at jeg tror man kan snu stemmet fra -7 grader til 0.
Egentlig synes jeg sykkelen er litt teit. Den koster 60 lapper og passer antakelig ikke spesielt bra til noe, og er i tillegg litt for aggressiv for meg. I alle fall på grus, og jeg forventer lite mht. komfort i ordets rette forstand. (Ved å gå opp en størrelse får jeg jo også enda mindre eksponert setepinne enn det relativt rette overrøret allerede legger opp til.) Men, jeg er 42 år, får igjen på skatten - og tenker at har jeg lyst har jeg lov. Det jeg elsker ved sykkelen den er utseendet, og det at denne utgaven er 100% italiensk med EKAR gruppe. Samt at den har Capma sine Shamal karbonhjul. Dermed kan man ta i bruk sykkelen som den er, i motsetning enkelte andre sykler i samme prisklasse. I tillegg er den i praksis en landeveissykkel dersom man har slicks. Det er det jeg har syklet mest før jeg "oppdaget" sykling i nordmarka som jeg bor rett ved.
Utgangspunktet er at jeg er på utkikk etter en sykkel til 50/50 sykkel for asfalt og grus. Lite grov sykling, ingen bikepacking og ingen konkurranser, med unntak av et tur-ritt i året i snitt. Mest raske turer (for meg) på et par timer. Noen ganger kortere- noen ganger lengre. Har sett på sykler som Diverge, men blir det for grovt er jeg redd jeg får behov for en landeveissykkel i tillegg. Jeg har nemlig en ganske kvikk Bianchi karbonsykkel med karbonhjul fra før. I tillegg til en White grussykkel. Hovedunnskyldningen er å rydde opp i boden, altså å gå fra to til én(!) sykkel. Fordi det er tre andre i familien som har sykler. Ellers kunne jeg hatt fire. Men da må det bli et eller annet kompromiss.
Innspill? Skal jeg følge hjertet eller kjøpe Giant, Specialized et eller annet med Shimano eller SRAM? Hjelp meg å bruke opp pengene mine!
Det fine med sykkelmarkedet nå for tiden er at det finnes mange gode sykler som alle har litt forskjellige mål. Noen kan sykle på nær sagt hvilket som helst merke, mens andre vil finne seg best til rette på sykler som tolker størrelsen på en måte som passer den enkelte spesielt bra.
Jeg ville ikke kjøpt en sykkel som ikke passer, selv om produsenten mener den skal passe. Det er samtidig lettere å tilpasse en sykkel som er litt liten, enn en som er litt for stor. Du kan alltids sette på litt lenger stem og et par avstandsringer uten at det ødelegger egenskapene. Å ty til spesielt kort stem vil på den andre siden kludre til svingegenskapene og tyngdepunktet litt.
Egentlig synes jeg sykkelen er litt teit. Den koster 60 lapper og passer antakelig ikke spesielt bra til noe, og er i tillegg litt for aggressiv for meg.
Du svarte vel på eget spørsmål ganske greit vel????
Egentlig synes jeg sykkelen er litt teit. Den koster 60 lapper og passer antakelig ikke spesielt bra til noe, og er i tillegg litt for aggressiv for meg.
Du svarte vel på eget spørsmål ganske greit vel????
Sitat: torshovekspress1
Men, jeg er 42 år, får igjen på skatten - og tenker at har jeg lyst har jeg lov.
Men jeg synes motargumentet var best. Synes ikke det var "noe" teit med den sykkelen der jeg. Skulle gjerne hatt den selv
Jeg ønsker meg også en Palta med full Campa, virker dog å være litt kranglete å få tak i?
Palta er vel noe av det mest grusRACER du får tak i, i alle fall når det kommer til sittestilling hvor den har et hissigere stack-reach forhold enn blant annet Cannondale Supersix. Slik jeg leser geometrien må imidlertid den imidlertid være uten "Endurance pack", om ikke så blir dette så hissig atte hjelp.
Det som gjør det enda litt vanskeligere å finne riktig størrelse er jo at den er kjempevakker med horisontalt overrør, men samtidig medfører jo dette et relativt langt seterør.
På Bikeshop ser det ut som om den kommer med fremspring i 100 mm i S/M og 120 mm i L/XL.
Jeg passer for så vidt greit inn på en Supersix/Caad i både 56 og 58, jeg hadde nok kjøpt en Palta i L og med den nevnte Endurance pack kan jeg få den ganske lik, noen chopper skal en Palta ikke være uansett.
