En knirketråd - ønsker flere knirkeråd fra ekspertisen
Har en Orbea Terra H40 med 10-delt GRX som har rullet ca 2500km siden November, de siste 5-6 ukene har jeg fått en $%&"# knirkelyd som jeg i k k e får vekk.
Lik spec som her:
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=193530923Innbilte meg tidlig at den kom fra venstre side i krankområdet, men har uansett gått over det meste for å eliminere hvor det kan være uten at jeg har blitt kvitt det.
Har prøvd det meste nå, inkludert:
- Hjul, prøvd to ulike hjulsett, fett på akslinger og kontaktpunktene mot ramme etc.
- Pedaler, prøvd både terreng- og landevei med tilhørere ulike sko. Cleats fettet på begge. Gjenger på pedaler fettet etc.
- Styrelager, rengjort, smurt opp etc.
- Setepinne og sete, rengjort, fett/moteringspasta etc.
- Flaskeholdere
- Stem/styre
- Alle unbrakobolter til skjermfester etc.
- Fremgir, bakggir, girøre. Lyden er der om clutch på bakgir er av eller på.
- Drevbolter og kontaktflater mellom drev/krank. Kontaktflate mellom krank og mot lageret. Lageret er rent og går fint. Ikke noe slark.
- Har en 4iiii Ultegra krankarm, bolter/kontaktflater har fått fett. Lyden kom før jeg satte på Ultegra-armen og der om jeg setter på original krankarmen igjen.
Ulyden kommer enten jeg sitter eller står. Jeg må legge på litt kraft for at den skal komme. Jeg klarer å fremprovosere ulyden om jeg sitter på sykkelen i boden og venstre krankarm er frem (ca kl.9) samtidig som jeg legger mye kraft på venstrebeinet. Ingen ulyd om jeg gjør det samme på høyrekrankarm. Får ikke fremprovosert lyden om venstre krankarm er kl.6 f.eks - altså kun i "nedtråkket" om dere skjønner..
Står jeg ved siden av sykkelen og jokker/røsker i kranken, eller setter en fot på venstre pedal og tråkker til får jeg ikke fremprovosert lyden, kun når jeg sitter på sykkelen med andre ord.
Noen ganer har den omtrent vært lydløs første tur etter at jeg har hatt av kranken, men neste tur er det som regel tilbake. 99.9% på at høyreside er helt gjennom lageret og at venstre krankarm sitter skikkelig på akslingen, lyden er der som nevnt med to ulike krankarmer.
Kan det være at akslingen har fått seg en skavank og er off med en mikroskopisk liten mm f.eks? Noe som gjør at venstre krankarm da har en liiiten bevegelse under stor kraft?
Frister lite å kjøpe en ny krank bare for å se om det løser/identifiserer lyden. Tenkte å bestille et nytt lager for å eliminere det óg.
Hva annet kan jeg prøve? Tips?!