Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Orbea Terra H40 knirk knark knurk

Orbea Terra H40 knirk knark knurk #2657084 09/04/2021 06:52
S
Skoje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
En knirketråd - ønsker flere knirkeråd fra ekspertisen ICON_SMILE

Har en Orbea Terra H40 med 10-delt GRX som har rullet ca 2500km siden November, de siste 5-6 ukene har jeg fått en $%&"# knirkelyd som jeg i k k e får vekk.
Lik spec som her: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=193530923

Innbilte meg tidlig at den kom fra venstre side i krankområdet, men har uansett gått over det meste for å eliminere hvor det kan være uten at jeg har blitt kvitt det.

Har prøvd det meste nå, inkludert:

- Hjul, prøvd to ulike hjulsett, fett på akslinger og kontaktpunktene mot ramme etc.
- Pedaler, prøvd både terreng- og landevei med tilhørere ulike sko. Cleats fettet på begge. Gjenger på pedaler fettet etc.
- Styrelager, rengjort, smurt opp etc.
- Setepinne og sete, rengjort, fett/moteringspasta etc.
- Flaskeholdere
- Stem/styre
- Alle unbrakobolter til skjermfester etc.
- Fremgir, bakggir, girøre. Lyden er der om clutch på bakgir er av eller på.
- Drevbolter og kontaktflater mellom drev/krank. Kontaktflate mellom krank og mot lageret. Lageret er rent og går fint. Ikke noe slark.
- Har en 4iiii Ultegra krankarm, bolter/kontaktflater har fått fett. Lyden kom før jeg satte på Ultegra-armen og der om jeg setter på original krankarmen igjen.

Ulyden kommer enten jeg sitter eller står. Jeg må legge på litt kraft for at den skal komme. Jeg klarer å fremprovosere ulyden om jeg sitter på sykkelen i boden og venstre krankarm er frem (ca kl.9) samtidig som jeg legger mye kraft på venstrebeinet. Ingen ulyd om jeg gjør det samme på høyrekrankarm. Får ikke fremprovosert lyden om venstre krankarm er kl.6 f.eks - altså kun i "nedtråkket" om dere skjønner..

Står jeg ved siden av sykkelen og jokker/røsker i kranken, eller setter en fot på venstre pedal og tråkker til får jeg ikke fremprovosert lyden, kun når jeg sitter på sykkelen med andre ord.

Noen ganer har den omtrent vært lydløs første tur etter at jeg har hatt av kranken, men neste tur er det som regel tilbake. 99.9% på at høyreside er helt gjennom lageret og at venstre krankarm sitter skikkelig på akslingen, lyden er der som nevnt med to ulike krankarmer.
Kan det være at akslingen har fått seg en skavank og er off med en mikroskopisk liten mm f.eks? Noe som gjør at venstre krankarm da har en liiiten bevegelse under stor kraft?

Frister lite å kjøpe en ny krank bare for å se om det løser/identifiserer lyden. Tenkte å bestille et nytt lager for å eliminere det óg.

Hva annet kan jeg prøve? Tips?!

Re: Orbea Terra H40 knirk knark knurk [Re: Skoje] #2657175 09/04/2021 10:39
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Skoje

Har prøvd det meste nå, inkludert:

- Hjul, prøvd to ulike hjulsett, fett på akslinger og kontaktpunktene mot ramme etc.
- Pedaler, prøvd både terreng- og landevei med tilhørere ulike sko. Cleats fettet på begge. Gjenger på pedaler fettet etc.
- Styrelager, rengjort, smurt opp etc.
- Setepinne og sete, rengjort, fett/moteringspasta etc.
- Flaskeholdere
- Stem/styre
- Alle unbrakobolter til skjermfester etc.
- Fremgir, bakggir, girøre. Lyden er der om clutch på bakgir er av eller på.
- Drevbolter og kontaktflater mellom drev/krank. Kontaktflate mellom krank og mot lageret. Lageret er rent og går fint. Ikke noe slark.
- Har en 4iiii Ultegra krankarm, bolter/kontaktflater har fått fett. Lyden kom før jeg satte på Ultegra-armen og der om jeg setter på original krankarmen igjen.

[...]

Hva annet kan jeg prøve? Tips?!