Hei! Jeg er omtrent som deg dvs. ca. 180cm og ifølge meg selv ikke tjukk, men relativt kompakt med 92-93kg på strømpelesten. Kort i beina dvs sitter på 73cm og lange armer.
Det er veldig vanskelig å finne sykkel som treffer anatomien slik som tiltenkt og dekker flere områder.
Jeg har endt opp med et kompromiss der jeg kjører sykkel som er litt liten pga beinlengde og har funnet meg til rette med det. Har og valgt en landeveissykkel med plass til dekk for å få fleksibilitet på underlag og ønskede egenskaper.
Dagens sykkel er en Trek Domane SL5 disc i 54cm av forrige utgave dvs. den som har fast setepinne med løs sete topp etter hvor høyt man sitter. Ifølge Trek så skal jeg ha 56cm, men det blir for stort og jeg trives ikke.
Denne sykkelen er "sveitserkniven" min! Den er satt opp med full Ultegra R8000 disc minus kranken som er 105. Styre og stem er bytta til et 42cm aero carbon styre fra Prime og passende stem på 110mm.
3 hjulsett gjør at den dekker mine behov veldig godt.
Grus: PR/ER1600 hjulsett med 35mm Schwalbe G One Allround TLR Landevei: The Duke 44mm carbonhjul med 28mm Pirelli Cinturato TLR Backup: PR1400 Dicut med Pirelli Velo 28mm
Denne sykkelen er jo broren eller søstra til Checkpoint som er en ren gravelsykkel og fetter til Madone/Emonda som er anerkjente skarpe landeveissykler og er brukt til type Roubaix og andre ritt med tøft underlag.
Den er dyr nok i litt fin utgave til at du blir kvitt dine 60k om det er viktig. Dagens utgave er litt mer aero og har plass til enda mer dekk.
Jeg ønsker meg også en Palta med full Campa, virker dog å være litt kranglete å få tak i?
Palta er vel noe av det mest grusRACER du får tak i, i alle fall når det kommer til sittestilling hvor den har et hissigere stack-reach forhold enn blant annet Cannondale Supersix. Slik jeg leser geometrien må imidlertid den imidlertid være uten "Endurance pack", om ikke så blir dette så hissig atte hjelp.
Det som gjør det enda litt vanskeligere å finne riktig størrelse er jo at den er kjempevakker med horisontalt overrør, men samtidig medfører jo dette et relativt langt seterør.
På Bikeshop ser det ut som om den kommer med fremspring i 100 mm i S/M og 120 mm i L/XL.
Jeg passer for så vidt greit inn på en Supersix/Caad i både 56 og 58, jeg hadde nok kjøpt en Palta i L og med den nevnte Endurance pack kan jeg få den ganske lik, noen chopper skal en Palta ikke være uansett.
Basso Palta spriker litt i flere retninger når det kommer til geometri. Den er lav og ganske kort i front, men har høy krank og lange kjedestag. Palta vil nok gi de fleste en del tåoverlapp.
Er dette en fiks teori rundt geometri eller har de bare ikke peiling på hvordan en #gravelbike skal være? Trenden er jo lang frontramme og kort bakramme. Spesielt det første gir mening for meg.
Er dette en fiks teori rundt geometri eller har de bare ikke peiling på hvordan en #gravelbike skal være? Trenden er jo lang frontramme og kort bakramme. Spesielt det første gir mening for meg.
Er ikke ett problem at en "gravelbike", eller "generisk sykkel", eller "eventyrsykkel" eller "monstercross", eller .. ja, du skjønner tegninga: er ganske vagt definert, og derfor blir også svaret på "hva" det skal være, ekstremt subjektivt, siden de brukes til så mye rart, og folk dermed også har så mange ulike forventninger til "hva" det skal være?
EDIT: Eller ikke nødvendigvis ett "problem" da, men en utfordring når man diskuterer de. At det er vanskelig å putte begrepet "gravelbike" i en veldig definert "bås".
Basso Palta spriker litt i flere retninger når det kommer til geometri. Den er lav og ganske kort i front, men har høy krank og lange kjedestag. Palta vil nok gi de fleste en del tåoverlapp.
For oss som stopper og lese geometri etter stack og reach, hva vil dette innebære mtp. kjøreegenskaper?
Takk for gode svar og kommentarer. Sykkelen er å få tak i fra noen utenlandske butikker. Har fått gode svar fra EatSleepCycle.com i Girona. Mistenker at de som driver der har engelsk som morsmål. De har den, men kun i Lava rød eller Matt grønn. Jeg hadde som en god nordmann sett den for meg i sort, og det sier de at de kan skaffe, men hvilke av de to andre fargene liker dere best? :-) https://www.bassobikes.com/shop-en/bikes/gravel/palta-1.html
De foreslår videre 110 mm. stem 0 grader til meg (kan snus til 11 grader). De spacerne som er avbildet er den såkalte "20 mm. endurance pack" og er nok ikke inkludert i stack målet.