Hva med

"Selges! full service, herunder oppfetting av samtlige kontaktflater er akkurat utført." ICON_SMILE

Neida. Ville forsøkt å bytte kranklager før jeg tok kostnaden av hele kranken, for sistnevnte er som regel ganske dyrt. Alternativt få den til ett sykkelverksted, og la de ta over feilsøking/utbedring. Av ting å prøve (som kanskje ikke er så relevant for deg lenger), kom jeg akkurat på at dersom man har en direct drive rulle, og evt. en slik kicker climb (eller noe lignende fra andre merker, dersom det har kommet til), så har man mulighet til å sitte/stå og tråkke en sykkel, helt uten at hjulsettet er involvert. Noterer meg det bak øret for potensielt egen feilsøking for fremtiden.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Orbea Terra H40 knirk knark knurk [Re: Skoje] #2657183 09/04/2021 10:55
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Hva med styrelager? Har selv en Orbea Terra M20. På den hadde jeg problem med en liten slark fordi gaffelrøret var bitte litt for langt og stramming av styrelagret ble derfor ikke godt nok.

Ellers, som vviz er inne på bytt kranklager først. Enkelt og billig.

Re: Orbea Terra H40 knirk knark knurk [Re: Skoje] #2657258 09/04/2021 13:37
S
Skoje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Hmmm...kan jo være styrelager, men som nevnt så har jeg skrudd opp, smurt og alt virker light og fint. Skal nevnes at jeg hadde litt slark i det rett etter at sykkelen var ny, men ingen ulyd da, den kom mye senere. Muligens mitt gaffelrør også er en smule for langt...

Tror jeg starter med å prøve et nytt kranklager. Muligens et nytt kjede blir steget etter det (er så vidt slitt 0.5). Så får styrelager/verksted være steg tre for videre feilsøking om lyden fortsatt er der.

Re: Orbea Terra H40 knirk knark knurk [Re: Skoje] #2658310 14/04/2021 18:23
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Det er alltid pedaler eller kranklager.

Hvis det har den litt småskrøpelige FSA-kranken, så vurder å kjøpt nytt lager, ev. Oppgrader til noe fra shimano.

Har selv en Orbea Terra, men der kom knirken fra pedalene.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Orbea Terra H40 knirk knark knurk [Re: Skoje] #2658333 14/04/2021 19:55
S
Skoje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Shimano rund baut, GRX 600 krank og BB-RS500 kranklager.
Tar en ny runde med andre pedaler i løpet av uka, bare for å utelukke det helt, selv om jeg allerede har gjort det.
Byttet kjede óg selv om det var litt tidlig, tror uansett ikke det kommer fra kjede.

Hjelper ikke noe av dette så blir det et nytt kranklager for å se. Etter det blir det verksted neste for å se om de får det vekk.

Takk for tips.

Re: Orbea Terra H40 knirk knark knurk [Re: Skoje] #2658359 15/04/2021 06:46
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Bra. Jeg hadde en knirke-issue som jeg brukte sjukt mye tid på. Men det viste seg å være en falsk negativ på pedaler siden de pedalene jeg brukte som kontrollgruppe OGSÅ knirka. Det gjorde at jeg bytta kranklager, styrelager og hjulsett while screaming før jeg tenkte at mon tro om det er verdt å teste pedalene en gang til.

Og det var det.

Redigert av Jomar Henriksen; 15/04/2021 06:47.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Orbea Terra H40 knirk knark knurk [Re: Skoje] #2663693 12/05/2021 19:55
S
Skoje Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Oppdatering - byttet pedaler, knirket fortsatt. Byttet kjede, knirkefritt et par hundre kilometer nå.

Re: Orbea Terra H40 knirk knark knurk [Re: Skoje] #2663919 15/05/2021 07:52
S
stiansen79 Offline
Fersking
Fersking
S
Jeg har en Terra H30 og opplevde også knirk og ulyder for litt siden. Jeg har brukt min til pendling og rekreasjon også i vinter, med det resultat at hjullagrene har fått kjørt seg - skikkelig...

Har kjørt med standardhjulsettet som fulgte med sykkelen, som bruker shimano rs470 konusnav. Tok en sjans på at det var hjulene, siden ulydene kom uansett om jeg sto, tråkka eller satt, og lyden ikke kom før etter noen hundre meter etter start(virker som at fettet må varmes opp først)... Åpnet lageret i forhjulet, og de kulene som kom ut fra den ene siden var blitt helt brune(skal egentlig være blanke..), samt at fettet ikke så spesielt bra ut heller. Så tok en grundig rengjøring av kuler og nav og satte sammen med nytt fett og voila - lyden var borte. Ryker nok på nye kuler til lageret da, men det får bli til høsten. Har kjøpt nytt hjulsett som jeg skal kose meg med i sommerhalvåret, med maskinlager som er litt enklere å sørve.

Scott Scale 700 Premium 2014
Trek Madone 4.9 2010
Orbea Terra H30 2021

Moderator  support, Valentino