Det finnes sikkert flere sykler med EKAR gruppesett, men ikke så mange som er 100% "håndbygget i Italia" med Campagnalo karbonhjul og som sniker seg under 60 lapper. Kall meg gjerne overfladisk, men jeg synes faktisk det er verdt litt i seg selv. Om det er det beste utstyret som finnes kan sikkert diskuteres, det er i alle fall ikke dårlig. Og ikke tungt. :-)
Forstår de som synes at dette er en sykkel som ikke henger helt med på utviklingen innen gravel sykling. Problemet med den utviklingen er vel at den beveger seg lenger og lenger unna landeveissykling. Nå er ikke det et problem i seg selv, men når man bare skal ha én sykkel og egentlig sykler mest på gode grusveier og asfalt, kan det kanskje være det. Det eksistensielle spørsmålet er kanskje om det går an å ha bare én sykkel (med ett hjulsett).
Er ikke ett problem at en "gravelbike", eller "generisk sykkel", eller "eventyrsykkel" eller "monstercross", eller .. ja, du skjønner tegninga: er ganske vagt definert, og derfor blir også svaret på "hva" det skal være, ekstremt subjektivt, siden de brukes til så mye rart, og folk dermed også har så mange ulike forventninger til "hva" det skal være?
EDIT: Eller ikke nødvendigvis ett "problem" da, men en utfordring når man diskuterer de. At det er vanskelig å putte begrepet "gravelbike" i en veldig definert "bås".
Sånn jeg ser det er det to hoved-tilnærminger til #gravel. Den ene er traktor-tilnærmingen. Her er det få regler; store dekk, slakke vinkler og mtb/#adventure DNA er stikkord. Den andre og mest aktuelle for de fleste er å ta utgangspunkt i en fungerende landeveissykkel og gjøre små endringer for økt stabilitet og plass til større dekk. Klarer ikke helt å skjønne hvor Palta plasserer seg her og hvilke egenskaper de har lagt vekt på men i en verden hvor det ikke finnes mennesker over 185cm så er den sikkert bra:)
For oss som stopper og lese geometri etter stack og reach, hva vil dette innebære mtp. kjøreegenskaper?
Palta er en grussykkel som ligger nærmere cyclocross enn mange nymotens mer rendyrkede gravel-sykler, sånn som jeg forstår den.
Den vil nok være kvikkere i styringen/noe mer nervøs og mindre stabil i fart. Den litt høye kranken vil kunne gi følelsen av at den har større svingradius enn en sykkel med lavere krank. Lengre hekk gir stabilitet oppover, samtidig som grepet på løst underlag kan bli noe redusert da du ikke får vekt direkte på bakhjulet på samme måte. Tåoverlapp er jo aldri noe heldig i seg selv, men trenger som regel ikke å være noe problem hvis det ikke blir mye. Det vanskeliggjør dog sykling med skjermer.
Takk for gode svar og kommentarer. Sykkelen er å få tak i fra noen utenlandske butikker. Har fått gode svar fra EatSleepCycle.com i Girona. Mistenker at de som driver der har engelsk som morsmål. De har den, men kun i Lava rød eller Matt grønn. Jeg hadde som en god nordmann sett den for meg i sort, og det sier de at de kan skaffe, men hvilke av de to andre fargene liker dere best? :-) https://www.bassobikes.com/shop-en/bikes/gravel/palta-1.html
Ikke til forkleinelse for alle sorte sykler der ute, for smak er jo subjektivt. Personlig ville jeg ikke "stealth'a" ned en ramme, med mindre det var en ramme jeg var redd for å vise offentlig. Dette er definitivt ikke en slik ramme! Jeg ville valgt den fargen du best synes definerer bruken du tiltenker den. Mest asfalt, velg rødt, det er den internasjonele 'go fast'-fargen, og ekstra spesielt siden den er italiensk (Scuderia Ferrari). Velg grønt om den identiserer seg mer som en skog/grus-maskin. For ingen av fargene var stygge. Men siden du er en jålebukk, så vil jo dette få følger for hvilke farger du skal ha på bekledning osv. Det som godt til rødt, går jo ikke nødvendigvis godt til grønt osv. Dette vil jo igjen få følger for hvilken sykkelklubber du evt. kan sykle for, siden du tvinges inn i klubbdrakter du ikke kan velge farge på osv (jeg spøker selvsagt... kanskje).
Det finnes sikkert flere sykler med EKAR gruppesett, men ikke så mange som er 100% "håndbygget i Italia" med Campagnalo karbonhjul og som sniker seg under 60 lapper. Kall meg gjerne overfladisk, men jeg synes faktisk det er verdt litt i seg selv. Om det er det beste utstyret som finnes kan sikkert diskuteres, det er i alle fall ikke dårlig. Og ikke tungt. :-)
Jeg liker argumentasjonen din veldig godt.
Forstår de som synes at dette er en sykkel som ikke henger helt med på utviklingen innen gravel sykling. Problemet med den utviklingen er vel at den beveger seg lenger og lenger unna landeveissykling. Nå er ikke det et problem i seg selv, men når man bare skal ha én sykkel og egentlig sykler mest på gode grusveier og asfalt, kan det kanskje være det. Det eksistensielle spørsmålet er kanskje om det går an å ha bare én sykkel (med ett hjulsett).
Jeg synes det er helt supert at du finner din nisje og "går for det", uten å nødvendigvis bry deg om hva som er trenden. Du trenger ikke "trenden" dersom treden fraviker fra måten du skal bruke den på, for da vil dere aldri bli bestevenner uansett. Dette sklir jo rett inn i følgende debatt:
Sitat: Skubisan
Sånn jeg ser det er det to hoved-tilnærminger til #gravel. Den ene er traktor-tilnærmingen. Her er det få regler; store dekk, slakke vinkler og mtb/#adventure DNA er stikkord. Den andre og mest aktuelle for de fleste er å ta utgangspunkt i en fungerende landeveissykkel og gjøre små endringer for økt stabilitet og plass til større dekk. Klarer ikke helt å skjønne hvor Palta plasserer seg her og hvilke egenskaper de har lagt vekt på men i en verden hvor det ikke finnes mennesker over 185cm så er den sikkert bra:)
Poenget mitt var at jeg er forsåvidt enig i de to hovedtilnærmingene. Men i praksis er nok spennet på hvordan folk bruker syklene sinnsykt stort, så jeg er nesten sikker på at samme hva slags rar geometrikombinasjon man klarer å gjøre av de to ytterpunktene, så kommer det til å bli "midt i blinken" for en eller annen nisje med "noen" brukere. Og det er jo kult at det finnes godt utvalg. Men det gjør det jo litt vanskelig å beskrive hele spennet fra raske landevei-alikes til mtb-adventures-alikes med ett ord, siden mulighetene er så himla mange nå.
Det er det jeg tenker og: oldschool italiensk CX. Men med relativt slækk styrevinkel.
Jeg liker ideen jeg altså. Kjører selv CX (for andre gang) som min "generiske" sykkel. Og til tross for alle argumentene for noe annet, så liker jeg det, og ville nok gjort det samme om jeg skulle gjøre det igjen. Høyere krank er én av de tingene jeg har bruk for, og jeg liker den kjappe styringa, fordi det passer bruken min ganske godt (jeg bruker den jo til mye forskjellig, og summen av alt dette blir sikkert også en "nisje").
Igjen, takk for alle innspill. De bekrefter vel stort sett min oppfatning. Liker traktor vs. landeveissykkel breakdownen.
Har imidlertid ikke fått svar på om jeg skal velge lava rød, matt grønn som er på lager hvis jeg går for denne sykkelen etter noen IPA i kveld. Alternativt om jeg skal bestille sort med litt ekstra leveringstid. Heller mot rød, selv om blå egentlig er mer min farge (ikke politisk).
Her er for øvrig én av få skikkelige tester av sykkelen jeg har funnet på et språk jeg forstår; https://www.cyclingnews.com/reviews/basso-palta-first-ride-review/ Dette er 2019 modellen med helt annet utstyr, men geometrien og ramma er vel relativt lik. Man vet jo aldri hvor mye den utskremte skribent har fått påspandert ifbm. en slik test, eller hva slags forventninger og forutsetninger hen har, men det står egentlig ikke noe annet der heller, enn det som har fremkommer i tråden.
Som skjermer anbefales «Palta Mudfest Kit», som bare er Ass Savers foran og bak.. Jaja, jeg har aldri drevet med skjermer før, så hvorfor skal jeg gjøre det nå. Er en utpreget godværssyklist.
Har imidlertid ikke fått svar på om jeg skal velge lava rød, matt grønn som er på lager hvis jeg går for denne sykkelen etter noen IPA i kveld. Alternativt om jeg skal bestille sort med litt ekstra leveringstid. Heller mot rød, selv om blå egentlig er mer min farge (ikke politisk).
Jeg ga mitt innspill ovenfor. Men synes det høres ut som en fryktelig god idé å finne ut av det selv, over noen IPAer. Eller aller helst, en god italiensk vin, for anledningen.
PS! Det plager meg litt at XXL selger Basso..
Forståelig (og veldig overraskende. Det ville jeg aldri gjettet) Men det blir vel neppe noe Basso-inflasjon i Norge av den grunn? Jeg synes i hvert fall ikke sykkelen blir noe mindre stilig, og jeg tviler på at halve Norge sykler Basso neste sesong på grunn av dette.
Syntes du skal følge hjertet, men ikke kjøp noe dyrt du er usikker på etter noen øl. Tipser om at 3T Exploro (både "vanlig" og nye Racemax") fåes med Ekar. Du kan jo høre med f.eks. Claes Henrik om pris/leveringstid.
Er selvsagt inhabil når jeg har en selv (ikke Ekar), men kan hvertfall skrive under på at den er morsom på både grus og asfalt. Italiensk (joda, prod. i østen), selges ikke på XXL.
Da var sykkelen bestilt! Det ble en rød str. Large fra eatsleepcycle.com i Girona, Spania. Har fått glimrende service der så langt, så gjenstår det å se når den blir sendt. Det kunne ta «a few weeks»... Jeg har gått på ski i marka i dag jeg, så.
PS! Bestillingen skjedde uten påvirkning av alkohol eller andre rusmidler. Men nå skal jeg feire med en kledelig rød, Italiensk vin.
Tar gjerne en linje eller to om din erfaring med eatsleepcycle når sykkelen blir levert (eller finnes det andre her med erfaring?)
Jeg har ikke hørt om de fra tidligere, men de dukket opp i google-søkene mine for en ukes tid siden, når jeg var på jakt etter prisen på løse Ridley Kanzo rammesett, så hvem vet, kanskje våre veier krysser en gang. Synes det virker som det stadig blir vanskeligere å få kjøpt sykler som løse rammer.
Bare en kjapp post fra en som har en Palta og elsker den: jeg tror du kan bli veldig fornøyd. Jeg har brukt min på langtur på hovedsakelig asfalt ( https://strava.app.link/EHn9C8oLFfb) og langtur på grus i Valdres (https://strava.app.link/GJv0MwkLFfb), pluss en rekke andre turer. Den er behagelig å sitte på, rask og fungerer for meg utmerket til mitt behov - utenom landeveisritt og skiltspurter i seksti km/t (men det er utvekslingens skyld). Spent på å høre reaksjonen med Ekar, det oppleves nok litt råere enn min Sram rival!
Da var det gått snart to måneder, og fremdeles ingen ting som tyder på at min Basso Palta Ekar blir sendt med det første. Dermed har jeg valgt å gå til det skrittet å kansellere bestillingen. Det er skikkelig tørke på levering av mange slags sykler om dagen, og lite tegn til bedring. Hos Canyon f.eks. er det ikke engang mulig å bestille en del av syklene! Dette går på tvers av utstyrsgrupper.
Har lett etter diverse sykler på lager i riktig størrelse i inn- og utland, og har endt på en CUBE Nuroad C:62 SL som angivelig skal være på lager hos Bike24 i Tyskland. (Stor, seriøs nettbutikk som jeg har handlet hos før.)
Ikke like sjarmerende som Bassoen kanskje, men synes den ser OK ut. Tror geometrien kan passe meg vel så bra, da denne er kneppet mindre hissig, og jeg får også litt mer setepinne flex. Likheten er vel at begge har lite mountain bike i seg. Som egentlig er greit. Vekten er oppgitt til 7,8 kg. i str. 56 med 45 mm. Riddler dekk. Så det er faktisk fullt på høyde, hvis ikke bedre. Stoler nok mer på Shamal hjulene til Campagnolo enn Newmen Advanced SL X.R.25 Carbon men.. Så sparer jeg også ca. 16.000 kroner, og får elektronisk giring med Sram Force eTap / XX1 Eagle AXS på kjøpet med en større range (42T/10-50T, 1x12). Ekar ser uendelig mye mer ryddig ut, i alle fall nedentil, men who cares. Mullet'en byr i stedet på "Business up front and party in back!"
Ønsker ingen kritiske kommentarer. sykkelen er bestilt. Nå vil jeg bare sykle. Så vil tiden vise om det var et godt valg.